بازدید 15654
۳
پیمانه اقتصادی؛

قیمت دلار و سکه در ایستگاه پایان هفته/ واکنش بازار جهانی طلا و دلار به استیضاح ترامپ/ تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان با ادغام ۵۰ میلیارد دلاری

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمک ۵۳ میلیارد دلاری بانک جهانی به کشور‌های «بسیار فقیر»، آجیل شب یلدا کیلویی چند؟ واکنش بورس‌های جهانی به استیضاح ترامپ، دلار شروع به ریزش کرد، ضرر ۸.۵ میلیارد یورویی مجارستان از تحریم‌های اروپا علیه روسیه، تورم ماهانه تهران بالا رفت و فراخوان یک خودروساز در آمریکا به دلیل نقص فنی در جعبه دنده را در بر دارد.
کد خبر: ۹۴۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 19 December 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کمک ۵۳ میلیارد دلاری بانک جهانی به کشور‌های «بسیار فقیر»، آجیل شب یلدا کیلویی چند؟ واکنش بورس‌های جهانی به استیضاح ترامپ، دلار شروع به ریزش کرد، ضرر ۸.۵ میلیارد یورویی مجارستان از تحریم‌های اروپا علیه روسیه، تورم ماهانه تهران بالا رفت و فراخوان یک خودروساز در آمریکا به دلیل نقص فنی در جعبه دنده را در بر دارد.

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸

در معاملات امروز پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۹۸، بازار ارز با افت اندک شاخص ارزی در صرافی‌های بانکی همراه شده است؛ بنابراین، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۱۲۷۵۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۲۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۴۰۵۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۴۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که این ارز نیز همانند دلار، با افت ۵۰ تومان، قیمت گذاری شده است.

قیمت سکه طرح جدید ۲۸ آذر ۹۸

قیمت سکه طرح جدید امروز پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸ در معاملات بازار آزاد تهران به ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۱۰ هزار تومان است.

کمک ۵۳ میلیارد دلاری بانک جهانی به کشور‌های «بسیار فقیر»

بانک جهانی با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد، به وسیله انجمن توسعه بین‌الملل (IDA) به کشور‌های «بسیار فقیر» آفریقا کمک ۵۳ میلیارد دلاری اعطا خواهد کرد. در این بیانیه آمده است که این کمک مالی در زمینه‌های تامین نیاز‌های بشری، توسعه اقتصادی، مبارزه با بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی استفاده خواهد شد. همچنین تاکید شد این موضوع به تقویت توسعه کشور‌های فقیر آفریقا کمک خواهد کرد. این کمک مالی که در اختیار انجمن توسعه بین‌الملل قرار خواهد گرفت در پایان درگیری‌های داخلی در آفریقا استفاده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این مبلغ در بازه زمانی جولای ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۳ در زمینه‌های مذکور هزینه شود.

آجیل شب یلدا، کیلویی چند؟

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: قیمت آجیل نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده و برای شب یلدا قیمت هر کیلوگرم از این محصول به طور میانگین ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان است. مصطفی احمدی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: تولید آجیل نسبت به سال گذشته بهتر شده و حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، صادرات هم نسبت به سال گذشته کمتر و این دو موضوع باعث شده که اجناس نیز نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شود. به نظر می‌رسد استقبال مردم نیز امسال بهتر از سال گذشته باشد. برخی مشتری‌ها آجیل ارزان‌تر می‌خواهند که از نخودچی و باسلوق بیشتری استفاده می‌شود و قیمت آن کمتر از ۷۰هزارتومان است، اما برخی نیز درخواست آجیل با مغز بیشتری دارند که طبیعتا قیمت آن از ۱۰۰هزار تومان بیشتر خواهد شد. اما نرخ آجیل برای عموم مردم بین ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان است.

واکنش بورس‌های جهانی به استیضاح ترامپ

معاملات روز پنجشنبه بازار‌های سهام جهان تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت. در وال استریت، همه شاخص‌ها بیشتر بودند تا جایی که دو شاخص مهم بورسی این کشور در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۲۳۹.۲۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۴ با درصد کاهش تا سطح ۳۱۹۱.۱۴ واحدی پایین رفت، ولی دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۰۵ درصدی در سطح ۸۸۲۷.۷۳ واحدی بسته شد.

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۵۴۰.۷۵واحد بسته شد. شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش۰.۱۵ درصدی در سطح ۵۹۵۹.۶۰ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان نیز با کاهش ۰.۴۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۲۲.۱۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۰۶ درصد پایین رفت و به ۹۶۲۱.۸۰ واحد رسید.

از سوی دیگر، اما در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۲۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۸۶۴.۶۵ واحدی پایین رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با کاهش۰.۴۷ درصدی به ۲۷ هزار و ۷۵۳.۳۵ واحد رسید. در چین شاخص " شانگ‌های کامپوزیت " با ریزش ۰.۱۴ درصدی در سطح ۴۰۲۷.۱۵ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۷ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۸۳۳.۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

واکنش بازار جهانی طلا به استیضاح ترامپ

رویترز: پس از این که با رأی مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ فضای سیاسی آشفته‌ای بر آمریکا حاکم شد، قیمت جهانی طلا در روز پنج‌شنبه رشد کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۷۷.۷۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۱۴۸۱.۸۰ دلار رسید.

دلار شروع به ریزش کرد

سی ان بی سی: همان طور که انتظار می‌رفت معاملات بازار‌های ارز کاملا تحت تاثیر جلسه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره قرار گرفت؛ به گونه‌ای که تا پیش از آغاز رای‌گیری، فضای معاملات کاملا آرام بود و پس از رای به استیضاح، دلار شروع به ریزش کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۶ درصد کاهش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۶.۹۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲ دلار اعلام شد. همچنین در معاملات بازار‌های ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۰۰۵ درصد کاهش به ۱۰۹.۵۷۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای۱.۴۵۳۲ دلار مبادله شد. نیز نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۳۴ یوان چین اعلام شد.

فراخوان یک خودروساز در آمریکا به دلیل نقص فنی در جعبه دنده

دنیای اقتصاد: شرکت سوبارو ۷۶ هزار و ۸۴۲ دستگاه از شاسی‌بلند «اسنت» مدل ۲۰۱۹ را در ایالات‌متحده فراخوان می‌دهد. این فراخوان به‌ دلیل وجود یک نقص فنی در جعبه دنده اسنت ۲۰۱۹ است که می‌تواند به حرکت درآمدن خودرو را کند یا دچار تاخیرکند. این نگرانی ناشی از وجود حسگر فشار معیوب در داخل جعبه دنده‌هاست. این حسگر می‌تواند در پردازش با اختلال مواجه شود و این امر جعبه دنده را وادار می‌کند فشار هیدرولیک را کاهش دهد. سوبارو همچنین اعلام کرد در صورت وجود این نقص فنی، مالکان خودرو اسنت ممکن است با صدا‌های نابهنجاری هم مواجه شوند. از سوی دیگر امکان دارد خودرو در حال حرکت به لرزه درآید یا چراغ اعلان هشدار نیز فعال شود. خودرو‌های مشمول فراخوان بین فوریه ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۱۹ تولید شده‌اند. سوبارو با مالکان خودرو تماس می‌گیرد تا از ۲۴ ژانویه با مراجعه به نمایندگی‌های سوبارو در سراسر ایالات‌متحده، قطعه معیوب تعویض شود.

ضرر ۸.۵ میلیارد یورویی مجارستان از تحریم‌های اروپا علیه روسیه

پیتر سزی‌جارتو وزیر امور خارجه مجارستان امروز اعلام کرد: از زمانی که اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کرده بوداپست فرصت‌های صادراتی زیادی را از دست داده و میلیارد‌ها دلار ضرر کرده است. وی طی مصاحبه‌ای گفت: از زمان اعمال تحریم‌های اروپا مجارستان ۸.۵ میلیارد دلار ضرر کرده است. وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد: تا پیش از اعمال تحریم‌ها، روسیه دومین شریک تجاری این کشور بوده و از سوی دیگر ما فرصت‌های صادراتی زیادی را از دست داد‌ه‌ایم. وی تاکید کرد: مجارستان هرگز قواعد اتحادیه اروپا را در زمینه تحریم‌ها نقض نکرده و در آینده هم این کار را نمی‌کند. این وزیر مجارستانی تاکید کرد: ما همواره از گفت‌وگو‌های صادقانه استقبال می‌کنیم، تحریم‌ها تلاش‌های ما از منظر سیاسی و اقتصادی را پیچیده کرده‌اند. از سال ۲۰۱۴ و به بهانه دخالت روسیه در امور اکراین اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده است.

تورم ماهانه تهران بالا رفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: نرخ تورم ماهانه استان تهران در مهرماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل با افزایشی معادل ۲.۱ واحد درصد به ۳.۲ درصد رسید. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۰.۹- درصد و ۴.۵ درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری استان ۳.۳ درصد و برای خانوار‌های روستایی تهران ۲.۵ درصد بوده است.

همچنین نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های استان تهران به ۴۲.۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه در مهر ماه ۱۳۹۸ برای خانوار‌های شهری و روستایی استان تهران بترتیب ۴۲.۲ و ۴۳.۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۰.۶ و ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در مهر ماه ١٣٩٨ به عدد ۳۰.۶ درصد رسید.

وی اظهار کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. به عبارت دیگر خانوار‌های استان تهران به طور میانگین ۳۰.۶ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

تولد چهارمین خودروساز بزرگ جهان با ادغام ۵۰ میلیارد دلاری

فایننشال تایمز: فیات کرایسلر و شرکت فرانسوی پی‌اس‌ای (مالک پژو) قرارداد ادغامی را امضا کردند که طی آن چهارمین خودروسازی بزرگ جهان ایجاد شد. سهامداران هر گروه مالک ۵۰ درصد سهام شرکت جدید خواهند بود که درآمدی ۱۷۰ میلیارد دلاری، ۴۰۰ هزار نیرو و توانایی سرمایه‌گذاری در خودرو‌های نسل‌های آینده را خواهد داشت. ارزش سهام این شرکت ۵۰ میلیارد دلار خواهد شد. حالا این شرکت با فروش کل سالانه ۸.۷ میلیون خودرو، بالاتر از جنرال موتورز و هیوندا-کیا قرار می‌گیرد. قرار است در شرکت جدید سرمایه‌گذاری بزرگی در حوزه خودرو‌های برقی و خودران انجام شود. به مدت ۵ سال، کارلوس تراورس از پی‌اس‌ای مدیرعامل شرکت جدید خواهد بود و رئیس آن هم جان الکان از فیات کرایسلر است.

رشد قیمت گندم در بازار‌های جهانی

امروز در بازار‌های جهانی قیمت گندم با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شد، اما قیمت ذرت کاهش داشت. بازار دانه‌های روغنی هم چندان رونقی نداشت و قیمت انواع دانه‌های سویای خوراکی و سویای روغنی با کاهش جدی قیمت مواجه شدند. در دیگر سو محصول اساسی شکر رشد اندک داشت. امروز در بازار جهانی قیمت هر بوشل گندم با رشد ۳.۷۵ دلار نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۵۲ دلار به فروش رفت. قیمت ذرت هم کاهش ۷۵ سنتی داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۳۸۶.۲۵ دلار معامله شد. دانه سویای روغنی کاهش ۴.۵ دلاری را تجربه کرد و سویای خوراکی نیز ۲.۴ دلار با افت همراه شد. در گروه محصولات کشاورزی نرم هم شکر رشد اندک ۷ سنتی را تجربه کرد و در گروه دام هم دام زنده و پرواری کاهش‌هایی به ترتیب ۱۷ سنت و ۸۲ سنت را تجربه کردند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سلام
واقعا این چطور خبر نوشتن هست .آخه به این خبرا که کپی رایت میکنید یه کم دقت کنید.یه بوشل گندم 5.55دلار هست نه555دلار واقعا که.اگه همه خبراتون مثل این باشه که فاتحه خبراتون باید خوند.برید بابا با این خبر دادنتون.
دلار چهار در ده هزار ریزش کرد آمریکا بدبخت شد
بخدا خبر ریزش دلار خنده داره ! اینقدر به شعور مردم توهین نکنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر