بازدید 15895

دولت چگونه می‌تواند افزایش قیمت کالا‌ها را کنترل کند؟

افزایش قیمت حامل های انرژی خود به خود تورم زاست اما موضوعی که می تواند دامنه تورم تحمیلی حاصل از اجرای این افزایش قیمت ها را کم کند موضوع مدیریت و کنترل انتظارات تورمی است. دولت باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم و روشنگری در این زمینه که تولید و توزیع بسیاری از کالاها به افزایش قیمت بنزین ارتباطی ندارد این انتظارات تورمی را مدیریت و کنترل نماید.
کد خبر: ۹۳۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 18 November 2019

دولت چگونه می‌تواند افزایش قیمت کالا‌ها را کنترل کند؟

دولت چگونه می‌تواند افزایش قیمت کالا‌ها را کنترل کند؟وحید شقاقی شهری ضمن رد و ناکارآمد دانستن نظارت های دستوری برای پایین نگه داشتن قیمت کالاها گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی خود به خود تورم زاست اما موضوعی که می تواند دامنه تورم تحمیلی حاصل از اجرای این افزایش قیمت حامل های انرژی را کم کند موضوع مدیریت و کنترل انتظارات تورمی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، از دقایق ابتدایی روز 24 آبان ماه 1398 اقتصاد ایران با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن عملاً وارد دوران جدیدی شد. هر چند دولت اعلام کرد که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین که حدود 30 هزار میلیارد تومان می باشد قرار است بین 18 تا 19 میلیون خانوار ایرانی (حدود 60 میلیون نفر از 80 میلیون نفر جمعیت ایران) توزیع شود اما باز هم مردم نگران افزایش قیمت کالاها از کانال افزایش قیمت بنزین هستند.

این نگرانی در حالی است که سران سه قوه، وزیر صمت و سازمان حمایت از دقایق اولیه آغاز طرح افزایش قیمت بنزین، تاکید داشتند که نباید قیمت کالاها به دلیل افزایش قیمت بنزین، افزایش یابد. روز گذشته نیز رهبر انقلاب با بیان اینکه گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم، فرمودند: سران قوا به پشتوانه کارشناسی تصمیمی گرفته‌اند و طبعا باید اجرا شود. وی افزودند: مسوولان البته دقت و مواظبت کنند هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسوولان محترم‌ آمدند و گفتند که ما مراقبیم این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود. رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: بله، این مهم است چون الان گرانی هست، بنا باشد گرانی باز هم اضافه بشود این برای مردم خیلی مشکلات درست می‌کند.

هر چند که مسئولین دولتی معتقدند به دلیل آنکه قیمت بسیاری از کالاها و ارائه بسیاری از خدمات به قیمت گازوئیل مربوط است و قیمت این ماده سوختی تغییری نکرده است بنابراین نباید قیمت کالاها و خدمات افزایش یابد اما به هر صورت باز هم این طرح طبق گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی تورمی 4 درصدی در سال را به اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر، روش های اتخاذ شده توسط دولت برای کنترل قیمت کالاها در گذشته از جمله شیوه های دستوری و پلیسی و تشدید نظارت ها نتوانسته مانعی برای افزایش قیمت کالاها باشد. حالا پرسش این است که دولت چگونه می تواند تاثیر افزایش قیمت بنزین بر افزایش قیمت کالاها را کم کند و مسئولین چه کارهایی را می توانند انجام دهند؟

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در ابتدا با حمایت از طرح اصلاح قیمت بنزین، گفت: پیش بینی می شد که با کاهش درآمدهای ارزی حاصل از کاهش صادرات نفت، دولت و نهادهای سیاسی دست به یک سری اصلاحات ساختاری بزنند. بنابراین اولین اقدامی که در زمینه اصلاحات ساختاری انجام شد، موضوع اصلاح قیمت حامل های انرژی از جمله قیمت بنزین بود. وی افزود: اما این اصلاح ساختاری و تکانه قیمت بنزین از نوع تکانه های حداکثری بود. تکانه حداکثری به این مفهوم که قیمت برای مصارف متعارف بنزین (60 لیتر در ماه) 50 درصد افزایش یافت و از هزار تومان در لیتر به 1500 تومان در لیتر رسید و قیمت برای مازاد بر مصرف متعارف هم افزایش سه برابری یافت و به سه هزار تومان رسید. این در حالی بود که می شد مسئولین سناریو تکانه حداقلی را دنبال می کردند. یعنی قیمت را برای مصارف متعارف بنزین (60 لیتر در ماه) تغییر نمی دادند اما برای مصارف بیشتر از حد متعارف، قیمت تصاعدی اتخاذ می کردند یعنی مثلاً برای مصارف بین 60 تا 90 لیتر قیمت 1500 تومان، برای 90 تا 120 لیتر قیمت 2000 تومان و ... در نظر می گرفتند.

شقاقی شهری با بیان اینکه حالا که تصمیم بر تکانه حداکثری گرفته شده است و بازگشت از این تصمیم نیز دیگر جایز نیست، گفت: اثر اجرای این تکانه حداکثری نرخ تورم 3 تا 5 درصدی در سال است. دولت باید هم اکنون اقداماتی را انجام دهد که هزینه های انجام این طرح را به حداقل ممکن برسد. وی افزود: این اقدامات عبارتند از اینکه اولاً دولت باید همه 30 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این طرح را به صورت منظم و سرموعد به حساب خانوارها واریز کند. ثانیاً دولت باید جامعه هدفی که باید از آن ها حمایت صورت گیرد و گفته می شود 18 تا 19 میلیون خانوار می باشند را به خوبی شناسایی کند. ثالثاً بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی باید برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات، انتظارات تورمی حاصل از افزایش قیمت بنزین را مدیریت کنند و اجازه ندهند که این انتظارات تورمی به افزایش تورم دامن بزند. هم اکنون این انتظار در مردم شکل گرفته است که با افزایش قیمت بنزین باید قیمت کالاها و خدمات افزایش یابد و این در حالی است که قیمت بسیاری از کالاها و خدمات با بنزین ارتباطی ندارند و بنابراین دولت باید در زمینه عدم ارتباط قیمت بنزین با قیمت کالاها و خدمات روشنگری های لازم را انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ضمن رد و ناکارآمد دانستن نظارت های دستوری برای پایین نگه داشتن قیمت کالاها گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی خود به خود تورم زاست اما موضوعی که می تواند دامنه تورم تحمیلی حاصل از اجرای این افزایش قیمت ها را کم کند موضوع مدیریت و کنترل انتظارات تورمی است. دولت باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم و روشنگری در این زمینه که تولید و توزیع بسیاری از کالاها به افزایش قیمت بنزین ارتباطی ندارد این انتظارات تورمی را مدیریت و کنترل نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵۲
شما قیمت بنزین رو برگردونین سر جاش ، من حاضرم تمام یارانه رو به دولت برگدونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
قیمت رب گوجه رو نتونستند کنترل کنن بعد حرف از کنترل کل بازار میزنید؟!
مافیا داره کشور رو اداره میکنه!!! مافیا فقط!!!
دو سه ماه کنترل می کنند بعد همه چیز رها می شود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
کسی که تصور کند تورم را میشود با کنترل مهار کرد
ازعقل اقتصادی و اجتماعی کافی برخوردار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
خیالت راحت به دو سه ماه نمی کشه
قبل از گران شدن بنزین هم قیمت کالاها با شیب ملایم!! ولی مستمر ماهانه و هفتگی افزایش داشته و دارد. اگر دولت و... میتوانستند جلو افزایش قیمت را بگیرند چرا نگرفتند تا حالا؟
دولتی که همه چیزش رو مدیون فعالان بازار است کی می تواند بازار را کنترل کند . مگر خودرو را می تواند کنترل کند؟
دلشون خوشه ها .
درهرحوداثی نظیر سیل و زلزله و .....،مسئولین اول کار شروع به وعده دادنهای متنوع و مکرر میکنند و اقدامات جزیی هم انجام میدهند ولی بعد از چند ماه ،همه چیز به فراموشی سپرده میشودو این امر بطور مکرر تکرار کرده اند ...
مسلما مبارزه با گران فروشی هم تا اسفند که انتخابات مجلس هست ممکن است ادامه داشته باشد و بعد برای همیشه به باد نسیان سپرده میشود.عین مرده ای که بعداز مراسم خاک سپاری و گرفتن هفتم و چهلم برای همیشه فراموش می گردد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
از چه موقع میشه با تورم مبارزه فیزیکی کرد؟ اگر اینطوری خوب به جای جلوگیری از تورم مبارزه فیزیکی کنند که اجناس هفتاد هشتاد درصد ارزان بشه. اگر کسی در مقابل ارزان کردن هشتاد درصدی مقاومت کرد مردم گزارش دهند.
این حرف ها با واقعیت حاکم بر جامعه متفاوت است، واقعیت این است که ما طبقه ضعیف روز به روز ضعیف تر میشویم هیچکس هم به فکر ما نیست
از قدیم گفتن "آزموده را آزمودن خطاست". به هیچ عنوان نمی تواند.
هیچ دولتی نتونسته و این دولت هم نخواهد توانست ( یعنی بهتره بگیم نتونسته!!) این تیتر و مقاله برای زمانی مناسب بود که قیمتها افزایش پیدا نکرده بود!!
خودتون هم میدانید عمرا نمیشه این کار و کرد
دولت توان کنترل ندارد کرایه ها اضافه شده و هیشکی جوابگو نیست.
لطفاً یه سری به سایتهای فروش آنلاین بزنید بد نیست .
بدون استثناء تمام کالاهاشون رو گرون کردن .
برای اثبات حرفم فقط کافیه مراجعه کنید و قیمتهارو با دو سه روز پیش مقایسه کنید .
وقتی بنزین 1000 تومن بود قیمت لبنیات هفتگی میرفت بالا و کسی نبود که پیگیر باشه
الان که بنزین 3000 تومن شده و هزار و یک دلیل برای گرانی اجناس ایجاد کرده میخواد جلوشو بگیره؟

سرخرمن شده محل انباشت وعده های دولت
دولت ها جتی برای یکبار هم که شده گرانی را کنترل نکرده اند زیرا عامل گرانی خود دولتها هستند که معمولا با گرانی دلار، قوانین بررسی نشده باعث و .. گرانی را استارت می زنند و با رفتارهای که خود گناهکار دیده نشوند خود را مبرا می کنند
همونگونه که تا کنون تونسته
مثل همونجوری که گفت یورو نخرید ارزون میشه شد ۱۴ هزار تومن. همونجوری قیمت نون رو هم نگه میداره دولت
دولت چگونه می‌تواند افزایش قیمت کالا‌ها را کنترل کند؟

خخخخ
مردم از خنده
الان یک ساعته با دوستان نشستیم داریم به تیتر میخندیم
خداییش چی با خودت فکر کردی این مقاله رو نوشتی؟
دولت سال هاست میخاد کنترل کنه نمیتونه
یا نمیخاد و ادعا میکنه که میخاد ولی نمیتونه

خخخ

حالا شما رفتی از بیکاری و عدم اتصال به شبکه جهانی گفتی بزار یه چیزی بنویسم مشغول باشم

والا ما چند سال بود این سایت رو چک نمی کردیم
الان دیدیم چه حیف کلی می خنده آدم
بنویس
لااقل ملت شاد میشن
...
تجربه سال های گذشته نشان داده کنترل بازار و قیمت گذاری فقط در حد حرف است.
نه هیچ دولتی میلی دارد این کار رو بکند و نه ابزار لازم را دارد نهاد های نظارتی هم بیشتر نمایشی هستند
غیرقابل انتشار
بسمه تعالی
فقط بخش محدودی که سیستمی است میتونه نظارت بشه ولی اکثر اقلام تابع گرانی بنزین گران خواهد شد. تجربه نشان داده بیشتر حرفها و صحبت ها قابل اطمینان نیستند....
سلام. یک پیشنهاد دارم که اگر میتوانید به گوش دولت برسونید. طرح گروه های علوم پزشکی و تخصصی افرادی که با سهمیه ازاد(صرفا سهمیه آزاد، نه سهمیه تعهد محروم) قبول شدن رو بهشون بفروشید و مدرکشونو بدید جبران کسری بودجه کنید. با توجه به افزایش و تعداد سهمیه های مناطق محروم ( تقریبا فقط ۳۰٪ ورودی تخصص سهمیه ازاد هستن و بقیه سهمیه های دیگر هستن) مطمنن مشکلی پیش نمیاد. در کنارش میتونید سربازی رو هم بفروشید و تا حدی مشکل بوجه ۹۹ بدون دعوا و اعتراض حل میشه. میشه هزینه شو به اقشار کم درامد جامعه هم اختصاص داد
فعلا کارشناسان دولتی میگویند ۳ تا ۵ درصد تورم ایجاد میکند بعدها کارشناسان جناح مخالف تورم واقعی را حتی کمی چرب تر به اطلاع عموم خواهند رساند.
ثابت نگه داشتن قیمتها هم طبق تجربه سنوات گذشته نهایتا ۳ هفته آنهم نه همه کالاها ،ادامه خواهد داشت.بعد مردم میمانند با چندر غاز دریافتی طر ح معیشتی و،گرانی تشدید شده و نق نق کارشناسانی که مدام خواهند گفت چرا این پول به مردم داده میشود ،بهتر چنین شود و چنان .
قبل از هر چیز باید خودمان به خودمان رحم کنیم
کاش ایشان چند مثال ازکالاها و خدماتی که قیمتشان با بنزین ارتباطی ندارند را میزدند شاید ما هم توجیه میشدیم!!
خود دولت باعث گرانی است آب و برق و مالیات و عوارض و جریمه ها و گاز و نهایتا دلار و بنزین و ... خوب معلومه همه چیز گران میشود .
کنترل قیمت کالاها توسط دولت فقط در خواب .

لطفا مردم را هالو فرض نکنید
نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری چنین کاری را تابحال انجام نداده و نخواهد داد
آثار فاجعه بار افزایش قیمت بنزین را در چند هفته آینده خواهیم دید
این طرح برای برای کاهش فشار تحریم ها از روی دولت بود
به اسم معیشت مردم ...
تابناک از اینترنت بنویس، به صورت اورژانسی به نت نیاز دارم ...
واقعیت اینه که نمی تونه نه سیستم نظارتی و شیوه برخورده دقیقیق وجود نداره. فروشنده سر کوچه میندازه گردن عمده فروش عمده فروش سیستم توزیع رو مقصر می دونه از یه طرف احتکار و کاهش عرضه باعث میشه مردم ناچار بشن قید حقوق خودشونو بزنن تا بتونن نیازشون رو رفع کنن....
مگه تا الان افزايش قيمت رو كنترل كرده كه از اين به بعد هم بتونه .
به سختی
همانطوری که نرخ دلار و سکه و طلا را با موفقیت کنترل کرد و از افزایشش جلوگیری کرد مطمئنا نرخ کالاها را هم کنترل میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام
به نظر بنده اگر دولت مي خواهد واقعا جلوي افزايش قيمت ها را بگيرد يك سايت مثلا مثل سايت ديوار يا شيپور طراحي شود تا مردو بتوانند هر موقع جنسي گران شد اطلاع بدهند تا هم مردم و هم سازمان هاي مربوطه مطلع شوند.
کدام نظارت کدام کنترل؟ همانطور که گرانی های قبلی رو خیلی خوب کنترل کرد اینم کنترل می‌کنه! مگه میشه بنزین رو گرون کنی ولی بقیه کالا گرون نشن؟ خیلی از حمل و نقل کالا ها با خودروهای بنزینی انجام میشه . در کل بهانه دست کارخانه دار میاد و از فردا دوباره گرون میکنند
چطوردولت خودش جنسش را گران ميكندوانتظار دارد ديگران گران نكنند مردم را چي فرض كرده اند؟!!!!
به هیچ وجه نمیتونه.
بنزین را گران کند قیمت همه چی می ه بالا
دولت دلار و بنزین را گران کرد
روی چی نظارت داره؟
دولت ها اگر قدرت کنترل قیمت کالاها بعد از افزایش قیمت سوخت رو داشتند تا حالا انجام داده بوده نه الان ۲۰ سال پیش. کنترل قیمت با سیاست دستوری نمی شه همین الان قیمت ها بالا رفته و این حرف های شما تاثیری نداشته و ندارد
آره کنترل میکنه، بشنو و باور نکن
اینترنتو قطع کردین دسترسیم به همه جا از بین رفته . اگه نتونیم قیمتا رو ببینیم چطوری بفهمیم بالا می گن یا نه؟
دولت با کمک صدا و سیما و بصورت بزن در رویی اقدام میکنه. مثلا هر شب چندتا بچه خبرنگار از باشگاه خبرنگاران جوان دوربین و میکروفون بهشون میدن تا برن بازار گزارش بگیرن. در صورتی که هنوز قیمت بنزین ملموس تو قیمت تمام شده کالا وارد نشده، گزارش عدم تغییر قیمت میدن.بعد از مدتی که گذشت دیگه کاری ندارن که چه اتفاقی سر مردم بیچاره میاد.
حامل های سوخت تو هر کشوری رو قیمت تاثیر میزارن
گوجه شده کیلویی ۱۰ هزار تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
سر کوچه ما میدن ۸ تومن
دولت و دستگاه های نظارتی اگه میتونستن نظارت کنن اول میرفتن و خر اون کسایی رو میگرفتن که تو اوج بحران ارزی کشور ارز ۴۲۰۰گرفتن و جنس وارد کردن و به نرخ ارز آزاد فروختن یا احتکار کردن و چندین میلیارد دلار ارز کشور اینطور به باد رفت ولی مردم روز به روز فقیر تر شدن،اون دورانی که هر کسی هر چقدر دلش میخواست میکشید روی جنس ها و پدر مردم درآمد
ما حافظمون انقدر ها هم ضعیف نیست که اون دوران رو با اون نظارت دقیق دولت یادمون بده
اصلا نظارت تو کشور ما شوخی بیش نیست
اسلام دین اخلاق ست.اجباری در کار نیست انسان ها می توانند بد یا خوب باشند خداوند قهار وقوی بنده ضعیفش را مختار ساخته تا خودش انتخاب کند خوب بودن ویا بد بودن به خود فرد ربط دارد وخداوند بار ها گفته دنیا جای خوبی نیست وشما دل به دنیا مال زن وفرزند وقدرت ومقام ونبندید زیرا دوامی ندارد چرا؟ زیرا انسان قرارست برود جایی دیگر وآنجا دوامند ست وجاوید.حال هر کسی خوب کند یا بد به خودش کرده .
دولت توانایی کنترل قیمت ها را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
هیچکس در دنیا توان کنترل قیمت‌ها را ندارد وقتیکه بنزین سه برابر قبل گران شود.
نمی تواند
ببین !!! دولت نمیتونه کاری کنه چون قبلا هم نتونسته و نخواهد توانست
دولت نمیتواند...همانطور که بقیه کارها را نتوانست کنترل کند
جواب دقیق برای این سوال: با آمارسازی!...
هیچیک از دولت ها نتوانسته و نخواهند توانست که جلو گرانی را بگیرند زیرا خود دولت ها موجب گرانی بوده و خواهند بود
سلام . لطفا جوک نگین .
مگه اراده ای قبلا در این مورد در دولت بوده که حالا باشه
دولت هیچ کنترلی بر افزایش قیمت ها ندارد بازار ایران از کنترل خارج شده است قیمت ها ساعتی رو به افزایش است
دولت هرگز نمیتواند
واقعیت این است که دولت فقط به فکر جبران کسری بودجه است و کوچکترین اهمیتی به توروم نمی دهد چون فشار توروم فقط برای مردم است
به همان دلیلی که دولت نمی خواهد قیمت کالایی چون خودرو ارزان شود هرگز کالاهای دیگر ارزان نخواهند شد
کاهش هزینه های دولت خیلی راحتتر و اسونتر از کنترل قیمتها تو بازار بود وقتی دولت نمیتونه مخارج خودشو کم کنه پس یقینا کنترل قیمت اجناس هم خیالی بیش نیست و وعده توخالی دادنه. ...
همونجوری که با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن و اجاره و برنج و مرغ و گوشت و رب گوجه و چای و میوه و غیره رو کنترل کردن هیچ افزایشی پیدا نکرد قیمت ها مثلا الان رب 5 هزار تومن هست مرغ کیلیویی 7 هزار تومن چای نیم کیلویی بسته ایی 25 هزار تومن چیزی گرون نشده که بابا کنترل کردن همه رو !!!!!!!!!!!!!!!!
تاثیر گذاری دولت دراین زمینه بر اساس تجربه سالهای گذشته عملا ناآمد است وآنچه در این بین زیر چرخهای شدید تورم له می شودقشر آسیب پذیر جامعه ایران است که کمنر مسئولی این وضعیت را درک می کند ....
دلار رفته بالا، ماشین رفته بالا، حالا برو کنترل کن
اینکه خیلی راحته مثل همین یکی دو سال گذشته قیمت ها رو کنترل میکنند
سلام تابناک جان. من چهار ساله بدون هیچ دلیل قانع کننده ای یارانه ام قطع شده .بخدا اجاره نشین هستم ماهی ۱۳۰۰ کرایه میدم . قسط اب و برق و گاز و غیره چیزی از حقوق واسم نمیمونه . نه کارخونه دارم نه ماشین انچنانی و نه مغازه . به کی بگم یارانم وصل کنند آیا کسی هست صدای ما را بشنود .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
اعتراض حق توئه ولی نه بیخیال شو
همون طور که تو این سال ها تونسته
اگر میتونستید قیمت ها را کنترل کنید در این سال ها میکردید!
افزایش قیمت بنزین کاری درست و منطقی است که تمام دولتهای ما در ۳۰ سال اخیر آنرا نادرست اجرا کرده اند زیرا با تثبیت اشتباه قیمت در چند سال آثار تورمی که میتوانست به مرور و طبیعی به اقتصاد وارد شود را چند برابر کرده اند . اگر بنزین هم مثل همه کالا ها هر ساله مطابق نرخ تورم افزایش قیمت داشت اثر تورمی مضاعف بر سایر کالاها نداشت و اکنون به قیمت واقعی خودش هم رسیده بود اما وقتی ۶ سال ثابت بماند و ناگهان ۳ برابر شود همان اثری که می بایست به مرور به تورم وارد میکرد را چند برابر و یکجا علاوه بر تورم طبیعی خواهد گذاشت . حال دولت هر چه بگوید کالاهای دیگر نباید گران شود اما دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی هم میداند که این سخنان فقط مصرف تبلیغاتی دارد و کارشناسی نیست . مگر میشود کالایی تولید شود و قیمت سوخت بنزین که قسمت اعظم جابجایی پرسنل و مواد اولیه و... را شامل میشود بر قیمت نهایی جنس تولیدی اثر نداشته باشد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
خودت جمله خودت را نقض کردی !! پس درست نیست
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
افزایش قیمت بنزین کاری غلط است. تا مادامیکه کشور با دنیا تعامل نکند و صنعت رقابت پذیر و سالم بوجود نیاورد گرانی بنزین افزایش فقر در جامعه است.
بسم الله الرحمن الرحیم.
عمرا نمیشه. مگه میشه حمل و نقل گرون بشه هیچی تکون نخوره؟هرچقدرم مدیریت خوب باشه. نمیشه.
دولت فوقش یکماه میتونه قیمت‌ها رو نگه داره اونم اگر هنر کنه...بعدش باز قیمت‌ها رها میشن و پدر ملت درمیاد
من که متوجه منظور کارشناس محترم و پیشنهاد ایشان برای بالا نرفتن قیمت کالا نشدم. فقط شعار
خخخخخ
نمی تواند !
هنوز خیلی ها بنزین 3 هزار تومنی تو باکشون نریختن خودروسازان قیمت را بردن بالا، بعد چطور دولت میخواد قیمت را کنترل کند؟
به نام خدا. دولت هیچ کاری نمی‌تواند در این مورد انجام دهد مثل همیشه
اولین گام و مهمترین گام رجوع به علم اقتصاد است.
دومین گام پذیرش مفهوم اولیه اقتصادی بابت تمایز دو مفهوم گرانی و تورم است.
سومین گام را علم اقتصاد خودش دیکته خواهد کرد.
تا دیروز که اصلاح طلبان پول یارانه را گدا پروری خطاب می کردند حالا که خودشان در قدرت هستند طرح معیشتی می گویند....بیچاره احمدی نژاد
کل سیستم اقتصاذیمون زوی افزایش قیمت بازاری طراهی شده اگه دلار گران نشه دولت بودجه اش کم میاره اگه پول چاپ و تولید نشه بانکها ورشکست میشن شرکتهای بورسی که حسابهاشون جوکن حسابرس میگه بگو چی بنویسم بعد دولت بیاد جلوی افضایش قیمت را بگیره.....
جواب: به همان روشی که توی این دو سال گذشته کنترل کرده
تجربه نشون داده کنترل قیمت در حد توان و توانایی اینا نیست.
همین الان تخم مرغ گران شد و اسنپ یک مسیر همیشکی در یک ساعت همیشگی و با قیمت 5000 تومان را قعلا 500
تومان گران کرده اند ، همین الان که همه چیزو میگن کنترل میکنند

خودتان یگویید مگه میشه بنزین گران یشه ولی اجناس نه چه نوع کنترلی میشه کرد و آیا همیشگی خواهد بود ؟ ابن کنترل ها هزینه اش چقدر خوتهد یود ؟ و هر چند وفت قراره که صورت یگیره ؟
تجربه ثابت کرده می تونه
البته تا جایی که میشده گرون کردن
حالا برای یه نفر 50 تومن هم ریختید نهایتا بتونه با فرد توی یه رستا یه مرغ بخره و هیچ تاثیری نوی زندگیش نداره
فاصله طبقاتی مطمئنا بیشتر میشه.
قراره كنترل كنه ؟
اگر اجازه بفرمایید طبق تجربیات گذشته ام پیش بینی انجام میدهم: گرانی در یکی دوهفته آینده حتما به وجود خواهد آمد. علت را هم دولت گرامی، هرگزززززز به بنزین مرتبط نمیداند بلکه به دو عامل ربط میدهد: اول اینکه با توجه به نزدیکی به آخر سال میلادی قیمت دلار افزایش یافته و بخش زیادی از کالاها تحت تاثیر قیمت دلار می باشند. دوم اینکه همین یارانه ها و به اصطلاع کمک معیشت های پرداختی سبب افزایش نقدینگی شده و تورم به وجود آورده است.
هیچ دولتی در دنیا نمی تواند از بروز افزایش قیمتهای کالاها در یک کشور ، به اندازه و تنوع ایران را و در حالیکه دچار رکود تورمی شدید است را مهار و کنترل نماید
...
بد بینیم اقا خیلی بدبین
قبلا هم از این قولا زیاد شنیدیم ولی هیچکدوم انجام نشد
60 میلیون نفر یارانه بگیر تو کشور 75 میلیونی خیلی حرفه
دولت از پس صنایع لبنی بر نمیاد و این صنایع خیلی راحت به همه از جمله تعزیرات دهن کجی میکنند... دولت یه قیمت گوجه فرنگی رو نمیتونه جمع کنه.گوجه میاد پایین سیب زمینی میترکه و همینطور به نوبت....
امکانش نیست , به هیچوجه نمیشود کنترل کرد , تازه به غیر از بنزین هزار مشکل دیگر هم است و هم بوجود خواهد آمد...
دولت باید با استفاده از کارشناسان خبره و تصحیح سیاستهای بین المللی منابع مالی کشور را صرف توسعه صنعت و ایجاد اشتغال برای جوانان کند، این روش گدا پروری عاقبتی جز فلاکت بیشتر نسلهای بعدی ندارد
دلم خيلي براي تلگرام و اينستا تنگ شده. آخه اينا ديگه يه بخش جدانشدني از زندگي ما هستن...
دولت در سال های گذشته بجز کوپنی بودن کالای اساسی هرگز توانایی انرا نداشته که نظارت کامل ومفید در بازار ودسترسی ملت بکالای اساسی را داشته باشد
دولت هیچ کنترلی نمیتونه روی قیمت ها داشته باشه
خودش هم خوب میدونه، مردم هم خوب میدونن
دولت چگونه می‌تواند افزایش قیمت کالا‌ها را کنترل کند؟


به نام خدا

به هیچ وجه نمیتواند
چگونه ممکن است قیمت بنزین افزایش پیدا کند اما قیمت کالا ها افزایش پیدا نکند؟
این دو رابطه مستقیم با یکدیگر دارند!
اگر میگفتند فرضا قیمت حبوبات، و چیزهای غیر مرتبط زیاد شده آن موقع میتوانستیم بگوییم بر روی افزایش قیمت کالاهای دیگر تاثیر ندارد!!!!!
...وسیله ای که هفته پیش ۸۸۰۰بود امروز۱۰۸۰۰قیمت خورده این تورم چهار دردصدی واقعا شاید مردم سواد ندارند یا شما اشتباه چاپی دارید به جای ۴۰زدید ۴
جواب:همونطور که در گذشته تونسته
همونطوری که پارسال کنترل کرد امسال هم به همون شکل کنترل میکنه.
نمیتونه
دولت قیمتها را کنترل کند جوک سال است تا بحال کدام دولت توانسته قیمت را در یک سال کنترل کند اگر دولتی انجام داده بگوئید ما هم بدانیم
کارشناس محترم در ابتدا پیشنهاد معقولی دادند اینکه اگر دولت نگاهی به کسب درآمد از این طرح نداشت و تنها نگران قاچاق و افزایش بی رویه مصرف بنزین بود از گزینه جریمه ای بدین صورت که مازاد بر مصرف متعارف را قیمتها را به صورت تصاعدی بالا می برد ، اما این نوع افزایش بی شک شبهه کسب درامد دولت از قبل این طرح را به ذهن مترتب می کند ، در ضمن خدمت دولتمردان باید بگویم که اصلاح تصمیم گرفته شده در جهت منافع عموم ملت ایران نشان از ضعف نیست بلکه نشان دهنده ارزش نهادن به خواست ملت می باشد ، باشد که تصمیمات ناپخته را بسان ایات قرآن ، غیرقابل تغییر نپنداریم
دولت؟ کنترل؟؟؟؟؟
شوخی میکنی؟
واقعا تا حالا خاطرتون هست دولتی تونسته باشه چیزیو کنترل کنه؟؟؟؟؟؟؟

....
نميتواند قيمتها را كنترل كند حتي همين يكي دو روزه قيمتها تغيير كرده
نميتواند قيمتها را كنترل كند حتي همين يكي دو روزه قيمتها تغيير كرده
چیو تا حالا تونستید کنترل کنید که این بار بتونید فقط ۱ مورد نه بیشتر مثال بزنید
دولت نه میخواهد نه نمیتواند تجربه پابت کرده هیچگونه نظارتی در ایران وجود ندارد ...
والله تا بنزین گران شد اجاره خانه ها افزایش میدا کرد .دولتنردان محترم بفرمایند اون مبلع معیشتی که میفرمایند چه طوری چاله های زندگی رو پرمیکنه .به نطرمن که حتی ده درصد هم نمیتوانند جلوی افزایش قیمتهارو بگیرند و شدت تورم سربه فلک خ اهد زد
افزايش قيمت بنزين به هيچ چيز مربوط نباشه به كرايه تاكسي كه مربوطه! اون راننده بدبخت تاكسي و آژانس و تاكسي هاي اينترنتي كه شغل شون مسافركشيه با سهميه ي ٣٠٠ ليتر و ٤٠٠ ليتر كه فقط ميتونن ١٠ روز كار كنن! بيست روز باقيمونده رو آب بريزن تو باك ؟؟؟!!!!
اینترنت ما قطع است
قطعا نمی تواند.
والسلام
آره كنترل كرده.. 2 كيلو گوجه خريدم ديرو 16000 هزار تومن!!!...
مثل دولت های قبلی به هیچ وجه نمی تواند! اگر می توانست شاهد این فقر و فلاکت نبودیم
تجربه ثابت كرده نه تنها دولت توان كنترل قيمت ها ندارد، بلكه ساختار اقتصادي وتصميم گيري ها خودش باعث افزايش قيمت ميشود. اصلاً در كدام اقتصاد ميشود با دستور قيمت ها را كنترل كرد ....
همون طوری که قبلا می کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خنده داره خودش باعث و بانیشه کنترل کنه چه حرفا
چیه یکی دست کم یکی حامی دولت بشه ،من خودم شاهدم قیمت پراید رو کنترل کرد تا از ۵ تومن به سلامت رسید پنجاه تومن حتما میتونه
یک عده فرصت طلب
همینطوری کشکی قیمت ها را بدون دلیل بالا میبرند حالا چه رسد به اینکه بهانه ایی هم داشته باشن، دولت نمیتونه جلوی گرانی را بگیره، اصلا بعضی نرخ ها ربطی به دولت نداره، ماموران تعزیرات تا کی هستن چند روز چند هفته، تازه مگه تا چه حد میتونن تسلط داشته باشن، ای کاش بهانه دست یک عده از خدا بی خبر نمیدادیم
من همین دیروز رفتم موبایل بخرم 500 هزار تومن رفته رو قیمتش...
با حرف زدن مثل همیشه.ماشالله این مملکت رو همین طوری با حرف مفت زدن تا الان نگه داشتند.این که چیزی نیست.
چو دانی و پرسی سوالت خطاست!
اینها فقط حرف می زنند.مملکت و اقتصاد دستوری عمل نمی کند همع چیز به هم وابسته است....
کارشناسان اقتصادی دولت کاملا بی تدبیرند.
دو ضربه مهلک انجام گرفته
الف ... کاهش یکباره نرخ سپرده از ۲۲ درصد به ۱۵ درصد و تحریک بازار خودرو مسکن ارز و طلا
ب... افزایش یکباره و سه برابر قیمت بنزین و فشار به مردم از لحاظ روانی و اقتصادی
جه کسانی برنامه می نویسن و این چنین اشتباه
قضاوت کنید .
بالا رفتن قیمت سوخت باعث بالا رفتن تورم میشه خیلی بیشتر از اعداد سه یا چهار درصدی که مسئولین میگن اصلا‌تورم روزانه ما فارغ از قیمت حامل‌های انرژی بیشتر از این عدده حالا این جماعت اصرار دارند دو به‌اضافه دو چهار نمیشه اگه زیاد باهاشون بحث کنی میشی اغتشاشگر ......ای بابا حداقل نتو باز کن دیگه اینم تحمل (مقاومت) میکنیم
به نام خدا
هیچ گونه
پایان
دولت خودش باعث افزايش قيمتها شده بعد بياد كنترلش كنه!!!!!! چيرو تونسته كنترل كنه؟؟؟؟؟!! وقتي خودش مجري بالا بردن قيمته!!!! تنها كاري كه دولت قبلي و فعلي انجام دادن: بدبختر كردن مردم بدبخت و پولدارتر كردن يه سري پولداره ... همين
بهتر این بود به جای حرف بی اعتبار عدم افزایش قیمت
دولت کار کارشناسی انجام میداد و میزان تاثیر افزایش حمل و نقل رو حساب میکرد و به همون اندازه افزایش قیمت میداد
مثلا حساب میکرد برای حمل یک تن از کارخانه تا فروشگاه و دست مصرف کننده چند لیتر بنزین لازمه
و اینطور نمیشد که بعضی سواستفاده با افزایش هزینه حمل ۲۰۰ هزارتومن در یک کامیون کالا، قیمت رو ۲ برابر بکنن.
قطعا اگر صحبت کارشناسی و اصولی با مردم بشه قبول میکنن
نمیتواند
تاکسی از میدان فهمیده تبریز تا کوی ولیعصر تبریز هزار تومن بود شده هزار و پانصد گزارش میکنم ببینیم چیکار میتونید بکنید که چیزی گرون نشه ؟؟؟
کسانی که میخواهند قیمت کنترل کنند سری به فروشگاه دیجی کالا بزنند. این به عنوان مثال هستش وگرنه اغلب فروشگاه های انلاین افزایش محسوسی داشتند. واقعا شما پیگیری میکنید؟ با اینکه هیچ امیدی به نظارت دولت وجود ندارد ولی ما اطلاع رسانی کردیم و ثبت شکایت هم در سامانه ۱۲۴ انجام دادیم.
بهتر میبود اول زیرساخت های نظارتی را کامل و تست میکردید بعدا قیمت بنزین را افزایش میدادید. یک کم فکر کردن هم بد نیست. با یک کار بدون تدبیر ۱۲ نیمه شبی ناگهانی ببینید چه هزینه هایی به مملکت وارد میکنید. شاید مردم معترض کار بدی را با تخریب انجام میدهند ولی بی تدبیری شما یکی از اصلی ترین دلایل این هزینه ها به کشور بوده و خواهد بود. مردم از فواید این طرح از چه مسئولی قبل از اجرا شنیده اند؟ از کجا بدانند که چه طرحی است؟ حتی حاضر نیستید طرح های به اصطلاح عالی خود را قبل از انجام با مردم در میان بگذارید تا آگاه باشند. این ارزشی است که شما مسئولان برای ما مردم قائلید و آنگاه تقاضای حمایت مردم را به دوش میکشید. برای مردم ارزش قائل شوید تا مورد اعتماد و حمایتشان قرار گیرید. به خدا مردم انسانند و میفهمند و میخواهند حداقل های زندگی را داشته باشند تا جلوی خانواده شرمنده نباشند، همین.
تابناک اگر دوست نداری، حال نمیکنی، تند هستش، برات مهم نیست، یا .... حذفش کن، این حرفا برای مسئولان ارزشی نداره مثل سر و صدای ترافیک میمونه، رو اعصابه. دلیلش اینه که مسيولین ما همه علم کامل دارند و هیچ وقت اشتباه نمیکنند. اصلا شده یه بار بگن ما اشتباه کردیم؟ من که به عمر ناچیزی که دارم چنین چیزی ندیدم. الان روسای قوا میتونن قبول کنند که قبلش بهتر بود به مردم اگاهی بدهند؟ نه، هیچ کدام. حداقل بیاید بگید که اشتباه کردید که اطلاع رسانی کافی نداشتید تا مردم اروم بشند، این حداقل های برقراری ارتباط بین مسئول و مردم هستش که شماها بهش اعتقادی ندارید.
امیدوارم قبل از اینکه این کشور را تبدیل به ویرانه بیگانه طلب بدون امنیت کنید کمی به اصلاحات و برخورد با مفسدین اقتصادی دانه درشت مکنده اصلی خون های مردم، جدی فکر کنید. با جدیت و بدون روابط و فکر به مصلحت. مصلحت فعلی ارامی کشور و پیشرفت آن و زندگی معمولی مردم هستش نه چپاول اموال مردم به دست رانت های مختلف ساخته دست روابط پنهانی!
دولت ناتوان از این کاره!!!!
جوروانی بازاررونمیشه با دیکته کنترل کرد نهایت درسه ماه تااسفندکه انتخابات مجلسه مانورهای بی ثمروشوآف های چشم وگوش پرکن میدن اما همین حالا قیمت فروشگاههای اینترنتی یا قیمت خودرو رو نگاه کنید .
قبل ماجرای افزایش دفعی وغیرقانونی قیمت بنزین
مگرقیمت لبنیات رو تونستند کنترل کنند؟
مگر قیمت خودروهای بی کیفیت روتونستند کنترل کنند ؟
مگرقیمت سکه رو تونستند کنترل کنند؟
افزایش شهریه مدارس دولتی وغیردولتی ومراکزآموزش عالی وآزاد روتونستند؟
و....
پرداخت های به مردم هم به بهانه افزایش نقدینگی و خارج ازتوان بودن دخل وخرج دولت اسفندماه وبعداز انتخابات قطع میشه ..متاسفم برای سیستمی که شعور مردم روتااین حدپایین میبینه وباوقاحت به لفاظی های بی ثمر ادامه میده
ثابت نگه داشتنه قیمت کالاها با توجه به افزایش قیمت بنزین و تولید به میزان قبل یک محالِ عقلی هست !
دولت فقط با زور چماق میتونه قیمت ها رو ثابت نگه داره که نتیجه ش میشه شکستِ تولید کننده !
الان تولید کننده با سودِ حداقلی دارن از پسِ مخارج تولیدی ها و کارگاه های خودشون بر میان .
فرض رو فقط بر این بزاریم که کرایه بار میدن و بنزین تاثیر دیگه ای روی تولیدشون نداره !
چطور میتونن از سود حداقلی ای که داشتن ، ضرر جدیدِ افزایش قیمت بنزین رو متقبل بشن ؟
پس 2 تا راه بیشتر ندارن
یا قیمت اجناسشون رو افزایش بدن ، یا کارگاه و تولیدی رو تعطیل کنن !
تازه این افزایش قیمت فقط واسه دست اولِ بازار که تولید کننده هست به وجود میاد ، اگه اون جنس که چند دست توی بازار میچرخه و افزایش قیمتش هم تصاعدی بالا میره رو بخوایم حساب کنیم که وضعیت وخیم تر میشه :)
خیلی چیزا رو اگه بخوایم حساب کنیم واضح تر میبینم این وعده محالِ ممکنات هست و صرفأ برای تحمیق مردم هست ، یه دو دوتا چهارتای ساده س

روشن بگید کسری بودجه داریم و میخوایم دست کنیم تو جیبتون
این همه صغری و کبری چیدن دیگه واسه چیه !


یه خانواده ی 5 نفره رو اگه در نظر بگیریم که روزانه به طور میانگین 10 لیتر بنزین میزنن ، با این طرح ماهیانه 500 هزار تومن باید بیشتر نسبت به قبل از افزایش بنزین بها بپردازن ، در صورتی که 200 هزار تومن دریافتی دارن !
این فقط ضررِ مستقیمِ افزایش قیمت بنزین روی معیشت مردم هست ، غیر مستقیمش که افزایش تورم هست به کنار !

بعد میگید طرح برای معیشت مردم و توزیع عادلانه ی انرژی هست !

آخه تا کی دروغ و تحمیق مردم؟!
خجالت نمیکشید؟!
دیروز پیک برای من بار آورده کرایه بیست تومنو چهل تومن حساب کرده میگم چرا میگه بنزین گرون شده ،حالا شما بیا جلوی گرونیو بگیر ببینم میتونی
ن م ی ت و ا ن د
از کارشناسان خارجی سوال کنید از مدیران ژاپنی سوال کنید.
همونجوری که می تونه تورم 300 درصدی ایجاد کنه و همونطور که دلار را برای کار احتیاطی و ذخیره سازی ( به قول رئیس دولت) از چهار هزار به 16 هزار رسانید و همونطور که نیمه شب قیمت بنزین را 300 درصد اضافه کرد و مدعیه که روی قیمت ها و تورم و گرانی بی تأثیره
اونوقت لابد روستایی قراره محصولاتشو با الاغ بیاره میدان شهر برای فروش
گرانیها متاثر از دولت است حالا دولت میخاد ارزون کنه اون هم با نظارت ؟ ارزان کردن خیلی ساده است تعرفه های دولتی و هرچیزی دست دولت است و گران شده را به 2 سال پیش برگردانید ارزانی فراگیر میشه
من شک دارم که دولت بتواند قیمتها را کنترل کند . چرا که در این یکی دو سال اخیر افزایش قیمت بعضی اجناس سه تا چهار برابر شده است و گرانی بیداد می کند
آیا ظرفیت حمل و نقل عمومی را افزایش دادید؟!!!

تو کرج تو خط کیانمهر 8 اتوبوس هست که همیشه 2-3 تاشون به سبب نبود یا گرانی قطعات همیشه خرابند و تو راه میمونند. بقیه هم 2 سال پیش که 15 دقیقه ای حرکت میکردند الآن شده 25-30 دقیقه و مسلما با هجوم مردم بیشتر خراب میشند میشه 40 دقیقه!!!
اینه مردم داری و وعده و وعید دادن!
فقط وظیفه دولت نیست بهر شکل تا حالا که همش هرج و مرج بوده
دولت با این حرف فرافکنی میکنه. چون میدونه نمیتونه جلوی افزایش قیمتها رو بگیره. برای اقناع افکار عمومی و جلو
من هفته پیش سر یه جنسی با طرف حرفامو زدم دیروز زنگ زدم قیمت رو برده بود بالا. متشکریم از مسئولین.
به محض گرون شدن بنزین و قبل از اینکه دولت بگه جلوی افزایش قیمتها رو بصورت دستوری میگیره، دلار با پوز خندی وارد کانال 12 هزار تومان شد. بعدشم سکه با پوزخند دیگری از زیر 4 میلیون به بالاتر از 4 میلیون و دویست رسید. طلا هم که گرمی حدود 400 هزار تومان بود، گفت زرشک!! و بیشتر از 420 هزار تومان شد.
با افزایش قیمت بنزین ...
مثل قیمت نان چند سال افزایش ندادند یکدفعه 40% گران شد حالا تا شب عید قیمتها (به زور ) کنترل میشه بعد شب عید مثلا به جای 15% افزایش 40% افزایش قیمت اجناس خواهیم داشت
پاسخ به تیتر مقاله یک جمله اس : دولت نمیتواند
اقای روحانی خیلی پشیمانم که بهت رای دادم
من ۵ میلیون تومان وام گرفتم ۴ ماه کل ادارات رو رفتم و خواهش و التماس که آخرش با خرج جواز سوپر مارکت ۳ میلیون دستم رو گرفت
چه جوری هر روز چند نفر هزاران میلیارد پول مردم رو میزنن به جیب ...اگه پیگیر هم بشی به جای اونها تو باید گردن بگیری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی