بازدید 5982
۲
در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح شد؛

۲/۵ میلیون موتورسیکلت فرسوده در پارکینگ‌های تهران خاک می‌خورند

در کمیته ملی کاهش آلودگی‌ هوا، موضوع موتورسواران را بررسی کرده ایم، تا درواقع سازوکار‌هایی فراهم شود که با ارائه وام و تسهیلات، موتور‌های فرسوده از سطح شهر جمع آوری شده و به موتور‌های انژکتوری یا موتور‌های برقی تبدیل شوند. امیدواریم هر چه زودتر تکلیف موتورسیکلت‌هایی که هر روزه تعدادشان در سطح شهر قارچ گونه رشد می‌کند، مدیریت شوند.
کد خبر: ۹۴۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵ 10 December 2019

دیگر نیازی نیست که زمان طولانی باران نبارد تا آلودگی هوا در تهران اوج بگیرد؛ تنها چند روز سکون هوا می‌تواند شهر را در وضعیت نامطلوبی قرار دهد. این در حالی است که فقط ۱۵ درصد آلودگی هوا مربوط به منابع آلاینده ثابت و مابقی آن به بخش‌های دیگر تعلق می‌گیرد. سهم صنایع نیز از این آلودگی هوا تنها ۷ درصد است، که بیشتر آن مربوط به صنایع بزرگ بوده که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. اما نکته قابل توجه، سهم موتورسیکلت‌ها در این آلودگی است.

به گزارش «تابناک»؛ از زمان اجرایی شدن طرح جدید کنترل آلودگی هوای شهر تهران و محدودیت‌هایی که در این زمینه برای خودرو‌ها ایجاد شده، تعداد موتورسواران در سطح شهر تهران، افزایش پیدا کرده و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، نبود قانونی در رابطه محدودیت‌های عبور و مرور برای موتورسواران است.

در این میان به گفته پلیس راهور تهران، طرحی که برای کنترل کاهش آلودگی هوا ایجاد شده در بخش‌هایی از آن نیاز به تغییر بوده که موارد آن به شهرداری تهران ارائه شده است، اما تنها با یکی از طرح‌ها موافقت شده و مابقی آن‌ها بدون تغییر مانده‌اند.

چندی پیش بود که همایون توفیقی، مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، در رابطه با سهم موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها در آلودگی هوای تهران گفت: مطالعات انجام شده در جایکا (انستیتوی تحقیقاتی ژاپن) در زمینه آلودگی هوای تهران و چند کلانشهر دیگر، نشان می‌دهد که ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک (خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه) بوده که این آمار بسیار بالایی است.

حال سوال اینجاست که با وجود این آمار چرا در رابطه با ساماندهی موتورسیکلت‌ها اقدامی صورت نگرفته است؟

در این رابطه صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به خبرنگار «تابناک» گفت: در کمیته ملی کاهش آلودگی‌هوا، موضوع موتورسواران را بررسی کرده‌ایم، تا در واقع سازوکار‌هایی فراهم شود که با ارائه وام و تسهیلات، موتور‌های فرسوده از سطح شهر جمع آوری شده و به موتور‌های انژکتوری یا موتور‌های برقی تبدیل شوند.

وی در ادامه افزود: البته طبق گزارش‌هایی که در جلسه با پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه شد، در سطح استان تهران حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت وجود داشته که سهم شهر تهران ۲۰۰ هزار موتورسیکلت است. البته در گذشته برخی کارشناسان معتقد بودند که ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر وجود دارد؛ در حقیقت این آمار برای موتورسیکلت‌هایی بوده که از مقطعی تا به امروز تولید شده است، ولی بسیاری از این‌ها فرسوده یا در پارکینگ‌ها هستند.

وی گفت: بنابراین باید فکر اساسی شود تا موتورسیکلت‌ها از این وضعیت خارج شوند، اما با توجه به نظر کارشناسان در رابطه با سهم هر یک از آلاینده‌ها در آلودگی هوای تهران، و آمار‌هایی که منتشر می‌شود، اینطور به نظر نمی‌رسد که سهم این آلودگی‌ها تنها مربوط به ۲۰۰ هزار موتورسیکلت باشد؛ بنابراین امیدواریم هر چه زودتر تکلیف موتورسیکلت‌هایی که هر روزه تعدادشان در سطح شهر قارچ گونه رشد می‌کند، مدیریت شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
دوباره گیر دادین ب ما موتوری ها.اگه پول داشتیم ماشین میخریدیم و سرما و گرما نمیکشیدیم.درضمن موتور انژکتوری ۹میلیون ب بالاست.چیکار کنم از کجا بیارم؟پخش کنین لطفا تابناک ماهم حقوقی داریم ک اگه پول داشتیم تو این سرما مجبور نبودیم پیک موتوری باشیم این موتور رو هم ازمون بگیرن ک از گرسنگی میمیریم
دوباره ازطريق مزايده ميفروشند به خود مردم موتور سوار
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار