بازدید 17882
وقت گذارنی در شورا با تصویب و لغو تصویب؟

خروج یک طرح جنجالی از دستور کار شورای تهران بعد از چند سال!

نخستین بار سال ۹۳ بود که گمانه‌ها درباره این طرح قوت گرفت. زمانی که شهرداری وقت جایگزینی چنار‌های خشکیده حاشیه خیابان ولیعصر (عج) را در دستور کار قرار داد و به باور برخی، کاشت نهال‌های جوان چنار به گونه‌ای در دستور کار قرار گرفت که ظاهرا فضا برای تعریض این خیابان در آینده فراهم شده باشد.
کد خبر: ۹۳۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱ 19 November 2019
تابناک شهریاگر در کشور‌های پیشرفته مراسم کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌ها را هم امری بیهوده ارزیابی کرده و سال هاست که قید برگزاری شان را زده اند، در کشور ما اوضاع به شدت متفاوت پیگیری می‌شود؛ آنقدر متفاوت که یک طرح با کلی سر و صدا مطرح می‌شود و به تصویب می‌رسد و چند سال بعد با کلی سر و صدای دیگر لغو می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، در جلسه امروز شورای شهر تهران، «لغو» طرح تعریض محور‌های وحدت اسلامی، ولیعصر (عج) و شوش به دلیل وجود ابنیه تاریخی و دارای ارزش میراثی به تصویب رسید تا به بایگانی سپرده شود. بایگانی طرحی که چند سال پیش با سر و صدای زیاد در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته بود.

نخستین بار سال ۹۳ بود که گمانه‌ها درباره این طرح قوت گرفت. زمانی که شهرداری وقت جایگزینی چنار‌های خشکیده حاشیه خیابان ولیعصر (عج) را در دستور کار قرار داد و به باور برخی، کاشت نهال‌های جوان چنار به گونه‌ای در دستور کار قرار گرفت که ظاهرا فضا برای تعریض این خیابان در آینده فراهم شده باشد.

موضوعی حساسیت برانگیز که برخی را به این نتیجه رساند که قرار است چنار‌های کهنسال بلندترین خیابان تهران، ایران و خاورمیانه، قربانی تعریض این محور شده و ایستاده بمیرند تا فاجعه‌ای تمام عیار رقم خورده و شهر یک گام دیگر از اصالت انسانی اش عقب بنشیند و به اصالت خودرو در آن احترام گذاشته شود.

این باور زمانی تقویت شد که یک سال بعد طرح تعریض پیاده رو خیابان ولیعصر در محدوده‌ای وسیع در دستور کار شورا قرار گرفت و تصویب و بعد، طرحی دیگر مطرح شد که تعریض این خیابان و دو خیابان قدیمی دیگر یعنی خیابان وحدت اسلامی و خیابان شوش را هدف قرار داده بود و البته نگاهی هم به تعریض پیاده رو‌های دو سمت این خیابان و تجهیزشان به پل عابرپیاده و... داشت.

ایده‌ای که مورد انتقاداتی قرار گرفت، اما ترافیک شدید و گره خورده حاکم بر این سه خیابان در بسیاری از ساعات شبانه روز در همه فصول سال، پشتوانه خوبی به مطرح کنندگان و مدافعانش می‌داد. پشتوانه‌ای که با تغییر ترکیب اعضای شورای شهر تا حدود زیادی از دست رفت تا اینکه امروز «لغو» آن طرح به تصویب رسید.
 
خروج یک طرح جنجالی از دستور کار شورای تهران بعد از چندسال!

رویدادی که محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در تشریحش گفت: «در جلسه کمیسیون ماده ۵ لغو طرح تعریض محور‌های تاریخی ولیعصر (عج)، وحدت اسلامی و شوش مصوب شد. این تصمیم براساس مطالبات شهروندان بوده که در بازدید‌های میدانی نیز به این نتیجه رسیده بودیم.»

وی افزود: «بررسی موقعیت این سه محور نشان داد که بخش قابل توجه امتداد این سه محور در "حصار ناصری" قرار گرفته که به موجب مصوبه سال ۱۳۹۵ اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به دلیل وجود ابنیه تاریخی و دارای ارزش میراثی اجرای طرح تعریض در آنجا مجاز نیست.»

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «محور حافظ تا خیابان وحدت اسلامی از قدیمی‌ترین محور‌های تهران است که دارای عرض ۳۰ متر است و باید تا ۳۵ متر تعریض در آن صورت می‌گرفت. در این محدوده میدان وحدت و غرب حصار ناصری و همچنین دروازه قزوین وجود داشت لذا در کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران حذف طرح تعریض این خیابان مصوب شد.»

سالاری محور ولیعصر را مهم‌ترین محور پایتخت خواند و گفت: «در طرح تفصیلی قرار بوده بخشی از این خیابان تا خیابان نوفل لوشاتو عقب‌نشینی داشته باشد تا عرض خیابان به ۳۰ متر برسد، در حالی که الان عرضی حدود ۲۶ تا ۲۸ متر دارد. در این محدوده بنا‌های تاریخی وجود دارد که با توجه به ثبت ملی امکان تعریض در آن‌ها وجود ندارد. همچنین نقش ترافیکی این محور نیز مورد توجه قرار گرفت و از سوی دیگر وجود درختان چنار چندین ساله که به عنوان بخشی از هویت میراثی پایتخت قلمداد می‌شود نیز باعث شد نهایتا طرح تعریض این محور نیز لغو شود.»

وی در ادامه با تشکر از اعضای کمیسیون ماده ۵ شهرداری بابت این لغوها، به حل مشکلات شهروندانی که املاکشان در این محور قرار داشت و فریز شده بود اشاره کرد و یادآور شد کمیسیون ماده ۵ شهرداری، کمیسیون شهرسازی شورا را متولی شناسایی محور‌های نیازمند تعریض کرده و از این به بعد سالاری و همکارانش پیشنهاد دهنده این امور خواهند بود.

روندی که معلوم نیست در آینده چگونه طی شود و مانند اتفاقی خواهد بود که برای طرح تعریض سه محور یاد شده رخ داده یا شامل بدیهیاتی مانند مطالعه محور‌ها از نظر نبود بافت تاریخی و ثبت ملی خواهد شد؟ بدیهیاتی که ظاهرا برای طرح لغو شده رعایت نشده بود. با این ملاحظه که هنوز نمی‌دانیم با لغو طرح تعریض خیابان‌های ولیعصر (عج)، وحدت اسلامی و شوش، تکلیف ترافیک گره خورده آن‌ها چه خواهد شد؟

سؤالی که می‌شود این گونه هم مطرحش کرد که آیا نمی‌شد راه حل جایگزینی برای این طرح مطرح شود که هم اشکالات تعریض را نداشته باشد و هم معضل ترافیکی این محور‌ها را حل کند؟ راهکار‌هایی مانند اصلاح ترافیکی محور‌ها یا تبدیل تقاطع هایشان به روگذر و زیرگذر یا تقویت محور‌های موازی و جایگزین یا تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در این محور‌ها و حتی تجهیز آن‌ها به امثال خطوط تراموا و... که این امیدواری را به وجود خواهند آورد که تنها دستاورد شورا‌ها، ارائه طرح‌های جنجالی و لغو آن‌ها بی هیچ دستاوردی نیست!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر