بازدید 13196
محمود بهمنی در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

دولت بانک‌ها را مجبور به بنگاه‌داری کرده است/ بنگاه‌داری بانک‌ها را از رسالت اصلی خود دور کرده است

انتقاد بسیاری از بنگاهداری بانک‌ها می‌شود و حجم این انتقادها با کاهش مستمر قدرت وام‌دهی بانک‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است. بنگاهداری بانک‌ها تنها منحصر به شرکت‌داری آنها نمی‌شود و هرگونه فعالیتی که غیربانکی باشد، از جمله سهامداری بنگاه‌ها و مالکیت انواع دارایی‌ها را شامل می‌شود.
کد خبر: ۹۳۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴ 23 November 2019

تمام نهاد‌ها و مؤسسات بدون دوری یا نزدیکی به جایی، باید هزینه‌های خود را کم کنند/ باید یک جراحی بدون مسکن در سیستم اقتصادی کشور انجام شودانتقاد بسیاری از بنگاهداری بانک‌ها می‌شود و حجم این انتقادها با کاهش مستمر قدرت وام‌دهی بانک‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است. بنگاهداری بانک‌ها تنها منحصر به شرکت‌داری آنها نمی‌شود و هرگونه فعالیتی که غیربانکی باشد، از جمله سهامداری بنگاه‌ها و مالکیت انواع دارایی‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال قوانین کشور این موضوع را تعیین تکلیف کرده است. بانک‌ها تنها می‌توانند نسبتی از سرمایه خود را به فعالیت‌های غیربانکی و بنگاهداری اختصاص دهند؛ بنابراین، در مباحث مربوط به بنگاهداری نباید فقط به خروج بانک‌ها از بنگاهداری پرداخته شود، بلکه ورود به موضوع کلیدی افزایش سرمایه و کفایت سرمایه بانک‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از طرفی در بررسی علل و ریشه‌های بنگاهداری بانک‌ها، بانکداری بنگاه‌ها هم یکی از علل آن شناخته می‌شود. خروج از بنگاهداری غیرمجاز بانک‌ها بدون خروج بانکداری غیرمجاز بنگاه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

اما موضوع دیگری که در این بین مطرح است، آنکه گاهی بانک ناخواسته وارد این نوع مدیریت شده و در واقع دولت ها در ازای پرداخت مطالبات آنها برخی شرکت ها را به بانک ها واگذار کرده اند که همین امر باعث شده تا آنها را در این چرخه گرفتار کند.

محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تابناک در خصوص اینکه بانک‌ها چه روندی را باید دنبال کنند تا از بنگاه‌داری دور شوند، گفت: در ابتدای امر باید قوانین و مقررات بانک‌ها اصلاح شود، زیرا با قوانین موجود نمی‌توان به عدم ‌بنگاه‌داری بانک‌ها امیدوار بود.

وی افزود: بانک‌ها سال‌های سال بنگاه‌داری کرده‌اند و این روند در بسیاری از مواقع ناخواسته بوده است؛ یعنی دولت به خاطر اینکه به بانک‌ها بدهکار بوده به جای مطالبات آن‌ها، امتیاز شرکت‌ها و کارخانه‌ها را به آن مجموعه‌ها داده است. وقتی بانک طلبکار است و نمی‌تواند طلب خود را ریالی دریافت کند، مجبور است که شرکت و کارخانه خاصی را جای طلب خود بگیرد و به مدیریت آن روی بیاورد و همین باعث شده که بانک‌ها با کلی سرمایه بی‌بازده و کم‌بازده روبه رو شوند و از طرفی آن‌ها، هم درگیر بنگاه‌داری هستند و هم از رسالت اصلی خود دور شده‌اند.

نماینده مردم ساوجبلاغ تصریح کرد: برای اینکه بانک‌ها درگیر بنگاه‌داری نشوند، دولت باید دو کار مهم انجام دهد؛ نخست اینکه به جای بدهی‌های خود، شرکت و کارخانه‌ای را به بانک‌ها ندهد و سعی در پرداخت ریالی بدهی‌اش داشته باشد و دوم آنکه بانک‌ها را مجبور به ارائه تسهیلات تکلیفی 6 درصد نکند و اگر این تأکید و اجبار را داشت، مابه‌التفاوت آن را به بانک‌ها بدهد، زیرا اگر غیر از این باشد، آن‌ها مجبور می‌شوند برای جبران این موضوع، نرخ تسهیلات در بخش‌های دیگر را افزایش دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: باید زمینه و شرایط بانک‌داری منطقی فراهم شود و سپس از بانک‌ها خواست که بنگاه‌داری نکنند. وقتی بانک جای طلب خود، کارخانه‌ای را تصاحب کرد، دیگر نمی‌تواند نسبت به آینده آن بنگاه اقتصادی بی‌تفاوت باشد و حتماً باید با عوامل خود، به مدیریت بهتر و سودآوری آن مجموعه روی بیاورد.

بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر قوانین و مقررات بانک‌ها اصلاح شود و شاهد عدم‌اعطای تسهیلات تکلیفی باشیم، راهی ایجاد خواهد شد تا بانک‌ها نه تنها بنگاه‌داری نکنند، بلکه با تمرکز روی کار خود بتوانند تسهیلات بیشتر و بهتری را به مردم ارائه دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
بااین وضع اینترنت ماجهان چندمی هستیم اخه
از دولت غیر مردمی و طرفدار ثروتمندان غیر از این انتظار نداریم

تمام فکر و ذهن دولت شده پول درآوردن به هر قیمتی !!!!!!
اقای بهمنی این دوگانگی در عمل و گفتار منو کشته
اصلا علت گرانی مسکن و زمین همین سفته بازی و بنگاه داری بانکها است
تملیک وثایق را نگفتی اقای بهمنی تو که بانکی هستی ۹۰ در صد املاک و بنگاههای بانک ها تملیکی هستند یعنی کسی وامی گرفته انرا پس نداده و بانک مجبور شده به جای طلبش انرا بردارد.همه چیز از بیخ و بن ویران است.تا اقتصاد مثل کشورهای توسعه یافته نشود هیچ چیز درست نمی شود.فقط هی تو سر بانک ها نکوبید
الحمدلله الرب العالمین ! بالاخره یک نفر پیدا شد و شهامت بخرج داد وحقایق را در مورد بانکها گفت فقط این مطلب را نیز باید اضافه نمود که تنها دولت نیست که بانکها را مکلف به اعطا تسهیلات تکلیفی " سیاسی " مینماید بلکه گاها مجلس محترم نیز همین مسیر را طی میکند / حکایت بانکها در شرایط فعلی چونان مغازه ای است که موظف است اجناس را بیست درصد زیر قیمت فاکتور ارائه کند ودر نهایت نیز بیست درصد سود تحویل دهد !!! موضوعی که آقای همتی نیز از آن بارها وبارها بعنوان ناترازی بانکها نام برده است
درآینده ای نه چندان دور منتظر اعلام ورشکستگی بانکها و بالا کشیدن پول مردم باشید. آتش زدن این همه بانک به دلیل گرانی بنزین بهانه ای بیش نیست.چرا یک اداره و اماکن دولتی دیگر آتش نگرفت؟بانکها خصوصی و بیمه اند.بیمه هم به بهانه آشوب و بلوا پوشش نمیدهد‌.
از اينكه عامل بدبختيه مردم، دولتهاست مردم متفق القولن و نيازي به نظر كارشناسي نيست
آخه دولت تا تونسته بانكها و شركتهاي دولتي رو حمايت كرده تا خون مردم رو تو شيشه بكنن
تورا بخدا جلوی ربه مرکبی که بانکها به زور و غیرقانونی میگیرن رو بگیرید
سود 24 درصد و 28 درصد بس نیست که سود مرکب هم میگیرن از ملت؟
اسمشو گذاشتن سود مرکب، سود سود و سود جریمه و.... تعریف ربا چیه مگه؟ چرا اینجور مواقع نظر علما و مراجع میره تو حاشیه؟
تابناک جان چرا نظر منو در مورد ربه مرکب منتشر نمیکنی؟ این دفعه سومه دارم مینویسمش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی