بازدید 14860

وضعیت قرمز موجودی «خون» در بسیاری از نقاط کشور

این پیامکی است که طی روز‌های اخیر برای بسیاری از هموطنانمان که سابقه اهدای خون دارند ارسال شده تا بدین وسیله خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز استان‌های مختلف کشور تامین شود، اما ظاهرا چندان مثمر ثمر نبوده است. این را می‌شود از اطلاعیه سازمان انتقال خون کشور دریافت که طی ساعات اخیر به شدت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده و حکایت از کاهش شدید ذخیره خونی این سازمان دارد.
کد خبر: ۹۳۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 25 November 2019
تابناک اجتماعی
«آقا/خانم ... با توجه به نیاز مبرم به گروه خون شما در صورت داشتن شرایط اهدا خون، با در دست داشتن کارت ملی، منتظر دیدار شما هستیم. اداره کل انتقال خون ...»

به گزارش «تابناک»، این پیامکی است که طی روز‌های اخیر برای بسیاری از هموطنانمان که سابقه اهدای خون دارند ارسال شده تا بدین وسیله خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز استان‌های مختلف کشور تامین شود، اما ظاهرا چندان مثمر ثمر نبوده است.

این را می‌شود از اطلاعیه سازمان انتقال خون کشور دریافت که طی ساعات اخیر به شدت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده و حکایت از کاهش شدید ذخیره خونی این سازمان دارد. اطلاعیه‌ای که از اهداکنندگان و داوطلبان اهدای خون خواسته تا «در اسرع وقت» به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

البته همدلی شکل گرفته در بازنشر این فراخوان با برخی تفسیر‌های عجیب هم همراه شده و برخی کوشیده اند آن را به حوادث اخیر نسبت دهند، در حالی افراد آگاه و به ویژه بیماران نیازمند خون و خانواده‌های ایشان می‌دانند که خون و فرآورده‌های خونی عمر محدودی دارند و بر این اساس، ضرورت دارد که فرایند دریافت خون مداوم و مستمر باشد.
 
وضعیت قرمز موجودی «خون» در بسیاری از نقاط کشور

نکته‌ای کلیدی که همواره در ایام اوج رجوع مردم به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدا، یادآوری و از مراجعان خواسته می‌شود تا زمان مراجعه شان را به تاخیر بیاندازند؛ تقاضایی آشنا برای بسیاری از افرادی که برای ادای نذر اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند.

این در حالی است که هر ساله و با شروع موج سرما، عکس وضعیتی که در روز‌های تاسوعا و عاشورا بر مراکز اهدای خون حاکم است، بروز می‌کند و میزان مراجعه برای اهدای خون تا آنجایی کاهش می‌یابد که ذخیره خون و فرآورده‌های خونی به پایین‌تر حد خود می‌رسد. کمبودی که جست و جو در آرشیو اخبار نشان می‌دهد هر ساله است، نه اتفاقی منحصر به امسال.

آن گونه که اطلاعیه سازمان انتقال خون نشان می‌دهد، ذخیره خونی برای برخی گروه‌های خونی به دو روز رسیده که نگران کننده است، اما آنچه نگران کننده‌تر است، کمبود برخی فرآورده‌های خونی از جمله «پلاکت» است که می‌بایست به صورت روزانه تامین شود و در اختیار بیماران سرطانی و بیماری‌های خون ریزی دهنده ارثی قرار گیرد.

برای آنکه بیشتر به اهمیت ماجرا پی ببرید، لازم است بدانید که تراکم بیماران نیازمند دریافت خون و فرآورده‌های خونی در برخی استان‌های کشور بیشتر است و از این رو، مضیقه خون در برخی استان‌ها بیشتر احساس می‌شود. به این معنی که ضرورت مراجعه به مراکز اهدای خون در برخی استان‌ها بسیار بیشتر است. مثل استان‌های مازندران و گیلان.

بر این اساس است که می‌بایست فراخوان‌های ادارات استانی را جدی گرفت و در صورت دریافت پیامک، برای یاری نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن (مانند پلاکت که نهایتا تا سه روز عمر می‌کند) دست به کار شد. فراخوان‌هایی که برای پاسخ دادن به آن‌ها هر روزه از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب، مراکز انتقال خون پذیرای مراجعان هستند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۲۰
ملت مطمئن نیستن این سازمان آیا خون اونها رو به مردم نیازمند می رسونه یا می فروشه و یا به کشورهای دیگه صادر میکنه
کجاست
ادرس شهرهای اصلی رو بزن بیزحمت نت نداریم هنوز
باشه عزیزم ماهم باورمون شد که این به اون ربطی نداره.
باسلام و خسته نباشید
من خودم بیمار تالاسمی ماژور هستم و هر ۱۴ روز ۲ واحد خون تزریق میکنم ، دست تک تک هموطنان عزیزمو میبوسم که در هرشرایطی بزرگترین هدیه ی انسانی که مایه ی حیات زندگی ست رو بی هیچ چشمداشتی به ما بیماران اهدا میکنن ،
برای ما بیماران تالاسمی باید حتما تاریخ تزریق خون و اهدای ان زیر ۱ هفته باشد و واقعا در برخی شرایط بحرانی و فصول سال شده که چند روزی منتظر خون تازه میمانیم و این برای سلامتی قلب ما بسیار زیانبار است
صمیمانه ترین تشکرها و بهترین ارزوها را برای هموطنان خیر کشورم که همیشه ثابت کرده اند بهترین مردمان هستند ارزومندم
اهدای خون امری بسیار پسندیده است ولی من در سه مراجعه اخیرم به مرکز اهدای خون، به دلیل کیفیت پایین سوزن های این مرکز، با کبودی شدید دستم مواجه شده ام. در صورتی که قبلا کیفیت این تجهیزات بسیار خوب بود و اصلا از این گونه عوارض وجود نداشت. هر چند که این کبودی ها چندان مهم نیست و درد هم ندارند ولی در مجموع آدم یجورایی میترسه. آخرین بار پرستار حتی مجبور شد برای خارج کردن سوزن از داخل قاب پلاستیکیش با کلید قاب را کامل باز کند تا موفق به استفاده از سوزن برای تزریق شود. لطفا پیگیری کنید.
مسئولان پیش قدم بشن لطفا. یا این رو هم فقط از مردم میخوان.
چی تو این مملکت درسته خیلی وضع مردم خوبه به تغذیه شون برسن گوشت بالای 100 هزار تومان جایی برای خون دادن نذاشته بعد هم فکر کنم در یک تصمیم جمعی مردم برای دادن خون طلب پول کنن واقعا چرا سال ها مجانی از مردم خون گرفتین بعد به بیمار محتاج فروختین ؟
با سلام. لطفا پیشنهاد دهید که مراکز سیار انتقال خون در ادارات و دانشگاه ها دایر شود تا با دسترسی آسان بتوان خدمتی به جامعه نمود.
بابا اینترنت و وصل کنیید...!
چیزی گیرم نمیاد بخورم که بیام خون بدم
زمانی که خون تریلی ترلی میفرستادید کشورهای منطقه باید فکر امروز می بودین
سلام، نمودار خونی‌که قرار دادین یعنی چی؟ روزها بیانگر چی هستن؟
تابناک جان من این و منتشر کن
من خودم مستمر خون میدم ولی این چند بار آخر سوزن ها خیلی درناک بود پرسیدم گفتن قبلا از کره وارد میکردن ولی الان وارد نمی کن به خدا خیلی درد داده یک بار خون میدی ردش تا سه چهار روز درد میکنه
با پول گرانی بنزین، خون وارد کنید.
خون میخان تا ساعد ده شب مراکز انتقال خون رو در کشور باز نگه دارن مردم خون بدن.
دیروز با کلی دوستامون رفتیم میگن تا چهار بیشتر باز نیستیم ما هم کارمندیم .
اینهمه خون دادیم حاصلش چه شد?
با خون و اموال مردم ژن برتر برای خودشان باب کردن.
مسولین با حقوقهای کلان در کجای صف خون هستند تا ما هم در انتهای اون صف بی انتها بایستیم?
يك مشكل بزرگ و مهم كه در سازمان انتقال خون وجود دارد اينست كه از افرادي كه حجامت مي كنند خون نمي گيرند. اين درحاليست كه امروزه حجامت با بهداشتي ترين نحو درحال انجام است و هيچ مشكل خوني ايجاد نمي كند. بعنوان نمونه بنده چند سال است كه مي خواهم خون اهدا كنم ولي سازمان همكاري نمي كند.
وقتي با سوزن آلوده مردم رو به ايدز مبتلا ميكنيد ديگه كسي جرات نميكنه خون بده
من هر سال خوت مدیدادم یکبار آزمایشگاه انتقال خون یک پارامتر را برای من اشتباه اندازه گرفتند و بردنم توی لیست سیاه. بعدا که مشخص شد استباه بوده و با ازمایشهای زیاد هم خودشون تایید کردند که اشتباه ازمایشگاه ما بوده من را باز هم از لیست خارج نکرند!! در صورتی که ۱۰ سال از اون روز میگذره.
فعلا که به اینترنت دسترسی
نداریم. مراکز دادن خون در تهران برای مناطق شمالی شهر کجاست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان