بازدید 9665
۱
روحانی در اجلاس عدم تعهد:

استفاده آمریکا از ابزار‌اقتصادی، تروریسم اقتصادی است

رئیس جمهور در اجلاس سران کشور‌های جنبش عدم تعهد گفت: استفاده بی‌پروا و گستاخانه آمریکا از ابزار‌های اقتصادی ظالمانه علیه ملت‌های مستقل، تروریسم اقتصادی است.
کد خبر: ۹۳۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 25 October 2019
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، در هجدهمین اجلاس سران کشور‌های جنبش عدم تعهد رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد به پشتوانه جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آراء خود در مجامع بین‌المللی، می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایه‌گذاری کند، اظهارداشت: نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیت‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌کارگیری ابزار‌ها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.


متن سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در اجلاس سران عدم تعهد در باکو به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای الهام علی‌اف، رییس محترم جمهوری آذربایجان

رؤسای جمهور و نخست‌وزیران محترم

رؤسای محترم هیأت‌ها

خانم ها، آقایان

در آغاز لازم می­دانم مراتب قدردانی خود را از آقای الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور کشور همسایه و برادر، جمهوری آذربایجان به خاطر برگزاری شکوهمند این اجلاس و مهمان‌نوازی‌های گرم و صمیمانه، ابراز نمایم. همچنین از جمهوری بولیواری ونزوئلا و رئیس جمهور مادرو، برای تلاش‌ها و اقدامات ارزشمندشان در دوره ریاست، تشکر می‌نمایم.

حضار گرامی.

با فروپاشی نظام دوقطبی در عرصه بین‌المللی، ایالات متحده تلاش کرد با شعار نظم نوین جهانی، یک نظام تک‌قطبی و سلطه‌گرایانه را به اتکای قدرت نظامی و اقتصادی و رسانه‌ای خود بر جهان تحمیل کند. در مقابل، جنبش عدم‌تعهد تلاش مشترک خود را جهت مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در نظام بین‌المللی متمرکز کرد.

ابزار‌هایی که امریکا برای تحقق نظام تک‌قطبی به‌کار گرفت، عمدتاً به ضدّ آن تبدیل شد. در عرصه‌اقتصاد، توسعه تجارت آزاد در جهان عملاً زمینه را برای رشد کشور‌های درحال‌توسعه و ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی و تکنولوژیک در جهان فراهم کرد؛ به‌گونه‌ای‌که امروزه، هژمونی آمریکا را در عرصه اقتصاد و تکنولوژی به‌طور جدی به چالش کشیده است.

در عرصه نظامی، آمریکا برای ادامه سلطه خود، جنگ‌های بزرگ و خانمان‌سوزی در مناطق مختلف جهان، به‌ویژه غرب آسیا به راه انداخت و صد‌ها هزار کشته و هزاران میلیارد دلار خسارات را به ملّت‌های منطقه تحمیل کرد. این جنگ‌ها، آتش فرقه‌گرایی و افراطی‌گری و تروریسم را در منطقه و جهان برافروخت؛ آتشی که زبانه‌های آن، تا ده‌ها سال گریبان مردم دنیا را رها نخواهد کرد. با این حال، ناتوانی تجاوزگران در تحقق اهداف خود در کشور‌های اشغال‌شده، سبب شکسته‌شدن هیمنه نظامی و سیاسی آمریکا در عرصه بین‌المللی شده و اعتماد به نفس کشور‌های مستقل را، برای پی‌گیری حقوق و منافع خود افزایش داده است.

طی این دوران، نارضایتی مردم آمریکا از قربانی‌شدن هزاران جوان آمریکایی و صرف هزاران میلیارد دلار از منابع عمومی در جنگ‌های بی‌حاصل، و از میان‌رفتن صد‌ها هزار شغل و گسترش نابرابری و فقر در اثر موج جهانی‌سازی اقتصاد، روزبه‌روز گسترش یافته است. کاهش شدید اعتماد عمومی به نظام سیاسی، احزاب و نخبگان حاکم در این کشور، در نهایت منجر به ظهور عده‌ای در عرصهسیاسی این کشور شد که سیاست‌های آنان، آغاز پایان هژمونی آمریکا، و نظام تک‌قطبی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
بالاخره ما نفهمیدیم این تحریمها تروریسم اقتصادی و ظالمانه است یا اینکه یک فرصته و برای کشور یک نعمته!؟! ما باید کدوم حرف مسئوولین رو باور کنیم!؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل