بازدید 134677
۱

سرانجام عریضه‌های درون چاه جمکران

هر دو تا سه ماه ورود به چاه صورت می گیرد این نامه ها بیرون آورده می شود. گاهی اگر شیء قیمتی میان آنها باشد خارج می شود اما در مسجد به شدت اطلاع رسانی می شود که زائران اشیاء قیمتی خود را داخل چاه نیندازند. پس از خارج کردن این نامه ها به خمیر تبدیل می شوند و احدی آنها را نمی خواند. گاهی نامه ای به دفاتر فرهنگی یا دفتر تولید می رسد که دربرگیرنده درخواست و خواهشی بوده و در انتهای آن نوشته شده است که به عنوان عریضه این نامه را داخل چاه هم بیندازید.
کد خبر: ۹۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱ 19 April 2010
دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد جمکران با تأکید بر اینکه هیچ چاهی موضوعیت ندارد چاه جمکران را به دلیل حس و حال معنوی حاصل از فضا مورد توجه دانست و یادآور شد: نامه‌نگاری با خالق هستی و انتظار برای پاسخ شیرین است و عریضه‌ها به دلیل وجود اسماء متبرکه به آب سپرده می‌شوند.

حجت الاسلام مرتضی وافی دبیر شورای عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد جمکران در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با چاه جمکران و موضوعات مربوط به آن گفت: عریضه نویسی یکی از راههای توسل است و توسل جزو مبانی دینی ما است . به طور طبیعی عریضه نویسی یکی از راههای توسل است و با مستندات فراوان این امر در سیره علما از سید بن طاووس تا آیت الله بروجردی و دیگران مشاهده شده است.

وی افزود: در رابطه با عریضه نویسی کتابهایی نوشته و منتشر شده از جمله کتابی که در رابطه با عریضه نویسی و آداب عریضه نویسی در انتشارات مسجد جمکران منتشر شده است که اصل جریان عریضه نویسی را تأیید می کند.

نامه نگاری با محبوب و انتظار برای جواب شیرین است

حجت الاسلام وافی با اشاره به اینکه اصل عریضه نویسی تأیید شده این حرکت را نمادگونه توصیف کرد و گفت: این نوع حرکات در دنیای امروز که با رفتار مردم انس می گیرد کار ویژه ای به شمار می آید. نامه نگاری انسان با محبوب خود و انتظار کشیدن برای دریافت جواب شیرین است و اگر تأیید اصل آن در دین باشد این حرکتها با حس و حال مردم انس می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه متن این عریضه از اهمیت برخوردار است گفت: از این رو افراد را به عریضه هایی از ائمه معصومین به ویژه از امام زمان در رابطه با ارتباطی که از طریق نائبان خاص حضرت در زمان غیبت صغری بوده توجه می دهیم. متن این نامه مشخص و تأیید شده موجود است و محتوای آن نیز ترجمه شده و از زائران خواسته شده است که آن را مطالعه کرده و نوع نگاه آن را در رابطه با عریضه نویسی مورد توجه قرار دهند. از این رو چیستی درخواست مشخص می شود توجه به متن عریضه فرد را از نوشته ها و بحثها و درخواستهای غیر شرعی و روشهای غیر دینی جدا می کند.

سپردن عریضه به آب به دلیل وجود اسماء متبرکه است

وی اضافه کرد: همچنین در روایات آمده است که پس از نوشتن عریضه در چاه آب یا آب روان انداخته شود و چند علت برای آن ذکر شده است. یکی این است که از دسترس مردم عادی دور بماند و رازی باشد میان حجت و مردم. از این رو هیچ چاه خاصی موضوعیت خاصی ندارد. کنار چاه جمکران هم نوشته شده است که این چاه هیچ موضوعیت خاصی ندارد. یکی از علل انداختن عریضه در چاه آب و آب روان وجود اسماء الهی و متبرکه در این عریضه است.

چاه جمکران به دلیل حس وحال معنوی حاصل از فضای مسجد مورد توجه است

وافی در رابطه با علت انداختن این عریضه ها صرفا در چاه جمکران گفت: به علت این که حس و حالت توجه و حضور در این فضا به دلیل مسجد بیشتر است بسیاری از زائران دوست دارند عریضه خود را در این چاه بیندازند.

عریضه نویسی گاهی با اغراق همراه است

وی یادآور شد: این بحثها گاهی با اغراق، تردید، سانسور، اجحاف در رسانه ها و بیشتر در فضای مجازی جریان دارد. ما معتقدیم تمام این نمادها و حرکتهای اصیل و ماندگار باید حفظ شود مگر اینکه زمینه سوء استفاده ای از آن فراهم شود و ما نتوانیم آن را از خرافات، شبهات و آفات حفظ کنیم. اما این اتفاق در رابطه با چاه جمکران رخ نمی دهد.

وافی در توضیح روند عریضه نویسی کنار چاه جمکران و سرانجام این عریضه ها گفت: زائران از داخل یا خارج از کشور کنار چاه جمکران با عریضه مکتوب خود حاضر می شوند در غیر این صورت کاغذهایی به مبلغ 100 یا 150 ریال در اختیار آنها قرار داده می شود و با توجه به عریضه ای که توصیف شد متن عریضه خود را می نویسند و آن را داخل چاه می اندازند. هر دو تا سه ماه ورود به چاه صورت می گیرد این نامه ها بیرون آورده می شود. گاهی اگر شیء قیمتی میان آنها باشد خارج می شود اما  در مسجد به شدت اطلاع رسانی می شود که زائران اشیاء قیمتی خود را داخل چاه نیندازند. پس از خارج کردن این نامه ها به خمیر تبدیل می شوند و احدی آنها را نمی خواند. گاهی نامه ای به دفاتر فرهنگی یا دفتر تولیت می رسد که دربرگیرنده درخواست و خواهشی بوده و در انتهای آن نوشته شده است که به عنوان عریضه این نامه را  داخل چاه هم بیندازید.
 
وی تأکید کرد: حرکتهای انحرافی و مناسک آئینی اصیل ممزوج با خرافه ها باید از هم جدا شوند و نباید در این فرآیند اصل صورت مسئله را از بین برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۱
اشاعه خرافه گرائی کار درستی نیست در خیلی جاها کسی بقول خودش برای اینکه حاجتش براورده شود به درختی نوار سبز رنگ یا دخیل می بندد بعد از چند روز تعداد دخیل بندها خیلی زیاد میشود و ان درخت مورد احترام و مقدس میشود برای مردمی که اعتقادهای خاص دارند در این ضمینه شایسته است دولت فرهنگ سازی کند نه ترویج دهد
دعا کنید بزدوی آقا ما بطلبه مسجد مقدس جمکران
به نظر من بجاي اينكه اين عريضه ها تبديل به خمير شود خودش مي تواند بهترين وسيله جهت شناخت مشكلات جامعه و رسيدگي به آن باشد شايد شخصي نتواند حرف و خواسته دلش را بازگو كند اما در اين عريضه مي نويسد چه اشكال دارد فردي مطمئن بخواند ، فراواني نامه ها را درآورد و به دولت اطلاع رساني كند تا شايد چاره اي انديشيده شود.
نظر مراجع چيست؟
بنده يك مسلمان و شيعه هستم و خدا را شكر مي كنم كه 2 سالي مي شودتوفيقي حاصل شده ست كه نماز شب را با نيايش سحرگاهان درك مي كنم اگر چه خيلي در درگاه خدا گناهكارم و روسياه ولي اميدوارم همانطوريكه در قرآن وعده داده همه گناهان ما را ببخشد. اما:
همانطوريكه در قرآن آمده است همه كاره خداست او روزي مي دهد او شفا مي دهد و او گناهان را مي بخشد پيامبران فقط راهنماي مردم بودند.
خدا از رگ گردن به ما نزديك است و بين مرد و قلب اوست و همه درخواستهاي ما را او اجابت مي كند فقط وفقط . ائمه فقط راهنماي ما بودند و هستند و شفا روزي و ...همه مربوط به خداست . بياييد از دل خودمان كعبه و جمكران و مسجد بسازيم
مگر امام زمان (ع) دراین زمان خودشان تشریف ندارند . مگر به مشکلات مردم اگاه نیستند. پس چرا با خرافات سعی می کنید مردم را فریب بدهید. نامه انداختن به آب دکانی برای بعضی از این سوء استفاده کنندگان از احساسات پاک مردم است.
خدایا در ظهور امام زمان تعجیل فرما تا همچین خرافات را خود اقا از بین ببرد. این حکومت اسلامی از ان عاجز است.
مراجع معظم تقلید باید فکری به حال این مسائل بکنند دامن زدن به اینگونه قضایا هنر نیست زدودن خرافه از چهره دین هنر است .
مگر حضرت آقای خامنه ای نفرمودند که آداب و آئین باید منطبق و مبنای عقلانی داشته باشد.چرا شما خرافه را رسما" ترویج می کنید.از همین قبیل عریضه ها در فالگیری نیز بعنوان شستشو در ظرف آب وجود دارد و می تواند باعث تعمیم و تسری انواع خرافه شود.
مردم ساده!! فکر میکنن این نامه ها توسط مخاطبان آن خوانده میشود و هیچ وقت به دست کس دیگری نمیافتد و چه اسرار خصوصی که در آن نمینویسند!!! چطور عده ای مدعی به خود اجاره خواندن آنها را میدهند؟! به نظر خلاف قانون و خیانت در امانت است!
برخي به جاي اينكه حاجت خودراازخداوند بخواهند وبه درگاه اودعاوزاري كنند به كارهاي خرافي و شرك آميزروي مياورند و توحيد ناب را خدشه دارميكنند عالمان دین وظيفه دارند مردم راباتوحيد و يكتاپرستي واقعي آشناكنند وآنان راازكارهاي شرك آميز و خرافي برحذردارند درقرآن خداوند مردم رادعوت ميكند كه حاجتهاي خودراتنهاازاوبخواهند .مثل: ( ادعوني استجب لكم ) - (اياك نستعين )
الله اکبر ، اهدنا صراط المستقیم ...
با سلام
لطفا در اين خصوص نظر آيت الله مكارم شيرازي را نيز پرسيده و به اين مطلب اضافه نموده تا متقن باشد
لطفاٌ خرافات را تعریف کرده و اغلام نمائید چه مواردی شامل خرافات است.
حرکتهای انحرافی و مناسک آئینی اصیل ممزوج با خرافه ها باید از هم جدا شوند و نباید در این فرآیند اصل صورت مسئله را از بین برد!!!!!!!!!!!.
اسلام به کجا رسیده است !
کاش این بدعت را برچینند تا دستاویزی برای دشمنان اسلام نباشد
خمیر میشه؟؟؟ ماشالله
ندارم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل