بازدید 7573
امام جمعه موقت اصفهان در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

مردم به دلیل ضعف عملکرد عده‌ای با نظام قهر نمی‌کنند/ باید جلوی ورود پول‌های کثیف به انتخابات را گرفت/ مردم مشکل دارند، قبول داریم

حجت الاسلام والمسلمین «محمدتقی رهبر» به وجود پول‌های کثیف در ایام انتخابات برای خرید رأی اشاره و تصریح کرد: این ‌پول های کثیف نباید در انتخابات باشد. بدترین چیزها در انتخابات رأی خریدن است؛ اینکه عده‌ای مقداری پول کنار بگذارند که با آن کارهایی کنند که واقعا از آفت انتخابات است، باید جزو خطوط قرمز برشمرده شود و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بجد جلوی ورود پول‌های کثیف به انتخابات را بگیرند...
کد خبر: ۹۳۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 01 November 2019

زمان زیادی به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده است و از آذر ماه با ثبت نام کاندیداهای تصدی کرسی های پارلمان در بهارستان، فضای انتخاباتی داغ و داغ تر می شود. از طرفی هم اکنون جناح های سیاسی، احزاب و جبهه‌های سیاسی تحرکات خود برای تعیین روش شرکت در انتخابات، ائتلاف حداکثری و بستن لیست‌های انتخاباتی فعالیت ها و رایزنی های خود را قوت بخشیده اند.

به گزارش «تابناک»؛ هم اکنون اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به عنوان دو جناح اصلی کشور ـ که گاهی با مؤتلفان انتخاباتی نظیر اعتدالیون، تحول خواهان و حتی مستقلان همراه می شوند تا نسبت به جبهه مقابل با قوت بیشتری اقدامات انتخاباتی شان را سامان بخشند و پیش ببرند ـ در قالب شورای ائتلاف اصولگرایان و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حال فعالیت هستند و باید دید در آستانه انتخابات حاصل این جلسات چه لیست و رویکردی برای حضور هرچه قدرتمندانه تر آنها خواهد بود.

البته برخی نگرانی هایی از مشارکت مردم در انتخابات مطرح می کنند و یکی از دلایل بررسی های بیشتر جریانات سیاسی برای تعیین چگونگی حضور در انتخابات را همین موضوع می دانند. در طرف مقابل عده ای هم خیلی از این بابت نگرانی ندارند و معتقدند که معرفی افراد شایسته، انتخابات رویکرد صحیح انتخاباتی و ارائه شعارهایی که توان تحقق آنها در راستای حل مشکلات مردم وجود دارد، می تواند تنور انتخابات را همچون همیشه در کشور گرم نگه دارد.

اخلاق، راستگویی و امانتداری، اولویت کاندیداها باشد

رعایت نشدن اخلاق در انتخابات توسط برخی کاندیداها، در پیش گرفته شدن رفتارهای نادرست تبلیغاتی و سیاسی و همچنین وارد شدن پول های شبهه داری که بعضا می تواند به اصطلاح کار را برای حتی افراد ناشایسته در بیاورد و آنها را راهی مجلس کند، بخشی از دغدغه های فعالان سیاسی است که به نظر می رسد در انتخابات مجلس یازدهم باید خیلی جدی بر این مقوله ها نظارت کرد و در مواردی که شاهد در پیش گرفته شدن چنین رویه های هستیم، برخورد لازم هم صورت بگیرد.

مردم به دلیل ضعف عملکرد عده‌ای با نظام قهر نمی‌کنند/ باید جلوی ورود پول‌های کثیف به انتخابات را گرفت/ مردم مشکل دارند، قبول داریم؛ اما...

 در همین زمینه، امام جمعه موقت اصفهان و عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با خبرنگار «تابناک» درباره یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اخلاق انتخاباتی، راست‌گویی و امانتداری در فعالیت‌های انتخاباتی مقدم است. سیاستمدار باید با اخلاق پیوند بخورد و اخلاق از اصول اولیه اسلام ما و حدیث نبوی است.

باید جلوی ورود پول‌های کثیف به انتخابات را بگیرند

حجت الاسلام والمسلمین «محمدتقی رهبر» به وجود پول‌های کثیف در ایام انتخابات برای خرید رأی اشاره و تصریح کرد: این‌ پول های کثیف نباید در انتخابات باشد. بدترین چیزها در انتخابات رأی خریدن است؛ اینکه عده‌ای مقداری پول کنار بگذارند که با آن کارهایی کنند که واقعا از آفت انتخابات است، باید جزو خطوط قرمز برشمرده شود و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بجد جلوی ورود پول‌های کثیف به انتخابات را بگیرند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: بنده در دو مجلس هفتم و هشتم حضور داشتم و هنوز برایم نامفهوم و نامعلوم است که چرا عده‌ای در انتخابات پول خرج می کنند. هر کسی می خواهد در انتخابات حضور یابد، چند اطلاعیه معمولی بدهد و تمام. عزیزان بسیاری هستند که البته این گونه عمل می کنند.

انتخابات نباید محل پول سالاری شود

وی با بیان اینکه نامزدها باید متوجه باشند برای رأی آوری همدیگر را تخریب نکنند و اصول اخلاقی را رعایت کنند، گفت: نباید در انتخابات ما، روندهای نادرست حکم باشد و مثلا انتخابات به عرصه و محلس برای پول سالاری تبدیل شود.

به گفته رهبر، در عین حال دستگاه‌های نظارتی باید به نوع رفتار تبلیغاتی نامزدها نیز نظارت کنند؛ چرا که این موضوع می تواند جلوی بسیاری از رفتارهای نامناسب نظیر بی اخلاقی، حاکم شدن پول به جای برنامه و عملکرد و مسائلی از این دست را بگیرد.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان از تخریب رقیب پرهیز کنند

وی ادامه داد: دنیا و تمام زرق و برقش ارزشی ندارد و نمایندگی مجلس هم همینطور. هیچ چیز بالاتر از اخلاق و آبروی مومن نیست. کسی که دیگران را خراب کند در اصل خودش را خراب کرده است؛ بنابراین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب دقت لازم را داشته باشند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: وجدان عمومی از ما انتظار دارد که اخلاق در انتخابات‌ رعایت شود. مردم وقتی می‌بینند که فلان نامزد در این روزها با این وضعیت معیشتی و اقتصادی برای رأی آوری چنین و چنان پول خرج می کنند، نسبت به این نامزدها ناامید شده و اعتمادشان از آنها سلب می‌شود.

وی تأکید کرد: در جریان انتخابات اسفند ماه مجلس شورای اسلامی و در شرایط فعلی کشور معتقدم کاندیداها و جریانات سیاسی ـ که آنها را به مردم معرفی می کنند ـ باید به وجدان عمومی و نهاد قانون‌گذاری احترام بگذارند. هرکس در این عرصه درست عمل کند در وهله اول برای خود، جریان سیاسی اش و سپس مردم و جامعه احترام قائل شده است.

مردم همچون راهپیمایی 22 بهمن و اربعین، در انتخابات هم نظام را تنها نمی‌گذارند

رهبر گفت: برای تحلیل فضای انتخاباتی کمی زود است، اما من معتقدم مردم اگر احساس کنند که حضور در انتخابات تکلیف و وظیفه شرعی آنهاست، برای حفظ نظام و اینکه دشمن از ما شاد نشود، به ‌رغم همه مشکلات اقتصادی، شرکت خواهند کرد. همانطور که مردم هیچ‌گاه در روز 22 بهمن، یوم الله روز قدس و پیاده روی اربعین نظام و باورهای دینی خود را تنها نگذاشته و رها نکردند.

وی افزود: مردم برای تحکیم نظام به میدان خواهند آمد و اگر رفتار ما درست و بهتر شود، در میزان مشارکت مردم اثرگذار خواهد بود.

مردم به دلیل ضعف عملکرد عده‌ای با نظام قهر نمی‌کنند

امام جمعه موقت تهران در عین حال به برخی ضعف های موجود در کشور که به واسطه عملکرد برخی افراد و جریانات سیاسی ایجاد شده است، اشاره و تصریح کرد: مردم امروز مشکلات اقتصادی زیادی دارند و ما هم این را قبول داریم و به چشم می بینیم.

وی درباره علل ضعف های موجود در کشور، خاطرنشان کرد: ما این را می دانیم و بسیاری از مردم هم می‌دانند که فشارهای خارجی و ضعف عملکرد وجود دارد و در شکل گیری این مشکلات بی تأثیر نیست؛ اما این دلیل نمی‌شود که مردم به دلیل ضعف عملکرد عده‌ای با نظام قهر کنند. مردم با نظام قهر نخواهند کرد و در انتخابات حضور پرشور خواهند داشت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر