بازدید 3437

تاجرنیا: کیفیت مشارکت هم مهم است

کد خبر: ۹۳۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 23 October 2019
آن دوم خرداد به یادماندنی و آن تکرار کردن‌هایی که مردم را بسوی صندوق رای گسیل داشت، چیزی نیست که به این سادگی‌ها از یاد برود و از حافظه مردم پاک شود، اما برخی ترجیح می‌دهند آن را ندیده بگیرند و بگویند که اصلاح‌طلبان نقش قابل‌توجهی در افزایش مشارکت در انتخابات آن ندارند.

به گزارش «آزادی»، غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یکی از همین افراد است و اخیراً در گفتگو با «اعتماد آنلاین» گفته که طیف خاکستری در هر صورت در انتخابات شرکت می‌کنند. او معتقد است اگر اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند هم آراء کاهش بیش از ۱۵ درصدی نخواهد داشت. به گفته او مکرر اتفاق افتاده که اصلاح‌طلبان با همه توان و قدرت در انتخابات شرکت کرده و پیروز هم نشده‌اند.


اصلاح‌طلبان، اما اصلاً این حرف‌ها را قبول ندارند و کاملاً برعکس وی نقش مهمی برای این جریان در افزایش مشارکت قائل هستند. علی تاجرنیا از جمله همین اصلاح‌طلبان است. او در گفتگو با «آزادی» گفت: «میزان مشارکت تنها مسئله در داشتن یک انتخابات آزاد و مورد قبول نیست. کما این‌که در سال‌های نه‌چندان دور و در همین عراق و سوریه انتخابات‌های ریاست جمهوری را شاهد بودیم که بیش از ۹۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده و به یک کاندیدا رای می‌دادند، اما هیچ‌کس در دوره صدام ساختار حکومت عراق را یک ساختار دموکراتیک نمی‌دانست. در سوریه که کشور طرف‌دار ما است نیز به همین ترتیب بود.»


وی افزود: «توجه داشته باشید که مشارکت صرفاً به تعداد رأی‌دهندگان نیست و کیفیت رأی‌دهندگان هم مهم است. بدون شک بخشی از مردم فارغ از این‌که کدام دسته‌ها و گروه‌های سیاسی در انتخابات مشارکت دارند، رای می‌دهند و این را نوعی تکلیف می‌دانند، اما واقعیت این است که مشارکت وقتی به میزان قابل‌توجه و قابل دفاع می‌رسد که تمام گروه‌های سیاسی در انتخابات نقش داشته باشند.»
تاجرنیا ادامه داد: «توجه آقای مصباحی مقدم و شما را جلب میکنم به یک انتخاباتی مثل انتخابات خبرگان که اگرچه به لحاظ اهمیت نقش خبرگان قابل‌توجه است، اما میزان مشارکت در آن بعضاً تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. این یعنی وقتی مردم گزینه‌های موردنظر خود را در بین کاندیدا‌ها نمی‌بینند به نوعی با انتخابات قهر می‌کنند و در آن شرکت نمی‌کنند. این مسئله شاید در کوتاه‌مدت منجر به این شود که میزان مشارکت ۱۰، ۱۵ درصد کم شود، اما در بلندمدت اگر انتخابات نقش اصلی خود که ایجاد مشارکت و انتخاب از بین سلایق مختلف است را ایفا نکند، مطمئنا خیلی بیش از این‌ها کاهش می‌یابد.»


وی در انتقاد از بخش دیگری از سخنان مصباحی مقدم گفت: «اصلاح‌طلبان در هر جا که امکان حضور با تمام ظرفیت‌های خود را داشتند، پیروز شده‌اند و حتی اگر از یک کاندیدای دیگر حمایت کرده‌اند مانند آنچه در انتخابات ریاست جمهوری در دو دوره گذشته دیدیم، موجب پیروزی آن کاندیدا شده‌اند».


به گفته وی، مشکل این است که نوع نظارت در انتخابات‌ها سبب می‌شود که اصلاح‌طلبان نتوانند در بسیاری از موارد چهره‌های شاخص و مطرح خود را برای کسب کرسی‌ها به صحنه آورند. تاجرنیا تاکید کرد: «در این شرایط بی‌انصافی است اگر جریان سیاسی که قادر نبود از ظرفیت‌های خود استفاده کند و ناگزیر عدم توفیق داشته را به شکست متهم کنیم».


وی ادامه داد: «یکی از شرایط مهم در انتخابات برابر بودن شرایط برای همه جریانات سیاسی است، اما متأسفانه در طی سه دهه گذشته و بعد از نظارت استصوابی هیچوقت شرایط به‌صورت کاملا برابر وجود نداشته است، اما بااین‌حال در برخی از مجالس مثل مجلس ششم یا همین مجلس دهم و هر وقت که کورسوی امیدی پیدا شده مردم به اصلاح‌طلبان اقبال نشان داده‌اند».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار