قیمت بنزین چه تاثیری بر سفرها گذاشت؟

مدیر مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرد: بر اساس ارزیابیهای صورتگرفته، تردد انواع خودروها در شریانهای اصلی و جادههای کشور طی ۱۰ روز پس از سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین، ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای این تصمیم، کاهش داشته است.
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، هفته پایانی آبان ماه امسال طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرایی شد که بر اساس آن ضمن در نظر گرفتن سهمیهای مشخص برای انواع خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی، قیمت بنزین سهمیهای به ازای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد که به نظر میرسد این تصمیم تاثیر قابل توجهی بر تردد انواع خودروها و سفرهای جادهای و بین شهری گذاشته است.
علی اکبر عاشوری - مدیر مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای- در این باره به ایسنا گفت: بر اساس آخرین ارزیابیهای صورت گرفته که میزان عبور و مرور را در ۱۰ روز پس از سهمیه بندی بنزین بررسی کردیم، تردد انواع خودروها در شریانهای اصلی و جادههای کشور در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در این ارزیابی نتیجه دیگری هم حاصل شد و آن این بود که میزان تردد خودروهای مختلف در این جادهها نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای سهمیه بندی بنزین حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که البته ممکن است در هر دو مورد عوامل دیگری از جمله تعطیلیها، شرایط آب و هوایی و ... نیز بر سفرهای بین شهری اثرگذار باشد.
مدیر مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه همه جادههای کشور و شریانهای اصلی به صورت مستمر رصد شده و در این مرکز وضعیت تردد خودروها مورد ارزیابی قرار میگیرد، گفت: قطعا سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین در کاهش سفرهای جادهای و بین شهری اثرگذار بوده است اما رسیدن به آمار و ارقام دقیقتر نیاز به گذشت زمان بیشتری از اجرای این طرح دارد.
ملت ماازجهانگردي كه محرومه اين گردي هم نكنند ؟
نرخ بليطهاي اتوبوس و قظار وهواپيماهم الا ماشالله
من حتی داخل شهر دیگه مثل قبل به اقوامم سر نمی زنم
- این ۶۹ میلیارد دلار از بیتالمال هزینه میشود، یعنی از جیب همه ملت بیرون میرود، چه مصرفکنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمیکنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی تودههای عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف میکنند.
- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران میشد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!
- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.
- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق میشود، چرا که بهای آن در کشورهای همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است( به نقل از روزنامه کیهان مورخ 27/8/98). نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفتهای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ما فروخته میشود.
بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر می گردد منتهی در قبال افزایش قیمت سوخت دستمزد حقوق بگیران نیز برای ارتقای قدرت خرید آنان قطعاًبایدافزایش یابد.در ادامه باید افزود که حذف فروش نفت خام ازبودجه کشور جلوگیری از رانت، دلالی و ثروت های باد آورده افراد خاص ،قانونی که راه حل کلیدی و اساسی است و اکثر کشور ها پیشرفته و غیر متکی به نفت اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات بر سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز خودرو است و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور بعلت نفوذ بعضی ها روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سپرده های بانکی بالای افراداست .
کلا میخواهید ماشینها رو آتیش بزنیم تا راحت بشید؟
مسئولین محترم!!! که میگفتن نه!!!!!!!!!!!!!!!





