بازدید 3476

اجرای قانون،حلقه مفقوده مبارزه با قاچاق

کد خبر: ۹۳۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹ 24 October 2019

اجرای دقیق قانون، چالش اصلی مبارزه کامل بر سر راه قاچاق کالا و ارز است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، درباره تناقض آماری اعلام شده از قاچاق کالا و ارز گفت: براساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنها مرجع رسمی برای ارائه آمار، ستاد مرکزی است که عدد ۱۲ و نیم میلیارد دلار را برای قاچاق کالا تایید کرده است.

وی درباره عقب ماندگی گمرک در برخی حوزه‌ها نیز افزود: پس از جلسه ۲۹ مهر اعلام شد که گمرک عقب ماندگی دارد و در واقع به این معنی است که سامانه‌ها ایجاد شده، اما عقب ماندگی مربوط به زمانبندی‌ها برای اجرای توافق است که یا ناقص بیان شده یا خدمت پایداری نداشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در قاچاق کالا و ارز با پدیده پنهانی روبرو هستیم و اگر دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام می‌دادند شاید با این پدیده به این گستردگی روبرو نبودیم لذا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همین علت تشکیل شده است.
وی گفت: همچنین سامانه رجیستری موجب کاهش قاچاق گوشی تلفن همراه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک دیگر مهمان برنامه گفت: در برخی اقداماتی که گمرک از سال ۹۱ و ۹۲ بعنوان پیشتاز در حوزه پنجره واحد فرامرزی و تبادل اطلاعات با سایر سازمان‌ها انجام داد، توافقاتی بود که گفته می‌شود گمرک تبادل داده ندارد.

علی بعیدی افزود: حدود ۷۰ درصد حجم تجارت فرامرزی را گمرک در زنجیره تامین تجارت با ایجاد دیتا و تبادل با سازمان‌ها انجام داده است درحالی که سایر سازمان‌ها ۲۵ درصد تبادل اطلاعات را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت: ۱۲۱ گیگابایت اطلاعات ارسالی به سازمان‌ها در شهریور و مهر داشته ایم و ۲۱ گیگابایت هم اطلاعات گرفته ایم. همچنین از نظر تراکشن، گمرک ۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تراکنش در دو ماه اخیر داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک افزود: اگر بحث تبادل داده به منظور ایجاد شبکه اطلاعاتی در زنجیره تامین است، گمرک پیشتاز بوده است بلکه برای درست انجام دادن کار، گمرک نباید تولیدکننده اطلاعات باشد و در تعامل با سازمان‌ها دادن اطلاعات بوده که گمرک را عقب نگه داشته است لذا با پشتیبانی‌های لازم، گمرک پیشرفت خواهد کرد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت نیز گفت: در قانون مبارزه با قاچاق، سامانه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که گمرک یکی از ۵ سامانه اصلی (کارت بازرگانی، مجوز‌های تجاری، تامین ارز، حمل و نقل بین الملل و تشریفات گمرکی) است.

آقای علی رهبری افزود: سامانه‌ها شکل گرفته اند و دستگاه‌ها در حال تبادل اطلاعات هستند و مجوز‌ها نیز به صورت الکترونیکی صادر می‌شود بنابراین دستگاه‌ها باید وظایف خود را در الکترونیکی کردن و تبادل اطلاعات انجام دهند که گمرک در تبادل اطلاعات کوتاهی کرده و خوب عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: گمرک اطلاعات ثبت سفارش را برخط دریافت می‌کند، اما اطلاعات پس از گمرک که شامل پروانه ترخیص و اطلاعات پته که نشان دهنده ترخیص کالاست را وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت راه نیاز دارند و گمرک در سال ۹۸ وب سرویس‌ها را برای تهیه اطلاعات تهیه کرد.

رهبری افزود: بر اساس گزارش دستگاه‌های مختلف گمرک در این باره کار خود را به خوبی انجام نداده است چرا که ۲۹ درصد اظهارنامه‌های واردات، ۲۵ درصد اطلاعات صادرات و ۹۷ درصد اطلاعات ترانزیت نیز صادر نشده که این موارد نشان دهنده کوتاهی گمرک است.

مدیرکل فناوری سازمان بنادر نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: اهمیت سازمان بنادر و دریانوردی در قاچاق کالا و ارز این است که ۸۵ درصد تجارت از طریق حمل کالا به صورت دریایی انجام می‌شود.

تاجگردون افزود: از پایان سال ۹۶ خدمات تبادل اطلاعات ما که در اختیار ستاد قرار گرفته فعال است که شامل اطلاعات مانیفست کشتی و اطلاعات دیگر است که در اختیار بوده است و امکان فراخوانی نیز دارد.

وی گفت: علاوه بر خدمات قبض انبار، خدمات دیگر نیز در اختیار قرار گرفته و آخرین گزارش این است که تا هفته گذشته آخرین الزامات فنی چک شده و امکان تبادل اطلاعات برای وزارت صمت نیز فراهم شده است و مشکل فنی در تبادل اطلاعات نداریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار