بازدید 3124

سرطان سالی ۱۰‌هزار‌میلیارد هزینه به کشور تحمیل می‌کند

کد خبر: ۹۳۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰ 09 November 2019
مرکزی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین نکوداشت پدر پیوند مغز استخوان ایران گفت: در کشور ما سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای سرطان هزینه می‌شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، ایرج حریرچی در آئین نکوداشت پروفسور قوام زاده پدر پیوند مغز ایران که به کوشش خبرگزاری ایسنا و با مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی در اراک برگزار شد، با اشاره به شاگردی خود در محضر این استاد بزرگ افزود: دیسیپلین و نظمی که استاد بر آن تاکید دارند، الهام بخش و الگوست. نظم حاکم بر رفتار او یکی از ارکان اصلی ایجاد بخش عظیم پیوند در بیمارستان شریعتی بود و دانشجویان پزشکی و اساتید باید به اعمال این نظم توجه کنند.

وی گفت: توجه به عملکرد و دستاورد‌های این استاد نشان می‌دهد که فعالیت علمی به تنهایی برای رسیدن به دستاورد‌های بزرگ کافی نیست. بسیاری از اساتید دانش فراوانی دارند، ولی نمی‌توانند منشاء اثر زیادی باشند. دکتر قوام زاده پشتکار داشت و موفقیت‌های او نشان می‌دهد که پشتکار لازمه کار است.

حریرچی دیگر خصوصیت دکتر قوام زاده را استفاده از راهنمای بالینی عنوان کرد و گفت: وفاداری به اصول علمی و راهنمای بالینی بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: سالانه ۱۱۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور رخ می‌دهد که ۵۳ درصد از این آمار مربوط به مردان و ۴۷ درصد مربوط به خانم‌هاست.

وی با بیان اینکه وجود سونامی سرطان در ایران واقعیت ندارد، اظهار کرد: بروز سرطان در ایران به طرز معنی داری از میانگین جهانی کمتر است. در استان مرکزی هم این آمار از میانگین کشوری کمتر است، ولی میزان سرطان‌ها در کشور به شدت رو به افزایش است که سه دلیل دارد.

حریرچی یکی از این دلایل را افزایش سن عنوان کرد و با بیان اینکه افزایش امید به زندگی در عین حال که دستاوردی بهداشتی و درمانی است، عوارض جانبی هم دارد به این معنا که با افزایش امید به زندگی آمار بیماری‌هایی مثل سرطان، آلزایمر و بیماری‌های قلبی زیاد می‌شود، افزود: عامل دوم عوامل خطر زندگی ناسالم است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد مردم ایران چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ۱۰.۵ درصد دخانیات مصرف می‌کنند، ۹۱ درصد مردم مصرف ۵ وعده سبزی در روز را ندارند، ۵۲ درصد مردم کلسترول بالا و ۱۰.۵ درصد قند بالا دارند.

حریرچی عامل بعدی را عوامل محیطی عنوان کرد و گفت: این سه عامل باعث خواهد شود در ۲۰ سال آینده سرطان ۱۱۵ درصد رشد کند. سرطان مشکل امروز دنیا و ماست و در دنیا ۲ درصد تولید ناخالص ملی صرف سرطان می‌شود.

وی افزود: در ایران سرطان افزایش خواهد یافت، پس بهتر است هم آماده باشیم و آماده‌تر شویم. در کشور ما ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم سالانه سرطان است که ۳۱۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی در درمان هزینه می‌شود. ۵۰ درصد نیز سالانه معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف دارو‌های شیمی درمانی می‌شود، در حالی که سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از هزینه سرطان ۵۰ درصد باید در جراحی انجام شود، ۴۰ درصد در رادیوتراپی و ۱۰ درصد در دارو‌های شیمی درمانی هزینه شود و این یک استاندارد است، این رقم در کشور ما ۵۰ درصد است و البته این ۵۰ درصد بودن، حسن نیست. بسیاری از دارو‌های شیمی درمانی که مصرف می‌کنیم، درست نیست خصوصا دارو‌های گران قیمت شیمی درمانی.

حریرچی افزود: اگر نسخه‌های دکتر قوام زاده را با دیگران که درمان شیمی درمانی می‌کنند مقایسه کنید متوجه می‌شوید که تجویز‌های ایشان به مراتب ارزانتر از نسخه‌های دیگران است. در واقع دکتر قوام زاده تلاش می‌کند درمانی که هزینه زیادی نداشته باشد و در حد استطاعت بیمار باشد را تجویز کند.

وی اظهار کرد: تجویز داروی گرانقیمت که تامین آن در توان بیمار نیست علاوه بر اینکه او را از درمان محروم کرده تاثیر بد اجتماعی بر بیمار و خانواده او می‌گذارد.

حریرچی با بیان اینکه بزرگداشت برگزار می‌شود که یاد بگیریم چگونه مثل بزرگان رفتار کنیم افزود: الگو‌های ما باید بزرگ باشند و دانشجویان باید سعی کنند این بزرگان را الگوی خود قرار دهند.

بر اساس این گزارش، در حاشیه این آیین، نمایشگاه روایت پیوند افتتاح و کلینیکی در اراک بنام پروفسور قوام زاده نامگذاری شد. پروفسور قوام‌زاده ضمن بازدید از بیمارستان آیت‌اله خوانساری اراک، کلنگ مرکز پیوند مغز استخوان و مرکز تحقیقات را بر زمین زد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر