بازدید 3331

موسسه صلح استکهلم: تولید سلاح در جهان با سرعت پیش می‌رود

تولید جنگ‌افزار در سراسر جهان با سرعت کامل پیش می‌رود. طبق مطالعه جدید یک اندیشکده سوئدی، ۱۰۰ شرکت بزرگ تسلیحاتی بار دیگر فروش خود را افزایش داده‌اند و ایالات متحده سردمدار است.
کد خبر: ۹۴۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 09 December 2019

تولید جنگ‌افزار در سراسر جهان با سرعت کامل پیش می‌رود. طبق مطالعه جدید یک اندیشکده سوئدی، ۱۰۰ شرکت بزرگ تسلیحاتی بار دیگر فروش خود را افزایش داده‌اند و ایالات متحده سردمدار است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله،‌ ۱۰۰ تولیدکننده بزرگ تسلیحات و پیمانکاران نظامی در جهان در سال گذشته شاهد افزایش دیگری در فروش جهانی بودند که مجموع فروش آن ۴۲۰ میلیارد دلار (۳۷۹ میلیارد یورو) بود؛ حدود ۴.۶ درصد بالاتر به نسبت سال ۲۰۱۷.

براساس مطالعه جدید موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) در مورد صنعت جهانی تسلیحات، فروش سال ۲۰۱۸ حتی ۴۷ درصد بالاتر از سال ۲۰۰۲ بود. به دلیل فقدان اطلاعات موثق، این تحقیق شامل چین نشده است.

براساس این مطالعه که روز دوشنبه منتشر شد، افزایش فروش عمدتا به پنج شرکت بزرگ تسلیحاتی آمریکا مرتبط است. اما شرکت‌های اروپایی هم با افزایش ۱۰۲ میلیارد دلاری (حدود ۹۲ میلیارد یورو) تجهیزات تسلیحاتی و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۸ رشد داشته‌اند. گرچه این رشد تنها ۰.۷ درصد بوده است. با این حال، آمار فروش شرکت‌های روسی ۰.۴ درصد کاهش نشان دادند و فروش سال گذشته آن‌ها ۳۶.۲ میلیارد دلار (۳۲.۵ میلیارد یورو) بود.

بزرگترین شرکت‌های تسلیحاتی جهان

آمریکا پیشگام

این مطالعه نشان می‌دهد که ۱۰ شرکت بزرگ تسلیحات‌سازی در جهان سهم بازار خود را با ۵.۸ درصد افزایش به ۲۱۰ میلیارد دلار (۱۹۰ میلیارد یورو) رسانده‌اند. برای اولین بار از سال ۲۰۰۲، پنج تولیدکننده بزرگ جنگ‌افزار بار دیگر از ایالات متحده آمریکا بودند و ۳۵ درصد از فروش ۱۰۰ شرکت بزرگ تسلیحاتی در جهان را تشکیل می‌دهند.

شرکت آمریکایی لاکهید مارتین هنوز هم در جایگاه اول قرار دارد. این شرکت فروش خود در سال ۲۰۱۸ را ۵.۲ درصد افزایش داد و ۱۱ درصد از مجموع فروش ۱۰۰ شرکت بزرگ را تشکیل داد. این افزایش عمدتاً حاصل فروش هواپیمای جنگنده F-۳۵ این کشور به دولت‌های ایالات متحده و سایر کشورها بود.

دومین شرکت بزرگ، بوئینگ، ۲۹.۲ میلیارد دلار (۲۶ میلیارد یورو) فروش به دست آورد. براساس سندی از دولت ترامپ که اس‌آی‌پی‌آرآی SIPRI به آن استناد کرده است، افزایش فروش آن عمدتاً ناشی از "رقابت استراتژیک بین دولتی" است. در ادامه این مطلب آمده است که دولت آمریکا دو چالش بزرگ خود را روسیه و چین می‌بیند و همچنان به تعهد خود در سال ۲۰۱۷ مبنی بر گسترش برنامه تسلیحات نظامی خود متعهد است.

تجارت خوب بریتانیا

بیست و هفت مورد از بزرگترین شرکت‌های تسلیحاتی در سراسر جهان از اروپا هستند که این پیشتازان در غرب اروپا، مستقر در بریتانیا و فرانسه هستند. بزرگترین عامل انگلیسی شرکت بی‌ای‌ای سیستمز BAE Systems است که بیش از ۸۳ هزار کارگر در آن کار می‌کنند. شرکت‌های بریتانیایی در سال ۲۰۱۸ شاهد گردش مالی ۳۵.۱ میلیارد دلار (۳۱.۸ میلیارد یورو) بودند، در حالی که شرکت‌های فرانسوی فروش ۲۳.۲ میلیارد دلاری (۲۱.۰۸ میلیارد یورو) داشتند. تولیدکنندگان تسلیحات آلمان از فروش ۸.۴ میلیارد دلاری (۷.۶۳ میلیارد یورو) خبر دادند که افت ۳.۸ درصدی در صنعت بین‌المللی تسلیحات را نشان می‌دهد. دو شرکت ایرباس و ام‌بی‌دی‌ای MBDA با هم به فروش ۱۵.۴ میلیارد دلاری (۱۳.۹۹ میلیارد یورو) دست یافتند.

 تغییرات در میزان فروش سلاح

روسیه سبقت می‌گیرد

شرکت‌های روسی گردش مالی ۳۶.۲ میلیارد دلاری (۳۲.۸۹ میلیارد یورو) داشتند، به این ترتیب ۸.۶ درصد از تولید جهانی سلاح‌ها را تشکیل می‌دهند.  براساس گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، با وجود افت ناچیز در سال ۲۰۱۸، سهم آن‌ها از فروش جهانی از سال ۲۰۰۹ به طور مداوم در حال رشد است.

در این گزارش آمده است: این امر عمدتاً مربوط به افزایش سرمایه‌گذاری روسیه در خرید تسلیحات است که به اجرای یک برنامه بزرگ نوسازی نظامی برای دوره بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ و همچنین در میزان کمتری، با افزایش صادرات تسلیحات مرتبط است. تولیدکنندگان تسلیحاتی از اسرائیل، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، استرالیا، کانادا و سنگاپور مجموعا با فروش ۳۶.۲ میلیارد دلار (۳۲.۸۹ میلیارد یورو) در لیست ۱۰۰ مورد اول قرار گرفتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل