بازدید 6297

تجویز دوباره «قول» برای نجات تهران از بحران‌های احتمالی!

«در هر حادثه‌ای نسبت به حادثه قبلی بهتر عمل می‌شود»؛ نجار پس از اینکه با این جمله نیمه پر لیوان را دید، به ذکر سلسله مثال‌هایی مانند تخریب بیمارستان افتتاح نشده در زلزله ورزقان و وارد آمدن خسارات شدید به بیمارستان تازه افتتاح شده در سرپل ذهاب پرداخت تا بپرسد: «دانش و امکانات و تجهیزات موجود است، اما نگرانیم و پرسش ما این است که چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟»
کد خبر: ۹۳۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 22 October 2019
تابناک اجتماعی
«تصور کنید که اگر در همین شهر یک زلزله‌ی ۷ یا ۸ ریشتری رخ دهد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟» این پرسشی  است که اسماعیل نجار پرسید و در پاسخ به آن تأکید کرد: از حالا باید به فکر باشیم و آمادگی لازم را در برابر حوادث کسب کنیم.

به گزارش «تابناک»، آنچه خواندید، به نوعی چکیده سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران کشورمان در نشستی بود که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد. نشستی تخصصی و تدوین دستورالعمل ساده بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران، که صبح امروز با سخنرانی نجار آغاز به کار کرد.

معاون وزیر کشور سخنانش را با یادآوری این نکته آغاز کرد که عمده حوادث رقم خورده در کشورمان در شهر‌های کوچک بوده و «اگر حادثه بزرگی رخ دهد، نمی‌دانیم باید چه کنیم.» حوادثی که به تأکید این مقام مسئول، اگر در مراکز جمعیتی مانند مرکز استان‌ها و به ویژه تهران رخ دهد، به وقوع بحرانی بسیار بزرگ منجر خواهد شد.

این در حالی است که تجربه پلاسکو نشان داد چقدر در این زمینه مشکل داریم. مثالی که نجار با بیانش گفت: «حادثه پلاسکو یک حادثه محلی بود، اما تلاشی که صورت گرفت، آن را به یک حادثه بین‌المللی تبدیل کرد. اگر زلزله بالای ۷ ریشتر رخ دهد، تصور کنید چه حادثه‌ای خواهیم داشت که نه ملی، بلکه تاریخی خواهد بود.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه تأکید کرد احتمال کن فیکون شدن تهران در اثر حوادثی مانند زلزله بعید است و افزود: «زلزله‌ای با قدرت بالاتر از ۶/۵ ریشتر در تهران، قطعا ۲ میلیون نفر را ـ چه در بافت فرسوده و چه در بافت غیرفرسوده ـ تحت تأثیر مستقیم قرار می‌دهد و ۸ میلیون باقی مانده ساکنان در تهران هم غیر مستقیم تحت تأثیر این حادثه قرار خواهند گرفت.»

نجار در ادامه یادآور شد: «در هر حادثه‌ای نسبت به حادثه قبلی بهتر عمل می‌شود» تا از نیمه پر لیوان هم غافل نشود و بعد به ذکر مثال‌هایی دیگر مانند تخریب بیمارستان افتتاح نشده در زلزله ورزقان و وارد آمدن خسارات شدید به بیمارستان تازه افتتاح شده در سرپل ذهاب پرداخت تا بپرسد: «دانش و امکانات و تجهیزات موجود است، اما نگرانیم و سؤال ما این است که چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟»

پرسشی که بلافاصله پاسخش را این گونه بیان کرد: «می گویند ساخت و ساز درست نبوده است.» اینجا بود که نطق معاون وزیر کشور جنبه انتقادی گرفت تا از «امضا فروشی» و «ضعف نظارت سازمان نظام مهندسی» گرفته تا بی توجهی به «مستحکم سازی» و «کیفیت و استاندارد مصالح» و حتی عدم آموزش کارگران ساختمانی که اغلب اتباع افغانستان هستند، در بوته نقد قرار گیرند.

اما نکته جالب توجه در سخنان نجار، آن جایی بود که پس از انتقادات فراوان، توصیه‌ای عجیب کرد؛ اینکه «بیایید از امروز قول بدهیم هر چه می‌سازیم، درست و اصولی باشد!» درست شبیه توصیه استاندار قبلی تهران در نشستی تقریبا مشابه بعد از زلزله‌ای مخرب در کشورمان که خطاب به مدیران استان گفت: گذشته به کنار، قول بدهید از امروز مجوز ساخت و ساز‌های غیراصولی را صادر نکنید!

تدبیری ویژه که نشان می‌دهد وضعیت تهران بعد از زلزله احتمالی چه خواهد شد، درست همان گونه که دیدیم در پلاسکو چه شد یا زلزله چه بر سر سازه‌های نوساز آورد، با این تفاوت که باید به همه نقصان ها، بدقولی و عهدشکنی مسئولان را هم اضافه کنیم که باید وفق گفته امثال نجار اصولی بسازند، اما نمی‌سازند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰
يكي از مديران بي كارنامه ايشان ميباشند.
چرا بركنار نميشوند رو بايد در لايه هاي پنهان دولت جستجو كرد.
به جاي تشكلي وزارتخانه هاي متعدد بي اثر يك سازمان مستقل ،اثر بخش بودن مديريت مديران تشكيل و هر ماه پيشنهاد عزل و نصب را ارائه كند
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
ایشان تازه متوجه شده است که کار ها را باید درست و بی نقص انجام دهد!
سوال این است که ایا توانایی ودانش انرا دارید و یا داشته اید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
شما مگه اطلاع ندارید ایشان داماد هستند?قرار نیست که کار بلد باشند
اولین جایی که بعد از زلزله مردم مراجعه میکنند پارکها هستند ایشان به پارکها مراجعه کنند تعداد دستشویی ها در حالت عادی هم بسیار کم است چه برس در حالت بحرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
فکر جالبی!
ولی بهتر نیست که به دعا بنشینیم و درخواست زلزله نکنیم!
این بنده خدا نمیداند که هیچ نمیداند !!!!!!
تهران همین الان در وضعیت بحران هست چه برسه به حالت بحران زلزله و....
رفت و آمد خود مردم با پای پیاده معضل هست و ترافیک انسانی شدید موجود هست ، خودروها و اتوبان ها و....که همیشه قفل هستند
الان آمبولانس ها و ماشین های آتش نشانی و پلیس با مشکل رو به رو هستند، چطور در حالت اتفاق بحرانی میشه کاری کرد/ف هر کسی هم زنده بمونه کشته خواهد شد.
تا وقتی گزینه تنظیم شده همه مردم ایران مهاجرت به تهران باشه به هزار و یک دلیل، هرروز شرایط بدتر خواهد شد.
کاهش تراکم جمعیت تهران با ایجاد شرایط مهاجرت معکوس غیر متولدین تهران با خارج کردن کارها از تهران، با ایجاد قوانین مالیاتی سنگین و مشوق های مالیاتی غیر متولدین تهران و هزار کار دیگر برای آباد کردن همه جای ایران
اگر از خیابان صحرا واقع در قلب الهیه تهران گذر کنید، در لابلای درختان چشم تان به تابلوی این سازمان می افتد. ساختمانی ویلایی و متعلق به قبل از انقلاب که بازسازی شده و محل مدیریت تمام بحرانهای کشور است. حال و هوایی کاملا همخوان با بحران.
خداروشکر...
آیا کسی که نمی تواند سلامت جسم خود را مدیریت کند، می تواند بحران اجتماعی را مدیریت کند؟ ایشان اضافه وزن خود را مدیریت کند!... رئیس مدیریت بحران باید علاوه بر مدیر بودن، چست و چابک نیز باشد!
پاسخ ها
محمد
| Netherlands |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
بواسطه موقعیت شغلی مامور بودم در جلسات مرتبط شرکت کنم، ظلمی بالاتر از این نیست که ایشان در موقعیت مدیر بحران کشور قرار دارد،هیچ تخصص و هوشمندی در این زمینه ندارد ، دعا می کنم کسی که ایشان را در این مسند گمارده به بدترین ها دچار شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل