بازدید 10668

با ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومان، آیا بر روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟

در چند روز گذشته نرخ دلار دوباره پس از حدود صد روز به کانال ۱۲ هزار تومان وارد شده است. در این بین دلالان ارزی با موج سواری بر روی افزایش قیمت بنزین در کانال‌های تلگرامی، نقش موثری در ورود قیمت دلار به کانال ۱۲ هزار تومان داشته اند. با رشد قیمت دلار حالا برخی‌ها این انگیزه را یافته اند که برای کسب سود به بازار ارز وارد شوند. آیا این بازار، بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است؟
کد خبر: ۹۳۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 18 November 2019

با ورود دلار به کانال 12 هزار تومان، آیا بر روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟در چند روز گذشته نرخ دلار دوباره پس از حدود صد روز به کانال 12 هزار تومان وارد شده است. در این بین دلالان ارزی با موج سواری بر روی افزایش قیمت بنزین در کانال های تلگرامی، نقش موثری در ورود قیمت دلار به کانال 12 هزار تومان داشته اند. با رشد قیمت دلار حالا برخی ها این انگیزه را یافته اند که برای کسب سود به بازار ارز وارد شوند. آیا این بازار، بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، چند روزی است که قیمت دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفته است و حتی در دو روز گذشته و پس از گذشت حدود صد روز که قیمت دلار در بازه یازده هزار تومان در نوسان بود سرانجام این کانال را پشت سر گذاشت و دوباره قیمت این ارز به کانال 12 هزار تومان بازگشت. با ملاحظه نمودار روند قیمتی دلار در یک ماه گذشته متوجه خواهیم شد که شیب قیمت دلار در چند روز گذشته روند تندتری به خود گرفته است و خبرها حکایت از آن دارد که گویا دلالان این بار به بهانه افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن به دنبال بر هم زدن آرامش بازار ارز می باشند تا با ایجاد نوسان دوباره سودهای کلانی را به جیب بزنند و مردم را ترغیب کنند تا به این بازار ورود پیدا کنند! بررسی ها نشان می دهد که دلالان بازار ارز در فضای مجازی از جمعه شب که نرخ بنزین افزایش یافت، سراغ فضاسازی برای رشد نرخ دلار رفته اند.

حالا پرسش این است که آیا قیمت بنزین با نرخ دلار رابطه دارد؟ آیا با رشد قیمت دلار در این چند روز، این ارز گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست

اصغر سیفی رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان روز شنبه مورخه 25 آبان ماه سال جاری طی مصاحبه ای با اشاره به برخی ادعاها برای بالا بردن نرخ دلار به بهانه افزایش نرخ بنزین گفت: "افزایش نرخ دلار می ‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست".

ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز همچنان بالاست!

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در واکنش به این نوسانات عصر روز جمعه مورخه 24 آبان ماه 1398 در بخشی از یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: "متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماه گذشته، با ثبات نسبی معادل ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. اگر وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی و نیز مازاد عرضه نسبت به تقاضای ارز در بخش اسکناس و حواله را نیز در نظر بگیریم، نظریه بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در ارز همچنان پابرجا خواهد بود. نرخ کنونی ارز تحت تاثیر بیش جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم‌ها بوده و از پشتوانه عوامل بنیانی برخوردار نیست."

مراقب سفته بازان بازار باشید

رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشت اینستاگرامی دیگری که امروز در صفحه خود منتشر کرد، نوشت: طی روزهای گذشته و امروز، همچنان بانک مرکزی در بازار ارز حضور فعال دارد، چرا که مدیریت بازار ایجاب می‌کند که به عنوان بازارساز اصلی، نیازهای واقعی را تامین کرده و مازاد عرضه ارز را نیز مطابق با ماه های گذشته جمع‌آوری و به ذخایر کشور اضافه کند. وی افزود: مجموعه ذخایر بانک مرکزی از محل خرید ارز صادرات غیرنفتی و بازار ارز، این اجازه را به ما می‌دهد که با رصد تحرکات بازار ارز، هرگونه تلاش برای سفته‌بازی را خنثی کرده و همزمان اجازه می‌دهد روند عادی عرضه و تقاضای ارز، نرخ آن را تعیین کند. همتی ادامه داد: تجربه بیش از یکسال و اندی گذشته بانک مرکزی در مدیریت علمی بازار ارز همچنان ادامه پیدا کرده و من اطمینان دارم شکل گیری انتظارات این چند روزه تاثیر چندانی بر بازار ارز نخواهد داشت و همان روند گذشته و منطقی در بازار ادامه پیدا خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: مردم عزیز مراقب سرمایه‌های خود باشند تا خدای ناکرده از ناحیه سودجویان و سفته‌بازان آسیب نبینند.

با ورود دلار به کانال 12 هزار تومان، آیا بر روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟

 

در مجموع آن گونه که از صحبت های افراد ذی صلاح مشخص است، افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان نمی تواند عاملی برای افزایش قیمت دلار باشد و بازار ارز همچنان یک بازار پرریسک است. بنابراین مردم باید هوشیار باشند و سرمایه های خود را وارد این بازار نکنند تا در دام دلالان ارزی نیفتند. دلالانی که هدف آن ها دمیدن در قیمت دلار برای کسب سود بیشتر است و نگران عواقب افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد و زندگی مردم نیستند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
رييس بانك مركزي اينترنت از كجا آورده؟
در کشور بی ثباتی مثل کشور ما اول ملک و مسکن، طلا بعد دلار
شک نکنید
تیترت رو دیدم فهمیدم میخوای بگی نه! پولاتون رو بیارید تمام و کمال به ما بدید.
فقط حرف می زنن
تحلیل ساده انگارانه ای است
بازار ارز پیچیده تر از ظاهر سازی است مردم هنوز یادشان نرفته که روحانی هفته پیش گفت بدلیل عدم فروش نفت فقط یک سوم بودجه را میتواند تامین کند چرا صادقانه وخیم بودن اوضاع به مردم گفته نمیشود؟
من که همه پول هام رو از بانک کشیدم بیرون و دلار خریدم. سری قبل حرف مسئولین رو گوش کردم. کلاه بزرگی رفت به سرم.
دادا وقتی پول ملیت بی ارزش میشه
دلار بهترین گزینه و نقدترین هست
سهام و بورس خوبه تا بدبخت شی. هیچ کی نمی خواد بگه بورس سر رگونی بنزین چه داستانی براش درست شده تو این وضع .
نه روی بورس ورشکسته سرمایه گذاری کنیم !!!!
دلار از انقلاب به بعد حدود ۲۰۰۰ درصد گرون شده! دست مسوولین واقعا درد نکنه
اخه مرد حسابی تو یازده و دویست تو شبکه خبر گفتی کاهش قیمت دلار ادامه دارد و تا 12600 افزایشی شد الانم 12 یا 980 معامله میشه با این وضع مملکت مگه امکانش هست دلار کاهشی بشه! یا باید دلار و بنزین افزایشی بشه یا کالاهای اساسی!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر