بازدید 13384
آخرین خبرها از تحولات عراق؛

آتش زدن مقر احزاب سیاسی/ درگیری بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح ناشناس/ بیانیه شدید اللحن مقتدا صدر

بسیای از ناظران، سرنوشت اعتراضات اخیر در عراق را به رویداد‌های امروز شنبه در بغداد گره زده اند که آیا به آرامش نسبی خود ادامه خواهد داد و وارد فاز تحصن و پیگیری سیاسی خواسته‌ها خواهد رفت و بقیه نقاط کشور را نیز آرام می‌کند یا بر تنش‌ها و درگیری‌ها به سود گزینه براندازی افزوده خواهد شد و نظم و ثبات کشور بیش از پیش دستخوش تلاطم می‌شود.
کد خبر: ۹۳۲۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹ 26 October 2019

دور جدید تظاهرات در عراق رفته رفته از حالت اعتراضات مسالمت ‌آمیز بیرون آمده و شکل خشونت به خود گرفته است.

به گزارش تابناک، تظاهرات‌کنندگان ساعاتی پس از آغاز این اعتراضات که از دیروز (جمعه) آغاز شده است، اقدام به آتش زدن مقر احزاب سیاسی از جمله جنبش عصائب اهل الحق و کشتن یکی از رهبران این جنبش کردند.

حالا خبر رسیده که اغتشاش‌گران منزل استاندار «ذی‌قار» در جنوب عراق را آتش زدند. پایگاه خبری المسله در این باره گزارش داد که منزل شخصی «عادل الدخیلی» استاندار ذی‌قار شامگاه شنبه در جریان اعتراضات به آتش کشیده شد.

در همین ارتباط، فعالان رسانه‌ای عراق خبر دادند که دو نفر از معترضان روز شنبه در شهر «الناصریه» مرکز استان ذی‌قار در جنوب عراق کشته و چند نفر هم زخمی شدند.

برخی از منابع خبری نیز گزارش دادند که بین عناصر مسلح ناشناس و نیروهای امنیتی عراق در استان بصره واقع در جنوب عراق درگیری بوجود آمده است.

دور دوم تظاهرات در شهرهای عراق که از دیروز (جمعه ۲۵ اکتبر) در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز شد، موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان شد. دور نخست اعتراض‌ها که به دلیل ایام اربعین حسینی (ع) و میزبانی عراق از هزاران زائر داخلی و خارجی و پس از توافق میان معترضان و دولت متوقف شد، اول اکتبر آغاز شده بود.

در پی تداوم اعتراض‌های خونین در عراق، نیروهای امنیتی این کشور، مقررات منع آمد و شد را در هفت استان جنوبی اعمال کردند. پایگاه خبری «المعلومة» به نقل از منابع آگاه محلی نوشت: استان‌های ذی قار (ناصریه)، الدیوانیة (دیوانیه)، المثنى (سماوه)، واسط (کوت)، بابل (حله) و بصره (بصره) و کربلا‌ (کربلا) مشمول این قانون شده‌اند.

نیروهای امنیتی از  چند ساعت پیش تلاش کردند معترضان را به سمت خیابان های اطراف برانند و چادرهای تحصن آنان در میدان تحریر که از شب گذشته برپا شده بود را برچینند اما با مقاومت آنان مواجه شدند. 

ماموران یگان "نیروی حافظ قانون" که به دستور مقامات سلاح جنگی حمل نمی کنند، در تلاش هستند با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های صوتی و دودزا معترضان را از میدان تحریر متفرق کنند. 

هم اکنون صدای شلیک گلوله صوتی و نیز گاز اشک آور محوطه را پر کرده و بسیاری از افراد با کمک نیروهای امدادی مستقر در میدان تحریر و یا با ابتکار شخصی و با شستن چشم ها با نوشابه های گازدار به مقابله با این امر می پردازند.

یک مامور امنیتی در پاسخ به سوال معترضان به آنان می گفت که باید به میدان النصر در ضلع جنوبی میدان تحریر منتقل شوند. با این حال هنوز مشخص نیست قصد نیروهای امنیتی متفرق کردن معترضان و یا تغییر مکان تحصن و تجمع آنان است.  

بسیای از ناظران، سرنوشت اعتراضات اخیر در عراق را به رویداد‌های امروز شنبه در بغداد گره زده اند که آیا به آرامش نسبی خود ادامه خواهد داد و وارد فاز تحصن و پیگیری سیاسی خواسته‌ها خواهد رفت و بقیه نقاط کشور را نیز آرام می‌کند یا بر تنش‌ها و درگیری‌ها به سود گزینه براندازی افزوده خواهد شد و نظم و ثبات کشور بیش از پیش دستخوش تلاطم می‌شود.

در همین حال گزارش شده است که تعدادي از معترضان عراقي روبه روي كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در كربلا تجمع کرده اند.

آتش زدن مقر احزاب سیاسی/ درگیری بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح ناشناس/ بیانیه شدید الحن مقتدی صدر

بیانیه صدر

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر در دومین روز دور جدید اعتراضات در عراق، در بیانیه ای شدید الحن، خواستار تسریع در اجرای اصلاحات در کشورش شد.

مقتدا صدر با اشاره ضمنی به حوادث و خشونت های عصر دیروز در استان های جنوب عراق  گفت: اگر می خواهید ملت نکشد و آتش نزند، دست از سر آنها بردارید و سرکوب و ظلم و تفرقه میان آنها را پایان دهید آنها جز  زندگی عزتمندانه و کشوری بدون فساد و مفسدین چیز دیگری نمی خواهند.

وی گفت: اگر می خواهید کشور در وادی فتنه و جنگ داخلی نیفتد باید همه فسادان کنار بروند. 

صدر افزود: امروز همه بزرگان و حاکمان بر کشور مسوولیت دارند که فتنه را به صورت فوری از کشور دور کنند و گرنه پشیمانی سودی نخواهد داشت. 

رهبر جریان صدر با اشاربه به برخی منتقدان که وی را متهم می کنند همراهی با معترضان با هدف موج سواری صورت می گیرد چرا وی نقش آفرینی تعیین کننده ای در تعیین دولت کنونی داشته است، گفت: بگذار مرا متهم به موج سواری کنند من همواره سعی کرده ام در راه اصلاح قدم بردارم. 

وی خطاب به مسوولان گفته است: استعفا کنید قبل از آن که برکنار  شوید و یا دست به اصلاحات بزنید پیش از آنکه از صحنه زائل شوید چرا بعد دیگر راه گریزی نخواهد بود. 

با وجود آرامش نسبی در بغداد بویژه در عصر جمعه، تظاهرکنندگان در هفت استان جنوبی عراق برغم وعده اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات در کنار بسته های اقتصادی از سوی عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، و نیز بیانیه هشدار دهنده آیت الله سیستانی در مورد بروز هرج و مرج و مداخله خارجی در این کشور، به خیابان ها آمدند و درگیری های شدیدی در برخی مناطق رخ داد. 

در جریان این اعتراضات خیابانی به دهها مقر مربوط به احزاب اسلامی و نیز ساختمان های دولتی حمله شد و در نتیجه به آتش کشیده شدن آنها چندین نفر جان خود را از دست دادند.  

در بغداد اما از دیروز شاهد تظاهرات نه چندان خشونت بار در میدان تحریر بوده است و برخی از تظاهرکنندگان نیز برای عبور از پل جمهوری و ورود به منطقه سبز تلاش کردند اما با اقدام نیروهای امنیتی عقب نشستند. 

پل جمهوری حد فاصل میدان تحریر و دروازه اصلی منطقه سبز از دیروز بطور کامل با دیوارهای بتونی و سیم خاردار مسدود شده اما برخی تظاهرکنندگان سعی می کنند از آن عبور کرده و به سمت منطقه سبز بروند و پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور یا گلوله های صوتی و دودزا سعی در متفرق کردن آنها دارد. 

نشست امنیتی 

عادل عبدالمهدی امشب نشستی را در مقر پلیس فدرال عراق برای پیگیری اوضاع بغداد و استان‌ها برگزار کرد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیری عراق اعلام کرد نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح امشب نشستی را با فرماندهان امنیتی در مقر فرماندهی پلیس فدرال برگزار کرد که طی آن اوضاع بغداد و استان‌ها و راه‌های تقویت امنیت و ثبات با همکاری شهروندان بررسی شد.

نقش یک سفارتخانه خارجی در نا‌آرامی‌های عراق

معین الکاظمی یکی از فرماندهان حشد شعبی عراق گفت که قتل و آتش زدن تاسیسات و مقرهای احزاب در جریان تظاهرات‌ها با هدف ایجاد هرج و مرج در عراق صورت می‌گیرد.

وی افزود: یک سفارتخانه خارجی در عراق نقشه توطئه‌های خبیث در کشور را می‌کشد و برخی طرف‌ها در داخل و خارج از جمله عربستان از این توطئه‌ها حمایت می‌کنند تا عراق را ویران کنند.

این فرمانده حشد شعبی تاکید کرد که توطئه‌های دشمنان عراق به زودی به پایان خواهد رسید و ملت باید نسبت به این توطئه‌ها آگاه باشند.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع امنیتی در پایتخت تحت کنترل است، گفت: برخی عناصر فرصت طلب و تندرو در صف تظاهرکنندگان رخنه کرده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار