بازدید 15969
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک مطرح کرد؛

معرفی گزینه‌های مناسب برای سهامداری پس از ریزش اخیر /بورس همچنان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است/ احتمال عبور از سقف قیمت قبلی در میان مدت

نباید انتظار رشد قیمتی برای هیچ یک از بازار‌های طلا، ارز و مسکن در کوتاه مدت و میان مدت داشت، بلکه باید منتظر کاهش قیمت مسکن و افزایش قدرت برابری ریال در برابر دلار باشیم، بنابراین، هم اکنون همچنان بورس بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است.
کد خبر: ۹۳۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ 01 November 2019
معرفی گزینه های مناسب برای سهامداری پس از ریزش اخیر /بورس همچنان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است/ احتمال عبور از سقف قیمت قبلی در میان مدت
 
کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون می‌توان به جرأت گفت: مشکل بازار سرمایه افراد تازه وارد و کد‌های جدید نیستند، بلکه عدم آشنایی بزرگان و صاحبان تریبون با بازار سرمایه و بی اطلاعی از اثرات منفی صحبت‌های کلیشه‌ای و تکراری در این خصوص  خود به بزرگترین ریسک بازار سرمایه تبدیل شده است، این گونه سخنان اصلاح شاخص را تبدیل به ریزش‌های وحشتناکی خواهد کرد که در همین عمق کم ممکن است بسیاری از سهامداران غرق شوند.

کامین خیریان در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با اشاره به هشدار قبلی نسبت به اصلاح انتظاری و اثرات منفی ریزش مهرماه سال قبل در حافظه سهامداران اظهار کرد: به نظر من، ریزش چند وقت اخیر انتظار اصلاحی مد نظر سهامداران را به طور کامل برطرف کرده است.

وی با بیان اینکه دلایل زیادی برای ریزش شدید اخیر وجود داشت، اظهار کرد: دلیل اصلی این ریزش، افزایش حباب گونه قیمت سهام برخی شرکت‌های کوچک بود که هر لحظه انتظار ترکیدن این حباب می رفت، علی رغم اعتقاد اکثریت سهامداران به شکل گیری این حباب ترجیح می‌دادند که این واقعیت را نادیده بگیرند و همچنان اصرار بر خرید این گونه سهام‌ها بدون هیچ پشتوانه بنیادی یا تکنیکالی داشته باشند.  

به گفته خیریان، پس از مصاحبه‌ای که در جهت عمق دادن به بازار سرمایه صورت گرفت وزیر اقتصاد به دنبال تلفن مشاوران دلواپس در جهت عمق دادن به بازار سرمایه منجر به تبدیل اصلاح انتظاری بازار به ریزش انتظاری شد و بهترین دلیل و بهانه ریزش برای بازار سراسر هیجان این چند وقت مهیا شود.

وی ادامه داد: شاید به جرأت بتوان گفت، هم اکنون مشکل بازار بورس عدم آشنایی سهامداران با روش‌های ارزش گذاری سهام، مصاحبه‌های از این جنس و عدم اعتماد سهامدارن به متولیان این بازار است نه هیجان منتسب به افراد تازه وارد و کد‌های جدید

خیریان افزود: عمق دادن به بازار بعد از صحبت‌های رئیس جمهوری روحانی و افتخار ایشان به بازده ۷۰ درصدی بورس نسبت به بقیه بازار‌ها و دعوت مردم به بورس و صحبت‌های قابل تأمل وزیر اقتصاد در فردای همان روز و اظهار نگرانی برای سرمایه سهامداران پس از برخی تماس‌ها همگی نشان از عدم اطلاع از عواقب سخنانی از این جنس دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد:  به نظر راه‌های بهتری برای تخلیه حباب برخی از سهام شرکت ها، که عمدتا شرکت‌های کوچک هستند وجود دارد، اکنون و در مقطع کنونی مشکل بازار، حباب مثبت یا منفی شرکت‌ها نیست، بلکه بزرگترین مشکل حال حاضر، اعتماد از دست رفته سهامداران است.

وی با بیان این که  که اثرات روانی خبر‌های منفی در روند کلی بازار صرفا به صورت یک نوسان چند روزه نمایان خواهد شد و به مرور تأثیر این گونه سخنان و خبر‌های منفی از بین خواهد رفت و به صورت چند کندل در شاخص نشان داده خواهد شد، افزود: حملات ۱۱ سپتامبر بر سهام شرکت‌های آمریکایی تاثیری موقتی و چند روزه به جای گذاشت و صرفا به صورت چند کندل از آن به یادگار به جای ماند و سهام شرکت‌های آمریکایی پس از چند روز به روند عادی خود برگشت.

خیریان افزود: اما هرگز نباید فراموش کرد که این گونه صحبت‌ها اصلاح شاخص را تبدیل به ریزش‌های وحشتناکی خواهد کرد که در همین عمق کم ممکن است خیلی از سهامداران غرق شوند؛ و مهمتر از ریزش‌های کنونی، ریزش اعتماد سهامداران است، که در این خصوص هیچ اقدامی، مصاحبه‌ای و یا توصیه‌ای از سوی متولیان آن صورت نگرفته و صورت نخواهد گرفت!

وی تأکید کرد: هیجان بیش از حد در بازار سرمایه باعث شده که سهامداران به اطلاعات و اخبار مربوط به شرکت‌ها بیش‌واکنشی نشان دهند که این بیش واکنشی‌های مثبت یا منفی باعث می‌شوند، سهام شرکت‌ها در قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از قیمت واقعی خرید و فروش شوند.

به گفته خیریان در زمان مصاحبه وزیر در جهت عمق دادن به بازار سرمایه، عدم انتقال درست نیست و منظور واقعی وی و همچنین جو هیجانی و اعتقاد برخی سهامداران به این نکته که بازار نیاز به اصلاح دارد، منجر به آن شد سرمایه‌گذاران واکنش منفی شدیدی به این اظهارات نشان دهند و با افزایش عرضه، قیمت برخی از سهم‌ها پایین‌تر از قیمت واقعی آن‌ها رسید.  

وی ادامه داد: پس از واکنش‌های هیجانی، قیمت سهام به مرور اصلاح شده و به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود، در واقع سرمایه‌گذاران با گذشت زمان به اشتباه خود پی می‌برند و قیمت سهم به قیمت واقعی خود می رسد.

خیریان با بیان اینکه تا همین چند روز پیش در اکثر سهم‌ها به ویژه شرکت‌های کوچک فروش به هر قیمتی تمام ذهنیت سهامداران را فرا گرفته بود، تصریح کرد: طی یکی دو روز گذشته، مشاهده کردیم بعد از ریزش بسیار سریع و عمیقی که اکثریت نماد‌ها را درگیر کرد، علاوه بر سهام شرکت‌های کوچک، سهام متوسط نیز با کمترین حجم ممکن در مقایسه با حجم‌های چند وقت پیش، به صف خرید  رسیدند، این خود خبر از ارزندگی بسیاری از این  سهم‌ها در این قیمت‌ها می‌دهد و البته تعدادی از سهمای کوچک همچنان دارای حباب قیمتی است، ولی حال اکثریت سهام بازار خوب شده است.

وی با اشاره به این مطلب که به نظر می‌رسد به زودی بازار از حالت فروش به هر قیمتی و خرید‌های بدون منطق خارج خواهد شد و به سمت خرید‌های عاقلانه و به دور از هیجان حرکت خواهد کرد، تصریح نمود: ریزش‌های این چند وقت بهترین فرصت را برای بهینه سازی سبد و خرید سهام شرکت‌های ارزشمند که ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده اند و همچنین شرکت‌های بنیادی با پی بر‌ای پایین که حقوقی آن‌ها به ارزشمندی سهم خود اعتقاد داشته، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت و بلندمدت است.

وی تأکید کرد: البته در خصوص شرکت‌های کوچک و ارزنده نباید در کوتاه مدت انتظار شکستن سقف‌های قبلی و رشد آنچنانی این گونه سهم‌ها را داشته باشیم، ولی می‌توانند در میان مدت تا سقف‌های قبلی هم رشد کنند.

خیریان در پایان گفت: در طرف مقابل، علاوه بر اینکه نباید انتظار رشد قیمتی برای هیچ یک از بازار‌های طلا، ارز و مسکن در کوتاه مدت و میان مدت داشته باشیم، باید منتظر کاهش قیمت مسکن و افزایش قدرت برابری ریال در برابر دلار باشیم، لذا در حال حاضر در صورت مدیریت صحیح از سوی دولتمردان و عدم عمق بخشی آنچنانی، بازار سرمایه همچنان می‌تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
تازه داشت نرمال میشد که اخبار گرفتن مالیات شدید از سود سهام را منتشر کردند. سهامداران روز خوش ندارن
از تابناک انتظار نداریم پولهای مردم را به سمت بازارهای ورشکسته هدایت کند !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
تو حق نداری حرف نسنجیده بزنی کدام بازار ورشکسته است؟ تو بااین حرف کذایی به اقتصاد کشور ضربه میزنی . مردم را به بازارهای کاذب نظیر ارز وطلا سوق میدهی در نتیجه تورم برود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
بورس ورشکسته است . اصلا جای مناسبی برای سرمایه گذاری نیست . فقط کارگزاری ها سود می برند . دلال بازی در شکل جدید است .
من اینو باور ندارم
تدبیر جان شما وقتی نقدینگی رو از بخش مسکن با هزار ترفند هدایت می کنی تو بورس و مسکن رو شش سال میخوابونی و تو قعر مهیب ترین رکودهای تاریخ له می کنی ، هیچ میدونی چون مسکن پیشران و لوکوموتیو اقتصاده بلافاصله رکودش رو دومینووار به بخش های دیگه تسری میده ؟ مسکن که بخوابه چون پول کلان تو معاملات چرخ نمیخوره ماشین ، کالاهای خانگی و خیلی تولیدات دیگه هم دچار رکود شدید میشن . نتیجش میشه فروش نرفتن تولیدات داخلی بعلت رکود . خوب این میشه سیاست حمایت از تولیدکننده ات ؟!!! تدبیر جان ، تولید کننده اگر بازار رونق داشته باشه و تولیداتش بجای خاک خوردن تو انبار زود فروش بره نیازی نداره سالی ده دفعه تقاضای وام بکنه اونم برای سرمایه در گردش ، که فقط سر پا بمونه . میدونی با این سیاست غلط بورس جونم بورس جونم بازی در طول این شش سال اقتصاد ایران که در طول تاریخ خودش فقط نوسانات تورمی داشت در عین بی سابقه ترین ابرتورم تاریخ ، دچار شدیدترین رکود و کسادی اقتصادی شده . کل اقتصاد رو فدای بورس جونم جونم کردی رفت بس نیست دیگه ؟ اینکه سالی چند میلیارد دلار از ارز قلیل کشور فقط مردم میرن تو استانبول خونه میخرن چون ملک در ایران مهر باطل شد خورده افتخار تدبیره ؟ اینکه سایتهای بنفش مدام و با افتخار خبر از نابودی و صفر شدن معاملات در املاک ایران میدن اما تموم سایتشون شده تبلیغ برای خرید خونه و زمین در ترکیه افتخاره ؟ باشه . بورس جونم جونم جونم رو همینجور برو جلو و شاخص رو برسون به چهارصد هزار تریلیارد تا ببینیم صدای پوروق این بادکنک مصنوعی کی گوش فلک رو کر میکنه .
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
چنتا خونه رو دست مونده خدایی ؛ مسکن لوکوموتیو اقتصاد؟؟!!!
مسکن ایران ارزش نداره برا همین تو رکوده با همین پول ایران تو ترکیه یه خونه و اقامت ترکیه و ویزا برا سفر به چنتا کشور داری
درضمن بورس موتوره اقتصاده چون حمایت از تولیده نه مسکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
اصغر جان
حاضرم قسم بخورم اصلا نمیدونی بورس چی هست..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
دانشمند تو با سرمایهگذاری تو بخش سهامای مسکن و ساخت و ساز باعث رشد سرعت مسکن سازی می شی. می دونی تقصیر خودت نیست نمی دونی ولی می خوای اظهار فضل کنی
به زودی با اخبار جدید در مورد گرفتن مالیات از سود سهام پولها به کارهای دلالی خواهد رفت و .... متاسفانه ما مدیر اقتصادی نداریم با اینها به هیچ کجا نمی رسیم حیف آقای روحانی که در سیاست خارجی فرد استادی مثل ظریف را انتخاب کرد در اقتصاد مدیران خوبی انتخاب نکرد اینها اقتصاد کشور را دارند نابود می کنند حالا با گرفتن مالیات از سود سهام به زودی همه سهامداران از بورس بیرون میرن
دوتیترضدونفیض درکنارهم :
دولت به دنبال اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سود سهام/ احتمال عقبگرد دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومان
بچه ۵ ساله هم که البفای اقتصاد راهم نمیدونه میتونه بفهمه که اخذمالیات ازسپردی های بانکی و سودسهام به معنی انتقال گسترده سرمایه ها به سمت بازار ارز وطلاست
سود تضمینی بورس فقط برای کارگزاری ها و بورس و دولت است بقیه هیچ سود تضمینی در این بازار ندارند کسانی که سرمایه ای دارند برای سود تضمین شده یک خانه بخرند و اجاره بدهند هیچ ریسکی ندارد و حالا حالاها سود ده هم هست.
بابت نوشتن این گزارشها و فرستادن پولهای مردم به بورس پول میگیرید؟؟ بورس با همین تبلیعات غلط داره جولان میده. چرا؟؟ دلار که اثرش را نشان داد به غیر این کدام اتفاق خوب اقتصادی افتاده که بورس داره پول ملتو میبلعه؟؟
با گران و سپس ارزان کردن دلار خیلیا را به خاک سیاه نشوندید. بورستان هم همین کار را خواهد کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
همون دیگه دلار اثرشو تو بورس نشون نداده سهام بنیاردی خوب هنوز با قیمت مناسب زیاده . می فهمی یا فقط از بورس واژه بورسو یاد گرفتی
این وضعیت حاصل لابی دولتمردان و شرکتهاست بلکه بتونن جلوی ورود دوباره نقدینگی به ارز،طلا و مسکن رو بگیرن و علیرغم تمامی تبلیغات کاملا مصنوعیست چند وقت دیگه که بودجه از طرف دولت ارائه بشه و دست و جیب خالی دولت بیشتر برملا بشه و البته انتخابات برگزار بشه و خر آقایون از پل بگذره و صد البته افزایش قیمت حاملهای انرژی انجام بشه اونوقت در نهایت تاسف همه خواهیم دید که در طرفه العینی همون بلای سال قبل بر سر ارزش پول ملی و افزایش وحشتناک ارز و طلا و مسکن و بدبخت تر شدن اکثریتی و ثروتمند تر شدن اقلیتی رقم خواهد خورد-حالا بدار یه عده بیان به عناوین مختلفی این افزایش شاخص ها رو برای پر کردن جیب خودشون توجیه کنن ولی آخر این داستان سقوط بورس خواهد بود چند ماه صبر کنیم همه به چشم خواهیم دید.
قیمت دلار با محاسبه نقدینگی موجود ۴۰۰۰ تومن حباب منفی دارد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
این به نفعه بورسه وقتی قیمت دلار به فرض 4 برابر شه باید سهامشم چند برابر شه . حالا شما بگو 5 برابر چه بهتر.الان سهامایی هستن هنوز قیمتشون بر مبنای دلار 4 هزار تومنه . برو کدال اطلاعات شرکتو بخون می فهمی شاید سهم باد کرده وجود داشته باشه و برخی سهاما چند برابر شده باشن ولی سهامی که قیمتش با 1 سال پیش تو یه سطحه هم هست و تو می دونی این یعنی چی ؟ عمرا
تو بورس کسی موفق می شه که بره سهامی که تو کفه و صف فروشه گاها بخره و صبر کنه به وقتش به خریدار بالاتر که عموما تو صف خریده بفروشه . هر کی این حرفو بفهمه و به کار بگیره با کمک بورس پولدار می شه و هر کی اینو نفهمه می شه متضرر و میاد به عالم و ادم فحش می ده . البته بماند که این رفتارا هیجانی همه رو متضرر می کنه . هستن کسایی که خونشونو می فروشن و تو بورس وارد می شن به این اممید که هفته بعد هم خونه بخرن و هم 20 درصد بره رو پولشون و بعد یه هفته با یه منفی خوردن طرف داغون می شه و متضرر ولی کمتر دیدم که با صبر کسی متضرر شده باشه
به نظر من هم فعالیت بورسی خوبه و هم مسکن و تولید،
هر دو طرف دیدگاه تا حدودی حرفشون درسته، نباید بخاطر رکود مسکن تو سر بورس زد.
از طرف دیگه نباید کانالها برای تبلیغ بورس تو سر مسکن بزنن، ساخته نشدن مسکن پنج سال دیگه تبعاتشو نشون میده، یعنی یک ابر تورم دیگر در بخش مسکن.
اگر مسکن بالا بره بالتبع بورس هم رشد میکنه.
...
بهترین راه رشد بورس ،رکود مسکن است . چون وقتی مسکن ساخته نشود، رشد قیمت مسکن داریم ،و این رشد قیمت یعنی تورم و سپس افزایش شاخص.
ولی اینجا ما یک مشکل داریم، و آن هم ضرر روزانه تا پنجاه هزار میلیارد تومان برای سهامداران ،بعلت نوسانات بورس هست.
و این ضرر فقط متوجه سرمایه داران خرد هست.
هموطنان گرامی تمام چرخهای اقتصادی بهم وصل است ومسکن به تنهایی باده هزارکالاوخدمات سروکارداردواین یعنی رونق بخش مسکن مساوی است بارونق تولیدوکسب وکارورفع بیکاری جوانان که به تبع ان تولیدوفروش شرکتهانیزبیشترمیشودواین یعنی افزایش نرخ رشدسهام ورونق بورس .یعنی مابایداول بازارفروش محصول رافراهم کنیم بعدسرمایه درگردش شرکتهای تولیدی .اگرتولیدمسکن زیادشودفروش محصولات کارخانجات عمدتاداخلی زیادمیشودواین بخودی خودرشدسهام بدنبال داردکه دراستارت کارکارخانجات میتوانندسرمایه درگردش خودراازطریق بانکهاتامین نمایندپس رونق وساخت مسکن معادل افزایش نرخ سهام بیشترکارخاتجات .حال سرمایه گزاری اختیاری است تعدادی هم بسوی بورس تمایل دارن .تعدادی به سراغ تولیدوبنگاههای زودبازده میروندوکسانی نیزپول خودرابه بانکهامیسپارندوخلاصه همه باهم چرخه اقتصادمتعادل میکنیم .فقط بایدازکارهای دلال بازی وسفته بازی وخریدارزوسکه وطلاوخودروبخاطرگران شدن اجتناب کنیم .بایدبرای رسیدن به هدف یکباربرای همیشه ملت همدل وهم نفس شدتااقتصادمان درمان شودووقتی که روی ریل تولیدافتادیم .عرضه وتقاضاخودبخودواتوماتیک وارباعث رشداقتصادی کشورمیشودودولت نیزکم کم بایدازتولیددورشودوکارهارابه بخش خصوصی محق ولایق بسپاردوخودش نظاره گروتدوبن گرسیاستهای کلان باشد.انشاالله بامدیریت ولایی به ارمان اصلی که همان مدینه فاضله است برسیم .انشاالله بدانیم که ماالگوی بسیاری ازملتهای دنیاهستیم پس بایدسعی کنیم هرچه زودترخودواقتصادمان رااصلاح نماییم .انشاالله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان