بازدید 5852

پس لرزه‌های جنجال صندلی فروشی در آموزش پزشکی

درپی ماجرای جنجال فردی که خود را دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی کرده بود و مطرح شدن موضوع صندلی فروشی در آموزش پزشکی، سرانجام شب گذشته دکتر نمکی وزیر بهداشت باصدور حکمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را تغییر داد.
کد خبر: ۹۲۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 09 October 2019
درپی ماجرای جنجال فردی که خود را دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی کرده بود و مطرح شدن موضوع صندلی فروشی در آموزش پزشکی، سرانجام شب گذشته دکتر نمکی وزیر بهداشت باصدور حکمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را تغییر داد.

به گزارش ایسنا، پس از حکم وزیر بهداشت که در آن دکتر زالی را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی کرده بود، دکتر کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا در خصوص علت تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: این تغییر بنا بر صلاحدید و اختیار دکتر نمکی وزیر بهداشت صورت گرفته است.

حال با گذشت یک ماه از ماجرای ادعا‌های جنجالی یک دانشجوی قلابی که خود را دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌خواند و دستگیری وی توسط پلیس و سپس ادعای فرد دستگیر شده در خصوص صندلی فروشی در دانشگاه‌ها، این اولین واکنش جدی و عملی مسئولان به اتفاقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

بعد از رخ دادن این اتفاق تلخ و در شرایطی که همه نگاه‌ها به سمت دانشگاه علوم پزشکی معطوف شد و همگان منتظر پاسخگویی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در درجه اول و مسئولان آموزش پزشکی وزات بهداشت به عنوان نهاد بالادستی این دانشگاه بودند، مسئولان این دانشگاه به جای توضیح در مورد اتفاقات رخ داده در مورد چگونگی رفت و آمد یک فرد غیر دانشجو در محیط دانشگاه آن هم به عنوان دانشجو و حضور در کلاس‌های آموزش دندانپزشکی؛ مسئولان دانشگاه موضوع را به کل تکذیب کردند و بجای مسئولان دانشگاه، این بار هم فقط دکتر جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در مقام پاسخگویی برآمد و در گفت‌و گویی که با ایسنا داشت ضمن اعلام شکایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دانشجوی قلابی، با تأکید بر اینکه تخلفات برای انتقال به دانشگاه‌های داخلی طی یکی، دو سال اخیر افزایش یافته است، گفت: ما بعید می‌دانیم دانشجویی به این طریق فارغ‌التحصیل شده باشند چرا که این روند در یک سال و نیم اخیر به دلیل تغییرات حوزه اقتصاد بین‌الملل، تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات ارز و مشکلاتی که برای انتقال ارز ایجاد شد شیوع پیدا کرد، اما نهایتا اگر هر مورد یا هر جایی از کشور در هر مقطعی از تحصیل مشخص شود مدارک ارائه شده از سوی افراد اصالت ندارد به عنوان متخلف با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

موضوع صندلی فروشی، گویا به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محدود و منحصر نیست! زیرا دکتر جهانپور در گفت‌وگویی که با روابط عمومی وزارت بهداشت انجام داد از شناسایی ۲۱۱ مورد تخلف در انتقال و پذیرش دانشجویان گروه پزشکی و ارجاع به دستگاه قضا خبرداد و گفت: در پی گزارش‌هایی مبنی بر بروز برخی تخلفات در مسیر انتقال دانشجویان به داخل و پیگیری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، چند ماه قبل، با دستور وزیر بهداشت، معاونت آموزشی با همکاری مرکز حراست وزارت متبوع، بررسی جوانب موضوع، احصاء و شناسایی موارد تخلف و متخلفین احتمالی و آسیب‌های موجود در فرآیند انتقال و پذیرش که زمینه‌ساز بروز تخلف می‌تواند باشد را در دستور کار خود قرارداد و با مجوز دستگاه قضایی و همکاری ضابطین قضایی و بازجویی از مظنونین، تاکنون ۲۱۱ نفر افراد در حال انتقال یا پذیرفته شده که با عناوین مختلف از جمله ارایه مدارک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی جعلی، جعل مدارک ورود و خروج از کشور، جابجایی در ترتیب و ترتب پذیرش و ... با همکاری حداقل ۵ مدرسه و دبیرستان متخلف، یک آژانس مسافرتی متخلف، واسطه‌ها و متخلفین دیگری که با این افراد همراهی داشته‌اند، شناسایی شده و ضمن توقف روند پذیرش یا ادامه تحصیل آنها، جهت برخورد قانونی به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ادعای شناسایی همگی یا رفع کامل تخلف را نداریم، تصریح کرد: با هوشیاری همکاران ما در حوزه معاونت آموزشی و مرکز حراست وزارت بهداشت، قطعاً زمینه‌ها و موارد بروز این تخلفات، کاهش چشم‌گیری یافته است و البته نظارت‌های موجود کماکان با جدیت ادامه خواهد یافت.

موضوع صندلی فروشی در دانشگاه‌ها موضوعی نیست که قابل کتمان و یا تکذیب کردن باشد کما اینکه وزیز بهداشت هم در توئیت خود به این موضوع اشاره کرد و از عزم وزارت بهداشت برای برخورد با این پدیده خبر داد و گفت: «سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو، دستور برخورد با جریان‌های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. تاکنون نتایج مهمی حاصل شده و به زودی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جایگاه بدانند ما تا آخر این راه خواهیم رفت.» بنابراین جای امیدواری است که تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرآغاز عزم جدی وزارت بهداشت برای برخورد با متخلفان و کوتاه کردن دست آن‌ها از آموزش پزشکی و در نهایت تحقق عدالت آموزشی باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
این دیگه گمراه کردن ذهن مردم هست . چه فایده با سرنوشت بچه های نخبه بازی کردین اگه راست میگین حالا بچه هایی را که با درصد بالای هشتاد قبول نشدن را ببرین سر کلاس پزشکی بشونید . ولی هنوز هم آقا زاده ها ، سهمیه ها و.... سرجاشون نشستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
واقعا جواب آه اونها رو چه کسی و چگونه خواهد داد؟
موضوع فقط این نیست - دانشجویانی که والدینشان عضو هیئت علمی دانشگاه هستند با گذراندن 32 واحد راحت بهترین دانشگاههاپذیرش می گیرند درحالی که بقیه باید72 واحدبگذرانند.
بعداز مشکلات ارزی وندادن ارز به دانشجویان درسال 97 با32 واحدهم کلی بعداز مصاحبه علمی اکثریت تاییدشدندولی برای پذیرش دانشگاه بایستی خوددانشجوبادانشگاه به توافق می رسید واینجا اوج پارتی بازی صورت می گرفت ومی گیردبه این صورت که مثلا دانشجویی که 100 واحدگذرانده باکلی واحدتخصصی پذیرش نمی شد ولی اونی که پدرش هیئت علمی بود با 32واحد اونم واحدهای غیرتخصصی پذیرش می شد! مورددوم شهریه بود- درحالی که درنامه صراحتا قیدشده دانشجویان بالای 72 واحدبایستی شهریه مصوب پردیس رابپردازند و32 واحدی ها معادل ریالی شهریه دانشگاه وحداق شهریه مصوب ولی در عمل برای پذیرش دانشجویی که 100 واحدگرانده طلب سالی 100 میلیون تومان کمک داوطلبانه به دانشگاه می کردند وتا پرداخت نمی کردی پذیرش نمی کردند درحالی که درهمان دانشگاه دانشجو با32 واحد بامبالغ کمتر پذیرش می شد!
مرحله بعدی تبعیض درتطبیق واحدهای گذرانده شده بودوآنانی پدرانشان دکتر ودر دانشگاه شاغل بودند وپارتی داشتند راحت واحدهاشان تطبیق می خورد ولی بقیه به بهانه های واهی کلی از واحدهاشون یاتطبیق نمی خوردیابانمره پایین ارزیابی می شدکه عملا موجب عدم تطبیق واحدهامی شد! ازطرفی دانشجوانتقالی مهلت معافیتش اززمان اعزام به خارج محاسبه می شودکه عملا باعدم تطبیق بسیاری از واحدها عملا شانس شرکت درآزمون تخصص را ازدست می داد.
الان از فرزندم به زور سال گذشته100 میلیون گرفتند ومجددا در ترم سوم باز طلب پول هنگفتی خواهندکرد درحالی که در نامه اش صراحتاقیدشده شهریه مصوب!
به کجامیشه شکایت کرد؟ شکایت کنی اینقدر به دانشجو گیرخوانددادکه از زندگی سیر بشه.
مثلا فرزندم روانشناسی درخارج 5 از 5 گرفته مال اونم تطبیق نزدن ولی اونایی که پدرشون دکتربودن تطبیق خورده! ظلم ازاین آشکارتر؟
الان برای طلب شهریه غیرقانونی چکارمیشه کرد؟ فرزندم با معدل بالای 19 رفت خارج پشت کنکوری هم نبود بعلت گرانی ارز مجبور به بازگشت شددرحالی که 100 واحدگذرانده بود بهد بچه دکترها با 40 واحد پادشاهی می کنند
دانشگاه مشهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
مطالب قید شده کذب کامل بوده تماما فاقد سند است
تمام رشته ها بی در و پیکر شدن فقط چسبیدین به پزشکی! دروازه های علوم پزشکی رو باز کنین بذارین این همه جوون که دلشون میخواد پزشک بشن بتونن ادامه تحصیل بدن. چرا به خاطر یه چیزی که حق جووناست اونا رو به دنبال حقه بازی و جعل و این کارا میندازین یا آواره ترکیه و فیلیپین و قبرس و... اینا میکنید؟!! واقعا آدم دلش به حال این جوونای بیچاره میسوزه که چند سال باید عمر خودشون رو پشت کنکور سپری کنن تا با آرزشون برسن
پاسخ ها
سجاد
| Germany |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
درهای دانشگاه هررشته ای که بخای بازه
البته نه برای من وتو
چه اشکالی دارد با وجود کمبود زیاد پزشک که سرانه از افغانستان هم کمتر است دانشگاه دانشجو بیشتری بپذیرند و یا آموزش پزشکی خود را بفروشند و دانشجوی پولی قبول کند. چرا تقریبا تمام دانشگاه های خارج وقتی می فهمند کسی تمکن مالی دارد او را پذیرش می کنند . اما ما در ایران چنین حقی نداریم. چرا پزشکان اجازه تربیت بیشتر پزشک را نمی دهند و بر خلاف خواسته مردم وزارت بهداشت مانع پذیرش بیشتر می شود.
ناز بی پایان پزشکان علی الخصوص ازنوع متخصص آن بدلیل خیال راحت آنان ازبابت نبود رقابت درمیانشان است که آن هم ازبرکت ایجادانحصاروکمبود شدیدتوسط مافیای قدرتمند وفاسد پزشکان است که از سالهای دوراززیاد شدن تعداد پزشکان از طریق ثابت نگه داشتن (وحتی کمتر کردن!)تعداد صندلی های رشته پزشکی دردانشگاهها جلوگیری کرده اند.
یعنی سلامت هشتاد میلیون جمعیت وبخصوص دهها میلیون نفر ازمردم بی پناه ایران درشهرستانها وروستاها ودسترسی آنان به خدمات دردسترس وباکیفیت درمانی قربانی طمع برخی پول پرستان خودخواه شده است.
خیانت فقط فروش اسرار نظامی واتمی مملکت به بیگانگان نیست!!!
متاسفانه رابطه بازی و پارتی بازی و جعل و کپی برداری علمی و تقلب های مختلف در جامعه علمی بیداد می کند. در ورودی دانشگاه هزاران سهمیه گذاشته اند. در ورودی کار هزاران سهمیه گذاشته اند. در جذب هیات علمی رابطه بازی و سفارش غوغا می کند. نخبگان خانه نشین شده اند یا وادار به ترک کشور! واقعا عاقبت ما جز بدبختی چیزی خواهد بود؟ مدام با شعار که نمی شود کشور را ساخت. از همه دنیا عقب تریم و برای ساده ترین نیازهای خود وابسته ایم و فقط ژست توانمندی داریم. تا انقلابی درونی نکنیم و افراد ناتوان را برکنار و حذف نکنیم و رابطه بازی و پارتی بازی و سهمیه ها بر نداریم این اوضاع ادامه دارد و به هیچ جا نمیرسیم.
وقتی کشور این همه کمبود پزشک داره چرا تعداد پذیرفته شدگان اینقدر کمه؟!!! چه دستهایی در کار است؟!!!
یه نفر با رتبه چند ده هزار از دامپزشکی سیستان و بلوچستان قبول شده بود بعد پدرش چون پزشکه و از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هست فرزندش رو از دامپزشکی سیستان و بلوچستان آوردش تبریز و وارد پزشکی تبریز کرد.
این کارها قطعا مکافات شدیدی داره که گریبان این افراد را خواهد گرفت.
واقعا حق بچه هایی که سه سال شبانه روز درس خوندن و مثلا رتبه 3000 منطقه یک شدند و حتی پردیس زابل رو هم نیوردن چی میشه؟ اون ظرفیتای دانشگاه آزاد رشته های دندانپزشگی بروجرد و داروسازی آملی پارسال به چه کسانی داده شد که موقع انتخاب رشته حذف شده بودند فقط توی مرحله تکمیل ظرفیت دو نفر می خواستن.
سلام
بنده استاد دانشگاه هستم و مدتی به عنوان کمیته انضباطی دانشگاه بودم.
تقلب در دانشگاه یک امر زشت است و معمولا تنبیه دارد بعضا تا چند ترم تعلیق. اما تقلب یک طرف ماجرا است. اصولا تقلب در دروسی که استاد سختگیریهای عجیب و غریب انجام می دهد زیادتر می شود. اما سوال این است آیا تا به حال در کمیته انضباطی با اساتیدی که زمینه چنین تقلبی را ایجاد کرده اند برخوردی شده است.
همیشه خلاف یک امر چند بعدی است که نهایتا یک شخص گرفتار عواقب آن می شود. اما
موضوع مهم این است که چرا اینقدر مساله قبولی در بعض رشته ها برای جامعه حساس شده که باید خانواده ها به هر روشی چنگ بزنند
آیا کسی که استعداد رشته دندانپزشکی را ندارد باید فکر کند که تحصیل در رشته دندانپزشکی یعنی خوشبختی؟
به نظر من این شخص محاکمه شود اما مهمترین موضوع بر می گردد به اینکه ریشه در جای دیگر است. درست مانند همان استادی که زمینه تقلب را در دانشجویان بیشتر کرده است. که تا ریشه وجود دارد فقط روش تقلب عوض می شود.
مشكل را بايد اساسي حل كرد واقعيت اين است كه اموزش عالي بايد متولي اموزش رشته هاي پزشكي باشد نه وزارت بهداشت و درمان شما ببينيد رشته هاي مهندسي در اوايل انقلاب با همين وضعيت رو برو بود ولي الان بقدري مهندس فارغ التحصيل شده اند كه نياز كشور كاملا" برطرف شده و درامد مهندسين كاملا" با شرايط جامعه منطقي ميباشد ولي متاسفانه با برنامه ريزي كه وزارت بهداشت انجام داده است وضعيت جامعه را نسبت به فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي عملا" به حالتي دراورده است كه مطب پزشكان همواره بسيار شلوغ باشد تا درامد نجومي انها نه فقط كم نشود بلكه بصورت تصاعدي افزايش يابد وهمين امر سبب شده كه اكثر دانش اموزان متوسطه اولين هدفشان رشته هاي پزشكي است و يكي از تبعات اين وضعيت انواع رانت ها و تخلفات ميباشد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان