بازدید 3275

وعده دولت برای مشارکت در پیشرفت بازآفرینی

کد خبر: ۹۳۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲ 16 October 2019

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مشارکت در حوزه بازآفرینی، گفت: متاسفانه هنوز این مشارکت خیلی جدی نبوده است و ما امروز به عنوان نقطه ایده آل نرسیدیم؛ ولی رییس جمهور قول داده در این زمینه کمک کنند بتوانیم در این دوره مدیریت شهری که رویکرد آن "هویت بخشی و کیفی سازی و ارتقای زندگی" است، با هماهنگی تصمیم گیران و تصمیم سازان در این حوزه جنبشی را ایجاد کنیم.

محمد سالاری در گفت و گو با تیترشهر با اشاره به ستاد بازآفرینی، اظهارکرد: بحث بازآفرینی شهری موضوعی با ابعاد قابل توجه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بوده، لذا موضوع بازآفرینی در اصل یکی از الگوهای مداخله در جهت احیا، بهسازی، نوسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده و کارآمد شهرها است.

اتفاقات گسترده در یک بازده زمانی کوتاه رخ نمی دهد

وی با بیان اینکه در دولت و شهرداری فعلی، رویکرد مذکور به عنوان شیوه مداخله در بافت های فرسوده انتخاب شده است، گفت: درواقع نمی توان انتظار داشت که در خصوص موضوعاتی مانند بازآفرینی شاهد تغییرات و اتفاقات گسترده در یک بازده زمانی کوتاه مدت باشیم چراکه ایجاد بافت های فرسوده، ناپایدار و ناکارآمد و بدمسکنی طی ده های گذشته اتفاق افتاده است و یک روزه درست نمی شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ما نمی توانیم اکنون با اتخاذ شیوه جدید بازآفرینی مشکلات این حوزه را که بیش از صد سال پیشینه تاریخی دارد، حل کنیم ولی آنچه که مسلم است دولت و شهرداری به این حوزه ورود کرده است.

سالاری ادامه داد: ما در شهرداری تهران و کمیسیون شهرسازی و معماری الزام کردیم که از بافت های فرسوده عوارض دریافت نکنند تا به عنوان بسته تشویقی بتوانیم گامی موثر برداشته و همچنین در این میان سرمایه گذاران و توسعه گران با ساکنان بافت فرسوده مشارکت کرده و موجب افزایش سرعت بازآفرینی شوند.

وی در ادامه افزود: ضمن اینکه در حوزه بهسازی محیطی اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته شده ، پاتوق های محله ای و پروژه های محرک توسعه را در این زمینه ایجاد و افزایش دادیم همچنین سازمان نوسازی شهر تهران در این زمینه اقدامات خوبی را آغاز کرده و برخی از پروژه ها به افتتاح رسیده است.

ایجاد بسته های تشویقی از سوی سایر نهادها

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: گرچه این انتظاراتی که از دولت و نهادهای دولتی داشتیم برآورده نشده است ولی اگر بخواهیم در حوزه بازآفرینی شهری یک جنبش همگانی صورت گیرد، نیاز به بسته های تشویقی از سوی دیگر نهادها صورت گیرد.

وی اظهارکرد: به طور مثال در واگذاری انشعابات آب، برق و گاز باید نهاد های مربوطه کمک کرده و وزارتخانه های دولتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در راستای سرانه خدماتی، سرانه ورزشی و بهداشتی مشارکت کنند.

سالاری در ادامه بیان کرد: متاسفانه هنوز این مشارکت خیلی جدی نبوده است و ما امروز به عنوان نقطه ایده آل نرسیدیم؛ ولی رییس جمهور قول داده در این زمینه کمک کنند بتوانیم در این دوره مدیریت شهری که رویکرد آن "هویت بخشی و کیفی سازی و ارتقای زندگی" است، با هماهنگی تصمیم گیران و تصمیم سازان در این حوزه جنبشی را ایجاد کنیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: یکی از برنامه های ما این است که این موضوع را در شهرداری به محلات هدف ببریم تا در برخی محله های هدف به صورت پایلوت رویکر بازآفرینی با تمام ابعاد با ایجاد الگو و تسری دادن به سایر شهر صورت گرفته و موجب جنبش در این حوزه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی