بازدید 21940

پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها در آذر ماه

کد خبر: ۹۳۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۲ 15 November 2019
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت دما و بارش در آذرماه گفت: بارش پاییزه به‌طور کلی در حد نرمال پیش‌بینی شده است. دمای کشور نیز در ماه آینده در حد نرمال خواهد بود.

احد وظیفه در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: دو موج بارشی وارد کشور شده است. یک موج پنجشنبه شب از شمال کشور وارد شده است و امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ آبان ماه) موجب بارندگی می‌شود این موج ساکن است و با حرکت کند یا به اصطلاح «موج بسته» موجب بارندگی خوب طی یکشنبه و دوشنبه هفته آینده (۲۶ و۲۷ آبان ماه) می‌شود.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی از غرب کشور اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب می‌شود برای جنوب غرب و غرب کشور بارندگی پیش‌بینی کنیم. در واقع تا دو هفته آینده دو سامانه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت دمای کشور در آبان ماه گفت: دمای میانگین کشور در آبان ماه ۲.۵ درجه سانتیگراد خنک‌تر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است. در مجموع در ماه‌های مهر و آبان دمای کشور نزدیک به حد نرمال بوده است و تنها ۰.۳ درجه سانتیگراد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است.

وی افزود: در برخی از استان‌های کشور مانند چهارمحال و بختیاری، ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان دما بین نیم تا یک درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال بوده است. دما در استان‌های گلستان، البرز، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، تهران، بوشهر، خراسان جنوبی، قم و قزوین بین نیم تا یک درجه سانتیگراد کمتر از میانگین بلندمدت بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره پیش‌بینی وضعیت بارش در آذرماه گفت: بارش پاییزه به طور کلی در حد نرمال پیش‌بینی شده است البته در برخی از استان‌ها مانند گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس کمتر از حد نرمال خواهد بود. در استان‌های قزوین و البرز در حد نرمال با گرایش بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه با بیان اینکه مدل‌های عددی در دی ماه نشان می‌دهد که بارش به کمتر از نرمال گرایش دارد، تصریح کرد: بارش در جنوب غرب کشور مانند بخش جنوبی لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر به کمتر از حد نرمال گرایش دارد بنابراین امسال ترسالی نداریم و احتمال خشکسالی جزئی برای جنوب غرب کشور وجود دارد.

به گفته وی دمای کشور در آذرماه در حد نرمال خواهد بود، ولی در دی ماه و بهمن ماه در بخش‌های غربی کشور مقداری بیش از حد نرمال خواهد بود که شامل حوزه زاگرس و شمال غرب و جنوب غرب می‌شود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که آیا پایداری هوا ربطی به تغییر اقلیم دارد، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: تغییر اقلیم این یک پروسه بلندمدت است. وقتی فراوانی یک رخداد بیش از حد نرمال باشد می‌توان آن را به تغییر اقلیم ربط داد این در حالیس که از گذشته تا کنون امواج گرما و سرما وارد کشور شده است و نمی‌توان پایداری جوی طی چند روز را با تغییر اقلیم مرتبط دانست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی