بازدید 3101

ورزش ایران ۹ماه مانده تا المپیک توکیو؛ درگیر حاشیه و انتخابات فرمالیته

کد خبر: ۹۳۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ 21 October 2019

ورزش ایران در فاصله 9ماه مانده تا المپیک توکیو در خوابی عمیق فرو رفته است.

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که ۲۷۶ روز برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو فرصت باقی است، خیلی از کشور‌ها کار‌های مربوط به کمپ تمرینی، لباس کاروان، اسپانسر، محل اسکان و... را برای حضور در مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان انجام داده‌اند. از حریفان آسیایی ایران کشوری مانند هند در توکیو و در محلی نزدیک به دهکده ورزشکاران کمپ خود را اجاره کرده و کشور‌هایی مانند چین‌تایپه و فیجی هم کمپ تمرینی خود را مشخص کرده‌اند.

تدارک کشور‌ها برای قدرت‌نمایی در المپیک

با توجه به فاصله کمی که به بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو باقی‌مانده، بسیاری از شهر‌های مختلف ژاپن در حال آماده‌سازی شرایط برای میزبانی از کشور‌های مختلف هستند. برای ترویج دوستی و میهمان‌نوازی، دولت ژاپن شهر‌های مختلف را ترغیب کرده تا میزبان ورزشکاران بین‌المللی باشند. این شهر‌های میزبان امکانات آموزشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و در عین حال فرصتی برای تقویت رشد اقتصادی محلی نیز خواهد داشت.

کشور‌های حاضر در المپیک توکیو از حالا با میزبان تفاهمنامه‌هایی را به امضا رسانده و حتی کمپ‌ها و محل اسکان خود را مشخص کرده‌اند. به‌عنوان مثال برای ورزشکاران هندی خانه‌ای به مساحت دو هزار و ۲۲۷ متر مربع در نظر گرفته شده که در منطقه آرایکه نزدیک به دهکده ورزشکاران در توکیو واقع شده است. ورزشکاران فیجی هم قرار است قبل از المپیک در آویتا اقامت کنند که در فاصله ۸۰ کیلومتری توکیو قرار دارد. سایر مدعیان هم کار‌های لازم برای اقامت را انجام داده‌اند.

ورزش ایران غرق در حاشیه!

تمامی کشور‌ها در حالی تلاش می‌کنند که قدرت خود را از طریق ورزش به نمایش بگذارند که در ایران هنوز نه تکلیف اسپانسر‌ها مشخص شده، نه لباس کاروان. هیچ خبری هم از برنامه‌ها و کمپ‌های تمرینی برای ورزشکاران در ژاپن نیست. از طرفی مسائل و مشکلات اقتصادی این روز‌ها دامن‌گیر بیشتر فدراسیون‌های ورزشی است به‌طوری که حساب‌های تعداد زیادی از آن‌ها به خاطر مشکلات مالیاتی مسدود شده است. برخی کشور‌ها مانند روسیه حتی بودجه اختصاص یافته به المپیک‌شان را هم مشخص کرده‌اند، این در حالی است که حقوق درنظر گرفته شده برای المپیکی‌ها هنوز به ورزشکاران پرداخت نشده است.

وعده‌ای که محقق نشد

نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو پیش از این اعلام کرده بود طرح لباس کاروان ایران تا اواسط شهریور ماه نهایی می‌شود، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. در جلسه‌ای که هفته پیش برگزار شد قرار براین بود تا از ۱۵ طرح انتخاب شده نمونه‌هایی دوخته شود تا مسئولان تصمیم‌گیری کنند، اما فعلا خبری نشده و این یعنی حتی برای پیش‌پا افتاده‌ترین مسائل هم تصمیم‌گیری نشده است.

ورزش در حاشیه، مسئولان به فکر تصاحب قدرت

حال و هوای این روز‌های ورزش ایران بویی از بازی‌های المپیک ندارد و ورزش کشور به قدری در حاشیه غرق شده که همین موضوع زنگ خطری برای بازی‌های ۲۰۲۰ است. اداره فدراسیون‌های ورزشی به‌ویژه المپیکی‌ها با سرپرست نیز چالش جدیدی است که این روز‌ها باعث افت نتایج بسیاری از رشته‌های مختلف شده است. تنیس، والیبال و دوومیدانی فدراسیون‌هایی هستند که هم با چالش‌های مدیریتی روبه‌رو هستند و هم اینکه نتایج‌شان در رقابت‌های اخیر بین‌المللی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

مسئولان ورزش کشور که بار‌ها در مصاحبه‌های مختلف صحبت از همگرایی و تعامل دارند، حالا برای به دست آوردن قدرت تلاش می‌کنند و همین موضوع آسیب بیشتری به ورزشکاران وارد می‌کند. معاون وزیر به دنبال راهی برای حضور در یک فدراسیون است و مدیران کل نیز با قهر و جنجال به دنبال تصاحب قدرت در فدراسیون‌های مختلف هستند. حالا با این فرصت کمی که تا المپیک باقی‌مانده، نگرانی‌ها تشدید و این سوال مطرح شده که آیا در این فرصت کم، شاهد برقراری آرامش در ورزش خواهیم بود؟

بهاره محمدی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار