بازدید 14724

بحران ایرانی: مدیریت تعویقی، تأخیری و تحقیری!

نتیجه این تعویق‌ و تأخیر‌ها در نهایت تحقیر مردم ایران است. هیچ شهروندی تمایل ندارد به خاطر کاستی ها، ندانم کاری‌ها و پشت هم اندازی‌های مسئولانش، کار و زندگی را تعطیل کند و به خیابان روانه شود. همه هم می‌دانند دامنه اعتراضات قابل مهار نخواهد بود و ممکن است هر کسی به هر نحوی از این اعتراضات استفاده خودش را بکند. اما می‌شود ملتی را که به واسطه ندانم کاری مدیران، خودش را تحقیر شده می‌داند، سرزنش کرد؟
کد خبر: ۹۳۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 25 November 2019

سید مسلم بهشتی نژاد - یک جستجوی ساده در آرشیوهای دور و نزدیک، نشان می دهد که اغلب بحران های کوتاه مدت و یا میان مدتی که جامعه ایرانی را درگیر خود کرده است، اتفاقا حاصل جهل و یا ناآگاهی مدیران و مسئولان نیست، چه اینکه نتیجه این جستجو نشان می دهد، آنان خیلی پیشتر و عمیق تر ریشه مشکلات را شناخته و راه درمان آن را هم می دانند؛ اما تأخیر و تعویق تصمیمات بزرگ، مسأله ای است که پاشنه آشیل مدیران ایرانی است. نمونه آن همین قیمت بنزین! برای پی بردن به بحران امروز، لازم نیست راه خیلی دوری برویم. کافی است برگردیم به اواخر دولت اصلاحات.

سال ۱۳۸۳ در آخرین سال دولت آقای خاتمی، در حالی که قیمت بنزین از ۱۶ تومان سال اول دولت اصلاحات به ۸۰ تومان رسیده بود (افزایشی ۵۰۰ درصدی در حدود ۸ سال) مجلس هفتم به ریاست دکتر حداد عادل از طرحی رونمایی کرد که بعد‌ها به طرح تثبیت قیمت‌ها موسوم شد؛ طرحی که حداد عادل آن را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ هدیه مجلس به مردم نام نهاد.

این طرح در واقع با اصلاح ماده (۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران میسر شد. بر اساس ماده سوم برنامه چهارم توسعه، بنا بود که قیمت بنزین بر مبنای عمده فروش قیمت فوب خلیج فارس تعیین و از عواید آن برای اقدامات جبرانی برای اقشار ضعیف، استفاده شود و مسأله بنزین در طول برنامه چهارم یک بار برای همیشه حل شود؛ اما دغدغه‌های انتخاباتی که در سر دکتر حداد عادل و دکتر احمد توکلی بود، این جراحی اقتصادی را در سال‌هایی که اوج قیمت نفت بود به محاق برد.

با هدایت این دو نفر ـ که در آن زمان از سران اصولگرای مجلس بودند ـ ماده واحده ماده (۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۱/۶/۱۳۸۳ به شرح زیر اصلاح شد:

«قیمت فروش بنزین، نفت‌گاز، نفت سفید، نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی، گاز، برق و آب، همچنین نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات تلفن و مرسولات پستی در سال اول برنامه چهارم، قیمت‌های پایان شهریور ۱۳۸۳ خواهد بود».

بدین سان قیمت بنزین که به تدریج بنا بود در سال‌های اوج درآمد‌های نفتی واقعی شود، به تعویق انداخته شد و مردم در سال‌های ۸۳، ۸۴ و ۸۵، بنزین را با قیمت ثابت ۱۰۰ تومان به ازای هر لیتر دریافت می‌کردند تا اینکه در سال ۱۳۸۶ سهمیه بندی بنزین آغاز شد.

اما طی همین سال‌ها هم قیمت بنزین سهمیه‌ای در سال‌های ۸۶، ۸۷، ۸۸، ۸۷ و ۸۸ هم همان ۱۰۰ تومان سابق ماند. در سال ۱۳۸۹، قیمت بنزین ناگهان چهار برابر شد و به ۴۰۰ تومان رسید. حال آنکه این قیمت در دولت احمدی نژاد باقی ماند تا اینکه در سال ۹۳، دولت روحانی بنزین سهمیه‌ای را ۷۰۰ تومان و آزاد را ۱۰۰۰ تومان اعلام کرد و یک سال بعد با این ادعا که سهمیه بندی بنزی فساد زاست، اصل سهمیه بندی، کارت سوخت و همه متعلقات آن را از بین برد و طی سال‌های ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ و تا میانه‌های سال ۱۳۹۸، بنزین را با قیمت ثابت ۱۰۰۰ تومان در اختیار مردم قرار دارد و بناگاه با افزایش ۵۰ درصدی در شصت لیتر بنزین مجددا سهمیه‌ای بنزین را به ۱۵۰۰ تومان و با افزایش ۲۰۰ درصدی به ۳۰۰ تومان در قیمت آزاد رساند.

در هر دو مورد، این تعویق و تأخیرها، نه مصلحت کشور بلکه نگاه دولت و مجلس مستقر به انتخابات، تعیین کننده افزایش یا ثبات قیمت بنزین و البته بحران‌های بعدی ناشی از آن بوده است. هدیه آقای حداد عادل و احمدی توکلی به مردم برای ارائه طرح تثبیت قیمت‌ها به مردم نبود، بلکه هدیه به خودشان در مجلس و دولتی بود که بنا بود متکی بر رفتار پوپولیستی همین مجلس سر کار بیاید و مردم باید شیرینی تثبیت قیمت را در سال‌های ابتدایی زمامداری احمدی نژاد حس می‌کردند و اگر خود احمدی نژاد هم حرکتی در جهت هدفمندی یارانه‌ها انجام نمی‌داد، شاید تا آخر دوران ریاست جمهوری اش مجلس تمایل داشت که هیمنه ایده پوپولیستی با تعویق و تأخیر در جراحی اقتصادی کشور، همچنان جریان داشته باشد.

دولت روحانی و مجلس امیدی و اعتدالی، از این حیث حتی بدتر از دولت و مجلس اصولگرایان عمل کرده است. آنان نیز برای آنکه مردم در سال‌های اول ریاست جمهوری حسن روحانی و همچنین مجلس اعتدالی، کام مردم را شیرین کنند، وظایف اساسی خویش را به تعویق و تأخیر انداختند. وقتی در کشوری در دو سال اول ریاست جمهوری فردی، کام مردم باید با تعویق و تأخیر اصلاحات اساسی، شیرین شود، حتما در دو سال بعد باید با همین تعویق و تاخیر، زمینه انتخاب شدن رئیس جمهور را در دوره بعد فراهم کرد. این تعویق‌ها و تاخیرها، در نهایت، اما برای کشور بحران درست می‌کند؛ همان گونه که در گذشته کرد و امروز هم تولید بحران کرده است.

نتیجه این تعویق‌ و تأخیر‌ها در نهایت تحقیر مردم ایران است. هیچ شهروندی تمایل ندارد به خاطر کاستی ها، ندانم کاری‌ها و پشت هم اندازی‌های مسئولانش، کار و زندگی را تعطیل کند و به خیابان روانه شود. همه هم می‌دانند دامنه اعتراضات قابل مهار نخواهد بود و ممکن است هر کسی به هر نحوی از این اعتراضات استفاده خودش را بکند. اما می‌شود ملتی را که به واسطه ندانم کاری مدیران، خودش را تحقیر شده می‌داند، سرزنش کرد؟

مطلب حاضر فقط روزنه‌ای بسیار کوچکی بود از آنچه مصالح شخصی مقامات و جناح ها، مصالح مردم و کشور را به محاق برده است! اما چه باید کرد؟! آیا در این کشور مردان و زنان آزاده‌ای که بتوانند مسئولیت را برای انجام دادن کار‌های بزرگ قبول کنند، وجود ندارند؟ آیا کشور ما به تعداد انگشتان دو دست انسان‌هایی توانمند که بتوانند مصالح کشور را بر مصالح خود مقدم بشمرند، ندارد؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۱۱۱
چرا مسئولین ما عوض نمیشن همیشه هم نان فقط یکم شغلشون اضافه یا کم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
برای اینکه فرقی نمی کنند
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
من زمانی که حقوق اولیه خودم روکه به من نمی دادند در یکی از سازمان های دولتی مطالبه کردم جوابی شنیدم که به این سوال شما هم پاسخ می دهد.

یک مدیر ارشد دولتی به من گفت:

دولت فخیمه بسته تر از این حرف هاست!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
ما همیشه فکر میکنیم آدمها عوض بشن درست میشه . درصورتی که هرکی بیاد و باز پیرو همون سیاست پوپولیستی باشه هیچی عوض نمیشه
متاسفانه نه در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان حتی خود آمریکا، سلبریتی های سیاسی و غیر سیاسی با اتکا به انتخاب سطحی و عامیان مردم به دولت، مجلس، شوراها و . . . راه می یابند. باید برای این موضوع راه چاره یافت که اگر هم بیابیم همان هایی که در راس هستند اجازه نمی دهند اجرایی شود. راه حل این موضوع بسیار ساده است:

باید یک کشور موفق مثل ژاپن یا آلمان را ملاک قرار دهیم و هرکاری آنها طی سالیان گذشته و حال حاضر انجام داده اند و می دهند را انجام دهیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
دموکراسی پارلمانی یک راه حله که البته نیازمند احزابی قویه اینجوری نخست وزیرها خیالشون راحت نیست که چندین سال روی کار خواهند بود
آیا کشور ما به تعداد انگشتان دو دست انسان هایی توانمند که بتوانند مصالح کشور را بر مصالح خود مقدم بشمرند،ندارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
مسلما دارد و بیشمار ولی در خودی ها نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
داشتيم و داريم
اما يا فراري داده شدن يا به حاشيه رونده شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
صد در صد داریم . اما اگر چنین کسی هم بیاد بسرعت حذف میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
خیر ندارد .همه رفتن .
نقدتون کاملا اشتباهه چرا ارزش پول ملی باید اینقدر پایین بیاد که مجبور به افزایش قیمت ها بشیم،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
تابناک سانسور کردی ولی وقتی اقتصاد از پایه خرابه و نابوده این بنزین و... فقط ترکشاش هستند
چي ثابت بوده كه اين باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
احسنت بهترین تحلیل در مورد انرژی که در این ده روز ارایه شد همین مقاله بود متاسفانه در مورد درمان مرض صعبالعلاج انرژی نه به دارو درمانی اعتقادی است
بحران زمانی رخ میدهد که وجود مشکل نادیده گرفته میشود، چه از طریق ندیدن مشکل و چه با سرکوب آن تبدیل به بحران میشود
آفرین اصل مشکل را بیان کردین خلاصه می‌شود در ایرانی بازی.... مسولین هم از کره مریخ تشریف نیاورده اند آنها هم از این فرهنگی هستند که بهش آنقدر افتخار می‌کنیم تا خود را اصلاح نکنیم هیچ چیز دیگری درست نمی‌شود هر وقت دیدیم‌ مردم بین دو‌خط رانندگی می‌کنند ‌وبه قوانین راهنمایی و رانندگی احترام میگذارند می‌توان امید به بهبود شرایط داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
اصل حرفتون كاملا صحيحه
اما با مثال رانندگي موافق نيستم
به نظرم رانندگي معلول شرايط اجتاعي فرهنگي اقتصادي و سياسي جامعه س
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
هیچ فرهنگی یهو ساخته نمیشه . ایجاد فرهنگ صحیح و ترویج اون نیازمند کار و هزینه است .
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
باعث خجالت و مایه شرم است که توپ را به میدان رانندگان انداخته اید!
اتفاقا چون مسولین به بهشت برین میروند چنین شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
مردم هم از کره مریخ نیامده اند فرهنگ مردم هم محصول صدا و سیما و رسانه های انحصاری دیگه است !
با وصل نکردن اینترنت هم دارن ما رو تحقیر می کنن. از کسب و کار افتادیم و هیچ کسی به فکر نیست. تابناک منتشر کن حداقل تو در حق هم وطنانت ظلم نکن
اینارو ول کنید از اینترنت همراه چخبر؟
لطفاً در مورد واریزی 60 میلیون نفر به صورت مستند پیگیری نمایید قرائن و شواهد نشان می دهد آمار اغلام شده با واقعیت فاصله فاحش دارد. من کارمند دولت با حکم حقوقی 3،400،000 تومان و با احتساب کسورات قانونی دریافتی خالص بنده 1،800،000 تومان در ماه می باشد.مستاجر هستم و فاقد منزل مسکونی و دارای خودرو شخصی پراید،یارانه می گیرم و لی پول بنزین به حسابم واریز نشده است.برای پدر بنده نیز با حقوق 1،800،000 تومان و با وضعیت مستاجری پرداخت نگردیده است. همچنین آبدارچی اداره ما با حقوق 2 میلیون تومان، به حسابش واریز نشده و لی کارمند مسئولی که فیش حقوقی آن بالای پنج میلیون تومان می باشد دریافت کرده است تقریباً 80 درصد کسانی که در ساختمان اداری ما مشغول به کار هستند یارانه بنزین به حسابشان واریز نشده است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
برای 6 میلیون واریز شده نه 60 میلیون، اون صفرش من باب مزاح گذاشتن یه کم سر کارمون بزارن بهمون بخندن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
همش دروغ بود . برای کسری بوجه دولت بود . دولت نمیتونه از بنگاه هایی که از مالیات معافند مالیات بگیره و کسریشو جبران کنه . برای همین از جیب ملت میگیره . بخدا اگه مردم میدونستن این اختلاف قیمت در کشور خودمون و برای زیر ساختهای خودمون خرج میشه هیچکسی اعتراضی نداشت . ولی همه میدونیم این پولها کجا میره
بزرگوار! فقط بنزين نيست، مقايسه كنيد گسترش فساد اداري و مالي رو بين سالهاي ٨٠ تا الان، مقايسه كنيد سبد خريد هموطنان رو بين سالهاي فوق، فقط مقايسه كنيد نحوي نگرش جهاني رو، و غيره....همين مطبوعات رو ببينيد، زمان خاتمي سانسور و خود سانسوري به اين نحو بود!؟با مسئولي كه از مسئوليت فقط دريافت حقوق و مزايا را ميبينه و تحمل كوچكترين انتقاد رو نداره به نظر شما چگونه بايد رفتار كرد!؟چرا مسئوالان خودشان از مردم جدا ميدانند در صورتي كه حقوق و مزايايشان را همين مردم از محل ماليات و ثروت خدادادي اين مرز بوم كه صد البته متعلق به همه مردم عزيز است پرداخت مينمايند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
عالی گفتی. سپاس.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
فراموش نکنید که آقای خاتمی در سالهای ۸۰ سه و نیم میلیارد دلار را به آب داد و رفت
حالا همه شدن تحلیل گر
یه ساعت میشینه مطلب مینویسه بعد موقع ناهار که میشه میره غذایی میخوره که گوجه 15 تومنی توش ریخته

گفتم گوجه!!
یا خدا
رب رفت که 100 تومن بشه
جواب منصفانه پاراگراف آخر:خیر!!!!!!
خوشبختانه احزاب سیاسی ایران نیرو تربیت نمی کنند و خیال میکنند مادام العمر باید پست داشته باشند. امیدوارم بعد از گذر زمانی دیگر اینان وجود نداشته باشند و نیروی کارآمد و مستقل راهی مجلس شود که اولویت آنها مصلحت مردم باشد.
زوده مردم قدر احمدی نژادو بدونن. احمدی نژادی که لقب امیرکبیر و رجایی بهش دادن فحش خور مردمی شد ک خیرشونو میخواست اما سازندگیشو متوقف نکرد. گازرسانی به کل کشور، سدسازی، ماهواره سازی، موشک سازی، انرژی هسته ای، گازسوز کردن خودروها، مسکن مهر، خارج کردن خودروهای فرسوده، تحرکی که کشور داشت... وای خدا یعنی میشه یکبار دیگه احمدی نژاد بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
درآمدی مساوی ابتدای کشف نفت در ایران تا زمان حال معادل ۷۰۰ میلیارد دلار رو به پودر تبدیل کردن الحق از عهده ایشون برمیومد که انجام دادن! گم شدن دکل ها و ویراژ دادن امثال بابک زنجانی هم که بماند!
یک سوزن به ملت و یک جوالدوز به دیگران:

جناب ملت ، می شه بگین ارزش ناخالص ملیتون (GDP) را در طی دو دهه گذشته چقدر براش زحمت کشیدین و چرا با فاصله زیاد از همسایگان خاورمیونتون قرار دارین؟
با نظر شما مخالفم چون هر وقت قیمت های حامل سوخت بالاتر رود بحران به وجود می آید
مثلا الان تحلیل کردی مدیریت چه ضعفی داشته؟
مدیرای ما از دل اقتصاد ازاد با شرکتهای موفقشون اومدن تو بخش دولتی بعد اینجا شکست خوردن؟ شوخی شوخی دورهمن ازین پست میرن اون پست بیخیال
جالبه که اشاره ای به ریشه بحران یعنی سیاست خارجی ماجراجویانه نمیشه! خیلی از اصلاحات اساسی اقتصادی رو فقط میشه در شرایط نرمال انجام داد تا موفق باشه و فشار به مردم حداقل بشه، نه در شرایط تحریم و فشار خارجی شدید. اینکه چرا تاخیر میکنن و در نهایت تحت فشار به انجام اصلاحات اقتصادی تن میدن که آن هم ناموفقه، ریشه این مسائل رو باید در وضع سیاست خارجی ر پیدا کرد.
آفرین... بخدا حرف حق زدی... مدیریت تعویقی، تحقیری...اما کجاست مدیری یا وزیری که بخاطر رضای خدا و رفاه مردم کنار بره...

مگر اینکه مرگ باعث جدایی طعم قدرت از میز مدیران ما بشه...رفاه مردم که دیده نمیشه...رفاه مدیران..حقوق مدیران...جایگاه و ارزش شغلی مدیران...رانت مدیران.
واقعا چرا هیچ کس گوشش بدهکار نیست؟
مثل یا کریم کف خیابان که تا باد لاستیک بهش نخوره از جاش جم نمیخوره
در جامعه نرمال، پلیس پلیس است دزد دزد، قاتل قاتل، معلم معلم و دانشجو دانشجو است اما اگر دانشجو و معلم را قانع کردید برای احقاق طبیعی ترین حقش باید دست به اسلحه ببرد شما را به هرچی اعتقاد دارید قسم می دهم فقط تعداد کمی از اعضای اتاق فکر و مشاوران خود را از میان جامعه شناسان لیبرال و جبهه ملی ایران انتخاب کنید نمی گویم به آنچه می گویند عمل کنید شنیدنش آرایشان در بخران ها که ضرری ندارد. از سوریه ای که نمی تواند به تنهایی از خودش در برابر کوچکترین تجاوزی دفاع کند درس بگیریم
اخه من نميفهمم تابي اين نوشته ها و تحليل ها چه فايده اي داره؟؟؟؟
هر روز و دقيقه دراين40 سال هزاران هزار از اين دست مقاله ها مياد رو خروجي سايتهاي داخلي...
ايا تا بحال تغييري احساس كردين؟؟؟
ايا تا بحال شده كسي واقعا دلش براي اين مردم و مملكت بتپه؟؟؟

ما ياد گرفتيم فقط و فقط به فكر خودمون باشيم
دلسوزها روفراريميديم به ينگه دنيا......
آیا در این کشور مردان و زنان آزاده ای که بتوانند مسئولیت را برای انجام دادن کارهای بزرگ قبول کنند،وجود ندارند؟آیا کشور ما به تعداد انگشتان دو دست انسان هایی توانمند که بتوانند مصالح کشور را بر مصالح خود مقدم بشمرند،ندارد؟
جواب: قطعا وجود دارند اما اجازه ورود به حلقه های بالا را ندارند.
با سلام پیشنهاد میشود مقاله بحران ایرانی: مدیریت تعویقی وتاخیری وتحقیری به پیوست نامه ای توسط نویسنده مقاله ب کلیه نمایندگان مجلس ورئیس جمهور ووزراء ارائه گردد ودرسایت فوق نیز ارسال مقله ونامه منعکس شود
به اینها اضافه کنید هزار فامیل و رانت فامیلی برخی مسئولان را .
تابی جان در حالیکه همه مسولین با قاطعیت صحبت از عدم افزایش قیمتها داشتن تعرفه مکالمات افزایش پیدا کرده لطفا لطفا پیگیری کنید چون در یکی دو روز اخیر تعرفه مکالمات خارجی خیلی افزایش پیدا کرده
کلا تو مدیریت فقط ژستش رو بلدیم.با یه زلزله تو مقیاس کم و در یک شهر کوچک تا یه بارندگی نسبتا شدید و آبگرفتگی معابر و حتی تبدیل شدن به سیل ویرانگر،از نحوه اصلاح قیمتها و نحوه خبر رسانی و مدیریت اجرا،از تعامل با کشورهای همسایه و قدرتهای جهانی،از نحوه معامله و تجارت خارجی مانند قرار داد با پژو و رنو،.....ولش کن چیزی نگیم بهتره چون مدیریت نقد رو هم بلد نیستم و نیستیم!!!
نویسنده بزرگوار ، دستمریزاد باید گفت به شما و سران دولتهای قبلب و فعلی ولی این طرحها یک مشکل داره و اون اشکال اینه که تمام این هزینه ها از جیب مردمی داره برنامه ریزی میشه که درآمدشان به ریاله نه دلار. طرحها بر حسب موازنه های جهانی هست . ولی درآمد مردم در این طرح اصلا دیده نشد.
سوال اساسی. اصولا چرا باید قیمتها در یک کشور چند صد درصد تغییر کنند؟ چرا در کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس و خیلی از کشورهای دیگر اصولا تورم به مانند ایران معنی و مفهوم ندارد‌ آنها چه کردند که مسئولان ما نکردند. یا مسئولان ما چه ها کردند که آنها نکردند؟ چرا باید ملت تاون دهند. ؟ چرا باید این مقاله بالا نوشته شود و انگار که در کشور حتنا باید تورم اتفاق بیافتد؟!!
وجود داره ولی اجازه حصور و عرض اندام به اونها نمیدن..
احسنت... بالاخره تو این چند روز یه مطلب که رو اعصاب نبود، از تابناک دیدیم....
ریشه مشکلات کشور همین جاست... مسئولینی که دلشان برای کشور بتپد بسیار کم اند
کجای این طرح پوپولیستی بوده در ان سال ها؟
نوبسنده بیشتر عقدهاش رو خالی کرد
تابي جون منم كه اعتراضي شبيه به اين نوشتم چرا منتشر نكردي؟
آقاي نوبخت با ژست تحقير آميز تو دوربين نگاه ميكند و نادرست ميگويد ما كاهش بنزين به ميزان 6 مليون ليتر داشتيم بدون توجه به اينكه خيلي از پمپ بنزينها وضعيت بحراني پيدا كردند . بدون اينكه ذكر كنه مردم در شوك افزايش قيمت بنزين هستند. و باز کذب بزرگتر كه باورپذير باشد ميگويند : 60 ميليون نفر بسته معيشتي دريافت كرده اند .
سردار هاديانفر ميگويد افزايش قيمت بنزين تاثيري مهمي در مصرف نداشته .
از جامعه آماري 200 نفره در يك كارخانه 10 نفر بسته معيشتي دريافت كرده اند.
اينها يعني چي؟ غير از اينه كه تحقير مردم است براي مقاصد سياسي
آنهائي كه در دوره هاي قبل اين روش را در پيش گرفته اند الان كجا هستند و حال و روزشان چگونه است و مردم در مورد آنها چه ميگويند؟
ما كي به خود مي آئيم
اینا میخواستن خودروهای داخلی رو قالب ملت کنن که کردند و حالا که خودروسازی توان تولید نداره به فکر روش دیگری برای درآمدزایی افتادن.
تقریبا درست گفتید اما برابر دانستن شرایط در دولتهای نامبرده کاملا اشتباه است و انسان مثل ادم اهنی نیست که یک کار را تکرار کند و شرایط انهم کشوری مثل ما که دایم در جریان تندبادهای سیاسی و بین المللی خودخواسته یا تحمیلی است تغییر می کند مثلا در دوره احمدنژاد با درامد کلان و ذخیره ارزی دولت قبل 800 میلیارد دلار پول در دست دولت بود اما در سال 92 تورم به 40 درصد رسید و دولت روحانی بخاطر فشار زیادی که به مردم وارد شده بود مجبور به دادن استراحت به مردم و نگه داشتن قیمت سوخت شد با وجودیکه صندوق ذخیره خالی بود و تا زمانیکه امریکا از برجام خارج نشده بود دولت علاوه بر نگه داشتن قیمت سوخت و کالاهای اساسی 100 میلیارد دلار ذخیره کرد و به رشد قیمت ها سروسامان می داد لذا منفعت مردم و کنترل قیمت ها در شرایط ثبات بین المللی با افراد خبره می تواند بدون گران شدن سوخت انجام پذیرد مثل اغلب کشورهای خلیج فارس اما اگر در شرایط بحرانی تحریم و جنگ و جدال باشیم فقط مدت کوتاهی می توانیم مشکلاتمان را مرتفع کنیم و دوباره باید به سراغ جیب مردم برویم
ای برادر کجای کاری که هر کسی که کار بلد بود از ایران رفت و فقط یه عده خودی موندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
یکیش تویی حتما که رفتی از ترکیه ادعای کشورداری میکنی
نتیجه هیئتی اداره کردن مملکت
ما آنجایی قافیه را باختیم که "متخصصین"را کنار گذاشتیم و به اصطلاح "متعهدین" را بر سرکار آوردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
دیگه حتی بحث تعهد و تخصص هم نیست خودی و غیر خودی مطرحه
الان چطور به نحوه توزیع سوبسید بنزین اعتراض کنیم
حال کردم با این مطلب خیلی دیر اماخوب بودامیدوارم رسانه ای تر بشه و همه بدونند توی چند دهه گذشته عده ای نماینده چه مجلس و چه شورا برای چند تا رای چه بلایی سر قوانین و مملکت آوردند
وقتی می پرسی مگر به اندازه دو دست آدم توانمند که مصالح کشور را بر مصالح خود ترجیح دهند، بیشتر مردم را تحقیر می کنی .زیرا آنها میدانند که مملکت این افراد را دارد و نیز میدانند که امکان حرکت به آنها داده نمی شود.
لطفا مشخص کنید مخاطب شما برای پاسخ به این پرسش کیست؟
این هم دو کلمه حرف حساب.ولی گوش شنوایی نیست.
از تابناك بعید بود؛ اما حرف دل ما را گفتی برادر؛
"اما دغدغه های انتخاباتی که در سر دکتر حداد عادل و دکتر احمد توکلی بود،این جراحی اقتصادی را در سالهایی که اوج قیمت نفت بود به محاق برد."

فساد، اصولگرا و اصلاح طلب ندارد، هر كسی كه برای منافع خودش قانون وضع كند، ناکارامد است،
چرا همین موضوع را در دادگاه طرح نمی کنید؟
رییس جمهور محترم دکتر روحانی، لطفا بیشتر هوشیار حرکات و گفته های اصولگرایان و پایداری ها باشید مردم بدبخت شدند
آزادگی، از خود گذشته گی و قبول مسئولیت شرط لازم برای مدیریت سیاسی و اقتصادی آن هم در سطح کلان یک کشور نیست. علاوه بر اینها و مهمتر از همه دانش مدیریت سیاسی و اقتصادی است که در این مملکت نایاب است، بخصوص در بین مسئولین.
آدم کار درست وجود داره ولی میدانی برای عرضه وجود نداره.
تا زمانی که باند و باندبازی و برخی مسایل دیگه که همه میدونن، شده ملاک دادن پست و مسئولیت ، خروجی سیستم ، همینی هست که هست
یک بار برای همیشه با مردم صادق باشید و درآمد و هزینه های زندگی را بدون یارانه کنید .مردم با این دستمزدها دارند از درآمد شان یارانه هنگفتی به دولتها میدهند .و در مقابل یارانه ناچیزی می گیرند.آن هم با هزار کار تبلیغاتی و پوپولیستی دولتها .
احسنت
کشوری که مدیراش همه فامیل هم باشن و ساعت9 بیان سرکار بهتر از این امید نیس
هنوز اینترنت وای فای و البته اینترنت همراه در اصفهان قطع است. من نت مخابرات دارم که همچنان قطعه. ما باید چکار کنیم که اینترنت وصل شه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
فرار
متاسفانه اکثر مدیران کشور پوپولیست هستند
تعدادی هم که اگر بخواهند کار درست را انجام دهند
با آرام کردن وجدان خود به این شکل من سه بار می خواستم این کار بکنم نشد فلانی نگذاشت
در واقع آرام بخشی به خودشان می زنند و فکر می کنند در محکمه خدا نباید جواب گو باشند
همه شما چه وجدانی آرام داشته باشید و چه وجدان نا آرام و چه بی وجدان باشید

سیستم عدل خداوند متعال شاید دیر و زود داشته باشد ولی سوخت و سوز ندارد
وجدان آرام ها به شما اتمام حجت می کنم و کمی تکانتان می دهم شاید از خواب بیدار شوید قبل از اینکه بعد از بیداری شوکه شوید
امیدوارم همه ما وجدان هایمان به صورت واقعی واقعی راحت باشد
تیتر انتخابی عالیست
قحط الرجال
اینترنت ایرانسل نمیخواد وصل بشه ؟ تست و آزمایشی که این چند روزه من برای گوشی انجام دادم کل آزمایشگاههای کشور اینقدر آزمایش انجام ندادن
تا مردم رو غیر خودی بدانند وضع از این هم بدتر خواهد شد.از ما گفتن بود
ممكن است بنده ادم خوبي باشم هم مومن باشم هماز نظر فكري سالم ولي متخصص همه كاره نيستم مشكل مديريتي هزينه هاي سنگيني تحميل ميكند
من نمی دانم در کشورهای اروپایی و امریکا که دائم مسئولینشان عوض می شوند چرا اینقدر مثل ما نوسان و گرفتاری ندارند؟تظاهرات می شود،اعتصاب می شود،کابینه و نخست وزیراستعفا می دهند و... اما سیستم و اقتدار جهانی آنها همچنان پابرجا و استوار است. تازه در آنجا احزاب،تلویزیون و رسانه های آزاد هم فراوان هستند.اما در کشور ما که یک عده خاص کشور را اداره می کنند دائم با مشکلات عدیده مواجه هستیم.
محاق کجاست؟؟؟
چرا در ایران هر اصلاحی حتما باید با بالا بردن قیمت ها انجام گیرد؟ چرا به مشکل اصلی اقتصاد ایران نمی پردازید؟ چرا ما باید با عالم و آدم در بیفتیم و در همه کشورهای ویرانه دور و برمان جیره خوار داشته باشیم که کارمان به اینجا بکشد؟ اگر روابطمان با دنیا بهتر بود، اگر در چهار گوشه دنیا ثروت ناچیزمان را در میدان های جنگ دیگران بر باد نمی دادیم، اگر به جای اینکه وکیل و وصی همه باشیم، به خودمان کمی بیشتر اهمیت می دادیم، آیا باز هم اینگونه می شد؟ اگر مردم را مجبور نمی کردید که سوار لگن های پر مصرفی مانند پژو و پراید شوند، قراضه هایی که گویا به عتمد برای سوزاندن ثروت ملی ما درست شده اند، آیا باز کار به اینجا می کشید؟ چرا اصلا کاری نمی شود تا پول ملی تقویت شود و این مشکلات بنیادی حل شود؟ ما در دو یا سه سال اینده یک تورم بزرگ دیگر خواهیم داشت که طی آن دلار دست کم سی تومان خواهد شد ایا در آن صورت جامعه باید بنزین را ده هزار تومان خریداری کند؟ چرا به اصل مشکلات نمی پردازید؟ اگر فقر و بدبختی و فسار در ایران ریشه کن شده بود باز هم جای آن بود که از کمک به دیگران، البته کمک های غیر تسلیحاتی و غیر خونی و ... سخن گفت، ولی الان به هیچ عنوان.
کو گوش شنوا
آیا کشور ما به تعداد انگشتان دو دست انسان‌هایی توانمند که بتوانند مصالح کشور را بر مصالح خود مقدم بشمرند، ندارد؟

جواب: نه که ندارد!
سوال آخر شما عالی بود.
افرادی که بتوانند کار کنند وجود دارند ولی مسئولیت به آنها داده نمی شود.
در زمینه کاری که دارم و متناسب با تحصیلاتم چند بار در شهری که هستم پیشنهاد مدیریت مجموعه ای دولتی به من داده شد ولی هر بار به علت دخالت نماینده مجلس اجازه ندادند برای من حکم صادر شود فقط به این دلیل که در زمان انتخابات در ستاد ایشان حضور نداشتم.
خوب با این اوصاف چه انتظاری دارید؟ مشت نمونه خروار است.
در تهران هم مسئولیتهای دولتی و وزارت خانه ها فقط جناحی است و بر مبنای لیاقت نیست. نتیجه هم که مشخص است....
کشور رو دو دستی بدیم دست جوانان و افراد زیر 40 سال. هم فکر های نو دارند. هم ریسک پذیری بیشتری دارن. هر استباهی هم مرتکب بشن توانجسمی و عملیاتی بیشتری برای اصلاح دارن. این حضرات تا بخوان تکون بخورن 7 سال میگذره. ضمنا جوانان وابستگی حزبی و گروهی ندارن فرصت نداشتن که به کسی هم بدهکار باشن که بعدش بخوان باج بدن. چون دنبال آینده هستن هر کاری که امروز انجام بدن براشون میشه رزومه.
در پوشش کارشناس، حرفهای مفت می‌زنید.
بنده دکترای مهندسی شیمی با تجریه تحصیل و زندگی در کشورهای عربی و آمریکا و ایران هستم. این ادعاهایی که برای بالا بردن قیمت بنزین مطرح میشود همگی یا مردم فریبی است یا نتیجه نااگاهی است. هرکشوری که خود منبع یک کالا یا خدمات است طبیعی است که آن کالا یا خدمات در آن کشور ارزانتر از بقیه کشورهایی باشد که آن کالا یا خدمات را باید وارد کنند.
این چه منطقی است که هزینه ها را به دلار و فوب خلیج فارس حساب می‌کنید در حالی که هیج پارمتری از زندگی مردم از جمله درامد و خدمات ارائه شده به آنها به فوب خلیج فارس نمی خورد.
همین تاخیر و تعویق در مورد وصل کردن اینترنت هم داره اجرا میشه ما تو اصفهان هنوز نه نت وای فای داریم و نه اینترنت موبایل
مگه درس میگیرن مسولین؟؟؟
همین قطعی اینترنت هم توهین به شعور مردمه
کی میفهمن که مردم برده و بچه ی دولت نیست
اصفهان همچنان نه اینترنت وای فای وصله و نه اینترنت همراه اینم یه نمونه دیگه از مدیریت تعویقی و تحقیری
فعلا که سالهاست با همین سیاست از این ستون به آن ستون فرج است گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
اگر قرار بود با سانسور مسئله حل شود که تا حالا حل شده بود
وقتی جواز دهها بانک و موسسه مالی میدهند که پول مردم را میگیرند و پس نمیدهند و وقتی ادم پولش را در بانکی میگذارد که به خودشان مثلا قرض میدهند و در 8 سال ارزش پول ما 12 برابر کاهش مییابد انوقت میخواهی مردم اعتراض نکنند؟؟
تحلیل کاملا اشتباه است چرا اصلا باید تورم باشد. به نظرم کل مسولین مقصر هستند. ارزش پول ملی نباید کاهش یابد. چاپ پول بدون پشتوانه غلط است.و....
مشکل این حرفا نیست ، مشکل دوگانگی رفتار دولته یعنی میاد میگه کارت سوخت فساد اوره بعدش میاد میگه کارت سوخت برمیگرده یعنی فساد رو برمیگردونیم ، میاد میگه من بنزین رو میخواستم ۱۲۰۰ تومن کنم بقیه نذاشتن که آقای رییسی رو تخریب کنه بعدم فهمیدیم که گفتن صورت جلسه موجوده که کذب محضه خود دولت این قیمتو گفته ، دولتی که دروغگو بشه اعتبارش رو از دست میده وقتی میاد میگه پول بنزین رو برا «جراحی» برمیگردونیم کسی باور میکنه؟ خیر ، حتی خودشونم باور نمیکنن کسایی که کاخ نشینی رو دوست دارن فکر مردم فقیر یهو افتاده باشن ، میاد میگه وعده صد روزه می‌دیم اقتصاد درست بشه بعدش میگه آخه تو صد روز چیزی مگه حل میشه؟ میاد میگه برجام امضا شه همه چیز درست میشه حتی صد تا تک تومنی از قیمت دلار کم نشد با وجود میلیارد ها دلار برگشتی ، اگه دلار رو برا پشتوانه پول ملی استفاده میکردند وقتی تحریم مجدد میشدن دلار برمیگشت به جای اصلیش نه ۱۸ هزار تومن اوج بحران ، سیاست های لیبرال غربی رو می‌خوان نصفه انجام بدن بدون این که فکر درست داشته باشند ، این دولت مشخص کرد پیروی کورکورانه از لیست دهی ها چه نتیجه ای داد مردم باید درس بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
دیگه چرت و پرت ننویس.دیگه بقیه موارد به تو ربطی نداره برجام و غیره همه مورد تایید مردمه
اگه قرار هست که قیمت ها واقعی بشه باید درآمدها هم واقعی باشه،نه این که حقوق ها هر سال ۱۰ درصد نهایت اضافه بشه اما قیمت اجناس تا نهصد درصد اضافه بشه(دلار چهترتومنی که میشه دوازده تومن و بنزین هزار تومنی که میشه سه تومن،اما حقوق سه تومنی میشه،سه و ششصد،اقتصاد کشور از بین خواهد رفت،وقتی مردم قدرت خرید نداشته باشن،کم کم به مبادله کالا به کالا باید روی بیاریم،واقعا تاسف برای کشوری که یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان هست اما مردمش دارن تبدیل میشن به یکی از فقیرترین مردم جهان
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
چرا وقتی صحبت از مصرف بالای سوخت میشه کسی از ایران خودرو و سایپا حرفی نمیزند میانگین سوخت خودرو در دنیا 3/5 تا 4 لیتره در ایران 8 تا 9 خب خودرو خارجی بدید دست مردم سوخت مصرف سوخت نصف میشه .سوخت رو هم گران کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
دقیقا اگر قرار قیمتها واقعی بشه رقابت هم باید واقعی بشه. گمرک ماشین رو بردارین و از کارخونه هایی مثل تویوتا دعوت کنید بیان ایران کارخونه بزنند. بزارین ایران خودرو و سایپا و مدیران بی لیاقتشون ورشکسته شن و از کارگران این کارخانه ها در کارخونه خایی مثل تویوتا استفاده کنیم. انچه در ایران داریم خودروی ملی نیست بلکه یک خیانت ملیست
mehran
| United States of America |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
این دوتا کارخونه تعطیل بشه نصف مشکلات این مردم حل میشه. آلودگی، مصرف زیاد سوخ و هزینه های بهداشتی درمانی
من سررشته ندارم ولی کلتون اینکاره نیستین
خودي يا غير خودي؟
منظورت كدومه؟
احسنت بهترین وواقعی ترین تحلیلی که در این ده روز گرانی بنزین ارایه گردید همین مقاله است متاسفانه مدیران نه به دارو درمانی درد صعبالعلاج انرژی معتقد هستندونه جرئت جراحی انرژی فقط ادرس بعد از دوره صدارت خود را ارابه میدهند
همه مدیران مردم را گناهکار می دانند ولی هیچ وقت نمی گویند سو مدیریت و تندرویهای خودشان و کاسبان تحریم باعث شده مردم به خیابانها بیاین .
آن وقتی که می گفتید روحانی متشکریم باید فکر اینجا را هم می کردید. آن وقتی که پس از ننگنامه برجام به رقص کمر پرداختید باید فکر اینجا را هم می کردید. آقای روحانی کلیدت کو؟
ببخشید الان از خواب بیدار شدم، کی باید بیاییم راه پیمایی ،
نت موبایلو وصل کنید
مردم = هویج !
برای مجموعه دستگاه ها و افراد و مدیران پذیرش نظرات اصلاحی ملت ، رمز دوام کشور و رونق اقتصاد خواهد بود.
فراموش نشود که این تعامل وقفه ناپذیر است و اگر وقفه ای رخ دهد فسادی در پی خواهد داشت
نظرات مردم نه ازطریق مجلس ونه از طریق مامورین اجرایی ، بلکه از طریق رسانه های مستقل قابل دریافت است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان