بازدید 11411

پیامد‌های انتخابات در انگلیس و بحران‌های پیش روی آن

حسین محمدی فومنی
کد خبر: ۹۴۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 15 December 2019
در روز‌های اخیر جهانیان شاهد انتخابات پارلمانی در انگلیس با مشارگت احزابی مانند حزب محافظه کار به رهبری" بوریس جانسون"، حزب کارگر به رهبری "جرمی کوربین" و حزب لیبرال دمکرات به رهبری به خانم"جو سوئینسون" و حزب ملی اسکاتلند به رهبری" نیکولااستورجن" و سایر احزاب بوده اند نتجیه انتخابات پیروزی حزب محافظه کار به رهبری جانسون بوده است این حزب توانسته با کسب ۳۶۴ کرسی از ۶۵۰ کرسی موجود در پارلمان این کشور را بدست گیرد و سایر احزاب مانند حزب کارگر با ۲۰۳ کرسی، حزب لیبرال –دمکرات ۱۱ کرسی و حزب ملی اسکاتلند خواستار جدایی از انگلیس ۴۸ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده اند.

این رقم که بهترین نتیجه برای حزب محافظه‌کار از زمان پیروزی «مارگارت تاچر» در سال ۱۹۸۷ است، در حالی رقم خواهد این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۷، توانسته بود ۳۱۷ کرسی به دست آورد.

اغلب نامزد‌های انتخاباتی، اعضای احزاب سیاسی این کشور بودند که مجلس عوام، یکی از دو مجلس این کشور را تشکیل خواهند داد. سهم زنان در مجلس جدید انگلیس در حزب حاکم محافظه کار سی درصد و رسانه‌ها در انگلیس با اشاره به سهم ۳۴ درصدی زنان در ترکیب مجلس عوام جدید انگلیس افزودند: حزب کارگر با ۱۰۴ نماینده زن از ۲۰۳ نماینده، بیش‌ترین سهم را در این باره داراست.

با اعلام نتایج انتخابات صد‌ها شهروند انگلیسی جمعه شب در تظاهراتی در لندن وگلاسکو به نتایج انتخابات این کشور که طی آن حزب محافظه کار «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور پیروز شد اعتراض کردند.

تظاهرات کنندگان با شعار‌هایی نظیر «بوریس جانسون نخست وزیر من نیست» و «خوش آمدید پناهندگان» از مقابل دفتر نخست وزیری تا میدان «ترافاگار» تظاهرات کردند. رژیم صهیونیستی و آمریکا اولین‌ها بودند از پیروزی حزب محافظه کار ابراز خوشحالی و خرسندی کردند و تبریگ گفتند.

بحران خروج ازبرگزیت

واژه برگزیت، کوتاه شده عبارت انگلیسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است (Britain exits the EU) واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشور‌های عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است.

در همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رای به خروج داده بودند. در ولز نیز بیش از ۵۲ درصد رای‌دهندگان رای به خروج دادند. اما در اسکاتلند و ایرلندشمالی شرایط متفاوت بود و به ترتیب ۴۴ درصد و ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان رای به خروج داده بودند و اکثریت آراء متعلق به موافقان ماندن در اتحادیه اروپا بود، اما مجموعا رای همه بریتانیا به خروج بود.

جانسون پیشتر در مراسم رونمایی از برنامه حزب محافظه کار برای دولت بعدی، وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، انگلیس روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

نتایج اولیه شمارش انتخابات پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد که حزب محافظه کار انگلیس به رهبری «بوریس جانسون» توانسته است با کسب ۴۳.۵ درصد آرا، ۳۵۸ کرسی پارلمان را از آن خود سازد.

پس از آن حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» نیز با کسب ۳۲.۴ درصد آرا ۲۰۳ کرسی پارلمان را تصاحب کرد.

دو حزب «ملی اسکاتلند» و «لیبرال دموکرات» نیز هرکدام به ترتیب ۴۸ و ۱۱ کرسی را در پارلمان انگلیس به خود اختصاص دادند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت تحت تأثیر عوامل تاریخی- فرهنگی این دولت وتحت تاثیر بحران مهاجرت در این اتحادیه قرار داشته و پیامد‌های متعددی را در ابعاد اقتصادی، تجاری و نیروی کار برای این کشور به همراه دارد.

بحران مهاجرت در انگلیس

انگلیسی‌ها برای این رای دادن و حضور پای صندوق‌های رایگیری دو عامل را در نظر داشتند، یکی اقتصاد و دیگری مهاجرت. انگلیسی‌ها معتقدند که اقتصاد‌های کلان، اقتصاد‌های خرد و کوچک را از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا از بین برده و سبب گرفتاری انگلیس در میان کارتل‌ها شده است.

مساله دوم مهاجرت است که از اقتصاد هم برای آن‌ها مهمتربود، چون مردم انگلیس اعتقاد داشتند در پرتو وجود انگلیس در اتحادیه اروپا سیل مهاجرت‌ها افزایش یافته است و لذا برای انگلیسی‌ها دست یافتن به موقعیت‌های شغلی کاهش پیدا کرده و در عوض مهاجران با دستمزد پایین‌تر این موقیعت‌ها را اشغال کرده اند که این روند سبب نارضایتی سوی مردم انگلیس شده است.

بحران ناشی از ریاضت اقتصادی

با توجه به این که در حال حاضر قیمت پوند و یورو کاهش پیدا کرده و دلار افزایش و در عین حال نفت نیز با کاهش قیمت مواجه است گرایش این کشور به سوی تقویت اقتصاد‌های خرد که در نتیجه پیوستن این کشور به اتحادیه می‌تواند هم به ضرر و هم به نفع آن‌ها باشدانگلیس همواره عضو ناسازگار اروپا و آخرین کشوری بوده که به اتحادیه پیوسته است. واتحادیه اروپا در نظردارد که هزینه خروج از این اتحادیه را بالا ببرد تا در صورت گرفتن چنین تصمیمی برای سایر کشور‌ها خروج از آن به آسانی نباشد. هم اکنون این کشور دچار رکود اقتصادی و بحران بیکاری و افزایش تورم بوده و بسیاری از خانواده‌های مقیم در این کشور توانایی پرداخت هزینه‌های خود را ندارند و ریاضت اقتصادی را تحمل می‌کنند. در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور مبلغی بالغ به ۹ میلیارد پوند زیان خواهد دید و با خطر جدایی "اسکاتلند"، " ایر لند "شمالی و "ولز" از این کشور مواجه خواهد شد.

بحران اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی

بحران" اسکاتلند" و استقلال خواهی" ایرلند شمالی" و" ولز" همیشه چالشی برای انگلیس بوده و همچنان ادامه دارد نتجیه انتخابات علی رغم اینکه برای دولت بوریس جانسون یک موفقیت و پیروزی بزرگ به ارمغان آورده است، اما از سوی دیگر سبب تقویت جدایی طلبی اسکاتلند و ایرلند شمالی شده، زیرا اسکاتلند هرگز موافق خروج از برگزیت نبوده است. در سال ۱۹۹۸ بریتانیا و ایرلند توافقی را به نام «توافق جمعه نیک» امضا کرده بودند پیمان را کاتولیک‌ها جمعه نیک می‌نامند و پروتستان‌ها به آن پیمان بلفاست می‌گویند.

بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی، یعنی پروتستان‌های طرف دار بریتانیا جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی گری بریتانیا در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد تا پیش از پیمان جمعه نیک، درگیری فرقه‌ای بین دو گروه موسوم به «مصائب» جان بیش از ۳۶۰۰ تن را ظرف ۳۰ سال گرفته بود. تا به خشونت‌های ۳۰ ساله در ایرلندشمالی پایان دهند و بر اساس آن دیگر مرز فیزیکی میان این دو وجود ندارد، اما باخروج سخت و ناگهانی بریتانیا از اتحادیه اروپا، بدون تعیین تکلیف این مرز می‌تواند بار دیگر بعد از دو دهه آتش خشونت را در این مرز شعله‌ور کنداز آنجایی که رای اسکاتلند و ایرلند شمالی به طور جداگانه به ماندن در اتحادیه اروپا بود. اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی بار‌ها لندن را تهدید کرده‌اند که ممکن است برای استقلال از انگلیس همه‌پرسی برگزار کنند.

بر اساس این نظرسنجی که از سوی شبکه اسکای نیوز صورت گرفته، ۴۱ درصد طرفداران برگزیت درمقابل ۱۸ درصد دیگر معتقدند که اجرای برگزیت به جدایی اسکاتلند از انگلیس می‌ارزد. ۱۷ درصد دیگر نیز معتقدند که این منطقه بایستی همراه با انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده و ۲۴ درصد هم نظری نداشتند.

در این نظر سنجی از شرکت کنندگان درباره تاثیر برگزیت بر جدایی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی از انگلیس سوال شد.

بر اساس نتایج بدست آمده، ۴۰ درصد به تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر جدایی اسکاتلند، ۲۸ درصد به جدایی ولز و ۲۵ درصد به جدایی ایرلند شمالی از انگلیس اذعان داشتند.

همه‌پرسی استقلال اسکاتلند نخستین بار ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک انگلیس رأی دادند. استرجن و سایر حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در این همه‌پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده انگلیس شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه‌پرسی ۶۲ درصد اسکاتلندی‌ها خواهان تداوم حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بودند و تنها ۳۸ درصد بر برگزیت تأکید داشتند.

هم اکنون می‌بایست تحولات آینده انگلیس در خصوص اوضاع داخلی و روابط خارجی بویژه با اتحادیه اروپا و پیامد‌های خروج از برگزیت را به نظاره نشست که چه خواهد شد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر