بازدید 4137
رئیس شورای شهر تهران:

توقع از مدیریت شهری متناسب با اختیاراتش باشد

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر تهران با بیان این‌که موضوع آلودگی هوا به یک مساله مناسبتی تبدیل شده است، گفت: توقع از شورا و شهرداری در خصوص حل آلودگی هوا باید متناسب با اختیارات آن‌ها باشد.
کد خبر: ۹۴۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 01 December 2019
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محسن هاشمی عصر امروز (یکشنبه) در خصوص وضعیت آلودگی هوای پایتخت با بیان این‌که مساله آلودگی هوا به یک مساله مناسبتی تبدیل شده است، گفت: همان‌گونه که هر سال برای امامان‌مان در یک تاریخ معین مراسم تولد یا شهادت برگزار می‌کنیم، آلودگی هوا نیز به مناسبت پاییز و وارونگی هوا مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد از یک‌ماه باز هم مساله آلودگی هوا رنگ می‌بازد و تا سال دیگر همین موقع‌ها به این مساله توجه نمی‌شود و حدود ۳۰ سال است که این کار تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم به این مساله توجه بیشتری کنیم، باید در ابتدا مساله آلودگی هوا را از یک اقدام مناسبتی خارج کنیم و همیشه به دنبال کاهش آن باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این‌که باید قبول کنیم قوانین خوبی در مورد کاهش آلودگی هوا در مجلس به تصویب رسیده است، اما متاسفانه به آن عمل نمی‌کنیم، گفت: اولین قانون هوای پاک برای ۲۲ سال قبل است که حدود ۱۵ سال بعدش این قانون مورد بازنگری قرار گرفت و این در حالی است که در حوزه‌هایی همچون مدیریت مصرف سوخت، هدفمندی یارانه‌ها و ... نیز به موضوع کاهش آلودگی هوا با تکیه بر توسعه حمل‌ونقل عمومی تاکید شده است. به‌گونه‌ای که در زمان هدفمندی یارانه‌ها در چند سال پیش، اعلام کردند که بخش عمده‌ای از درآمد‌ها به حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌یابد، اما حتی یک ریال هم نداده‌اند.

هاشمی با اشاره به این موضوع که اگر قوانینی که نوشته‌ایم را اجرایی می‌کردیم الان وضعیت این‌گونه نبود، گفت: منشأ آلودگی هوا علاوه‌بر فعالیت خودروها، وسایل گرمایشی به‌کار رفته در ادارات، منازل و ... است که این دو سهم ۵۰ درصدی دارند و اگر می‌خواهیم آلودگی هوای تهران را کاهش دهیم باید به این دو موضوع آلایندگی خودرو‌ها و وسایل گرمایشی به‌طور همزمان توجه داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران افزود: درخصوص آلایندگی وسایل گرمایشی، سایر کلان‌شهر‌های دنیا راه‌حلی را انتخاب کرده‌اند و آن عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی است، اما ما در تهران شبکه مویرگی گاز داریم که حتی در زمان حوادث طبیعی نیز می‌تواند بحران‌ساز شود. اما بین مسئولان برای تغییر نوع سوخت اختلاف‌نظر وجود دارد به‌گونه‌ای که مسئولان وزارت نفت معتقدند این پروسه تبدیل گاز به برق و بعد از آن تبدیل برق به انرژی به‌صرفه نیست، اما در این زمینه ما نمی‌توانیم به عنوان مدیریت شهری تصمیم بگیریم و باید حاکمیت در این خصوص تصمیم‌گیری کند چراکه ۵۰ درصد آلودگی هوا توسط وسایل گرمایشی است.

وی در مورد نقش خودرو‌ها در آلایندگی هوا، به مساله کیفیت خودرو‌های تولید داخل اشاره کرد و گفت: حاکمیت برای حمایت از خودروساز داخلی واردات خودرو‌های خارجی را ممنوع کرده است و حالا به نظر می‌رسد می‌بایست در این زمینه تصمیم‌گیری کند تا خودرو‌های کم‌آلاینده وارد شوند چراکه ما نسبت به سایر کشور‌ها در مصرف سوخت وضعیت بدی داریم و سوخت زیادی مصرف می‌کنیم.

هاشمی با بیان این‌که در کاهش آلودگی هوا حاکمیت ۷۵ درصد نقش دارد و شاید بتوان نقش ۲۵ درصدی برای مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا قائل شد، گفت: شورای شهر نیز در حدود یک‌درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد و آن هم در تصویب مصوبات و طرح‌ها و لوایح کاهش آلودگی هوا محدود می‌شود.

وی با بیان این‌که شهری مانند مکزیکوسیتی برای حل آلودگی خود، مردم را به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی سوق داد، گفت: در کشور ما وزارت کشور، وزارت صنعت، وزارت راه، وزارت نفت و ... در موضوع حمل‌ونقل عمومی شهرداری‌ها دخیل هستند؛ به‌گونه‌ای که براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، سالانه می‌بایست ۴ هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده می‌شد که متاسفانه در طول ۱۱ سال دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد پولی در این خصوص به شهرداری‌ها نداده‌اند و حالا حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر‌ها ۴۴ هزار میلیارد تومان طلبکار هستند.

هاشمی با بیان این‌که افزایش نرخ سوخت باعث فشار بر روی حمل‌ونقل عمومی می‌شود و از این محل حتی یک ریال نیز به حمل‌ونقل عمومی نداده‌اند، گفت: شورای شهر باید در زمینه کاهش آلودگی هوا چه کند؟ می‌بایست طرح جامع حمل‌ونقل را بررسی و تصویب کند که این مهم در دوره گذشته انجام شده است، به‌گونه‌ای که در طرح جامع ۱۲ خط مترو و ۲۵۶ ایستگاه برای پوشش ۲۰ میلیون سفر در نظر گرفته شده، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در بخش تجهیزات متحرک خوب عمل کنیم هرچند که شورای اقتصاد مصوبه خرید دو هزار واگن را دارد، اما برای اجرایی شدن باید هفت دستگاه دیگر نیز پای کار بیایند.

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر تهران با بیان این‌که ما به عنوان شهرداری باید مصوبه سال ۹۷ را در خصوص دو هزار واگن پیگیری می‌کردیم، گفت: مصوبه دیگری وجود دارد که حتی روحانی همراه با چهار وزیر خود در تلویزیون آمد و خبر خرید ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی‌بوس را اعلام کرد که این مصوبه نیز اجرایی نشد که اتفاقا هر روز این موضوع را پیگیری می‌کنیم و جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس‌جمهور داشته‌ایم.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی‌بر این‌که طرح کاهش آلودگی هوا موثر نبوده است، گفت: اجرای این‌گونه طرح‌ها که بعد از آسیب ایجاد می‌شود آلودگی را از بین نمی‌برد بلکه جلوی رشد آن را می‌گیرد.

محسن هاشمی با بیان این‌که ما باید پیگیری کنیم که چرا تهران ۹ هزار اتوبوس و دو هزار واگن ندارد، گفت: در حال حاضر شبکه اتوبوسرانی شش هزار اتوبوس و تعداد واگن‌ها نیز ۱۳۰۰ دستگاه است و عمر اتوبوس‌های‌مان ۱۱ سال است و باید پیگیری کنیم که چرا یارانه حمل‌ونقل عمومی داده نشده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در واکنش به صحبت مجری مبنی‌بر این‌که نام‌گذاری معابر بیشتر مورد توجه شورا است تا حل آلودگی هوا، گفت: لطفا تخریبی صحبت نکنید. هر کمیسیونی در شورا کار خود را انجام می‌دهد و وظیفه نام‌گذاری نیز بر عهده کمیسیون فرهنگی است و نباید مسخره کنید چراکه ۴۰ درصد از معابر نام‌گذاری شده به نام شهداء است.

هاشمی افزود: صداوسیما نیز باید در زمینه کاهش آلودگی هوا درست و بهینه کار کند و نباید این مسائل را به شوخی و سوال تخریبی سوق دهد. چراکه ما به نام‌گذاری‌های‌مان افتخار می‌کنیم و فارغ از توقعات جناحی و سیاسی موضوعات را پیش می‌بریم و صداوسیما و شبکه افق که به عنوان شبکه انقلابی مطرح است باید مسائل را دقیق‌تر بررسی کند.

وی در پایان افزود: توقع از شورا و شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا باید متناسب با اختیارات آن‌ها باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی