بازدید 15377

انتخابات که نزدیک می‌شود، نمایندگان مجلس یاد جوانان می‌افتند! + توضیحات سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس

از جمله مواهب نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات مجلس، می‌توان به فراهم شدن شرایط دوباره برای بررسی برخی طرح‌های عقب مانده و یا فراموش شده اشاره کرد؛ شرایطی که برخی تصور می‌کنند دلیل آن پایان دادن به کار‌های روی زمین مانده توسط نمایندگان کنونی مجلس است و برخی عقیده دارند، رنگ و بوی انتخاباتی دارد. مثل طرح «جمعیت و تعالی خانواده» که هر چهار سال یک بار مورد توجه جدی نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد و با پایان انتخابات برای چهار سال به حاشیه می‌رود.
کد خبر: ۹۳۹۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 23 November 2019
از جمله مواهب نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات مجلس، می‌توان به فراهم شدن شرایط دوباره برای بررسی برخی طرح‌های عقب مانده و یا فراموش شده اشاره کرد؛ شرایطی که برخی تصور می‌کنند دلیل آن پایان دادن به کار‌های روی زمین مانده توسط نمایندگان کنونی مجلس است و برخی عقیده دارند، رنگ و بوی انتخاباتی دارد. مثل طرح «جمعیت و تعالی خانواده» که هر چهار سال یک بار مورد توجه جدی نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد و با پایان انتخابات برای چهار سال به حاشیه می‌رود.
 
انتخابات که نزدیک می‌شود، نمایندگان مجلس یاد جوانان می‌افتند! هدف از پیگیری طرح تعالی خانواده حل مشکل جوانان است یا کاسبی رأی؟به گزارش «تابناک»؛ پس از اینکه در مردادماه سال ۹۰ رهبر انقلاب طی سخنانی، رسما و علنی به موضوع جمعیت و لزوم مقابله با سیاست‌های تحدید نسل اشاره کردند و بیان داشتند که هر اقدام و تدبیری برای کم کردن جمعیت باید پس از ۱۵۰ میلیون نفر صورت بگیرد و نیز در مرداد سال ۹۱ نیز بار دیگر در مورد خطرات کاهش رشد جمعیت هشدار دادند و حتی از عبارت «خطا کردیم» استفاده کردند، نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «جمعیت و تعالی خانواده» آماده کردند که البته هیچ گاه به تصویب نهایی نرسید.

طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» که در سال ۹۲ و در ۵۵ ماده توسط نمایندگان مجلس جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری تهیه شد، مسأله افزایش جمعیت را مورد تأکید قرار داد و با هدف ترغیب جوانان به ازدواج بسته‌های تشویقی متعددی را برای جوانان متأهل در نظر گرفت؛ بسته‌هایی که برای دولت بار مالی سنگینی داشت و به همین دلیل مورد توجه و اقبال دولت قرار نگرفت.

به طور مثال در بخشی از این طرح در ارتباط با مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزند آوری مشوق‌های گذاشته شده بود تا اگر زوج‌های جوان صاحب فرزند شدند، دولت موظف به پرداخت مشوق‌هایی برای آن‌ها شود؛ مشوق‌های مثل قرارگیری در اولویت‌های استخدامی و پرداخت وام مسکن که به دلیل عدم تصویب نهایی، اجرایی نشد.

با اینکه از اهداف طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» رسیدن به نرخ باروری ۲،۵ درصدی در رشد کمی جمعیت تا سال ۱۴۰۴ همراه با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال ۱۴۳۰ مورد تأکید بود و این مهم، پیوسته یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستمداران و مدیران ارشد نظام است، بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح تنها در بازه‌های زمانی منتهی به انتخابات مجلس مورد توجه جدی نمایندگان قرار می‌گیرد و در دیگر سال‌ها توجه چندانی به آن نمی‌شود.

هرچند در سال ۱۳۹۲ طرح «جمعیت و تعالی خانواده» در راستای عمل به فرمایشات رهبر انقلاب به صحن علنی رسید و با استدلال هایی، چون مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و نیز بار سنگین مالی طرح برای دولت از دستور کار خارج شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این طرح دوباره و در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس ۱۳۹۴ دوباره مورد توجه تعدادی از نمایندگان قرار گرفت و این بار کلیات آن به تصویب رسید.

یازدهم آبان ۱۳۹۴ و پس از پیگیری تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم مثل احمد سالک و لاله افتخاری، بالاخره کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ تصویبی که به واسطه همان دلایل قبلی یعنی مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی و بار مالی مشروط به بررسی‌های بیشتر در کمیسیون فرهنگی شد، اما این بررسی‌ها هیچگاه به سرانجام مشخص نرسید و با پایان عمر مجلس نهم، طرح «جمعیت و تعالی خانواده» نیز به حاشیه رانده شد و تصویب نهایی این طرح تا روز‌هایی که در آن قرار گرفته ایم (ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس یازدهم)، ادامه یافته است!

اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم هستیم و این انتخابات در اسفند ماه امسال برگزار می‌شود، دوباره همچون سال ۱۳۹۴، تعدادی از نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی تصویب نهایی این طرح را مورد تأکید قرار داده اند؛ طرحی که سابق بر این چند بار در داخل کمیسیون بررسی و به گفته خود نمایندگان احتمال تأیید آن توسط شورای نگهبان و نیز استقبال دولت از آن پایین ارزیابی شده بود.

احتمالی که اردیبهشت ۱۳۹۸ طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران مطرح کرده و در همین باره به رسانه‌ها گفته بود:  این طرح بار مالی سنگینی بر دولت تحمیل خواهد کرد و حتی اگر در صحن علنی به تصویب برسد، جای تردید وجود دارد شورای نگهبان به خاطر این بار مالی طرح را تأیید کند.

هرچندسابق بر این طرح مورد اشاره بنا به دلایلی که مورد اشاره قرار گرفت، هیچگاه به تصویب نهایی نرسید و جنبه قانونی پیدا نکرد، حالا دوباره این طرح مورد تأکید تعدادی از نمایندگان قرار گرفته است؛ نمایندگانی که به نظر می‌رسد خود نیز از بی نتیجه بودن تلاش هایشان اطلاع کافی دارند.  

به طور مثال فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون فرهنگی در دوم آذر ۱۳۹۸ با بیان اینکه پس از تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع سیاست‌های جمعیتی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را در دستور کار خود قرار داد، در همین رابطه به «مهر» گفت: این طرح سال ۹۱ با هدف بهبود فرهنگ خانواده و افزایش نرخ باروری در مجلس تدوین شد، اما به دلیل وجود موانعی از جمله بار مالی آن، پس از دو بار قرار گرفتن در دستور کار مجالس نهم و دهم به تصویب نرسید و تا به امروز متوقف مانده است.

ذوالقدر ادامه داد: در حال حاضر کمیسیون فرهنگی با توجه به نیاز و شرایط جامعه، طرح را مجدد بررسی و با انجام اصلاحاتی آن را به جریان انداخته است.

وی درباره اهداف این طرح، توضیح داد: از اهداف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده رسیدن به نرخ باروری ۲،۵ درصدی در رشد کمی جمعیت تا سال ۱۴۰۴ همراه با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال ۱۴۳۰ است.

همانطور که از گفته‌های فاطمه ذوالقدر آن هم در آذر ماه سال ۱۳۹۸ و سه ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم برمی‌آید، این طرح دوباره در ماه‌های منتهی به انتخابات مورد توجه نمایندگان مجلس و به صورت مشخص اعضای کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است!

در تأیید این مدعی می‌توان به گفته‌های لاله افتخاری نماینده سابق مجلس و از دنبال کنندگان این طرح در اواخر عمر مجلس نهم اشاره کرد که در ۲۸ خرداد ۹۶ در همین باره به رسانه‌ها گفت: طرح جمعیت و تعالی خانواده  قرار بود در جهت منویات رهبری در خصوص  افزایش جمعیت امتیازاتی را به عنوان  مشوق برای فرزند آوری، حمایت از مادر و کودک، زوج‌های جوانی که قصد بچه دار شدن دارند قائل شود که با بهانه بار مالی طرح متوقف شده و مسئولان آن را رها کرده اند.  

اکنون و با شرایطی که به آن اشاره شد، از افرادی، چون فاطمه ذوالقدر و دیگر نمایندگانی که به یاد بررسی و تصویب این طرح افتاده اند، باید پرسید چرا در همه این سال‌ها که نمایندگی مردم را در مجلس بر عهده داشتند، قدمی برای نهایی کردن طرح و رفع موانع تصویب آن برنداشتند و تنها به بررسی‌های جسته و گریخته در داخل کمیسیون فرهنگی بسنده کردند؟

وقتی خود نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی نیز از تاریخچه این طرح و دلایلی که سبب شده است مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگیرد و از سوی دولت نیز با استقبال رو به رو نشود، آگاه هستند، چرا در سال‌های گذشته در مسیر رفع موانع تصویب طرح حرکت نکردند؟

آیا با چنین تفاسیری، نمی‌توان مدعی شد هدف از طرح دوباره و چندباره این طرح کسب وجهه سیاسی است و برای نمایندگانی که در این مسیر پیش قدم شده اند، حل مشکلاتی مثل اشتغال، مسکن و ازدواج برای جوانان دغدغه اصلی نیست؟  
 
تکمیلی: توضیحات فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس
 
این طرح انتخاباتی نیست و بیش از یک سال است در کمیسیون مطرح است

در پی انتشار این خبر، فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تابناک»، کلیت ماجرا را مردود خواند و گفت: این طرح به هیچ عنوان انتخاباتی نیست و بیش از یک سال است که در کمیسیون مطرح است. اظهار نظر من درباره آن هم بر این مبنا بوده که سخنگوی کمیسیون هستم و فارغ از نظر شخصی (که ممکن است موافق یا مخالف طرحی باشم)، می‌بایست تصمیمات کمیسیون و آخرین وضعیت طرح‌هایی که در دست بررسی دارد را توضیح و تشریح نمایم.

وی در ادامه افزود: قطعا این طرح هم به مانند طرح‌های دیگر ایراداتی دارد، اما من به عنوان موافق طرح یا مخالف آن سخن نگفته‌ام و تنها شرح ماوقع داده‌ام. این طرح مدتهاست که در کمیسیون تصویب شده و مهیای طرح در صحن علنی مجلس شده است؛ شما می‌توانید با مراجعه به تاریخ درج شده روی آن، به این واقعیت پی ببرید و متوجه شوید که انتخاباتی نیست، منتهی اخیرا به واسطه ایراداتی که اداره قوانین به آن گرفته، بار دیگر به کمیسیون برگشت و ایراداتش رفع شد.
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۴۸
کلا هر وقت نیاز به جمع کردن رای دارن یاد ملت میافتن
قطعا رفع مشکلات جوانان میباشد،همچنان که بوده است!
جوانی دیگه نمونده!
راستی دلارهای مسروقه ی نماینده مجلس پیدا شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جمعیت ایران همین الان زیاده و باید کاهش پیدا کنه به زیر 40 میلیون نفر چون اب و برق نداریم و مسئولان در اداره کشور مانده اند
100درصد کاسبی رای است اصلا شک نکنید.الان دیگه این نمایندگان بگند ماست سفید هیچ کس باور نمیکنه چرا که حتما یه هدفی از این کار دارند.
نماینده ی مجلس ::::::::::::

امروز نهار خودت رو یه قورمه سبزی ته‌دیگی مهمون کن.
با دستور نمی شوذ ورونق اقتصادی می خواهد
همه به اين نتيجه رسيدن كه افزايش جمعيت با توصيه امكان بذير نيست، تو هنوز متوجه نشدي تابناك؟
قابل توجه نمایندگان مجلس::::::::::::::::::::::::::::::





سایتتابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.
نمایندگان مجلس اصلا" خودتونو نگران نکنید:

ما که نمردیم

شماها از حالا خودتون رو نمایندگان دوره جدید فرض کنید.
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
مجلسی خواهیم داشت که توانایی سوال از رییس جمهور را داشته باشد.
مسلما کاسبی رای
در خصوص افزایش جمعیت امتیازاتی را به عنوان مشوق برای فرزند آوری، حمایت از مادر و کودک، زوج‌های جوانی که قصد بچه دار شدن دارند قائل شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

امتیازات :
1- بوووووووووووق
2- بوووووووووووق
3- بوووووووووووق
به نظر شما این امتیازات چی میتونه باشه که تابناک سانسورش نکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خخخخخخخخخخخخ
نمایندگانی انتخاب می کنیم این قضیه ورزشگاه رفتن زنان را حل کنند.
اگر در مجلس بسته بشه (جوش بدید)

خداوکیلی خیلی از مشکلات و بدبختی ها کاسته می شه.
حتما مجلس اینده بدنبال اقتصاد خواهد بود و توانایی نظارت بر عملکرد وزرا را خواهد داشت. هیچ کس از آقای عباس آخوندی نپرسید چرا مسکن مهر را خواباندی الان با این هزینه که معلوم نیست کی پروژه ها به پایان می رسد....؟
شرایط اقتصادی رو درست کنید جمعیت خودش زیاد میشه
من مجرد و بیکار..مدرک ارشد برق علم و صنعت..دانشجوی پرستاری ترم ۱
مارو حتی خدا فراموش کرده...نماینده مجلس که جای خودش دیگه..۱۰ ساله میخام ازدواج کنم..دریغ از یک کار پیمانکاری...برای کسی مثل من که هییییچ معرفی نداشت و نداره.
داماد رده بالا یا عموی گردن کلفت از کجا بیارم معرفیم کنه؟ ده ساله دلمو گره بستم به خدا که خودش کمکم کنه
ولی انگار خدا هم با بندگان ناسازگار بیشتر جوره تا با مایی که ادعای دوستیشو داریم
درکشورهائی که انتخابات سالم برگزار میشود وکسی ونهادی درانتخاب مردم دخالت نمیکند آن کشورها علی الدوام درحال اصلاحات هستند واگر حتی رئیس دولتی تخلفی داشته باشد محاکمه وزندانی میشود مثل کره جنوبی >>>>>>>>>>>>>>
هر نماينده اي زودتر اينترنت منو وصل كنه من بهش راي ميدم... بدو بدو
چه عجب بالاخره فهمیدید
همون جوانان به خاطر قطع اینترنت حتما رای میدن!!
هدف کاسبی رای هست جوانان مظلوم این کشور هیچ جا جا ندارن
با رفتاری که با جوانان کردید باشید تا در انتخابات همراهتون باشن
کاسبی رای
یعنی با این داستان بنزین، دیگه مجلسی وجود نداره که رای هم بخواد
برای راستی آزمایی نمایندگان که آیا واقعا به افزایش جمعیت معتقدند یا ترفند تبلیغاتیشونه ، بهترین کار اینه که ببینیم نمایندگان مدافع طرح ، خودشون چندتا بچه دارن . بالای چهارتا یا داشتن فرزندی در راه ، یعنی اعتقادی جلو آمده اند وگرنه .....
مشکل ما اساسی است. از زیرساخت ها تا عرش. مشکل ازدواج هر روز پیچیده تر از قبل و آمار معکوس دارد. بعد از هفتاد خان ازدواج ، مشکلات معیشتی دیگر است که خانواده را به سوی زندگی بدون فرزند دارد سوق می دهد. وقتی یه زوج از آینده فرزندان مطمعن باشند خود به خود به سمت فرزندآوری خواهند رفت. درک این قضیه خیلی مشکللله؟؟؟
تورم. بیکاری. مسکن. عدم امنیت روانی. بی اعتمادی به جامعه ای که هست و .... ریسک ها را بالا می برد.
بشین تا رای بدیم:)
علکی جو ندید
یک قانون هست برای نمایندگان

"هیچ نماینده ای به فکر مردم نیست و فقط اولویت اول خانواده خودش بعد دوستان نزدیک"

هرکس غیر از این فکر کنه نماینده ندیده
تابناک لطفا سانسور نکن.
من به عنوان یه دهه شصتی که تو ایران به هیچ چی نرسیدم هرگز تو انتخابات شرکت نمیکنم
به نظرم فقط بگن خود شورای نگهبان انتخاب کنه این همه هزینه و وقت از مردم نگیریم خوبه دیگه /اقای جنتی این جوان فعال برای همه انتخاب کنه
وحانی، خاتمی، احمدی نژاد یا هرکس دیگه بیاد همین آش و همین کاسه است، در خوش بینانه ترین حالت فقط ۲۰ درصد قدرت دست رییس جمهور است ، بقیه تصمیمها دست افراد و سایر نهادهای قد رتمند است . سیاستهای کلی مشکل دارند
پرز های فرش خونه رو بشمری فایده بیشتری داره تا رای دادن.
هر کی تو ایران بچه بدنیا بیاره تنها کاری که انجام داده بدبخت کردن خودشو و اون طفل معصومه .......
پاسخ ها
پ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
حرفتو با جون و دل قبول دارم. متاسفانه من این خیانتو کردم
اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
با این شرایط اگه کسی واقعا با رای دادن انتظار تغییر داره خودشو باید به یه دکتر معرفی کنه.
از وقتی یادمه آش و کاسه همین بوده
با این ماجرا های اخیر روی جوانها که هیچ روی هیچکس حساب نکنید
نمایندگان محترم الان شش ماهه که یاد همه مشکلات افتاده اند و فعال شده اند. تا حالا مرده بودند.
پشت گوششون و اگه دیدن، رای دادن مارو هم خواهند دید
سلام. رهبری برای همون سال 90 گفته بودن باید بشیم 150 میلیون نفر، یعنی دوبرابر جمعیت اون زمان، الآن با این وضع اقتصادی به خدا توی خرج روزمره دو نفر زن و شوهر موندیم. هر دو هم کار می کنیم ولی باز یه هفته آخر ماه پولی نمی مونه. هم من و هم شوهرم هردو بچه دوست داریم، دلمون هم میخواد ولی چطوری؟ آیا ظلم نیست بچه بیاریم بعد نتونیم درست بزرگش کنیم بشه یه معتاد، اوباش، ولگرد، دزد، قاچاقچی، یا لات و زورگبر؟ نمی پرسه شما که پولش رو نداشتین برای چی بچه دار شدین؟
تنور برخی نزدیک صندوق ها شعله ورتر می شوند و دلشان از این شعله متاثر شده و برای موضوعات مختلفی داغ که میشه هیچ، گاهی می سوزه و از نگرانی برخی از این موضوعات نزدیک انتخاباتی جزغاله هم میشه مثلا برای راه ها، ازدواج، وام، اشتغال، بیکاری، اعتیاد، فرهنگ، یادبودهای شهیدان، یادواره های، سرداران، عدالت، میراث شهیدان، میراث اسلام، میراث انقلاب، میراث جانبازان، برای خود جانبازان، خانواده ی جانبازان، وضعیت معیشت خانواده شهیدان، جانبازان، ایثارگران، رزمندگان، آزادگان، فرهنگیان و من نمیدونم این دل چه دلیه که اینقد گنده است که برای همه ی اینها می سوزه، اما به خروجی که نگاه میکنی فقط پشت صندوق رای نظاره میکنند ببینند اسمشون از صندوق اگه دراومده باشه اسلام شهید ایثار انقلاب عدالت همه چیز سرجایش هست وخب همه چیز پیش میره اما خدا نکنه جور دیگه بشه و اسم کسی دیگه از صندوق دربیاد وا اسلاما واس اماما وا انقلابا و واعدالتا و وا ایمانا وا جانبازا واشهیدا!!!!
بنده به شخصه كسي راحامي مردم نمبينم نمايندگي وامثالهم يعني وامدار قدرتمندان و وصاحبان زروزور
معلومه که اخاذی رایه
اصلا نمی خواست نظر بدیهد .رای بی رای .......من هم نفر 14 دهم هستم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار