بازدید 3922

صادرات محصولات معدنی را جایگزین بشکه‌های نفت کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است، صادرات محصولات معدنی به تنهایی می‌تواند تمام صادرات نفتی کشور را پوشش دهد و جایگزین آن شود.
کد خبر: ۹۳۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 21 October 2019

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است، صادرات محصولات معدنی به تنهایی می‌تواند تمام صادرات نفتی کشور را پوشش دهد و جایگزین آن شود.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا به مناسبت روز ملی صادرات (29 مهر) در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صادرات دارد که در این سال‌ها آنطور که باید از آن استفاده نکرده‌ایم، افزود: اگر می‌خواهیم وابستگی به صادرات نفتی کاهش یابد باید اتکای بیشتری به صادرات محصولات غیرنفتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف پتانسیل‌های زیادی داریم که توسعه آنها می‌تواند جایگزین صادرات نفتی کشور شود، حوزه معادن را یکی از مهمترین این ظرفیت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: صادرات محصولات معدنی به تنهایی می‌تواند تمام صادرات نفتی کشور را پوشش دهد.

حسینی‌کیا تنها مشکل صادرات مواد معدنی را خام‌فروشی آن اعلام و یادآوری کرد: ایران در برخی مواد معدنی از جمله قیرطبیعی بهترین و بیشترین ذخایر دنیا را دارد، اما باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی فرآوری این محصولات و ایجاد ارزش افزوده در آنها انجام شود.

وی افزود: خام‌فروشی مواد معدنی ارزش افزوده آن را عاید دیگر کشورها می‌کند و این در حالی است که ما از همین محل می‌توانیم سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی فراوانی برای کشور داشته باشیم.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی نیز حوزه پرپتانسیل دیگری برای رونق صادرات کشور است، اما نواقصی از جمله ضعف بازاریابی جهانی، بی‌توجهی به بسته‌بندی مناسب، نبود فرآوری کافی و ... باعث شده آنطور که باید از مزیت‌های صادرات کشاورزی بهره‌مند نشویم.

وی تاکید کرد: در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی نیز ظرفیت‌های قابل توجهی در کشور وجود دارد که حداقل می‌تواند بخشی از نیازهای بازار منطقه را تامین کند.

حسینی‌کیا با اشاره به زمینه‌هایی که لازم است برای استفاده بهتر از این ظرفیت‌ها فراهم شود، اظهار کرد: یکی از مهمترین موارد حمایت بانک‌ها از صنایع صادرات محور برای تامین نقدینگی مورد نیاز آنها است که باید چنین صنایعی را ویژه ببینند.

وی ادامه داد: به علاوه قوانین دست و پاگیر حوزه صادرات و تجارت نیز باید حذف و اصلاح شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار تسهیل‌گری بیشتر دولت در حوزه صادرات شد و عنوان کرد: روند تجارت در مرزها باید چالاکی بیشتری داشته باشد.

حسینی‌کیا با انتقاد از خواب طولانی مدت کامیون‌ها در مرزهای صادراتی، گفت: این زمان معطلی باید به نیم تا یک ساعت کاهش یابد.

وی معتقد است، کاهش این بروکراسی هزینه‌های جانبی صادرات خصوصا هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهد و به رقابتی شدن کالاهای صادراتی کمک می‌کند.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس خواستار بهبود وضعیت زیرساخت‌های مرزی هم شد و تاکید کرد: 24 ساعته شدن مرزها، راه‌اندازی حمل یکسره و... نیز می‌تواند به رونق صادرات کشور کمک کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر