بازدید 11387
با رونمایی از ابعاد جدید کلاهبرداری‌های «وس»؛

آزمون «شایان» پیش روی مجلس، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و دیگران!

«شایان» جوان اهل جوانرود استان کرمانشاه نشان داد که وس‌ها در سه سال اخیر بالغ بر ۱۲ میلیون تومان از حسابش برداشت کرده اند و هیچ حد و مرزی برای برداشت مبالغ از حساب مردم برای خود قائل نیستند. قصه عجیبی که موجب شد احضار آذری جهرمی به کمیسیون صنایع مجلس، پایان جالب توجهی داشته باشد...
کد خبر: ۹۳۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱ 11 November 2019
تابناک اجتماعی
آیا ارائه «خدمات ارزش افزوده مخابراتی» یا همان «وس» در کشورمان به کلاهبرداری‌های وسیع و زیان دیدن بسیاری از شهروندان منجر شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ از یک هفته پیش که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فرارسیدن شب تیره و تار کلاهبرداران ارزش افزوده خبر داد و اعلام کرد که همه مشترکان تلفن همراه در کشورمان می‌توانند با شماره گیری *۸۰۰*۶# [ستاره هشتصد ستاره شش مربع] پی ببرند که چه میزان بابت پیامک‌های ارزش افزوده در سه سال اخیر از کف داده اند، نبردی آغاز شده که حدس زدن پایان آن ساده نیست.

از یک سو برخی در تلاشند تا ثابت کنند که فعالیت شرکت‌های ارزش افزوده، نه تنها کلاهبرداری نیست، که موجب خلق شمار زیادی شغل در کشور شده که در صورت تعطیلی این کسب و کارها، به بیکاری دامن خواهد زد و از سوی دیگر، پویش وزارت ارتباطات بسیاری را به این نتیجه رسانده که کلاهبرداری وس‌ها وسیع‌تر از چیزی بوده که به نظر می‌رسیده است.

آزمون «شایان» پیش روی مجلس، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و دیگران!

این تقابل و نبرد تا آنجا وسعت گرفته که اگر علاقه مند به این مبحث هم نباشید، بعید است درباره اش چیزی نشنیده یا نخوانده باشید، چون رسانه ملی در صف مدافعان وس‌ها و مخالفان وزارت ارتباطات قرار گرفته و شبکه‌های اجتماعی هم پر شده از پیامک‌های استعلام مردمی از سامانه معرفی شده که نشان می‌دهد وس‌ها از ایشان نیز مبالغ مختلفی دریافت کرده اند.

البته همه این‌ها تنها بخشی از ماجراست و در بخش دیگر، بررسی پایان وس در مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضائیه نیز کلید خورده است. نکته‌ای کلیدی که نشان می‌دهد ابعاد ماجرا در آینده وسیع‌تر هم خواهد شد و چه بسا فرجامی متفاوت برای ماجرا رقم بزند. با این ملاحظه که می‌دانیم حالا پرسش طرح شده در ابتدای این گزارش، توجه عموم را به خود جلب کرده و چشم بستن بر برخی پاسخ‌های مستدل داده شده به آن ساده نیست؛ برای نمونه، می‌شود به پاسخی اشاره کرد که «شایان»، جوان اهل جوانرود استان کرمانشاه به این پرسش داده است: اینکه وس‌ها در سه سال اخیر بالغ بر ۱۲ میلیون تومان از حسابش برداشت کرده اند تا نشان دهند، هیچ حد و مرزی برای نیل به سود بیشتر قائل نیستند. قصه عجیبی که موجب شد، احضار آذری جهرمی به کمیسیون صنایع مجلس پیرو سؤال نمایندگان از وی، پایان جالب توجهی داشته باشد.

 
آزمون «شایان» پیش روی مجلس، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و دیگران!

آن گونه که یکی از حاضران در آن نشست نقل کرده، وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش نمایندگان ابتدا مورد «شایان. ق» را مثال می‌زند و بعد برای آنکه نمایندگان در جریان بلایی که وس‌ها بر سر وی آورده اند قرار گیرند، با وی تماس می‌گیرد تا مشخص شود این جوان بیست و پنج ساله در حرفه بتن ریزی مشغول به کار است و دو دستگاه تلفن همراه دارد که یکی معمولی است که هزینه دریافت شده از وی مربوط به سیم کارتی است که روی همین گوشی فعال است!

به تعبیر بهتر، این اتفاق برای خط تلفنی رخ داده که روی یک گوشی ساده نصب است، نه گوشی هوشمند؛ موضوعی که نشان می‌دهد خطر وس نه متوجه افرادی که گوشی تلفن همراهشان هوشمند است، بلکه متوجه عموم دارندگان تلفن همراه در کشور است. متوجه همه پنجاه و چند میلیون تلفن همراهی که در کشورمان فعال است و بارها پیامک‌هایی دریافت کرده و می‌کنند که مضمونشان «دوست داری همسرت عاشقت بشه؟» یا «طرفدار استقلالی یا پرسپولیس یا تراکتور» یا «بیا با خواننده محبوبت چت کن!» است!

پیامک‌هایی که شاید جالب باشد بدانید ارسال کنندگانشان بر اساس مصوبه‌ای از شورای عالی فضای مجازی، از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند و اصلی‌ترین مرجع نظارت بر آن‌ها سازمان تبلیغات اسلامی است! ناظری که در سه سال اخیر بابت نظارت بر وس‌ها حدود یکصد میلیارد تومان دریافت کرده و حالا به نوعی متهم به همکاری با ایشان در پروسه کلاهبرداری از جمع کثیری از مردم است و ظاهرا ترجیح داده سکوت کند.

درست مانند واکنش وزارت ارشاد و شورای عالی فضای مجازی و دیگرانی که در راه اندازی وس‌ها و رسیدنشان به این نقطه نقش آفرینی کرده اند و حالا پیش رویشان انبوه مردمی هستند که به مانند «شایان» مال باخته پروژه وس هستند و نمی‌دانند شکایتشان از این شرکت‌ها راه به جایی خواهد برد یا نه؛ مردمی که می‌بینند برخی نمایندگان و مسئولان و نهاد‌ها به جای پیگیری حقوق حقه امثال شایان، به شدت به حمایت از وس‌ها برخاسته اند.

موضع گیری‌ عجیب و ابهام آفرین که اگر بدانیم پای گردش مالی چند هزار میلیاردی در سال در میان است و سودش روانه جیب شرکت‌هایی می‌شود که سال هاست هویتشان را پنهان نگه داشته و با پیامک‌های حاوی مسائل عجیب و بدون رعایت حداقل‌های ضروری و قانونی پیامک‌های ارزش افزوده از جمله «تأیید دو مرحله ای»، به پر کردن جیب خود مشغولند، جالب‌تر به نظر می‌رسد؛ شرکت‌هایی که «تابناک» در روز‌های آتی هویت برخی شان را منتشر خواهد کرد.

 
تعداد بازدید : 471
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۸
اونیکه اینقدر نمی فهمیده که 12 میلیون تیغیده شده همون بهتر که سرش کلاه بره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
چه قدر شما ساده ای ادم هایی هستند با همین روش درامد زایی می کردن و این ۱۲ میلیون عجیب نیست و با ترفند هایی شارژ رایگان کسب می کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
باز دمش گرم که فهمیده ... تو که فکر کنم هنوز همینم نفهمیدی
درود دتان باد تا آخرش بروید ویک حق الناس را هم بگیرید برای بنده مکرر تبلیغاتی می آید که ادمی شرم دارد بیانش کند!! حالا گلی به جمال ارشادی ها و ومسولین فضای مجازی .چی می خواستیم وچی شده . تازه این یکیشه اونم چون یقه وزیرو گرفتند لو داده تا بقیه دست از سرش بردارند به زودی اونوری ها خبر هایی می دهند از سال ها قبل که پای برخی بستگان آقایان رو هم میکشونه وسط. بازی. خدایا به داد اسلام برس از ما که گذشت .یک ریال مال حرام وارد کل مال شود بقیه را می سوزاند اینها چگونه میلیارد میلیارد می خورند ودر چرخه اقتصاد مردم ومملکت واردش می کنند.استغفر الله الذی لا اله الا هو الرحمن ارحیم بدیع اسماوات وما فی الارض .
زنده باد .... همین افشاگری ها عالیه ... تا دست این باصطلاح نماینده ها و در واقع زالوها رو بشه ....
پاسخ ها
فعال وس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
چقدر ساده ای شما که فکر می کنی اینها افشاگریه! جدول تسهیم درآمد وس به این ترتیبه: 30% اپراتور + 10% نماینده اپراتور + 60% شرکت وس که شرکت وس باید 5% مالیات + 16.67% بیمه رو بطور مستقیم بده . و در آخر سال هم باید مالیات بر در آمد بده . یعنی بیشتر از 70% پول وس تو جیب دولت میره! اینها فقط برای سرگرم کردن من و شماست تا از کم کاریهای وزیر غافل بشیم و ایشون به فعالیتهای تبلیغاتی با رپرتاز این خبرها بپردازه!
دیگه ناراحت نمی شویم وتعجب نمیکنم .خدایا چرا اینقدر بی تفاوت شدم چه بلایی سرخودم اوردم..تصمیم گیرنده ها بیمار شدیم .بی تفاوتی وبی اعتمادی یک سم که بنیانهای یک جامعه را نابود میکند
اخذ وجه بابت ارزش افزوده یک دزدی در روز آشکار هست بسیاری از کاربران به دلیل سن بالا اصلا اطلاعی از این خدمات ارزش افزوده ندارند.
پاسخ ها
فعال وس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
اونی که واسش فعال کرده ، دزد بوده نه شرکت های وس! این خبر هم یه رپرتاژ تبلیغاتی برای آقای جهرمی بزرگوار! داره این بحث سوء استفاده می کنه
نویسنده محترم این خبر ظاهرا از اعضای تیم های رسانه ای آقای جهرمی می باشد . هزینه ای که بنام وس برای شایان مطرح شده خیلی جالب است! یعنی در عرض 3 سال (36ماه) مبلغ 12میلیون تومان پرداخت کرده . یعنی ماهانه 333 هزارتومان! و این شایان هرماه این مبلغ رو پرداخت می کرده و اصلا پیگیر نشده! و برایش عجیب هم نبوده!
ثانیا هزینه اشتراک سالانه سرویس ارزش افزوده با روزی 500 تومان مبلغ 182500 می گردد! و جمه سه سال این مبلغ 547500تومان می شود!
متاسفانه آقای جهرمی و تیم رسانه ای ایشان مدام در حال فرار به جلو از اقداماتی که انجام نداده اند هستند!
سالانه چندمیلیارد هزینه جریمه کد پستی ، تعرفه های اختیاری پست که اجباری از مردم دریافت میشود ، اینترنت و ... در حال دریافت است ولی صدای آقایان در نمی آید1
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
شما که شدی وکیل مدافع دزدها. حداقل درست تحقیق کن بعد نظر بده . مشخصه این مورد شایان .از طرف چندتا سرویس ازش دزدی شده و از هکدام هم روزی پونصد تومن . حالا بشین حساب کن دانشمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
خوب شاید چند سرویس بوده است.
کمی فکر کردن بد نیست
سلام...
یکی از اقوام ک یک پیرزن 70 چن ساله اس و از اقواممونه دویست و خورده ای هزار تومن کم شده بود ...جالبه هر کاری میکردم غیر فعال هم نمیشد...
این بنده خدا بلد نیس شماره بگیره فقط واسه اینه زنگ بهش بزنن احوالش رو بپرسن...
پاسخ ها
فعال وس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
خوب ببینید که وایش فعال کرده . همینطوری که فعال نمیشه! باید سه بار تایید کنه و پیامک بفرسته!
متاسفانه تیم آقای وزیر اشتباه کرده، در بررسی هایی که ۲ اپراتور انجام دادند، این اعلام هزینه اشتباه بوده و این عدد زیر ۱۰۰ هزار تومن هست برای ایشان.

این گزارش هم بسیار جهت دار آماده شده که از رسانه ای مثل تابناک بعیده.

عضویت در خدمات ارزش افزوده از اردیبهشت ۹۶ دارای تایید ۲ مرحله ای است و این عضویت به صورت مرکزی توسط اپراتور انجام می شه.

امیدوارم اقای وزیر بخاطر بازی هایی که با روح و روان یک ملت داره انجام می ده، با امار هایی که داره خلقشون می کنه، با دروغ هایی که سهوا یا عمدا از طرف تیم ایشون در فضای مجازی پخش می شه هدفش حق الناس باشه نه انتخابات ۱۴۰۰.

اگر دین ندارید لاقل آزاده باشید. کامنتم رو پخش کنید. ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
ظاهرا شما مالک این تشکیلات کلاهبرداری هستی !!!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
شما هم اگه دین ندارین لااقل انصاف داشته باشین شریک دزدها
فردایکی میاداین فساد راربطش ميده به آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
ظاهرا شما رئیس این ارزش افزوده ها هستی!!!
به هر حال بازرسى كل كشور بايد رسيدگى فورى بكند و جلوى همچنين دزدى ها را بگيرد
خدایا این غارتگران جان و مال مردم را رسوا و بی آبرو کن و در قیامت به بدترین عذابها دچار...
من قبول دارم
این جای قضیه هم واقعا سوال داره:
سازمان تبلیغات اسلامی است! ناظری که در سه سال اخیر بابت نظارت بر وس‌ها حدود یکصدر میلیارد تومان دریافت کرده
خجالت اوره سازمان تبلیغات اسلامی؟؟؟؟؟؟؟
۱۲ میلیویییینننن!!!!!!!! واقعاا !!!!! چجوری اخه!!!
چه خبره تونه؟؟؟؟
:(
چه مبلغ زیادی
چطوری میشه این مبالغ رو پس گرفت؟
۱۲ میلیون چقدر زیاد چجوری میشه استعلام گرفت
والله وقتی از این اتفاقا میفته آدم شک میکنه شاید کسی به منفعتش نرسیده؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان