بازدید 7079
خوانده می‌شوید؛

چرا به رغم وعده دولت‌های مختلف، استقلال و پرسپولیس خصوصی نمی‌شوند؟

برخی اما بر این باورند به دلایل سیاسی، امکان واگذاری دو باشگاهی که جمعیت بزرگی از ایرانیان را در زمره هواداران خود دارد، امکان پذیر نیست و دولت‌ها برای استفاده‌های بعضا سیاسی خود در ایام انتخابات و مناسبت‌های دیگر، علاقه‌ای به از دست دادن این دو باشگاه پرخرج ندارند.
کد خبر: ۹۳۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 03 November 2019

دو روز پیش، مجید حسینی، مدیر کل دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تا پایان سال خبر داد؛ این شاید تکراری‌ترین بحث حول دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طی بیش از یک دهه گذشته باشد.

دولت‌های مختلف بار‌ها از واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی سخن گفتند. مدیران مختلفی در رأس سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفتند و وزاری اقتصاد مختلفی آمدند و رفتند و هنوز این دو باشگاه در تملک وزارت ورزش هستند و حرکت مناسبی در جهت خصوصی‌سازی آن‌ها دیده نمی‌شود. جدی‌ترین اقدام در جهت خصوصی‌سازی این دو باشگاه در زمان حضور محمود گودرزی در وزارت ورزش و علی طیب‌نیا در وزارت اقتصاد دولت قبلی حسن روحانی صورت گرفت که حتی پای خریدارانی هم برای این دو باشگاه به میان آمد. اما نهایتا اهلیت خریداران از سوی نهاد‌های نظارتی تأیید نشد تا پرونده واگذاری این دو باشگاه بار دیگر بسته شود.

نگاهی به روند خصوصی‌سازی این دو باشگاه نشان می‌دهد عزم جدی و واقعی برای واگذاری این دو باشگاه از سوی دولت‌ها وجود ندارد. خیلی‌ها هم معتقدند، چون چهارچوب درآمدزایی فوتبال ایران در ظاهر بر اساس یک الگوی حرفه‌ای و در واقعیت بر اساس یک مدل معیوب پایه گذاری شده، امکان درآمدزایی واقعی از فوتبال وجود ندارد و برای همین، به جز کسانی که احتمالا نیات دیگری دارند، کس دیگری که حساب و کتاب بازار را بداند برای باشگاهداری وارد بازی نمی‌‎شود.

برخی، اما بر این باورند به دلایل سیاسی، امکان واگذاری دو باشگاهی که جمعیت بزرگی از ایرانیان را در زمره هواداران خود دارد، امکان پذیر نیست و دولت‌ها برای استفاده‌های بعضا سیاسی خود در ایام انتخابات و مناسبت‌های دیگر، علاقه‌ای به از دست دادن این دو باشگاه پرخرج ندارند.

در این میان هواداران دو باشگاه از مدیریت دولتی تیم‌هایشان به شدت شاکی هستند و نمود آن هم تجمع‌هایی است که در شش ماه گذشته مقابل دفتر هر دو باشگاه برگزار شده است. هواداران معتقدند وقتی دو باشگاه یک مالک دارد امور باشگاه به درستی نمی‌چرخد و از طرفی به انتخاب مدیران باشگاه‌ها از سوی این مالکیت مشترک هم اعتراض‌هایی وجود دارد.

اکنون می‌خواهیم نظر شما را بدانیم؛

  • شما بزرگترین مشکل بر سر راه خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را در چه می‌دانید؟
  • چرا دولت‌های مختلف در امر واگذاری این دو باشگاه ناکام بودند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۵
چونکه اختیارش از دست دولت خارج میشه و کنترلش سخت میشه
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
چون هپکو بعداز خصوصی سازی با پنجاه تا کارگر اون قضایا رو پیش آورد و نیشکر هفت تپه با سی تا کارگر

بنابراین بعداز خصوصی سازی این دپ باشگاه و ناتوانی مدیران جدید چه کسی پاسخگوی سی میلیون نفر هوادار خواهد بود؟!
پس به ریسکش نمی ارزه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
قطعا به دلیل طرفداران زیادی که دارند این خصوصی سازی از بعد سیاسی مورد نگرانی مسولین هست.این مسئله در مورد تبعات سیاسی خصوصی سازی بنگاههای
بزرگ اقتصادی هم وجود دارد
روزبه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
آقا اگه ملت نخوان هزینه زندگی لاکچری مدیران و بازیکنان و مربیان تیمهای دولتی رو از بیت المال ندن باید چیکار کنن؟ دولت به بچه ملت میگه برید مدرسه غیر انتفاعی درس بخونید با هزینه خودتون ولی هزینه فوتبال رو پرداخت میکنه؟بعدش هم وزرات ورزش آمار منتشر کنه ملت بفهمن چندین میلیارد هزینه باشگاهداری نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی تو همه رشته های ورزشی رو باید ملت متحمل بشن؟چند تا مدیر داریم که از قبل این باشگاهداری دارن حقوق میگیرن؟
باز شروع کردید؟گیر آوردید ما رو؟
استقلال و پرسپولیس دو تیم پر طرفدار کشورند و ممکنه با خصوصی سازی با مشکلات زیادی از جمله مشکلات مالی مواجه شوند. هرچند که بهتره خصوصی سازی اتفاق بیفته و خیلی ها هم اعلام آمادگی کردن ولی با اوضاعی که تو ورزش ایران حاکمه احتمالا این دو تیم با خصوصی سازی با مشکل مواجه میشن.
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
عزیز دلم خودتون میگید بودجه دولتی این یعنی بیت المال. بیت المال باید در راستای منافع عمومی جامع خرج بشه نه اینکه صرف چندتا بازیکن بشه اونم چون دو تیم پایتخت هستن. مشکلات مالی رو تیم های شهرستانی هم دارن چرا نباید حمایت بشن ؟
همه تیمها طرفدارن خودشون رو دارن و همشون هم قابل احترامن. نباید یه سری امتیازات صرف یه طرف بشه و تبعیض باشه . به همه تیمها اینقدر کمک میشد از طرف بودجه دولتی همشون به این اندازه محبوب میشدن....
چون كه بي حساب و كتاب خرج ميشه و مديران ما پاسخ گوي آن نيستند. مديري مياد براي اين كه دل هوادار بدست بياره بي حساب كتاب خرج ميكنه اما موقع رفتن با كلي بدهي خارج ميشه و كسي هم ناظر ان نيست
به همين دليل بدهي انباشته درست ميشه
گویا استقلال وقف میباشد و قابل واگذازی نیست.
همون بهتر که خصوصی نشن چون در ایران هر چیزی را خصوصی یا بهتر بگم خصولتی کردند نابودش کردند

نگویید خصوصی سازی بگویید هدیه کردن اموال مردم به پسرخاله ها و باجناق ها و عروس دامادها و فامیل های وابسته با وام های بانکی بلاعوض !!!
تنها راه میانه واگذاری این دوباشگاه به شرکت سهامی عام هستش، با اینکار هم اختیار باشگاه در اختیار شخص خاصی نیست و هم سامانه های هواداری نشان دادن مردم حاضر هستند بدون انتفاع مالی هم به این دو باشگاه کمک کنند و عملا سود دهی مستمر که شرط لازم بورسی شدن هست عملا برای خریداران سهام این دوباشگاه اولویت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
به شرطیکه مدیریتش در اختیار متخصصین ورزشی باشه نه در دست سیاسیون
ظرفیت ورزشگاه آزادی 70000 نفرهست . ولی 100000 هزار نفر میان تو ورزشگاه میدونید پول بلیط این سی هزار نفر که بیشتر اومدن تو ورزشگاه چقدره و به جیب کی میره ؟ همونها نمیگزارن خصوصی سازی انجام بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
عزیزم تو هر بازی این دو تیم حداکثر 15 تا 20 هزار نفر تماشاگر میاد. فکر کم اینارو تو خواب دیدی
خوشبختانه همه چیز از مدرسه گرفته تا دانشگاه و درمانگاه و بیمارستان همه چیز خصوصی شده الا دو چیز!!!
یکی فوتبال و دیگری سربازی اجباری
تابناک جدیدا خیلی خودسانسوری داری
چرا نظرات منو پخش نمیکنی؟
چندجا نظر دادم هیچکدومش منتشر نشد
توهین و فحاشی هم نکردم
بنظرم سانسور سازیتون زیاد شده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
وقتی جسارت یک رسانه کم باشه مخاطب هاش هم میریزن تابناکی که چند ده هزار گاهی صدو خورده ای هزار ویوو میخورد خبر تیتر یکش الان خبراش نهایت چند هزار ویو میخوره.برای اینکه اولا جهت دار خبر منتشر میکنه ثانیا به شدت دچار سانسور شده.
حتی بعضی کامنت ها رو از غیر قابل انتشار ها هم پاک می کنه که اصن تو دیتابیس شون نباشه.

این رو هم مثل بقیه کامنت های من منتشر نمی کنه ولی من این کامنت رو واسه خودشون گذاشتم نه واسه انتشار
تیم دولتی=خرج از کیسه بیت المال=فساد مالی= تبانی سیاسی= قهرمانی رانتی= عدم نتیجه گیری در سطح بین المللی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
نه که حالا هر سال داریم جام های مختلف را درو میکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
تیم غیر دولتی و غیر حکومتی و مظلوم= عدم توانایی قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی= مقصر شناختن داور، زمین، آسمان، رژیم گذشته، آیندگان در ناکامی ها= خریدهای میلیاردی از جیب بیت المال= حیا کن ، رها کن در هر پنج شش بازی= توهم قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا
شما فردی شایسته پیدا کن ، من خودم این دو تا باشگاه رو واگذار می کنم .
پول و توانایی مدیریت ...
شک نکنید سال اول واگذاری یکیشان ته جدول و دیگری سقوط خواهد کرد .
هیچوقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد، و این باشگاه ها به دلیل توان سازماندهی اجتماعی بالایی که دارند، هرگز از زیر چتر نظام خارج نخواهند شد‌
مثل روز روشنه اگه خصوصی بشه چطور بعضی ها نون بخورن. تمام رانت بازی ها توی بخش دولتی اتفاق میفته . توی بخش خصوصی واقعی طرف پول خودشو میاره باهش درامد زایی کنه دیگه پول باد آورده بیت المال نیست که همه به اون چشم دارند.
فوتبال یک صنعت است در زیر شاخه صنعت سرگرمی در دنیا . مهمترین منبع درآمد این صنعت در دنیا بر پایه حق پخش تلویزیونی ( و اینترنتی ... ) است.
صداسیما در ایران با انحصاری که دارند از پرداخت حق پخش واقعی سر‌باز می زند‌. در حالی که کلی تبلیغ و مخاطب بر اساس برنامه هایی که محتوای فوتبالی دارند جذب میکنند.

عدم پرداخت حق پخش فوتبال ایران رو عقب نگه می دارد . موضوع محدود با استقلال و‌‌ پرسپولیس نیست . تیم های وابسته به وزارت نفت در حال انصراف از لیگ هستند . چرا این تیم ها که در لیگ برتر ایران بازی میکنند نمی توانند خرج خودشون رو در بیارن ؟

عدم پرداخت حق پخش اقتصاد فوتبال رو نابود کرده است و‌به علت ضررده بودن استقلال و‌‌ پسپولیس این تیم ها ضرر ده هستند و‌نمی توانند خصوصی شوند.
حالم از این دو تا تیم مفت‌خور بهم می‌خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
حال طرفدار های این دو تا تیم هم از تو به هم میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
احسنت. الحق که مفت خور هستند.
چون سفره بخور بخورشون کوچیکتر میشه شایدم بر سر اینکه چجوری بین خودشون تقسیم کنن اختلاف دارن
دولت میتونه از طریق بورس واگذار کنه نه اینکه به یه شخص خاص به بهای ناچیز بذل کنه
در ضمن اگه اراده کنن تدریجی هم میتونن انجام بدن که فشار و آسیبش کمتر باشه یعنی هر سال قسمتی از سهام رو خصوصی کنن تا بعد چند سال بصورت کامل خصوصی بشه
پاسخ ها
جوادی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
طبق قوانین بورس شرکتی که ضرر ده است امکان عرضه ندارد. مهمترین دلیل ضرر دهی این دو باشگاه صدا و سیما است که حق پخش را پرداخت نمی کند. جالب است که در برنامه های صدا سیما مثل فوتبال برتر که دایم از مشکلات مالی باشگاه ها حرف میزند ، اصلا اشارهای به حق پخش نمی کنند ؟!؟ در حالی که بین دو نیمه چند میلیارد تومان تبلیغ پخش کرده است و حق باشگاه ها رو پرداخت نمی کند
چون تمام جناح ها برای کسب رای به این دو باشگاه نگاه می کنند
به ابن دلایل:
زیرساخت های لازم فراهم نیست یا نمیخواهند و یا نمیتوانند فراهم کنند:
1- عدم حق پخش تلوزیونی
2 -قوانین کپی رایت مثل حق فروش محصولات فرهنگی باشگاه شامل لوازم ورزشی و ...
3- قوانین مربوط به بلیط فروشی و حق باشگاه ها
4- نبود ورزشگاه اختصاصی و حتی زمین تمرین مناسب و املاک باشگاهها
5- مشخص نبودن نوع واگذاری بورس یا مناقصه یا... که هرکدام زیرساختها و راهکارهای خود را دارند
6- مسایل سیاسی و امنیتی مربوط به پرطرفدار بودن این باشگاهها.
با توجه به موارد فوق امکان خصوصی سازی برای این باشگاهها وجود ندارد و حتی اگر انجام شود با مشکل مواجه خواهد شد.
دو تیم استقلال و پرسپولیس ابزار دولت برای انحراف افکار عمومی از مشکلات اقتصادی و نابسامانی ها و بیکاری و هزار و یک مشکل دیگر است. با توجه به ضرر ده بودن این باشگاه ها اگر خصوصی شوند 2 فصل هم دوام نمی آورند.
خصوصی سازی به سبک شوری به درد نمیخوره میخواهید بشن هپکو تا دولت نظارت درست حسابی نداره سیستماتیک نیست این کار اشتباه است
اگر رنگ قیر سفید شود این دو تیم هم خصوصی می شوند و یا انحصار خودروسازی برداشته می شود.
این دو باشگاه بقول شما پر خرج ، از نظر کارشناسی تیز دارای خسارات سنگین بفوتبال کشور و مهمتر از آن ضربهء مهلک به وحدت ملی ایران عزیز است . دلیل اینکه سر پا نگهداشتن آنها ، بودجه سنگینی بر دوش بیت المال مسلمین دارد و سوای سوء استفاده تعدادی خاص از جنبه مالی یا سیاسی ، پشتیبانی سازمانی هم میخواهد که در آن باشگاه های کوچک با نتایج ظالمانه روبرو میشود و این دلزدگی نا راحتی انبوه هواداران تیم آن دیار را بدنبال دارد که برای مملکت بسیار خطرناک و تاسف بار است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان