بازدید 8147
35 هزار نفر به تماشای مستند نشستند؛

گلوله باران و قهرمان گله بهترین مستند جشنواره سینماحقیقت شدند

امسال 35 هزار و 86 مخاطب به تماشای فیلم های جشنواره نشستند و 27 هزار و 350 نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم ها را تماشا کردند. 168 فیلم در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی 62 فیلم بود. همچنین 54 اثر در بخش مسابقه بین الملل، 29 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، 16 فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستندهای جهان از 39 کشور در این رویداد نمایش داده شدند.
کد خبر: ۹۴۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ 16 December 2019

گلوله باران و قهرمان گله بهترین مستند جشنواره سینماحقیقت شدنددر پایان سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، مستند «گلوله باران» به عنوان برترین مستند بخش ملی و «قهرمان گله» به عنوان برترین مستند بخش بین الملل انتخاب شدند.

به گزارش «تابناک»؛ آیین پایانی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، شامگاه روز 25 آذر با حضور مدیران سینمایی در تالار وحدت و جمعی از اهالی مستند برگزار شد و تکلیف برترین مستندها و مستندسازان یک سال اخیر به سلیقه داوران این رویداد مشخص شد.

گلوله باران و قهرمان گله بهترین مستند جشنواره سینماحقیقت شدند

 
بیش از 35 هزار نفر به تماشای فیلم مستند نشستند
محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره سینماحقیقت و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آیین اختتامیه این مراسم  با خوش آمدگویی به مهمانان این جشنواره گفت: سلام و سپاس بیکران از حضور و همراهی شما در آیین اختتامیه سینماحقیقت، اول از همه از مستندسازانی که حضور همه مان در اینجا مدیون آن هاست، تشکر می کنم. همچنین از سازندگان آثار بخش های رقابتی و غیررقابتی، مدرسان و هنرجویان کارگاه های آموزشی، فعالان بازار سینمای مستند و همه آن هایی که از دور و نزدیک دستی بر این حوزه دارند و دلشان برای سینمای نجیب مستند می تپد، تشکر می کنم و به همه تان خوش آمد می گویم.

دبیر جشنواره سینماحقیقت افزود: پرسش های جدید نیاز به پاسخ های جدید دارند. نمی شود در این فضای پویا و پرتحرک به روش های قدیمی بسنده کرد. نوزایی و دگرگونی نشان دهنده درک درست ما از شرایط زمانه است. همچنین تجربه ارزشمند برگزاری 12 دوره گذشته جشنواره بین المللی سینماحقیقت را چراغ راه خود می دانیم و  با گام های استوار مسیرهای تازه را مثل یک درخت تنومند با ریشه های کهن و جوانه های نو تجربه می کنیم.

حمیدی مقدم از همه دست اندرکاران و عوامل این جشنواره قدردانی و اضافه کرد: سربلندم از این که گلایه کنندگان نسبت به تغییرات جشنواره روز به روز بیشتر به ضرورت تحولات ایجاد شده دل سپردند. گام های امسال جشنواره برای استانداردسازی آن، فرصت ها و شرایط مناسب تری را برای شرکت کنندگان در جشنواره فراهم کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به برخی از آمارهای این رویداد بین المللی سینمای مستند توضیح داد: امسال 35 هزار و 86 مخاطب به تماشای فیلم های جشنواره نشستند و 27 هزار و 350 نفر نیز از طریق رزرو بلیت فیلم ها را تماشا کردند. همچنین 7736 بلیت فروخته شد و میانگین روزانه حدود 4 هزار تماشاگر در این رویداد به ثبت رسید. رضایت همگانی و امکان دسترسی بهتر به فیلم ها و برنامه ها یکی دیگر از دستاوردهای این تحول است و باید بگویم که در این مسیر گام های بیشتری برخواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: تعداد 168 فیلم در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت نمایش داده شد که از این میان سهم بخش مسابقه ملی 62 فیلم بود. همچنین 54 اثر در بخش مسابقه بین الملل، 29 فیلم در بخش جایزه شهید آوینی، 16 فیلم در بخش خارج از مسابقه و گلچینی از بهترین مستندهای جهان از 39 کشور در این رویداد نمایش داده شدند. رنگین کمانی از برترین آثار مستند ایرانی از شهرهای دور و نزدیک سینماحقیقت نشان داد که ایران تنها محدود به تهران نیست.

دبیر جشنواره سیزدهم سینماحقیقت با بیان این که تصویری امیدوار کننده از ظرفیت و توانایی هنرمندان سراسر ایران در جشنواره ارائه شد، گفت: فرصتی یگانه برای دیدن همه جا و شنیدن همه صداها در جشنواره ایجاد شد. سینماحقیقت این قابلیت ها را به خود دید و شنید و به آن پاسخ داد. نمایش منتخبی از آثار جشنواره در 20 استان باعث شد تا مردم تصویر خود را در آینه مستند ببینند؛ در واقع یک فراخوان عمومی برای تماشای مستند در سراسر ایران و در کنار آن تلاش برای ایجاد چرخه اقتصادی مستند برای اولین بار از طریق فروش بلیت و توجه به حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار ایجاد شد.

دبیر جشنواره با اشاره به اهداف این جشنواره در دوره آتی با توجه به تجربه های قبلی اظهار کرد: همراهی صنوف و بهره گیری از شورای سیاستگذاری فرصت ارزشمندی بود که از آن در آینده نیز بیش از پیش بهره خواهیم برد. استفاده از تجربه جمعی برای اصلاح برخی آیین نامه ها و روش ها نیز در دستور کار قرار می گیرد. بر این باوریم سینماحقیقت به جایگاهی رسیده که می توان انتظار داشت اولین نمایش مستندها در این جشنواره صورت بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ نگاه حرفه ای به بازاریابی و فروش آثار مستند توضیح داد: بر آنیم تا حضور و سهم بیشتری از بازار مستند منطقه و جهان داشته باشیم. کلام پایانی من نیز سپاس از همراهی همه شماست. از اعضای هیات انتخاب، داوران و مشاوران، همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره، صنوف سینمایی، تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای مستند که دو بازوی کارآمد در سیاستگذاری جشنواره بودند، نیز تشکر می کنم.

حمیدی مقدم ادامه داد: از همکاران سازمان سینمایی، اهالی مطبوعات و رسانه که دیده شدن مستند مدیون تلاش های آن هاست، تشکر می کنم. از سازمان صداوسیما که در کنار سینمای مستند و جشنواره ایستاده است نیز باید قدردانی کنم. به ویژه از شبکه های چهار، مستند، یک، دو، آی فیلم و پرس تی وی و همه گروه های خبری نیز سپاسگزارم. همچنین از پردیس سینمایی چارسو برای همکاری بی دریغ در همه بخش ها و سینماتیکت برای همفکری در امر رزرو بلیت، نیز باید قدردانی کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان سخنان خود اظهار کرد: درخشش سینمای مستند را در همه عرصه ها می توان دید. سینمایی که نمی توان آن را نادیده گرفت و باید برای داشتن سینمای ملی، به سینمای مستند امید داشت. زیرا مستند جهان و انسان بهتری می سازد.

 
«جایی برای فرشته ها نیست» و «خط باریک قرمز» به جایزه هنر و تجربه رسیدند
در ادامه مراسم با حضور دو کارگردان تقدیر شده جایزه هنر و تجربه سال گذشته جشنواره سینما حقیقت، بابک بهداد و آرمین ایثاریان برای اهدای جایزه هنر و تجربه روی صحنه آمدند و تندیس هنر و تجربه و مبلغ 80 میلیون ریال مشترکاً به سام کلانتری، کارگردان «جایی برای فرشته‌ها نیست» و فرزاد خوشدست، کارگردان «خط باریک قرمز» اهدا شد.

فرزاد خوشدست بعد از دریافت جایزه اش گفت: ساخت این فیلم 5 سال طول کشید. فیلم «خط باریک قرمز» راهی را پیشنهاد می دهد که امیدوارم جدی گرفته شود و خوشحالم از اینکه این ایده در جشنواره آسیاپاسیفیک هم مورد توجه قرار گرفت.
 
«خط باریک قرمز» برگزیده جایزه آسیب‌های اجتماعی
در ادامه سردار احمد نوریان برای اهدای جایزه بخش آسیب های اجتماعی روی صحنه حضور پیدا کرد و لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش، از طرف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست تقدیم شد.

خوشدست که برای بار دوم روی صحنه می آمد، بعد از دریافت جایزه آسیب های اجتماعی با حضور در پشت تریبون از رییس سازمان زندان ها و پورمحمدی تقدیر کرد و گفت: از این دو عزیز برای این که 5 ماه یک زندان را به عنوان لوکیشن در اختیار فیلم «خط باریک قرمز» قرار دادند، تشکر می کنم.

وی با اشاره به این که پیشنهاد مطرح شده در فیلم «خط باریک قرمز» در دولت بررسی خواهد شد، بیان کرد: خوشحالم که توانستم به بچه های داخل زندان کمک کنم و خوشحالم زندگی شان تغییر کرده است؛ همچنبن  از شبکه سه سیما و کارکنان این شبکه  تشکر می کنم.
 
شبکه مستند «صد سال تنهایی» را برگزید
جشن اختتامیه با اهدای جایزه شبکه مستند ادامه پیدا کرد. سیدسلیم غفوری، مدیر شبکه مستند که برای اهدای جایزه شبکه مستند روی صحنه آمده بود، لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند سیما را به مهدی فارسی کارگردان فیلم «صد سال تنهایی» اهدا کرد.
 
برگزیدگان بخش کارآفرینی: «خودکار»، «من می خواهم شاه بشم» و «رویای آب»
در ادامه هیات داوران بخش مسابقه فیلم های مستند کارآفرینی معرفی شدند. مهدی باقری و شهاب الدین عادل از اعضای هیات داوری این بخش برای اعطای جایزه روی سن آمدند و مسعود خوانسازی رییس اتاق بازرگانی تهران نیز آن ها را همراهی کرد.

جایزه سوم این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به فیلم «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی تعلق گرفت. محمد ثققی پس از دریافت جایزه گفت: ممنونم از آقای رفوگران – پدر نوشت افزار ایران- که به من اجازه دادند به زندگی ایشان نزدیک شوم، جلوی دوربین من آمدند و اجازه ساخت این مستند را دادند. او در ادامه این جایزه را به همراه و همسرش تقدیم کرد.

جایزه دوم در این بخش که  شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال بود به محمد واعظی کارگردان فیلم «رویای آب» و جایزه اول به مهدی گنجی برای ساخت فیلم «من می خواهم شاه بشم» اهدا شد. جایزه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال بود.

مهدی گنجی  پس از دریافت جایزه گفت: آقای شهیدی‌فرد گفتند از خانواده تشکر نکنید، من چند وقت پیش فکر کردم این جایزه را در جشنواره سینماحقیقت می گیرم اما نگرفتم، آن زمان می‌خواستم از تهیه کننده فیلمم تشکر کنم که نشد اما حالا از او در جایگاه همسرم قدردانی می کنم که کم حوصلگی های من و سختی ها را در کار و خانه تحمل کرد.

محمد واعظی هم عنوان کرد: امید یک در نیست و احساس این است شاید یک جایی دری وجود داشته باشد.
همچنین لوح تقدیر این بخش به علی‌اکبر رفوگران شخصیت فیلم «خودکار» ساخته محمد ثقفی و محمد قائم‌پناه شخصیت فیلم «رویای آب» به کارگردانی محمد واعظی تقدیم شد.
 
«و آنگاه شب فرا می رسد»، «آشو»، «قاشق» برگزیدگان بخش بین الملل
در ادامه بهمن نورایی، مدیر بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند که ترجمه صحبت های داوران خارجی را برعهده داشت روی صحنه آمد و از داوران خواست تا به او بپوندند.

هیات داوران بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل که عبارتند از رائد فریدزاده  از ایران، وتون نورکلاری  از کوزوو و منگ ژی از کشور چین برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شدند.
 
هیات داوران بخش مستند کوتاه «و آنگاه شب فرا می رسد» را پسندید
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به فیلم‌ «و آنگاه شب فرا می‌رسد» ساخته مایا نواکوویچ تولید کشورهای صربستان و بوسنی اهدا شد. نواکوویچ  که در ایران حضور نداشت طی یک پیام ویدیویی با ابراز خرسندی از دریافت این جایزه گفت: کاش در جمع تان بودم و دوستت دارم ایران!

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 3000 دلار به فیلم «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی از ایران اهدا شد. جعفر نجفی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه گفت: خیلی خوشحالم این جایزه را در بخش بین الملل می گیرم، به عوامل تبریک می گویم و جا دارد از کسی که برایم دانشگاه، سینما و همه چیز من بوده است، فریدون نجفی، برادرم قدردانی کنم.

در ادامه هم جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند نیمه بلند به «قاشق» ساخته لیلآ پاکالنینا تولید کشورهای لتونی، نروژ، لیتوانی رسید.این کارگردان در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین المللی سینماحقیقت گفت: خوشحالم که سینما می تواند میان فرهنگ ها پل بزند و زبان سینما ارتباط را برای ما ساده تر  کند.
 
جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند برگزیده «حیوانات از نفس افتاده»
جشن اختتامبه چشنواره به میانه راه خود رسید. در این بخش، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 4000 دلار به لی‌لی، کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» از آمریکا و چین رسید و منگ ژی به نمایندگی از او سفیر بردن جایزه اش شد.
 
برگزیدگان بخش مستند بلند بین‌الملل: «خسوف»، «قهرمان گله» ، «جایی برای فرشته ها نیست»، «کنار رینگ»
مهرداد اسکویی (ایران) و زلاتینا روسووآ (بلژیک) از داوران این بخش برای اهدای جوایز بخش مستند بلند بین الملل روی صحنه حضور پیدا کردند. لوح تقدیر هیات داوران در این بخش به فیلم «خسوف» به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2000 دلار ( هریک به مبلغ 1000 دلار) به طور مشترک به فیلم‌های «قهرمان گله» ساخته تون فان زانتفورت از کشور هلند و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری از ایران تعلق گرفت. دبیر سفارت هلند در ایران به نمایندگی از زانتفورت جایزه فیلم «قهرمان گله» را دریافت کرد.

تون فان زانتفورت در پیام ویدئویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به خاطر سوژه آن مسخره می‌کردند، به همین ترتیب تامین کمک مالی برای ساخت فیلم دشوار بود و پروسه سختی را پشت سر گذاشتم. اما با افتخار در این جشنواره حضور دارم و خوشحالم که توانستم در این جشنواره که رقابت بسیار داغ بود برگزیده شوم و ناراحتم که نتوانستم به دلیل مشغله کاری در این رویداد حضور پیدا کنم.

سام کلانتری هم پس از دریافت جایزه گفت: در این 13 سال برگزاری جشنواره سینماحقیقت سال هایی داور بودم یا فیلم داشتم اما هیچ وقت این جایزه را دریافت نکرده بودم، فکر می کنم این جایزه بسیار مهم برای هر فیلمسازی است. از صمیم قلب این جایزه را به همه اعضای تیم ملی هاکی بانوان ایران تقدیم می کنم.

جایزه بهترین کارگردانی مستند ‌بلند جشنواره نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 5000 دلار اهدا شد به فیلم «کنار رینگ» به کارگردانی آندره هورمان و تولیدکشورهای آلمان و آمریکا اختصاص یافت.

آندره هورمان که در سالن حضور داشت، بعد از دریافت جایزه اش از دعوت به جشنواره سینماحقیقت تشکر کرد و گفت: واقعا غافلگیر شدم. نمی دانم آیا مستند می تواند دنیا را تغییر دهد یا نه اما خوشحالم که افتخار حضور در سینماحقیقت به کشورم داده شد. امیدوارم مستندها به هر چه بهتر ارتباط برقرار کردن گفت و گو میان ملت ها کمک کنند و از جشنواره و هیات داوران هم قدردانم.
 
و اما برگزیدگان جایزه شهید آوینی
هیات داوران بخش جایزه شهید آوینی که عبارت بودند از سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی، مهدی قربان‌پور برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

تندیس برنز شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلون ریال به حامد سعیدی‌راد کارگردان فیلم «کاست» رسید. تندیس نقره‌ شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم «خاطرات موتورسیکلت» تعلق گرفت و در نهایت تندیس طلا شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به امیر اُصانلو کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» تقدیم شد.

امیر اصانلو بعد از دریافت جایزه اش گفت: اگر برای ساخت فیلم «پیرمرد و خواننده» به منطقه ای جنگی رفتم به دلیل دوست داشتن جنگ نبود بلکه می خواستم بخشی از واقعیت را به تصویر بکشم.
 
رییس سازمان سینمایی: جشنواره سینماحقیقت جلوه تعالی سینما مستند است
مراسم اختتامیه در ادامه میزبان حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی بود. حسین انتظامی ضمن خیرم مقدم به حضار گفت: گردهمایی سالانه سینمای مستند را تبریک می‌گویم و امیدوارم سینمای مستند سالانه خوش بدرخشد. از همکارانم در دبیرخانه جشنواره و همینطور دبیر محترم، هیات انتخاب، داوران، مهمانان خارجی قدردانم.
رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: خوشبختانه سینمای مستند مسیر رو به تعالی دارد و یکی از جلوه‌های آن هم

جشنواره سینماحقیقت است که سال به سال موفق تر برگزار می شود و خط بطلان مجددی بر تمامی باورهای غلط می کشد. خوشبختانه کمیت و کیفیت آثار نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است و من وظیفه خود می دانم از زحمات آقای طباطبایی نژاد تشکر کنم چون بخش عمده فیلم های جشنواره محصول تلاش های ایشان در زمان حضورشان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده است.

وی افزود: اینکه ایشان به ما در سازمان سینمایی پیوستند نشان می دهد فعالان حوزه سینمای مستند تا چه اندازه می توانند در حوزه سیاست گذاری کمک کنند، فیلم های امسال از نظر جغرافیای فیلمسازی تنوع خوبی داشتند.

رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: فیلم های مستند امسال متنوع بودند. بخش های جدیدی به جشنواره اضافه شده بود که از آن ها استقبال شد. همچنین نقطه عطف دیگر این دوره از جشنواره حضور صنوف در بخش سیاستگذاری جشنواره است.

رییس سازمان سینمایی با بیان این که مدتی است فرهنگ مستند دیدن رواج یافته، اظهار کرد: این خبر خوبی برای مستندسازان است. این روزها صرفا مستند را در قاب تلویزیون نمی بینیم. همه ما باید همت کنیم که این فرهنگ بیش از پیش رواج یابد.

انتظامی با اشاره به این مطلب که سال آینده هم بودجه های حمایتی برای سینمای مستند مانند سال گذشته، افزایش می یابد؛ گفت: اگر مسئولی سیاستی را اعمال و نتیجه اش در عمل ثابت نشود، خوب نیست. اما زمانی که این تصمیم در برنامه و بودجه اعلام می شود، نتایج مثبتی را خواهیم دید. همچنین در حوزه پخش و عرضه مستند نیز باید بودجه ای را برای سامانه های درخواستی درنظر بگیریم.

وی اضافه کرد: ما شاهد تداوم رایزنی با دستگاه ها برای همکاری و مشارکت در تولید مستند که جلوه اش در همکاری با اتاق بازرگانی اتفاق افتاد، هستیم . ورود دستگاه هایی از این دست به خلق ارزش افزوده به شیوه ای که در منافع اثر دخیل باشند، نیز کمک می کند.

رییس سازمان سینمایی در پایان به همه برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تبریک گفت و برایشان آرزوی موفقیت کرد.
 
برگزیدگان بخش مسابقه ملی
اعضای هیات داوران بخش مسابقه ملی شامل یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی حقیقی برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شدند، در این میان کامران شیردل دیگر عضو هیات داوران به دلیل کسالت نتوانست به مراسم بیاید.

شهیدی فرد پیش از آغاز اهدای جوایز به نمایندگی از جشنواره سینماحقیقت خبر داد که پرهام دانشی کاراکتر اصلی فیلم «ایران وود» می تواند فیلم بعدی اش را راحت تر بسازد.

در رشته بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال مشترکاً به امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت، نویسندگان فیلم «مهدی که به دنیا آمد» تقدیم شد.

همچنین در رشته بهترین صدا، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال انسیه ملکی صداگذار فیلم «کاغذپاره‌ها» اهدا شد.

انسیه ملکی پس از حضور روی صحنه و دریافت جایزه گفت: من از کارگردان فیلم آقای بهزاد نعلبندی که واقعا یک تنه برای این پروژه زحمت کشیدند و در صداگذاری بسیار به من کمک کردند ممنونم.

در ادامه این بخش، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در این بخش برای همراهی هیات داوران در اهدای جوایز روی سن رفت.

جایزه بهترین موسیقی بخش مسابقه ملی نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به حبیب خزایی‌فر آهنگساز فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» تعلق گرفت.

همچنین در رشته بهترین پژوهشگر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به بابک گودرزی‌نژاد طهران، پژوهشگر فیلم «ناگفته‌های شهر شلوغ» اهدا شد.

در رشته بهترین فیلمبرداری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به مرتضی پورصمدی فیلمبردار فیلم «خط باریک قرمز» رسید.

در رشته بهترین تدوین، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به مرتضی پایه‌شناس، تدوینگر فیلم «گلوله‌باران» تعلق گرفت.

خوشدست کارگردان فیلم مستند «خط باریک قرمز» که به دلیل عدم حضور مرتضی پورصمدی در ایران جایزه او را به نمایندگی دریافت کرد، پیام صوتی پورصمدی را برای حاضران پخش کرد.

پورصمدی در پیام صوتی اش گفت: از جسارت فرزاد خوشدست و مدیران تلویزیون که بر یک موضوع حساس اجتماعی دست گذاشتند و از فرزین خسروشاهی، حمید کیوان فر برای همراهی شان و آرش زاهدی برای تلاش در تدوین این مستند تقدیر کنم.

در ادامه نوبت به اعلام برگزیده بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه رسید و هیات داوران با تقدیر از مستند «تنها چند متر» به کارگردانی حجت طاهری، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال را به علی شهابی‌نژاد، کارگردان فیلم «آبشار» تقدیم کرد.

مرتضی پایه شناس پس از دریافت جایزه بهترین تدوین گفت: من یادم نمی آید در هیچ اختتامیه ای حرف زده باشم اما الان فکر کنم جبران کنم، اکثر کسانی که در سالن نشستند معتقدند سینمای مستند ایران در قله است و نیازی نداریم آن را به سینمای داستانی برسانیم. دوم اینکه از صداگذار کار، حسین ابراهیمی تشکر می کنم چون واقعا زحمت کشید، من دوست داشتم همیشه با فرزندانم روی صحنه بروم چون معتقدم برای این دو عزیز کار می کنم و نگران آینده این دو هستم که می خواهند وطن داشته باشند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به طور مشترک به مرتضی پایه‌شناس و حسین مؤمن کارگردانان فیلم «گلوله‌باران» اهدا شد.

سپس در رشته بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 180 میلیون ریال به محسن استادعلی کارگردان «خسوف» تقدیم شد.

در ادامه محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره برای اهدای جایزه ویژه هیات داوران و جایزه ویژه دبیر جشنواره روی سن رفت.

این جایزه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال با سپاس ویژه از سازندگان دو فیلم «مهمانشهر »ساخته مهدی سقط‌چی و «تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری به خاطر تلاش در مسیر همگرایی فرهنگی و اجتماعی به محمدصادق اسماعیلی کارگردان فیلم «آدور» تعلق گرفت.

در ادامه منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم برای همراهی دیگر داوران در این بخش روی سن آمدند.

ناصر زوری کاراکتر فیلم «مهمانشهر» که فیلمی در ترویج روحیه امید و پویایی بود پیش از اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت. علی نظری تهیه کننده این اثر به نمایندگی از وی این لوح را دریافت کرد.

همچنین از محسن اسلام‌زاده کارگردان فیلم مستند «زندگی میان پرچم های جنگی» هم برای خطر پذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد.

شخصیت اول فیلم «بانو عصمت» که مادر 5 شهید است هم در این بخش از اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت مورد تقدیر قرار گرفت. حاضران در سالن به احترام او  ایستادند و این مادر شهید را تشویق کردند.

در ادامه عصمت احمدیان هم که ار زنان کار آفرین است روی صحنه آمد و از همه حضار خواست تا چشمان خود را ببندند و گفت: شما اکثرا متاهل و صاحب فرزند هستید و با بستن و باز کردن چشمان خود می بینید گذر زمان چه میزان سریع است. شما مستندسازان به جوانان امید دهید، این مملکت برای جوانان است. کاری کنید که جوانان پای فیلم های خارجی ننشینند و با دیدن فیلم های شما لذت ببرند.

همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به فرزاد خوشدست کارگردان فیلم «خط باریک قرمز» اهدا شد.

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز به جمع حاضران روی سن برای اهدای نشان فیروزه بهترین فیلم مستند جشنواره اضافه شد و در نهایت نشان فیروزه بهترین فیلم مستند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 250 میلیون ریال به مرتضی شعبانی تهیه‌کننده فیلم «گلوله‌باران» تقدیم شد.

مرتضی شعبانی جایزه اش را به همه مستندسازانی تقدیم کرد که نظیر شهید هادی باغبانی در مسیر فیلمسازی به شهادت رسیدند.

در ادامه این مراسم مهدی شامحمدی دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری آرای مردمی، سه فیلم پرمخاطب سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به این ترتیب اعلام کرد: «جایی برای فرشته ها نیست» رتبه اول، «پروژه ازدواج» رتبه دوم و «صحنه هایی از یک جدایی» رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

همچنین در ادامه مراسم اختتامیه  و به گزارش سینماتیکت ؛ سه مستند پرفروش جشنواره اعلام شدند که به ترتیب «جایی برای فرشته نیست»، «واکس چه» و «صحنه هایی از یک جدایی» بودند.

سپس نوبت به اهدای جایزه ویژه تماشاگران رسید و علیرضا حسینی نماینده ویژه انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و منوچهر شاهسواری روی سن آمدند. جایزه تماشاگران، تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به محمد شکیبانیا و محسن شاه محمد میراب سرمایه‌گذار فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» اهدا شد.

همچنین عنوان برترین ها بر اساس آمار به فیلم های مستند «جایی برای فرشته ها نیست»، «صحنه هایی از یک جدایی»، «تارهای ممنوعه»، «خط باریک قرمز»، «آدور» تعلق گرفت.

مهدی شامحمدی دبیر اجرایی و عضو شورای سیاست‌گذاری آرای مردمی هم درباره سه گروه آمار پرمخاطب ترین ها، پرفروش ترین ها و برترین ها توضیحاتی را ارائه و عنوان: در دوره سیزدهم در بخش مسابقه ملی 21 هزار نفر در 160 سانس به تماشای فیلم‌ها نشستند و از این بین 71 درصد، 15 هزار برگه رای به صندوق ها ریخته شد که با توجه به فروش بلیت آمار تماشاگران نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر