بازدید 58623
۲

۱۲ ساعت طول می‌کشید تا «فرح دیبا» شوم!

عزت‌الدوله "سال‌های مشروطه" و فرح دیبا "معمای شاه" اعتقاد دارد بازیگر نقش شخصیت‌های تاریخی را هرطور ایفا کند و تاریخ را به نمایش بگذارد موافقان و مخالفانی دارد؛ این اتفاق برای نقش فرح هم افتاد.
کد خبر: ۹۴۳۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ 14 December 2019

بازیگر شیرازی سینما و تلویزیون، سال ۱۳۵۶ بدنیا آمده است. بیشتر او را با نقش فرح دیبا در سریال "معمای شاه" یا عزت‌الدوله سریال "سالهای مشروطه" می‌شناسند اما ساغر عزیزی در آثار نمایشی مختلفی از جمله "معصومیت از دست رفته"، "آدمخوار"، "شهر دقیانوس"، "یلدا"، "دیوار شیشه‌ای"، "لژیونر"، "سارق روح" و "تلاطم" شاهد بوده‌ایم.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عزیزی در سریال‌های تاریخی و ماندگار "سالهای مشروطه"، "معمای شاه" و "تبریز در مه" نیز جلوی دوربین رفته است. نقش‌آفرینی این بازیگر را در فیلم‌های سینمایی همچون "رنگ شب"، "سایه‌ها"، "آزمایشگاه"، "سیاه چاله"، "اختاپوس" و "پیشونی سفید" دیده‌ایم. با این حال، عزیزی خود را بسیار به تئاتر مدیون می‌داند و اعتقاد دارد که هنر نمایش معلم بزرگی برایش بوده است.

اگرچه عزیزی بازیگر پرکاری به شمار نمی‌رود، اما ایفای نقش فرح دیبا در سریال "معمای شاه" از جمله ماندگارترین فعالیت‌هایش در تلویزیون است. این سریال به کارگردانی محمدرضا ورزی ساخته شده و روایتگر تاریخ پهلوی دوم است. در این سریال اتفاقاتی که برای آخرین شاه ایران از آغاز سلطنتش تا ۲۲ بهمن ۵۷ رخ می‌دهد، روایت می‌شود.

هم اکنون سریال "معمای شاه" از آی فیلم انگلیسی در حال پخش است؛ ساغر عزیزی بازیگر نقش فرح دیبا با اشاره به گزیده‌کار بودن، تصریح کرد: من ایفاگر نقش فرح دیبا در "معمای شاه" بودم و کاری ندارم که برای او چه اتفاقی افتاد اما فکر می‌کنم به هرکسی که نقش یک ملکه پیشنهاد شود، قبول می‌کند.

وی در خصوص ارتباط با نقش فرح دیبا، خاطرنشان کرد: بزرگترین استاد من در زندگی هنر بوده و است. مسئله‌ای که من آموخته‌ام این است که در هر کدام از نقش‌ها مجبور می‌شوی ناخودآگاه به جای آن فرد زندگی کنی و تجربیاتی را از زندگی او فرا بگیری. پس وقتی ایفاگر نقش یک ملکه‌ام، جای او زندگی می‌کنم یا وقتی نقش مهری را در سریال "تلاطم" برعهده دارم، به جای او می‌نشینم. بنابراین نقش فرح دیبا هم تجربیات جدیدی برای من داشت؛ فکر می‌کنم تا زمانی که نقش را باور نکنی، نمی‌توانی تأثیرگذاری مورد نظر را داشته باشی. خوشحالم که اگرچه به قول شما گزیده کارم اما توانسته‌ام نقش‌هایی را بازی کنم که اثرگذار باشند و در یادها بمانند.

عزیزی با بیان اینکه از دیدن عکس‌های فرح دیبا هم غافل نشدم، گفت:‌ اعتقاد دارم بازیگران خصوصاً کسانی که قرار است جای شخصیت خاص تاریخی، نقش ایفا کنند حتماً باید مطالعه و تحقیق خوبی داشته باشند. به همین خاطر وقتی نقش فرح دیبا پیشنهاد شد حتی از دیدن عکس‌های مربوط به این شخصیت هم غافل نشدم. به طور کلی سعی کردم ناراحتی‌ها و خوشحالی‌هایش را بشناسم و بدانم که کجا چه کار کرده است. فکر می‌کنم نقش‌ها در اصل با یکدیگر فرقی ندارند اما تفاوت‌های ظاهری‌شان باعث جذابیت آنها می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با شنیدن نام "معمای شاه" و نقش خودتان، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست، افزود: گریم سنگین ۱۲ ساعته! فرآیند فرح شدن من ۱۲ ساعت طول می‌کشید. البته ماه‌های آخر به ۷ یا ۸ ساعت رسیده بود. بسیاری از من می‌پرسیدند این زمان طولانی گریم برایتان سخت نبود و می‌گفتم نه! چون به من صبر آموخت. گریم بسیار بسیار سنگین بود اما من به طراح و اجراکنندگان این گریم تبریک می‌گویم.

عزیزی در خصوص چالش‌های بازیگر در ایفای نقش شخصیت‌های تاریخی، توضیح داد: مردم همیشه راجع به تاریخ حرف‌هایی برای گفتن دارند. تاریخ را هم هر کسی هر طور که می‌خواهد، می‌نویسد. ما به عنوان بازیگر تاریخ را از منابع گوناگون می‌خوانیم تا به شخصیت‌ها نزدیک شویم. با این حال، هر طور که نقش شخصیت‌های تاریخی را ایفا کنی و تاریخ را به نمایش بگذاری، موافقان و مخالفانی خواهی داشت؛ نقش فرح دیبا هم همین طور بود.

وی با بیان اینکه هر هنرپیشه‌ای دوست دارد نقش‌های ملکه و دیوانه را تجربه کند، گفت: هر نقشی تجربیاتی به هنرپیشه می‌آموزد؛ نقش عزت الدوله در "سالهای مشروطه" را خیلی دوست دارم. البته من این شانس را داشته‌ام که به جای ملکه‌های زیادی بازی کنم اما به نظرم همه آنها بدبخت بوده‌اند. سیاست، بازی‌های عجیبی دارد؛ فکر می‌کنم هر هنرپیشه‌ای دوست دارد نقش‌های متفاوت مانند ملکه، دیوانه و... را بازی کند.

ساغر عزیزی تأکید کرد: من این فرصت را داشته‌ام که در آثار تاریخی مختلفی در تئاتر و تلویزیون حضور داشته باشم اما الان دوست دارم در کارهایی بازی کنم که در ژانر اجتماعی ساخته می‌شوند. احساس می‌کنم در حال حاضر این نوع از کارها اثرگذاری خوبی دارند.

وی اشاره کرد: تئاتر را خیلی دوست دارم، چون با آن زندگی کرده‌ام. تئاتر استاد من است! واقعاً آنقدر که به تئاتر مدیونم به پدر و مادرم دِین ندارم؛ تئاتر خانه اول من است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان درباره ویژگی‌هایی که یک سریال تلویزیونی باید داشته باشد تا مورد توجه مخاطبان واقع شود، گفت: اگر سریالی از درام خوبی برخوردار باشد، حتماً مردم دوستش خواهند داشت. همه آدم‌ها عاشق قصه‌اند؛ قصه‌های آموزنده که ذهن مخاطبان خود را به چالش می‌کشند، معمولاً برای بینندگان جذابند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
این یعنی بازیگر غلطی انتخاب شده برای این منظور.
خيلي ه م شيبه نشديد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی