بازدید 2544

وزیر اقتصاد: با افزایش نرخ کالاها مقابله می‌کنیم

کد خبر: ۹۳۸۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 19 November 2019

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: به بهانه افزایش قیمت بنزین، اجازه داده نمی شود سایر کالاها گران شود تا به مردم فشار اقتصادی تحمیل گردد.

به گزارش روز سه شنبه خانه‌ ملت، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی دلایل افزایش قیمت بنزین و تبعات آن را مورد بررسی قرار دادند.

«فرهاد دژپسند»  ابتدا گزارشی از مراحل نشست‌های برگزار شده جهت افزایش کارشناسانه قیمت بنزین با حضور دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرد که در نهایت نتیجه بررسی‌های صورت گرفته در نشست سران قوا مطرح شده و مصوب شد.

وی افزود: یکی از نکاتی که در این نشست مطرح شده، این بوده که اجازه داده نشود به بهانه افزایش قیمت بنزین سایر کالاها نیز گران شوند، بنابراین در شرایط کنونی به طور جدی مراقبت می‌شود تا چنین مشکلی ایجاد نشده و به مردم فشار اقتصادی تحمیل نشود.

وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: ما در وزارتخانه برای صادرکنندگان خانم تبعیض یا تفکیک جنسیتی اعمال نمی‌کنیم، ضمن اینکه یک نوار سبز برای تجار دارای شناسنامه تنظیم می‌کنیم که در آن سهمی برای زنان در نظر خواهیم گرفت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: موضوع بند (ز) تبصره (۱۶) و درخواست برای افزایش افزوده بیمه عمر را پیگیری خواهیم کرد، ضمن اینکه بررسی تراکنش‌ها موضوع جدیدی نیست و به طور قطع اجرا می‌شود، همچنین پرونده‌های مالیاتی تا ۱۰ سال قبل و مالیات مستقیم تا ۵ سال قبل نیز قابل بررسی است. از سوی دیگر به دنبال راهکاری برای تسهیل امور هستیم تا فرار مالیاتی صورت نگیرد کما اینکه سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فرار مالیاتی را اخذ کردیم.

دژپسند اظهار کرد: هم‌اکنون تیم سی نفره از متخصصان برای بررسی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه تشکیل شده تا در این مورد لایحه تدوین کنند.

وی ضمن اینکه از سیده فاطمه حسینی نماینده تهران خواست تا جلسه‌ای تشکیل دهد که برای حمایت از سهامداران خرد تصمیم‌گیری شود، تأکید کرد که موضوع ارزش افزوده صنف طلافروشان و نحوه دریافت تضامین برای اعطای تسهیلات وام دو میلیون تومانی را پیگیری خواهند کرد و در آخر نیز به معاون پارلمانی این وزارتخانه دستور داد تا بخشنامه‌ای برای کمک به جابه‌جایی منطقه‌ای کارمندان بدون ارتقاء پست تهیه شود، از سوی دیگر به این نکته اشاره کرد که انتقادات پیرامون فرآیند گمرکات بیشتر فضاسازی است.

دژپسند در مورد انتقاد نمایندگان از نحوه به کارگیری مدیران زن در این وزارتخانه عنوان کرد: ما در سال ۹۷ در سطح مدیران میانی ۱۲۵ مدیر زن منصوب کردیم که تا مردادماه همان سال تعداد ۸۱ نفر به آن اضافه شد. همچنین در سطح مدیران پایه ۲۰۲۴ مدیر زن در این وزارتخانه فعالیت داشتند که تا مردادماه ۸۹۵ نفر به آن اضافه شد.

نقش وزارت اقتصاد در افزایش نرخ بنزین

«فریده اولادقباد» رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهمترین دغدغه‌های فراکسیون زنان در راستای تحقق مطالبات مردمی گفت: ارتقاء توان تولید ملی و بهبود محیط کسب و کار در جهت ثروت‌آفرینی و اشتغالزایی از مهمترین دغدغه‌های فراکسیون زنان بوده که به طور قطع وزارت اقتصاد و دارایی، سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی خاصی را برای تدوین بسته رونق تولید و سیاست‌های ارزی- تجاری، مالی- بودجه‌ای، پولی - اعتباری اجرا کرده است.

وی با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت بنزین بر زندگی و معیشت مردم از دیگر دغدغه‌های مهم کنونی این فراکسیون است، خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: آیا وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با افزایش قیمت بنزین کارشناسان خود را به دولت معرفی کرده بود. نقش این وزارتخانه در این زمینه چه بود؟

افزایش قیمت بنزین نباید در سفره مردم اثرگذار باشد

«فاطمه سعیدی» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش غافلگیرکننده قیمت بنزین گفت: مجلس ۳ بار به این موضوع رأی داد که الان زمان مناسبی برای اجرای این طرح نیست، اما در جلسه سران قوا مصوب شده و ابلاغ شد. آیا بستر لازم برای عملیاتی کردن این طرح بدون اینکه تأثیر نامطلوبی در جامعه داشته باشد، مهیا شده بود؟

وی خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: پیش‌بینی شما برای کنترل قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که نتیجه این گرانی بنزین فقط در یارانه‌ها احساس شود نه سفره مردم.

وزارت اقتصاد تدبیری برای تسهیل فعالیت زنان در گمرکات بیندیشد

«معصومه آقاپورعلیشاهی»  نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در ابتدا از وزیر اقتصاد و دارایی خواست تا توضیح قانع‌کننده‌ای در رابطه با ترکیب تیم کارشناسی که برای افزایش قیمت بنزین تصمیم‌گیری کرده‌اند، ارائه دهد.

وی ادامه داد: در حوزه گمرکات تعدادی از خانم‌های فعال در حوزه تولید و صادرات غیرنفتی، برای طی مراحل اداری این بخش با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که انتظار می‌رود در این زمینه تبعیض روا قائل شوید تا کار آنها خارج از نوبت انجام شود.

پورعلیشاهی تصریح کرد: در مورد اجرای بند (ز) تبصره (۱۶) اختلافاتی در حوزه تولید و کشاورزی ایجاد شده است، چرا که بانک کشاورزی کمتر از صد میلیون اما سایر بانک‌ها ۵۰ میلیون تومان برای بخشش جرائم اعمال می‌کنند که لازم است در این زمینه وحدت رویه ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه از وزیر اقتصاد و دارایی خواست تا بر افزایش افزوده بیمه عمر اصرار کند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه اقتصادی کشور ایجاد شده است بی‌اطلاعی اکثر بنگاه‌های اقتصادی از بررسی تراکنش‌هایشان در سال‌های ۹۲- ۹۱ است که بعد از دریافت برگه مالیاتی، آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بانک توسعه و تعاون برای اعطای تسهیلات وام بارها مراجعان را فراخوانده و روند اداری آنها طولانی است که می‌طلبد در این زمینه برای زنان امتیاز خاصی قائل شده تا در مدت کوتاهتری بتوانند در این زمینه اقدام کنند.

زنان تولیدکننده باید از تخفیف مالیاتی بهره‌مند شوند

«سیده فاطمه ذوالقدر»  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی خواستار کنترل قیمت‌ها در سطح جامعه بعد از افزایش قیمت بنزین شد.

وی تصریح کرد: چرا فرار مالیاتی کنترل نمی‌شود و فقط این کارمندان و کارگران هستند که باید مالیات پرداخت کنند و چرا نظارت دقیقی بر این حوزه صورت نمی‌گیرد؟

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تولیدکنندگان به ویژه زنان مالیات سنگینی را پرداخت می‌کنند، بنابراین لازم است برای آنها تخفیفی در نظر گرفته شود، از سوی دیگر کارآفرینان در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند که باید از آنها حمایت شود.

آیا مالیات بر عایدی سرمایه در بودجه سال آینده لحاظ می‌شود؟

«پروانه مافی» عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم با بیان این پرسش که آیا مالیات بر عایدی سرمایه در بودجه سال آینده لحاظ می‌شود، گفت: رئیس جمهوری زمان بندی برای تخصیص درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین برای هر کدام از بخش‌ها را مشخص کرده، آیا تحقق این مهم امکان پذیر است؟

وی یادآور شد: تغییرات بازار پایه و حمایت از سهامداران خرد به کجا رسید؟ چه تصمیماتی برای این قشر اتخاذ شده است؟

انتصاب مدیران زن در وزارت اقتصاد عادلانه نبوده است

«سیده فاطمه حسینی» دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس ضمن اینکه از وزیر اقتصاد و دارایی خواست گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در خصوص نحوه اجرای ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه ارائه دهد، گفت: اگر بنابر شایستگی‌ها و توانایی افراد در سیر ارتقاء شغلی تصمیم‌گیری شود به طور قطع بسیاری از زنان در رده بالایی و میانی مدیریتی قرار خواهند گرفت، اما در وزارت اقتصاد و دارایی اینگونه عمل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد سرمایه انسانی دولت را زنانی تشکیل می‌دهند که دارای سوابق و تجربیات ارزشمندی هستند، اما در سطح مدیریتی وزارت اقتصاد و دارایی تنها ۵ درصد سهم این بخش به آنها اختصاص داده شده است که نشان می‌دهد در این حوزه شایسته‌سالاری مد نظر  قرار نگرفته است.

وزارت اقتصاد و دارایی باید از صنف طلافروشان حمایت کند

«زهرا ساعی» نیز با اشاره به تأثیر ارزش افزوده بر فعالیت صنف طلافروشان گفت: ما جلساتی را با اعضای اتحادیه طلافروشان در این زمینه برگزار کردیم، ضمن اینکه این صنف در تبریز بسیار قدرتمند ظاهر شدند، اما ارزش افزوده، بر فروش آنها تأثیر نامطلوبی گذاشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حیف است شهرهایی از کشور که در زمینه طلاسازی حضور فعالی دارند در زمینه فروش در این بخش با رکود مواجه شوند.

وزارت اقتصاد شرایط انتقال کارمندان بانک بر مبنای محل سکونتشان را فراهم کند

«زهرا سعیدی مبارکه» دیگر نماینده حاضر در این جلسه با تأکید بر اینکه در پی تقدیم لایحه مالیات بر عایدی از سوی دولت به مجلس اتفاق مثبتی خواهد افتاد، گفت: تصمیم در مورد افزایش قیمت بنزین با شیوه تند اجرایی همراه بود که موافق آن نیستم، اما بر اساس بیانات مقام معظم رهبری از این مصوبه تبعیت می‌کنم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: لازم است وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان محور اقتصاد در مورد ثبات قیمت‌ها برنامه‌ریزی کرده و در این زمینه به مردم اطمینان دهد.

سعیدی مبارکه تصریح کرد: هم‌اکنون بانک‌ها برای اعطای تسهیلات وام قرض‌الحسنه دو میلیون تومانی در خصوص تضامین سخت‌گیری می‌کنند و این در حالی است که برای مبلغ محدود می‌توان حساب یارانه افراد را مبنای ضمانت قرار داد، اما بانک‌ها از این مهم تمکین نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: برخی کارمندان بانک‌های اصفهان در شعبه‌هایی فعال هستند که با محل سکونتشان فاصله زیادی دارد که این امر می‌طلبد بر اساس محل سکونت آنها شرایط انتقالشان فراهم شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ۵۰۰ واحد صنعتی در حوزه انتخابیه‌اش فعالیت دارند، تأکید کرد که ۹۰ درصد آنها از فرآیند گمرکات گلایه‌مند هستند.

شرایط دریافت تسهیلات وام برای زنان سرپرست خانوار تسهیل شود

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نیز با انتقاد از سختگیری کنونی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات وام به زنان سرپرست خانواری که مبالغ کمتر از ۵میلیون تومان درخواست کرده‌اند از وزیر اقتصاد و دارایی خواست تا روند ارائه این تسهیلات به این قشر را تسهیل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان