بازدید 3139

تصوری سنتی درباره گرمخانه‌ها وجود دارد

کد خبر: ۹۳۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 04 November 2019

سیدمالک حسینی می‌گوید: در گذشته وقتی صحبت از گرمخانه می‌شده، این افراد را به کمپ‌ها و مراکز بازپروری و ... ارجاع داده‌اند در نتیجه این افراد از حضور در گرمخانه ترس دارند.

به گزارش تیترشهر، افراد آسیب‌دیده از اقشاری هستند که در هر جامعه‌ای نیاز به پشتیبانی و حمایت دارند. مشکلات اقتصادی، بزه‌های اجتماعی و اعتیاد برخی از افراد را در معرض آسیب‌های جسمی و روانی قرار می‌دهد. لزوم و ضرورت حمایت از این اقشار بر کسی پوشیده نیست. نزاع برای بقا و حیات احتمال ارتکاب به هر عملی را مهیا می‌سازد. پشتیبانی از این افراد هم از جنبه برخورد انسانی و بشردوستانه و هم از جهت پیشگیری از وقوع بزه‌های اجتماعی، از ضروریات است. شهرداری‌ها بر اساس قانون موظف به برپایی گرمخانه‌ها هستند و تامین اعتبار این مکان‌ها نیز بر عهده سازمان بهزیستی است. شهرداری تهران در همین راستا مبادرت به افتتاح چندین گرمخانه نموده که خدمات رفاهی و امنیتی را برای بسیاری از زنان و مردان آسیب‌پذیر فراهم می‌کند. در این میان عده‌ای از افراد تمایلی به استفاده از گرمخانه‌ها نشان نمی‌دهند.

نتیجه مطالعات گروهی از محققان کشور از دانشگاه علامه طباطبایی نشان می‌دهد که «چارچوب‌گریزی و حفظ هویت متمایز افراد کارتن‌خواب» و «ناکارآمدی گرمخانه‌ها» از عمده دلایل عدم تمایل برخی از افراد آسیب‌دیده برای استفاده از امکانات گرمخانه‌ها محسوب می‌شود.

در این رابطه با مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفتگو کردیم و علت را جویا شدیم.

«سیدمالک حسینی»، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با تیترشهر گفت: در حال حاضر، به طور میانگین روزانه بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر در آبان ماه افرادی به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند و یا توسط گشت‌های ما در سطح شهر جمع‌آوری و به گرمخانه‌ها ارجاع می‌شوند.

وی در تشریح عدم تمایل برخی از افراد برای استفاده از گرمخانه‌ها اظهار داشت: افرادی در مکان‌هایی هستند که محل تجمع افراد آسیب دیده‌اند؛ مانند دره فرحزاد، خلازیر و ... افراد این مکان‌ها به دلیل ذهنیت‌هایی که از قدیم داشته‌اند به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: در گذشته وقتی صحبت از گرمخانه می‌شده، این افراد را به کمپ‌ها و مراکز بازپروری و ... ارجاع داده‌اند در نتیجه این افراد از حضور در گرمخانه ترس دارند.

حسینی در خصوص راهکار‌های حل این مشکل، بیان داشت: امروز جلسه دوم را با سازمان‌های مردم‌نهاد برای همین موضوع داشتیم. از نظر ظرفیت هیچ مشکلی برای پذیرش شهروندان عزیزی که دچار آسیب هست و سرپناهی ندارند، وجود ندارد. تعدادی از افراد به صورت اختیاری و با ذهنیت‌هایی که از قبل داشته‌اند خودشان به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند. در جلساتی که با NGO‌ها داشتیم با این نیت بوده است که راهکاری بیابیم تا این افراد نیز به گرمخانه‌ها مراجعه کنند. به دلیل اینکه این افراد احساس نزدیکی بیشتری با سازمان‌های مردم‌نهاد دارند، قرار شد که از همکاری این سازمان‌ها حداکثر بهره‌برداری صورت بگیرد تا از امکانات گرمخانه‌ها استفاده بکنند.

وی با رد تصورات قالبی درباره شرایط نامساعد گرمخانه‌ها تصریح کرد: دوستانی از گروه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و برخی از رسانه‌ها برای بازدید آمده‌اند و شرایط را دیده‌اند. تصوری سنتی درباره گرمخانه‌ها وجود دارد در صورتی که الان گرمخانه‌های ما امکانات مناسبی دارند. سه وعده غذا برای مراجعین سرو می‌شود، قبلا شام و صبحانه بود و الان ناهار را هم سرو می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: فضای گرمخانه‌ها هم از نظر ایمنی و سلامت و هم از نظر روانی نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است، به همین دلیل مشکل خاصی در رابطه به گرمخانه‌ها وجود ندارد. تمهیداتی برای شرایط خاص و برای روز‌هایی که دمای هوا پایین‌تر می‌آید اندیشیده‌ایم تا بتوانیم خدمات در محل هم به عزیزانی که نیاز دارند بدهیم؛ اخلاقا و بر اساس سیاست‌های جدید شهرداری خود را موظف می‌دانیم که افراد را هم از نظر جانی و سلامت فیزیکی مصون بداریم و هم از نظر اینکه کسی از این عزیزان گرسنه سر بر بالین نگذارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار