بازدید 10410
۵

ماجرای دولتی شدن یک شرکت برای چند ساعت؛ آیا هپکو به دولت واگذار شد؟

روز گذشته بود که فرابورس طی اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد با انتقال سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو از شرکت هیدرواطلس به دولت موافقت کرده است! این اطلاعیه باعث شد دولتی شدن هپکو به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شود. این در حالی بود که یک مقام مسئول گفت: هپکو دولتی نشده و فرایند واگذاری سهام عمده این شرکت در حال انجام است.
کد خبر: ۹۲۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ 14 October 2019
تابناک اقتصادیروز گذشته بود که فرابورس طی اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد با انتقال سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو از شرکت هیدرواطلس به دولت موافقت کرده است! این اطلاعیه باعث شد دولتی شدن هپکو به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شود. این در حالی بود که یک مقام مسئول گفت: هپکو دولتی نشده و فرایند واگذاری سهام عمده این شرکت در حال انجام است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات سنگین توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (۵۵ درصد) و برادران رضایی (۴۵ درصد) تأسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های اینترنشنال، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو به ترتیب از کشور‌های آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

در پاییز سال ۱۳۸۵ بود که هپکو روی میز فروش سازمان خصوصی سازی قرار گرفت. بعد از کش و قوس‌های فراوان در واگذاری هپکو، سرانجام این کارخانه به شخصی به نام علی اصغر عطاریان، سرمایه‌دار اصفهانی که مالک شرکت واگن سازی کوثر بود، به قیمت ۷۴ میلیارد تومان واگذار شد. عطاریان که سابقه فعالیت در جهادسازندگی سیستان و بلوچستان را نیز داشت، در آغاز به کار در هپکو، رفیعی مدیرعامل باسابقه این کارخانه (۱۷ سال سابقه مدیریت در هپکو) را در سمت خود ابقا و بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت را به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب کرد. رفیعی پس از یک جر و بحث با عطاریان از سمت خود استعفا داد و کرامتی جانشین وی شد. زنگنه نیز بعد از یک سال و نیم، از ریاست هیأت مدیره هپکو کنار رفت.

در همین سال‌ها بود که یک خیانت بزرگ در حق هپکو و کشور صورت گرفت و تعداد زیادی دستگاه دسته‌دوم چینی از طریق خرمشهر و بندرعباس وارد کشور شد. ۴۰۰ دستگاهی که از طریق چین وارد کشور شد، ارزان‌تر از محصولات هپکو بودند. این واردات باعث می‌شود هپکو با چالش‌های جدی رو به رو شود. رفته رفته اوضاع در کارخانه هپکو پیچیده‌تر شد و کارگران به دلیل حقوق معوق شده اولین تجمع را در سال ۱۳۹۰ انجام دادند.

تحریم‌های سال ۱۳۹۰ باعث شد، شرکت‌های خارجی همکاری خود با هپکو را متوقف کنند. هپکو تا سال ۱۳۹۵ کژدارومریز خود را کشاند تا اینکه در این سال با وخیم شدن اوضاع، سازمان خصوصی سازی به فکر واگذاری آن به شخص دیگری افتاد. در بهمن ماه ۱۳۹۵ هپکو به شرکت هیدرو اطلس که تحت مدیریت اسدالله احمدپور بود، واگذار شد.

با این حال، مشکلات هپکو همچنان به قوت خود باقی است و در دی ماه سال ۹۶ اسدالله احمدپور از مدیریت هپکو استعفا داد.

در بحبوحه استعفای مدیرعامل و نبود تجهیزات برای تولید، کارگران نیز در اعتراض به حقوق معوقه و بلاتکلیفی کارخانه، اقدام به تجمع طی چند روز و حتی بستن مسیر راه‌آهن شمال-جنوب در تقاطع پل شهید بختیاری کردند تا از این طریق، صدای خود را به گوش متولیان امر به ویژه مسئولان خصوصی سازی برسانند.

سرانجام اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۷، در مراسمی با حضور رئیس کل سازمان خصوصی سازی و استاندار استان مرکزی، غلامرضا صادقیان به عنوان مدیرعامل جدید شرکت هپکو انتخاب شد.

فرابورس هپکو را به دولت واگذار کرد؟

تغییر مدیرعامل و واگذاری موقت این شرکت قدیمی به دولت نیز دردی را از درد‌های هپکویی‌ها دوا نکرد و آن گونه که در خبر‌ها آمده بود، این شرکت در سال ۹۸ تولید آنچنانی نداشت و همین عاملی شد تا دوباره کارگران آن در سوم و چهارم شهریور ماه سال جاری دوباره تجمعاتی را داشته باشند. در شانزدهم شهریور ماه سال جاری بود که سازمان خصوصی سازی اعلام کرد با موافقت سهامدار عمده هپکو، ابوالفضل روغنی گلپایگانی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب شده است. این تغییر در مدیرعاملی هپکو نیز نتوانست کارگران را مجاب کند، چون آن‌ها معتقد بودند که تغییر در مدیریت مشکل آن‌ها را حل نخواهد کرد بلکه باید وضعیت سهامداری و مالکیت کارخانه تعیین تکلیف شود.

از همین روی، در ۲۶ شهریور ماه سال جاری، سیدعلی آقازاده استاندار استان مرکزی طی نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار «فسخ قرارداد با شرکت هیدور اطلس توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو» شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز در نامه‌ای به تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۸، پی نوشت دستور فوری حسن روحانی را به فرهاد دژپسند، رضا رحمانی و محمد شریعتمداری، وزرای اقتصاد، صنعت و کار ابلاغ کرد. رئیس جمهور نوشته بود: اقدام فوری را برابر بحث‌های مطرح شده در جلسه مورخ ۲۶ شهریور ۹۸ دولت به عمل آورید.

 
ماجرای دولتی شدن یک شرکت برای چند ساعت؛ آیا هپکو به دولت واگذار شد؟
استاندار استان مرکزی طی مصاحبه دیگری در سوم مهر ۱۳۹۸ درباره فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس و تأثیر آن بر سرنوشت هپکو گفت: سازمان خصوصی‌سازی در صدد آن است با کسانی که شرایط کافی و اهلیت لازم را دارند، مذاکره کند و جابجایی سهامدار را انجام دهد و این به معنای فسخ قرارداد نیست، بلکه جابجایی قرارداد است. آقازاده افزود: چند روز آینده این جابجایی انجام می‌شود و امیدواریم این اقدام، بخشی از مشکلات حکم را برطرف نماید.

همچنین داود خانی معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی نیز طی مصاحبه دیگری گفت: با سه گروه توانمند که زمینه فعالیت آن‌ها با هپکو مرتبط است مذاکرات اولیه آغاز شده است و جلسات جدی‌تری با شرکت‌های متقاضی خواهیم داشت و تلاش بر این است که از بین آن‌ها یکی از شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های دارای بهترین شرایط و منابع مالی انتخاب شود. خانی اضافه کرد: البته چون شرکت سهامی در بورس معامله می‌شود باید هماهنگی‌ها و تمهیدات لازم برای این جابجایی از طریق بورس هم انجام گیرد.

روز گذشته ۲۱ مهر ۱۳۹۸ بود که گویا هماهنگی‌های لازم جهت جابجایی سهام از طریق بورس به سرانجام رسید و فرابورس طی اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد با انتقال سهام شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو از شرکت هیدرواطلس به دولت موافقت کرده است!


ماجرای دولتی شدن یک شرکت برای چند ساعت؛ آیا هپکو به دولت واگذار شد؟


این اطلاعیه موجب شد، بسیاری از خبرگزاری‌ها از دولتی شدن هپکو خبر دهند، ولی همان گونه که از صحبت‌های استاندار استان مرکزی و معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی مشخص بود، این جابجایی سهام به دولت تنها به منظور واگذاری آن به سهامدار دیگری انجام شده است، کما اینکه محمدتقی آبادی هزاوه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی طی مصاحبه دیگری در ۲۱ مهر ۱۳۹۸ بر دولتی نشدن هپکو تأکید کرد.

وی در مصاحبه‌ای با اشاره به انتشار خبری مبنی بر «واگذاری هپکو به دولت» گفت: این شرکت به هیچ وجه دولتی نشده است، مگر می‌شود شرکتی واگذار شود و دوباره به دولت برگردد؟ این اتفاق در شرایط خاص رخ می‌دهد. وی ادامه داد: سهامدار هپکو که آقای احمدپور بود، حدود دو هفته پیش به جهت عدم ایفای تعهدات خود خلع ید شد و سهام به سهامدار قبلی شرکت برگشت. سهامدار قبلی نیز به سازمان خصوصی وکالت بلاعزل داده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تأکید کرد: در حال حاضر سازمان خصوصی سازی با وکالت بلاعزل سهامدار قبلی روال قانونی واگذاری را طی می‌کند. این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین هپکو دولتی نشده و فرایند واگذاری سهام عمده این شرکت در حال انجام است.

پیشنهاد واگذاری هپکو به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معدنی

سیدمهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای در سوم مهر ماه سال جاری گفت: هرچند پیشنهاد ما برگشت سهام هپکو به دولت بود، دولت با این پیشنهاد مخالف است؛ بنابراین، بناچار زمینه واگذاری این سهام به شرکت‌های قدرتمندی مانند مپنا یا هلدینگ‌های بزرگ معدنی و... فراهم شد.

وی با بیان اینکه باید سهام هپکو به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معدنی واگذار شود، اظهار کرد: برای حل مشکل هپکو دولت باید تصمیمات جزیره‌ای را کنار گذاشته و تمامی وزرای اقتصادی منسجم عمل کنند.

شایان ذکر است، نماینده مردم اراک در مجلس طی مصاحبه دیگری در مورخه ۳۱ شهریور ماه سال جاری نیز تأکید نموده بود که هپکو باید به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معدنی متشکل از شرکت‌هایی مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، گل گهر، جهاد نصر و راهداری و معدنی مبین یا به مپنا واگذار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ببينيد شما خودتان هم به عنوان يك رسانه پرطفدار وباتجربه به عدم شفافيت درامورات شك داريد
مردم می خواهند بدانند چه کسی در این واگذاری متهم شناخته شد و حکم چه شد؟
چون خود دولت هم فهمیده چه ظلمی در حق ماها کرده خجالت میکشه قبول کنه .
چرا هیچ نهادی برای شنیدن صدای نیروی انسانی در سازمان ها و ادارات وکارخانه ها و کارگاه ها و .................. وجود نداره تا به وضعیت کارگر و کارمند رسیدگی بشه

آقایون مدیران و روسا خیلی راحت حق و حقوق کارگر و کارمند را تضییع می کنند و هیچ کس پاسخگو نیست
حداقل حقوق مادی و معنوی برای کارگر و کارمند و پاداش های کلان و حمایت های قانون از مدیران و روسا و نجومی بگیران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار