بازدید 4168
۱
پس از سهمیه بندی

تناقض در میزان مصرف بنزین؛ رشد ۱۱ درصدی یا افت ۲۳ درصدی؟

به گفته نوبخت؛ سال ۹۵ مقدار مصرف حدود ۷۴ میلیون لیتر در روز بود. در سال ۹۶ این رقم به ۷۷ میلیون لیتر و در سال ۹۷ نیز این رقم به ۸۸ میلیون رسید و امسال نیز این رقم به بالای ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده که پیش بینی می‌کنیم میزان مصرف تا پایان سال به ۹۶ میلیون لیتر در روز برسد.
کد خبر: ۹۳۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 26 November 2019
تناقض در میزان مصرف روزانه بنزین؛ رشد ۱۱ درصدی یا افت ۲۳ درصدی؟
 
تابناک اقتصادیهمزمان با آغاز سهمیه بندی بنزین و اصلاح قیمت آن به رقم ۱۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان به ازای هر لیتر بنزین آزاد، یکی از اهداف این طرح، کاهش و مدیریت مصرف سوخت عنوان شد.  

به گزارش تابناک اقتصادی؛ به گفته مسئولان دولتی، چشم انداز کاهش و اصلاح مصرف سوخت، به سمت ایجاد فرصت‌های صادراتی برای بنزین خواهد رفت. در این میان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگویی با تاکید بر افزایش مصرف بنزین در کشور به صورت تصاعدی در ماه‌های اخیر، اظهار داشت: "سال ۹۵ مقدار مصرف حدود ۷۴ میلیون لیتر در روز بود. در سال ۹۶ این رقم به ۷۷ میلیون لیتر و در سال ۹۷ نیز این رقم به ۸۸ میلیون رسید و امسال نیز این رقم به بالای ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده که پیش بینی می‌کنیم میزان مصرف تا پایان سال به ۹۶ میلیون لیتر در روز برسد. ما نمی‌توانیم از بودجه بنزین، کسری بودجه را تأمین کنیم؛ رییس جمهوری با این شرط که این رقم به مردم برگردد افزایش قیمت بنزین را قبول کرد. روند کنونی مصرف بنزین باعث می‌شد در سال ۱۴۰۰ وارد کننده بنزین باشیم و دولت جدید نیز برادران ما هستند و ما جزو شهروندان این کشور هستیم. در ابتدای کار دولت جدید در سال ۱۴۰۰، باید بنزین  وارد می‌شد و آیا دشمن اجازه واردات بنزین به ما می‌داد؟ "

نوبخت با دفاع از سهمیه بندی بنزین افزود: "با این اقدام، روزانه ۶ میلیون لیتر صرفه جویی می‌شود و نگرانی واردات بنزین از بین می‌رود. اگر ما بخواهیم این ۶ میلیون لیتر را بطور متوسط، ۵۰ سنت بفروشیم، بین مردم توزیع می‌کنیم و وارد کننده نیز نیستیم. سه قوه راحت‌تر بودند که قیمت را افزایش ندهند، اما با این کار جلوی واردات محتوم گرفته شد.  این اقدام، ریسک بود، اما مردم را برای دو سال آینده از خطر واردات بنزین دور کردیم. ".

اما روز گذشته، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره اثر اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در میزان مصرف گفت: "براساس گزارش های دریافتی هنوز کاهش مصرف سوخت با اجرای این طرح در کشور محقق نشده، پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور ۹۴ میلیون لیتر بوده در صورتی که طی دو روز گذشته (پریروز) این مصرف افزایش داشته و به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است."

پس از این اظهار نظر که موجب شد بسیاری از مردم نسبت به برنامه دولت در جهت کاهش مصرف سوخت انتقاد داشته باشند، امروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای افزایش مصرف بنزین را تکذیب و اعلام کرد: "متوسط مصرف بنزین کشور از زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، ۹۸،۸.۲۴ لغایت پایان روز ۹۸.۰۹.۰۳، حدود ۷۹ میلیون لیتر در روز بوده است. این در حالیست که متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۹۸.۰۸.۲۳ (قبل از اجرای این طرح) حدود ۹۸ میلیون لیتر در روز بوده است. بدینوسیله شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به آمار‌های غیر رسمی که در برخی از جراید منتشر شده است، ضمن رد آمار‌های مذکور، متوسط میزان مصرف بنزین کشور را در روز سوم آذرماه سال جاری، ۷۵ میلیون لیتر اعلام می‌نماید."
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بالاخره حرف کدام صحیح است؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست