بازدید 59167
لوبلاگ نوشت؛

چطور اعتراضات اخیر ایران، موهبتی برای اروپا دست و پا کرده است؟

تجربه به ایرانیان می‌گوید که انقلاب خشونت آمیز معمولاً منجر به نتایجی بدتر و نه بهتر می‌شود. ترس از هرج و مرج خونین و تجزیه همانند خط سیر سوریه یا عراق در بین ایرانیان واقعی و عمیق و دستگاه امنیتی در سرکوب هر نوع آشوب و اعتراض در ابتدایی‌ترین مراحل مؤثر است.
کد خبر: ۹۴۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 27 November 2019

اعتراضات اخیر در ایران در یک برهه حساس برای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رخ داد. اکنون بیش از یک سال پس از آن که ایالات متحده یکجانبه تحریم های خارجی علیه ایران را دوباره تحمیل کرده، برجام به شکلی ناپایدار در آستانه فروپاشی است. در حال حاضر، تنها راه آشكار برای ایران و آمریكا در راستای جلوگیری از رویارویی مستقیم، به نظر ابتكار رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماكرون برای میانجیگری بین آنها و صدور خط اعتباری پانزده میلیارد دلاری برای تأمین نیازهای اساسی ایران است.

چطور اعتراضات اخیر ایران، موهبتی برای اروپا دست و پا کرده است؟

با این حال به نظر می‌رسد، فوران اعتراضات در ایران انگیزه واشنگتن را برای تلاش در راستای ازسرگیری دوباره دیپلماسی با تهران از بین برده و در عوض، کاخ سفید و وزیر امور خارجه مایک پومپئو آشکارا با معترضین همراه شدند. آن‌ها این اعتراضات را نشانه‌ای بر تاثیر کمپین "فشار حداکثری" خود علیه ایران می بینند. از این روی، هیچ حرفی برای گفت وگو با آنچه "رژیم تئوکرات" ایران می نامند ندارند، زیرا از نظر آنها، این رژیم به زودی ساقط می‌شود.

احتمالاً این یک محاسبه اشتباه است. ایران پیوسته از انتظارات دیگر کشور‌ها سر باز زده و همواره تحلیلگران و متخصصان را شرمنده کرده است؛ بنابراین، باید در حین ارزیابی تحولات در ایران بسیار مواظبت کرد و قطعی اینترنت از آغاز اعتراضات در درک بهتر این تحولات کمکی نمی‌کند. با وجود این، هرگونه پیشنهاد تغییر رژیم قریب الوقوع در ایران باید با دیده شک و تردید نگاه شود.

جمهوری اسلامی از بدو تأسیس، بحران‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است. اغتشاشات فعلی نه با تحریم‌های آمریکا بلکه به خاطر افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت در دولت آغاز شد. جالب اینجاست که در اجرای این کار، دولت روحانی از توصیه صندوق بین المللی پول (IMF)، اصلی‌ترین پایه سفارش مالی بین المللی به رهبری آمریکا پیروی کرده است. همانطور که اقتصاددان اسفندیار باتمانقلیچ خاطرنشان کرده، انجام این کار از نظر اقتصادی کاملاً صحیح بود، زیرا قیمت‌های سوخت در ایران به شکلی غیر منطقی پایین است.

به گفته صندوق بین المللی پول، یارانه‌های مربوط به پایین نگاه داشتن قیمت سوخت تا حداکثر ۱.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص می دهد. این اعتراضات اساساً از ماهیت مشابه شورش‌های ضد ریاضتی در سایر کشور‌ها مانند نمونه‌های اخیر در مصر و شیلی برخوردار است. هیچ یک از این کشور‌ها هدف تحریم‌های آمریکا نیستند و هیچ گونه تحریک با حمایت خارجی در آن‌ها وجود ندارد.

این بدان معنا نیست که هیچ تلاشی برای منحرف کردن شکایات اقتصادی مشروع به سمت اهداف تغییر رژیم وجود ندارد. دستگاه خبری سازی جعلی که توسط سلطنت طلبان و مجاهدین خلق (MEK) تغذیه می شود، در تلاش بود تا تصویری از وضعیت انقلابی در ایران ایجاد کند. علاوه بر این، اظهارات بی پروای مقامات آمریکایی مانند ریچارد گرنل سفیر آلمان و برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به فرضیه دستکاری بیرونی اعتراضات اعتبار بخشید.

این فشار، اما به سه دلیل اصلی بعید است که کارگر باشد. اول اینکه، هرچند بسیاری از ایرانیان نسبت به رژیم احساس بیگانگی می‌کنند، تجربه به آن‌ها می‌گوید که انقلاب خشونت آمیز معمولاً منجر به نتایجی بدتر و نه بهتر می‌شود. دوم، ترس از هرج و مرج خونین و تجزیه همانند خط سیر سوریه یا عراق در بین ایرانیان واقعی و عمیق است. سوم، دستگاه امنیتی در سرکوب هر نوع آشوب و اعتراض در ابتدایی‌ترین مراحل، مؤثر است و کار این دستگاه به واسطه دعا‌های معتبر در مورد دخالت‌های خارجی توجیه می شود. این موضوع اتفاقی باشد یا نه، باید اعتراف کینم که آخرین موج اعتراضات پس از بیانیه بلندبالای حمایتی از سوی ایالات متحده شروع به سرکوب شدن کرد.

این موضوع باعث می‌شود ساعت مساله هسته‌ای دقیقا همانند شرایط قبل از اعتراضات تیک تاک کند. در عدم هرگونه مذاکره و کاهش تحریم ها، ایران احتمالاً عزیمت خود از برجام را تسریع می‌کند. گام ترسناک بعدی احتمالا غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد است، که می‌تواند باعث بازگشت تحریم در شورای امنیت سازمان ملل متحد شود. ایرانیان هشدار داده اند ـ در این صورت ـ آن‌ها نه تنها برجام را کنار می گذارند، بلکه تصمیم به خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را نیز در نظر می‌گیرند. سپس همه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از این کشور اخراج می‌شوند. این امر به خودی خود به معنای ناگزیر تسلیم در برابر بمب هسته‌ای نیست. ایرانیان از ایجاد آنچه ناصر هادیان، دانشمند علوم سیاسی از دانشگاه تهران، ایجاد «ابهام استراتژیک» می‌نامد، و می‌تواند جهان را در مورد اهداف آن‌ها وارد بازی حدس و گمان کند، خشنود می شوند.

هنگامی که اوضاع به آن حد وخیم شود، فقط دو مسیر در دسترس خواهد بود: امنیتی کردن بیشتر مساله ایران تحت ماده ۷ منشور سازمان ملل، یا آغاز مذاکرات جدید پس از برجام. مطابق با تاکتیک‌های ایران در ماه‌های گذشته، مطمئناً فشار‌های بیشتر، مقاومت بیشتری را از طرف ایران ـ چه در پرونده هسته‌ای و چه در منطقه ـ ایجاد می‌کند. در این شرایط کسانی مانند رئیس جمهور حسن روحانی و وزیر امور خارجه جواد ظریف که هنوز طرفدار دیپلماسی هستند، استدلال کمتری برای متقاعد کردن تصمیم سازان نهایی، برای حمایت از خط خود خواهند داشت. در عوض، تندروهایی که هرگونه مذاکره با غرب را نفی می‌کنند، احتمالاً به محض انتخابات پارلمانی بعدی در فوریه ۲۰۲۰ قدرت خود را رو به افزایش خواهند یافت. این امر می‌تواند جنگ را راهی برای شکستن بن بست کند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همواره نسبت به مشارکت در یک درگیری جدید و قطعا فاجعه بار دیگر در خاورمیانه ـ که می تواند برای انتخاب مجدد وی زیان بار باشد ـ بی علاقه بوده است. قطعا یک رئیس جمهور دموکرات هم در ابتدای ریاست خود تمایلی به قدم زدن در مسیر جنگ نخواهد داشت.

این شرایط بازگشت به دیپلماسی را در مقطعی اجتناب ناپذیر می‌کند. هرچه زودتر این اتفاق بیفتد، هزینه‌ها و خطرات برای همه طرف‌های درگیر در مساله کمتر خواهد بود. اگر مساله ایران به شورای امنیت ارجاع شود، احتمال بروز یک بحران تمام عیار هسته‌ای افزایش می‌یابد - عدم تمایل روسای جمهور آمریکا به درگیری در جنگ‌ها نباید به عنوان تضمینی قطعی برای این نتیجه گیری باشد که آن‌ها هرگز به باتلاق یک چنین جنگی فرو نمی‌روند. به همین ترتیب، برخی از عناصر رادیکال موجود در ایران، ممکن است وسوسه شوند تا مسائل را به این سمت سوق دهند. حتی اگر هر دو طرف صرفاً برای بالا بردن دست خود در معامله نهایی اقدام به افزایش تنش کنند، هرگز نمی توان ریسک از کنترل خارج شدن شرایط را دست کم گرفت و قطعا شانس اقدام به مذاکرات جدی با دولت فعلی ایران بسیار محتمل تر است تا با دولت جایگزین بعدی، و این دلیل دیگری است که چرا شادی برایان هوک از اعتراضات اخیر، به طرز فاجعه باری نادرست بوده است.

برای جلوگیری از وقوع یک بحران هسته ای، اروپا باید خط اعتباری ماکرون را به عنوان راهی برای باقی نگه داشتن ایران در برجام وارد مساله کرده و اجرایی کند. در شرایط تهدید حاد امنیتی، اتحادیه اروپا قادر به انجام اقدامات کلیدی است؛ از جمله ریختن پول در جایی که نیاز است. این اتفاق یک بار در سال ۲۰۱۶ و وقتی اتحادیه اروپا با ترکیه به یک توافق عملی بر سر موضوع مهاجران رسید، رخ داد. واکنش واشنگتن به اعتراضات در ایران جایی برای شک و تردید‌ها باقی نمی‌گذارد؛ به هیچ وجه زمانی برای اروپا باقی نمانده که منتظر تایید ایالات متحده برای ابتکارات خود در مورد ایران باشد. برنامه ماکرون باید بدون تأخیر بیشتر اجرا شود.

دلیل چنین اقدام جسورانه برای اروپا، یا جنگی خواهد بود که مستقیم بر امنیت آن تأثیر خواهد گذاشت یا مذاکره‌ای بین ایالات متحده و ایران، که اروپا غایب آن خواهد بود. اگر اتحادیه اروپا این فرصت را غنیمت بشمارد، این شانس را دارد که خود را به عنوان یک بازیگر جدی ژئوپلیتیک اثبات کند. در این معنا، بحران ایران هنوز هم می‌تواند یک موهبت برای اروپا باشد. اگر این گونه نشود، متأسفانه هشدار شدید ماکرون درباره سقوط اروپا به وادی پرت در سیاست بین الملل محقق می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۸۸
هشدار هشدار هشدار

لطفا اطلاع رسانی کنید
اگر با کارت سوخت خودتان بنزین می زنید حتما پس از سوختگیری و قبل از بیرون آوردن کارت از دستگاه پمپ جایگاه دکمه ی خروج را بزنید

عدم انجام این کار ساده مساوی است با از دست دادن ۳ لیتر بنزین
کارکنان جایگاه از این موضوع اطلاع دارند ولی به مشتریان هرگز نخواهند گفت
هیچ ملتی در دنیا تنهاتر از ملت ایران نیست
چیزی که اروپا دارد ما نداریم سیاست و حفظ منافع ملی است
اروپا دلش برای ما نمیسوزه ولی سیاستمداران ایرانی برای همه ملتهای منطقه بجز مردم ایران دست به هر کاری میزنند
اروپا از یک سوریه دیگه اما با جمعیت 80 میلیونی وحشت داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
ایران در هر صورتی سوریه نخواهد شد....
یارانه بنزینی من و بسیاری از کسانی که میشناسم واریز نشده
دولت بر چه اساسی میگه به ۶۰ میلیون نفر پول داده ولی بیشتر از ۳۵ میلیون نفر نیستند ؟
بقیه پولها کجا رفته ؟؟؟؟؟؟؟
پر از غلط املایی
چه تفسیر آبکی! فعلا بچسبید به این آنفلانزا که پدرمون دراومد
مقاله نویس در ایران نبوده و نمیداند که بنزین یک بهانه بود.جوانی که هیچ امیدی به اینده ندارد و بیکار است و ازدواج و تشکیل زندگی را رویایی دست نیافتنی میبیند یک" معترض یا مغتشش" بالقوه است.برخی نیز با مطرح کردن چند همسری بنزین به اتش چنین جوانانی میریزند. باید گفت مردم ایران همیشه همین مردم بوده اند.مسئولین هستند که از ان مسئولین خاکی و مردمی اوایل انقلاب به افرادی جدا از مردم، با دایره بزرگی از محافظان و چاکران تبدیل شده اند و طبیعتا در چنین شرایطی وقوع جنگ به معنی مقاومت همه جانبه مردم انطور که اوایل انقلاب شاهد بودیم نخواهد بود.داده های این مقاله تحلیلی کافی نبودند و هرچند نوشته ای به ظاهر منطقی بود اما درکی از وضعیت اینروزهای ایران ارائه نمیکند
ایران همیشه در اوج قدرت از مذاکره عقب می کشد. باید یه مدت طولانی بگذره تا اوضاع به حالت سابق برگرده. همیشه فرصتها ماندگار نیست. مذارکه هم فقط توافق نیست بلکه ایجاد فشار به حریف هم هست.
بازم الان مثل 88 میگن همه بدبختیا بخاطر اعتراض مردمه یادتون رفته ما همیشه در برهه حساس کنونی هستیم دیگه چه فرقی میکنه کی اعتراض بشه
در ضعف این تحلیل سطحی لوبلاگ همین بس که دلیل اعتراضات را افزایش بهای بنزین ذکر کرده ولی از اینکه موضوع افزایش بهای بنزین خود معلول ناشی از علت فشار تحریم ها است ناشیانه غفلت کرده است.
کسی که نان برای خوردن ندارد و بیکار است و دارد تدریجی می میرد کاری به امنیت و تجزیه ایران ندارد دارد غرق می شود پس همه را با خود پایین می کشد .
این حربه امنیت برای پولدارها خوب است نه فقرا . به خود بیایید . این شورش فقرا بیکاران بود
یک طرح امریکایی ها برای پرهیز از جنگ تمام عیار، حملات محدود و مداوم به تاسیسات زیربنایی ایران است بطوریکه کم کم فلج شود و تسلیم شود یا چنان ضعیف شود (مدل عراق)
اینکه اروپا یا آمریکا از اعتراضات مردم ایران به نفع خودشان بهره برداری میکنند دلیل بر این نیست که این اعتراضات ناحق است .
چرا قیمت بنزین ناعادلانه بود؟ چون از قیمت جهانی کمتر بود؟
چرا کمتر بود ؟ چون دلار ۳ تا ۴ برابر گرانتر شده بود ...
حال سوال اینجاست: وقتی همه چیز ۳ برابر میشه و حقوق کارکنند و کارگر فقط و حداکثر ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کنه این میشه فقر .....حالا تو این فقر وقتی دولت بدون توجه به سه برابر شدن هزینه زندگی بنزینی که دست خودشه و دیگه به نیروی خارجی و استکبار جهانی ربطی نداره با زشت ترین روش ۳ برابر می‌کنه این میشه اعتراض....
در خصوص ترس مردم از سوریه ای شدن و حرج و مرج ، این ترس قبلا وجود داشت ولی الان اصلن موضوعیتی نداره. دیگه مردم از مردن هم نمی ترسن و احساس نا امیدی به آینده دارن . پس چیزی برای از دست دادن ندارن و این کل معادلات و محاسبات رو به هم میریزه.
به شخصه هیچ ترسی از هرج و مرج ندارم چون ممکن نیست هرج و مرج و چپاول از اینی که هست بیشتر بشه
اگر این رو من باب نظر سنجی گذاشتید اینجا که من ترجیه می دم اروپا قریب به ۳۰۰ سال بره در جنگ و خونریزی و قحطی به پاس و انتقام از ۳۰۰ سال جنگ و خونریزی و کشتار و قحطی در ایران و خاورمیانه :))
تحلیل های اب ماست خیاری
بعد از مدتها مقاله ایی درست و کارشناسی شده از تابناک دیدیم(رژیم!!!)الله اکبر
اغتشاشات فعلی نه با تحریم‌های آمریکا بلکه به خاطر افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت در دولت آغاز شد.
و البته این افزایش قیمت همانطور که میدانیم بیشتر به خاطر اینست که در نتیجه تحریمها پولی برای دوات نمانده و ناچار به دست کردن مجدد در جیب ملت است.
با سلام واحترام
ضمن احترام به نظر نویسنده محترم.این قسمت تحلیل اشتباه است.
"اغتشاشات فعلی نه با تحریم‌های آمریکا بلکه به خاطر افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت در دولت آغاز شد."
همه میدانند که کسری بودجه بواسطه تحریم نفتی ایران موجب شد تا سران قوا(نه دولت) اقدام به گرانی بنزین کنند.
دیگه مهم نیست....برجام ....هسته ای... دلار ....آمریکا....عربستان.....هیچ کدام برای مردم دیگه مهم تر از دشمن داخلی نیست!
مسئولین خودشان از اول این اعتراضات را به اروپا و آمریکا ربط دادند و هنوز هم میدهند و بعد هم تابناک چنین مقاله ای مینویسد . در صورتی که این اعتراضات اولش فقط یک اعتراض ساده به افزایش ناگهانی بنزین بود که هیچ ربطی به تحریم و استکبار و این چیزها نداشت . اینکه چرا بعدش این اعتراض مردمی به شورش و آشوب تبدیل شد را در تحریک خارجی نبینید این فقط یک فرافکنی برای فرار از مسئولیت است . باید ریشه آشوبها را در رفتار و عکس العمل مسئولان با معترضین ببینید .
خدایی من موندم این "لوبلاگ"رو از کجا پیدا کردین که این خبر رو از توش کشیدین بیرون؟!!
این تحلیل بیشتر شبیه تحلیل ۲۰۳۰ هست. شاید هم به سفارش همینها نوشته شده. کدام مقاومت؟!!!! له شدن اکثریتی خاموش و فربه شدن مسولان، اسمش مقاومته؟!!!!!
مگر اینها دولتی هارو مجبور کنند با مردم ایران بهتر برخورد کنند.
کاملا واقع بینانه است این مطلب بلومبرگ.
پیش به سوی بدبختی بیشتر رعیت
خسته شدیم از بحران همیشگی.از فشارهای اقتصادی مادی و معنوی به مردم .از دیدن چهره های تکراری در تلوزیون که چهل سال است ادامه دارد . . از دیدن اختلاسهای روزانه. از کارمندهایی که کار نمیکنند و انتظار حقوق زیاد دارند. از حقوق ناکافی که به کارمندان میدهند و باعث کم کاری کارمند میشود. از سنگ اندازی های مختلف جلوی پای مردم برای کار افرینی یا حتی امور عادی. از اختلاس های میلیاردی از دزدی های خورد برای زنده ماندن و قطع انگشت. از شمرده نشدن رای های مردم. از امربری نمایندگان مردم از غیر مردم. .از هر بی لیاقتی های که به خارجی نسبت می دهند.از اینکه جوانان امید ندارند خانه ندارند کار ندارند همسر ندارند و از پدری بازنشسته پول تو جیبی میگیرند که برای رسیدن حقوقش به سر ماه مجبور به مسافرکشی است . از اینکه میبینند مسیولان کشور میگویند در راستای کمک به ملل بدبخت از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم بدون انکه نظر مردم را بدانند. از سطل های زباله که همیشه یک نفر در ان به دنبال روزی است و غروری برایش نمانده فقط میخواهد گرسنه نباشد.
دکتر شریعتی :
خداوندا!
اگر روزی ‌ز عرش خود به زیر آیی
لباس فقر پوشی
غرورت را برای ‌تکه نانی
به زیر پای‌ نامردان بیاندازی‌
و شب آهسته و خسته
تهی‌ دست و زبان بسته
به سوی ‌خانه باز آیی
زمین و آسمان را کفر می‌گویی
نمی‌گویی؟!
خداوندا!
اگر در روز گرما خیز تابستان
تنت بر سایه‌ی ‌دیوار بگشایی
لبت بر کاسه‌ی‌ مسی‌ قیر اندود بگذاری
و قدری آن طرف‌تر
عمارت‌های ‌مرمرین بینی‌
و اعصابت برای‌ سکه‌ای‌ این‌سو و آن‌سو در روان باشد
زمین و آسمان را کفر می‌گویی
نمی‌گویی؟!
خداوندا!
اگر روزی‌ بشر گردی‌
ز حال بندگانت با خبر گردی‌
پشیمان می‌شوی‌ از قصه خلقت، از این بودن، از این بدعت.
خداوندا تو مسئولی.
خداوندا تو می‌دانی‌ که انسان بودن و ماندن
در این دنیا چه دشوار است،
چه رنجی ‌می‌کشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است...




پس باز مثل همیشه، همه چی تقصیر خود مردم هست ...

ای وای از این همه قلب حقیقت
بابا این اینترنت چی شد؟؟؟؟
چرا دارید میرید روی اعصاب مردم؟
افزایش ۲۰۰ درصدی
اشتباه نگو
این تحلیل اگرچه رگه هایی از واقعیت هایی که در جامعه اتفاق می افتد را ادرس می دهد ولی به نظر عامدانه در بعضی جاها به نفع مسئولان نتیجه گیری می کنه
افزایش ۵۰ درصدی بنزین؟؟؟؟؟ ۳۰۰۰ تومان ۳۰۰ درصد ۱۰۰۰ تومان است. چرا ۱۵۰۰ را در نظر گرفتی؟؟
ای بابا...
از مردم غفلت کردید و فرصت رو دادید به بیگانگان...
سالهاست که مردم واقعی خودتان را رها ساختید با مشکلات به حال خود و چسبیدید به مردم لبنان، فلسطین،سوریه و....
مسئولان و دولتیان و مجلسیان سر تا پا یکین منافعشون مشترکه
درد مردم براشون مهم نیس، جون مردم براشون مهم نیس توی دو هفته کلی کسب و کار رو نابود کردن با قطع اینترنت بعد آقایان میگن اینترنت را باز نکنید!!!
کسایی که اعتراض کرردن اکثرا بی سواد بودن
قضاوت با خودتون ببنید کی بی سواد که درکش به این نمیرسه که اینترنت فقط تلگرام و اینستاگرام نیس
اینا شدن مسئول ما با کلی ادعا
بیخود کرده ، ایران اگر می خواست بخاطر اعتاراضات مردی سوریه بشه همون 57 می شد . بی دلیل تو دل مردم رو خالی نکن اگر دولت حرف زور بزنه مردم جلوش وای میسن ایران هم سوریه نمی شه
ایران سوریه شود مقصر خود شما هستید
" ترس از هرج و مرج خونین و تجزیه همانند خط سیر سوریه یا عراق در بین ایرانیان واقعی و عمیق و دستگاه امنیتی در سرکوب هر نوع آشوب و اعتراض در ابتدایی‌ترین مراحل مؤثر است."
این گزاره دوم جمله تون ، نه مفهوم داره نه فعل و فاعل درست حسابی
چه هذیونی هست این مقاله !!!
با درود

سیایت آمریکا بعداز روی کار آمدن ترامپ شدیدا به سمت یک جانبه گرایی و در مفهومی به فقط آمریکا گرایی سوق پیدا کرده است . آمریکا از تمامی پیمان ها و معاهدات چند جانبه خارج شده و میشود و تنها یک دستورالعمل را دنبال میکند و آن اینست که هر مذاکره و توافق تنها با آمریکا باید باشد و به اروپا هم گفته که فقط میتواند کنار آمریکا در کنار زمین بازی بنشیند ولی زمان بازی و بازیگران و استراتژی بازی را امریکا تعیین میکند.
آمریکا خواهان مذاکره جدید و بدون اروپا با ایران است که حتی اگر امتیازی هم در آن برای ایران باشد را این امتیاز را آمریکا میدهد که یقینا موثر تر و کارآمدتر از قول و وعده اروپای ناتوان است .باید قبل از گیر کردن در بن بست این تابوی مذاکرات را شکست و با تکیه بر افراد توانمند نظام به این مرحله قدم بگذاریم چرا که در بن بست مجبور می شویم خیلی دست و پا بسته و ناتوان مذاکره کنیم و هزینه های سرمایه ای و اجتماعی زیادی داده و خسارت بسیار دیده ایم که مردم را نیز خسته و ناتوان کرده و بحرانهای اجتماعی و از هم پاشیدگی خانوادگی و چه بسا کشوری به دنبال دارد .
ایکاش مقامات و عناصر صاحب قدرت و منبر و رسانه این وضعیت را درک میکردند و به بخاطر انتقامگیری سیاسی و سهم خواهی جناحی کمتر دشمنان ما را شاد می کردند .

بدرود
جالب بود
نکته ای که در این مطلب مهجور مانده این است که
دولت ایران هیچ کاری نکرده هر کاری انجام شده مردم انجام دادند هشت سال جنگ و پر کردن قطعات بهشت زهرا از جوون هاشون
پشتیبانی از ساخت تسلیحات پیشرفته با تحمل کمبود ها و فشار های خارجی
پیشبرد اهداف هسته ای با گذشتن از حقوق بین المللی شان
دستیابی به هر چیزی که شما از اونها با عنوان ترفندهای دولت ایران در مقابل عوامل خارجی نام بردید فقط و فقط توسط ملت انجام شده!!!!
هیچ دولت مردی در این کشور در صف نون نمیایسته و براش هزینه درمان و حقوق حداقلی شهروندی معنایی نداره امثال ما هستیم که برای پیدا کردن یک دارو در به در داروخانه هارو میگردیم اونها برای کوچکترین مشکل پزشکی در بهترین بیمارستانهای همون دشمنان بستری میشن و خدمات میگیرند
ملت ایران تاوان تفکرات دولتش رو میده و بیشترین فشار رو تحمل میکنه در اخر هم بیشترین جفا رو از کسانی میبینه که در بدنه حاکمیت جا دارند
وقتی رئیس جمهور میگه این تحریم ها هیچ تاثیری روی ما نداره درست میگه چون ملت ایران جزو ما نیستند
از نظر دولت : ما در جمع خودشون خلاصه میشه فرزندانی که دارای دوتابعیت هستند و در بهترین های دنیا غرق شدن چرا باید تاثیری از تحریم بگیرند؟
مهمترین مطلب اینجاست که: دولت ایران دقیقا آب به اسیاب انریکا میریزه و با تبدیل شدن به لولوی منطقه باعث رونق تجارت اسلحه انریکا در خاور میانه است اگر ما نبودیم کدوم کشوری از امریکا میلیاردها دلار تسلیحات نظامی میخرید پس بودن دولت ایران و بازی کردن نقش لولو برای کشور های همسایه واحب و لازمه وگرنه از ایران دشمن تر برای امریکا خیلی کشورها هستند که باهاشون دست به گریبان بشه و مخاصمه کنه.....گ
من نمیدونم اگه ایران پول یا به قول خودشون بودجه نداره پس این همه اختلاس هزار میلیاردی چیه.اگه نیست چرا اینهمه اختلاس هست.مردم این براشون سخته دولت میگه نمیتونیم نفت بفروشیم کمبود بودجه داریم بنزین باید گران بشود از اون طرف یکی میاد چند هزار میلیارد اختلاس میکنه میره کانادا.نتیجیش این میشه که مردم میان بیرون اعتراض میکنن چون از پس مخارجشون بر نمیان الان بنزین هنوز گرون نشده دوباره همه چیز داره میره بالا
هنوز بعد این همه سال متوجه نشدید اروپا بدون اجازه امریکا آب هم نمیخوره؟!اگر شما تحلیل گر سیاسی هستید و نظرات شما تعیین کننده سیاست خارجی ماست که به حال این کشور باید گریست!
بهتر است وقتی ترجمه مقاله‌ای را منتشر می‌کنید، لااقل لینک منبع اصلی را نیز اعلام نمایید.
تابناک اینطوری تحلیل هات بنویس یه کم حالت داستانی داره جذاب خیلی
این موهبت را سران قوا به اروپا هدیه دادن. واقعا به چه زبانی به مسئولین حالی کنیم که بیش از این توان پرداخت سوء مدیریت آنان را نداریم. مگه عمر نوح داریم ؟
چرا همه جا میگید افزایش 50 درصدی بنزین، از 300 درصد چطور به 50 رسیدید نکنه اون یه باک 1500 تومانی رو فقط می بینید!
جنس اعتراض در مصر و شیلی با ایران هرگز یکی نمی تونه باشه،سنگین ترین بخش اعتراض ملت، بریدن از نون مردم و دادن به شیخ حسن و یا ولادیمیر و احداث بهترین ها در عراق می باشد
لعنت بر شما که نظرات واقعی مردم رو سانسور میکنید. شرم کنید .
انتظارتون از مردم خیلی زیاده عمرمون رو با فلاکت و تحریم گذروندیم صبر و مقاومت کنیم که چی بدست بیاریم
دولتی که دست توی جیب مردم میکنه باید منتظر بدتر ازینا باشه
میخواهید کشور مسیر عراق . سوریه و یا افغانستان را نرود بهتر نیست به شعور مردم و حق های صلب شده از آنان مثل حق آزادی اعتراض مسالمت آمیز به تصمیمات غیر منطقی دولتیان و یا شورای نگهبان و..... احترام گذاشته شود . یک قشر خاص برای خود قانونهایی بدتر از کاپیتولاسیون وضع می کنند و به آحاد ملت میگویند خفه شید
بعید است امانول مکرون موفق شود.
تاحالا فکر کردین چرا ما باید همیشه در حالت مقاومت باشیم
عجیب بود. بالاخره یک تحلیل منطقی و فاقد از تعصبات کورکورانه تو تابناک دیدم. کاملاً با نظرت موافقم با توجه به خرابکاری و افتضاحی که روحانی و دولتش پیش آوردند، بخصوص بعد از قطعی اینترنت که یک اقدام نادرست بود، دولت بعدی به احتمال زیاد به دست تندرویی افتاده که با تعصبات کورکورانه و به دور از منطق سیاسی خود، کشور را به سمت جنگ سوق خواهند داد. خدایا ملت ایران را از ستم دولت روحانی و دولت تندروی آتی نجات بده!
اون جايي كه گفته هر بار يكي رفته بدترش اومده رو گل گفته .
تابناک
ایا شما هم فکر می کنید این مشکلات فقط برای اروپائی ها و دشمنان خارجی و داخلی کشور
موهبت فراهم کرده؟
برای دیگران داخلی چطور؟ برای انان عذاب بود یا موهبت؟
این را بدانید که صبر ایران هم حدی دارد. شما نمی توانید آن بلایی را که بر سر کره شمالی آوردید بر سر ایران بیاورید. هرگونه تعرض به ایران باعث شروع جنگ جهانی سوم می شود و اثری از کشورهای مزدور عرب خلیج فارس باقی نمی گذارد و دردانه شما اسرائیل هم در امان نخواهد ماند. ناامنی در خلیج فارس به معنی نابودی اقتصاد رو به زوال اروپا خواهد شد. ایران در مهمترین منطقه جهان واقع شده. پس سر عقل بیایید و دست از تحریمهای ظالمانه بردارید. تمام.
دستگاه امنیتی در سرکوب هر نوع آشوب و اعتراض در ابتدایی‌ترین مراحل، مؤثر است و کار این دستگاه به واسطه دعا‌های معتبر در مورد دخالت‌های خارجی توجیه می شود

دعاهای متعبر چی بود این وسط؟ خود مترجم متوجه شده؟
دولتی که از مردم فاصله بگیره جز این نباید انتظار داشته باشه
بلاتکلیفی وسردرگمی عجیب وغریب ملت ایران. باش تا صبح دولتت بدمد. چه گناهی ما کرده ایم که خودمان نمی دانیم.
چی از جان مردم بی گناه آسیا می خواهد ، جنگ و کشتار و فروش سلاح های ساخت آمریکا و روسیه !!!
یک جای تحلیل انقص دارد اینکه مشکل اصلی همین فساد است .
به طور مثال ۷۰۰ میلیارد درامد نفت دولت احمدی نژاد ، ۱۰۰ ها میلیارد دولت روحانی ، چه بر سرش آمد که نه تنها هیچ اثری برای کشور نداشت بلکه موج‌بیکاری و خالی شدن جیبهای مردم را هر روز دیدیم .
و اینکه اعتراضات مردمی به خاطر خفقان نیست بلکه اعتراضات کاملا به خاطر شرایط بد اقتصادی و بیکاری گسترده است . که نزدیک به ۱۶ سال گریبان کشور را گرفته است .
نویسنده مثلا خارجیش بیشتر میخوره یه هفت خط اصولگرا باشه که مثلا میخواد بگه تو ایران تندرو و اصلاح طلب داریم:)))) این حرفا دیگه دورش گذشته... اصلاح طلب-اصول گرا دیگه تمومه ماجرا
طرح مکرون
طرح عمران خان
طرح ژاپن
گرانی
گرانی
گرانی
گرانی
گرانی
گرانی
گرانی
اف ای تی اف
پالرمو
بازار متشکل ارزی
اربیتاژ
اینستکس

گرانی
گرانی
سهمیه بندی سوخت
شر و ور بود
7میلیارد جمعیت. فقط ایرانی باید مقاومت کنه
"باید اعتراف کینم که آخرین موج اعتراضات پس از بیانیه بلندبالای حمایتی از سوی ایالات متحده شروع به سرکوب شدن کرد. "
باید تشکر کرد از دولت خبیث آمریکای جنایتکار که با اعلام حمایت به موقع از اعتراضات ، نظام را نجات داد
در ضمن از اوبامای خبیث و دولتهای قبل از او هم کمال تشکر داریم
تئوکرات را خوب اشاره کرده...

توتالیته چی؟
وایستید تا اجرا شود!
امیدی باصلاح ندارم . مملکتی که اینترنت را قطع میکنه یعنی هیچ ارزشی برای مردمش قایل نیست.فقط دنبال کار خودشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
احسنت
اروپا در اين مدت ثابت كرده كه يك عروسك خيمه شب بازي بيشتر نيست.
افزایش 50 درصدی قیمت سوخت؟
ایران که طبق گفته ها هیچ گونه تلاشی برای ساخت بمب اتمی نخواهد کرد و در سیاست و دیانت ما جایی ندارد ، با این حساب ایران چه خطری برای آنها دارد؟ هیچ . اما اگر اروپا و آمریکا مثل دوره اوباما علیه ایران متحد شوند و تحریمها را شدیدتر کنند تکلیف چه خواهد بود؟ آنها چه نیازی به پرداخت پول به ایران دارند؟
واقعا چرت بود
تابناک بهتر نیست یک مترجم استخدام کنید
لوبلاگ برای دل عمه ی خودش نوشته...
اروپا و آمریکا خیلی بهتر از مسوولان ما از درد و رنج توده مردم باخبرند.
به نظرمن این تحلیل هاچنانچه اتفاق بی افتد امریکاو اروپا از خیرخاورمیانه باید بگذرند و بفکرخاورمیانه دیگردر‌کره مریخ بیفتند
اگر در منطقهٔ خاورمیانه الخصوص خلیج فارس جنگی رخ دهد ، اول که ویرانگر خواهد بود ،و دو اینکه این بار روسیه ،و چین هستند که جایگزین کشورهای اروپایی ،و امریکا میشوند ؟ در چنین وضعیتی اگر چه آسیب فراوانی به مردم کشورها وارد میشود ، اما کشورهای اروپایی بیشترین زیان را در بلند مدت خواهند کرد ؟،، در قارهٔ امریکا آنقدر مشکلات بیخ گوش امریکا هست که آنرا مجبور به خارج کردنش از آسیا ،و آفریغا نماید ، اما کشورهای اروپایی قابلیت تقابلی درازمدت با روسیه ،و چین را ندارند ،و به انرژی روسیه ،و کشورهای خلیج فارس نیاز مبرم دارند ؟،،
اين يك تحليل اقتصادي-سياسي است ولي اگر فقط اگر از بعد اقتصادي به آن بنگريم افزايش قيمت حاملهاي سوختي و ساير اقلام معيشتي و افزايش نقدينگي و به تبع آن تورم و ركود اقتصادي وحشتناك كه همينك شاهد آن هستيم منجر به فروپاشي اقتصادي همانند آنچه در ونزوئلا و زيمباوه و آفريقاي جنوبي زمان آپارتايد و شوروي سابق شاهد بوديم، خواهد شد، عزيزان مسئول ! اقتصاد علم حساب و كتاب است ، مقاومت و رياضت تا حدي امكان پذير است، با سركوب انتقاد و اعتراض چرخ اقتصاد نميچرخد....
ایران داره نابود میشه
گوربابای آمریکا واروپا،ول کنیدبه فکرمردم باشید،بدبخت مون کردید
خودتون با این حرف ها گول بزنید به مردم فشار امده است فشار می فهمی
اگر ج ا گام پنجم را بردارد ایران مثل کره شمالی ایزوله می شود و معلوم نیست چی پیش بیاد. تازه یک سال از تحریم ها میگذرد وضعیت کشور این است. حالا شما تصور کنید دو سه سال با تحریم های بیشتر بگذرد و یک حمله اساسی هم به تاسیسات زیر بنایی کشور انجام بگیرد. نباید بگذاریم جنگ بشود چون برخلاف تصور مسئولین ج ا این جنگ مثل جنگ سی و سه روزه نخواهد بود که با آتش بس تمام شود. کشورمان را نابود میکنن و باید سالها به آنها غرامت بدهیم. امیدوارم عاقل باشند و تاریخ تکرار نشود عهدنامه ترکمانچای اگر اشتباه نکنم بانیش یک آخوند بوده است که مردم را برای جنگ با روسیه تهییج کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار