بازدید 5814

خدمات بهزیستی برای کودکانی که فرزندخوانده نمی‌شوند

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خدمات ارائه شده به کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی را از زمان حضور در مراکز تا بعد از خروج آنها از مراکز شبه خانواده را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۴۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ 17 December 2019

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خدمات ارائه شده به کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی را از زمان حضور در مراکز تا بعد از خروج آنها از مراکز شبه خانواده را تشریح کرد.

به گزارش «تابناک»، سعید بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فرآیند انتقال به خانواده برای فرزندان تحت سرپرستی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی از بدو پذیرش در مراکز انجام می‌شود، افزود: این روند به آن معناست که تیم مراقبت متشکل از مربی، روانشناس، مددکار و مسئول فنی مرکز از ابتدای پذیرش کودک ضمن تدوین برنامه مراقبتی، بررسی‌ها و اقدامات لازم برای انتقال فرزند به خانواده (زیستی یا جایگزین) را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد به دلیل شرایط زندگی فرزند ممکن است این انتقال صورت نگیرد و در این صورت برنامه ریزی جهت توانمندشدن وی برای انتقال به زندگی مستقل انجام می‌شود، تصریح کرد: در این برنامه که معمولا از سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی آغاز می‌شود مهارت‌هایی مانند برقراری ارتباط، تصمیم‌گیری، جرات‌مندی و ... به همراه مدیریت زندگی شخصی، مدیریت مالی و سایر موارد مشابه به فرزند آموزش داده می‌شود.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این نوع برنامه‌ها به صورت مشارکتی با حضور تیم مراقبت و فرزند تدوین می‌شود، ادامه داد: به این ترتیب آموزش مهارت‌های فنی-حرفه‌ای و ادامه تحصیل در برنامه کاری قرار گرفته با توجه به علاقه و استعدادهای فرزند جهت‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

به گفته بابایی، در صورت تمایل فرزند به ادامه تحصیل، هزینه‌های دانشگاه و در صورت تمایل، آغاز زندگی مستقل در پسران پس از خدمت سربازی و در دختران زمانی‌که آمادگی لازم را داشته باشد انتقال مذکور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرزندانی هستند که تا مقطع دکترا مورد حمایت قرار گرفته‌اند، توضیح داد: امسال ۸ رتبه زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری از بین همین فرزندان بودند که در دانشگاه نیز در بحث شهریه از آنها حمایت خواهد شد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه حداقل سن برای انتقال به زندگی مستقل ۱۸ سالگی است، گفت: با این وجود فقط این شرط کافی نیست و فرزندان باید آمادگی انتقال به زندگی مستقل از جمله توانایی مدیریت شخصی و .... را نیز داشته باشند.‌

وی با بیان اینکه هیچ اجباری برای انتقال این افراد پس از ۱۸ سالگی را نداریم، افزود: معتقدیم این کودکان همواره فرزندان بهزیستی هستند و تا جایی که بتوانیم و تنگناهای بودجه‌ای اجازه دهد تلاش می‌کنیم از آنان حمایت کنیم. البته این درحالیست که آمار کودکان بی‌سرپرستی که به سن ۱۸سالگی می‌رسند بسیار اندک است، چراکه بیشتر آنان در همان سنین کودکی به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شوند. به این ترتیب فرزندانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند معمولا دارای خانواده‌های فاقد صلاحیت سرپرستی فرزند هستند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هزینه‌ای نیز تحت عنوان ترخیص در نهایت برای حمایت از فرزندان پرداخت می شود، توضیح داد: البته از آنجایی که معتقدیم ترخیص در مورد این فرزندان صورت نمی‌گیرد، استفاده از این کلمه هم درست نیست. همچنین فکر می‌کنم باید به جای پرداخت نقدی به این افراد، این هزینه صرف ایجاد اشتغال پایدار آنان شود. برای مثال تشکیل کسب و کارهای خرد با همراهی چند تن از فرزندان یکی از این پیشنهادات است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر