بازدید 17116
نظر نمایندگان درباره کاهش قیمت ارز؛

قیمت اجناس به مرور کاهش پیدا خواهد کرد/ قیمت ارز باید 7 هزار تومان باشد

در روز‌های گذشته، قیمت دلار روند کاهشی داشته، به گونه ای که وارد کانال ۱۱ هزار تومان شده و فعلا بازار روی قیمت ۱۱.۸۰۰ تا ۱۱.۴۰۰ مقاومت نشان می‌دهد. بنا بر پیش‌بینی‌ها امکان پایین آمدن آن در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان نیز وجود دارد، حال آنکه در روز‌های اول ماه گذشته، قیمت ارز بیش از ۱۳۰۰۰ تومان بوده است.
کد خبر: ۹۲۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹ 05 October 2019

چاره‌ای جز تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت وجود نداشت، رحمانی هم می‌تواند از گزینه‌های وزارت خانه باشددر روز‌های گذشته، قیمت دلار روند کاهشی داشته، به گونه ای که وارد کانال ۱۱ هزار تومان شده و فعلا بازار روی قیمت ۱۱.۸۰۰ تا ۱۱.۴۰۰ مقاومت نشان می‌دهد. بنا بر پیش‌بینی‌ها امکان پایین آمدن آن در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان نیز وجود دارد، حال آنکه در روز‌های اول ماه گذشته، قیمت ارز بیش از ۱۳۰۰۰ تومان بوده است.

در روز‌های گذشته، قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد و فعلا بازار روی قیمت ۱۱.۸۰۰ تا ۱۱.۴۰۰ مقاومت نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر پیش‌بینی‌ها، امکان پایین آمدن این قیمت در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان وجود دارد، حال آنکه در روز‌های اول ماه گذشته، قیمت ارز بیش از ۱۳۰۰۰ تومان بود.

اما در این باره باید گفت، دلایل گوناگونی برای ریزش قیمت ارز و طلا در بازار از سوی اقتصاددان‌ها مطرح شده و برخی از آن‌ها دلیل این کاهش ارز را در تشکیل بازار متشکل ارزی و برخی دیگر متعادل شدن بازار را دلیل اصلی افت قیمت ارز می‌دانند. البته برخی‌ نیز سیاست‌های بین المللی و منطقه‌ای دولت را دلیل این کاهش ارزیابی کرده اند.

با این حال، هنوز خبری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست و اجناس موجود در بازار با قیمت دلار ۱۴ هزار تومان تا ۱۵۰۰ هزار تومان در حال خرید و فروش است. به همین دلیل، بسیاری از نمایندگان اقتصادی مجلس، بر این باورند تا زمانی که ثبات در بازار ارز ایجاد نشود، خبری از کاهش قیمت اجناس نیست.

این نمایندگان دلیل کاهش پیدا نکردن قیمت ارز را در بی اعتمادی فعالان اقتصادی به سیسات‌های اقتصادی و همچنین بی ثباتی قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند و به همین جهت اعتقاد دارند که مهم‌ترین مسأله تأثیرگذار در کاهش نرخ اجناس و کاهش تورم موجود در جامعه ثبات نرخ ارز است؛ هرچند روی کاهش نرخ ارز تا قیمت معقول نیز نیم نگاهی دارند.

احمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی، با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز ناگهانی و در شرایط التهاب بالا رفته بود، ما انتظار کاهش داشتیم و طبیعی بود، وقتی بازار به شرایط عادی برگردد، قیمت ارز هم پایین بیاید.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار هنوز تأثیر اساسی بر سایر کالا‌ها نداشته، تأکید کرد: دولت هم پیگیر است که چرا قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده و نیز سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند در این زمینه ورود کند و با رصد فروشگاه‌های بزرگ اعمال نظارت کند؛ بنابراین، طبیعی است، وقتی قیمت‌ها رقابتی باشد، مردم به سمتی خواهند رفت که قیمت ارزان‌تر است و همین باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

با این حال، برخی نمایندگان مجلس تأثیر بازی‌های سیاسی را در تعیین قیمت ارز مؤثر می‌دانند و اعتقاد دارند، اگر اراده‌ای برای کاهش قیمت باشد، قطعا می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد؛ هر چند فضای سیاسی و اتفاقات منطقه را نیز در تعیین نرخ ارز بی تأثیر نمی‌دانند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن ارزیابی دلایل کاهش نرخ دلار گفته است: بالا و پایین رفتن قیمت دلار، بستگی به دولت و بانک مرکزی دارد. اگر بخواهند می‌توانند قیمت دلار را پایین بیاورند؛ هرچند فضای سیاسی و اتفاقات منطقه در قیمت دلار مؤثر است، واقعیت این است که قیمت دلار دست خود دولت است.

البته در این میان، برخی نمایندگان مجلس نیز هستند که اعتقاد دارند قیمت ارز هنوز واقعی نشده و در صورت واقعی سازی قیمت ها، نرخ‌ها بسیار پایین‌تر از این میزانی خواهد بود که اکنون است.

محمد وحدتی هلان درباره این موضوع گفته است: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده که دلار در مسیر برگشت به قیمت واقعی قرار بگیرد. قیمت واقعی دلار ۱۱ و ۱۲ هزار تومان نیست. قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومان است و مطمئنا باید به این قیمت بازگردیم، چون این بازگشت تأثیر جدی در قیمت کالا‌های اساسی خواهد گذاشت. دولت به تازگی با بانک مرکزی جلسه داشته و آقای روحانی هم تأکید کرده که کاهش‌ها باید بر بازار تأثیر مستقیم داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «چه بخواهیم چه نخواهیم کاهش نرخ دلار در بازار تأثیر می‌گذارد» گفت: من از برنامه‌های بانک مرکزی اطلاعی ندارم. حتی شاید بعضی از برنامه‌های بانک مرکزی محرمانه باشد، اما اطلاعات موثقی از سالم بودن اقدامات بانک مرکزی شنیده‌ام. وقتی بانک مرکزی دلار‌ها را به افراد رانت‌خوار ندهد و وقتی دلار‌های ارائه شده ۴۲۰۰ تومانی در محل خودش مصرف شود و یا وقتی بانک مرکزی به کسانی اطمینان کند که هدفشان کمک به زندگی مردم است، کاهش قیمت دلار نیز در بازار کالا‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

بااین‌حال محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در چند وقت اخیر شاهد کاهش قیمت از به صورت چشم‌گیر بودیم اما همان طور که شاهد هستیم هنوز کاهش قیمتی در خصوص کالاها رخ نداده است.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه کالاها دسته‌بندی‌های متفاوتی در تأثیرپذیری از نرخ ارز دارند برخی از کالاها به‌صورت لحظه‌ای و آنی تأثیر می‌گیرند و برخی‌ها با یک وقفه چند هفته ای و برخی هم وقفه چند ماه در کاهش قیمت ها دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مثالا قیمت طلا به لحظه تغییر می کند و زمانی که دلار 14000 تومان می شود سکه حدود 5 میلیون می شود اما اکنون که قیمت دلار کاهش داشته متناسب ا آن کاهش داشته و اکنون به حدود 4 میلیون تومان رسیده است.

وی گفت: برخی ها نیز چند هفته ای تأثیر می‌گیرند مانند خودرو که اکنون شروع‌شده و یا کاهش قیمت تلفن همراه که آن‌هم تأثیرات نرخ ارز را احساس کرده است و اما برخی کالاها مانند لوازم‌خانگی پرسه زمانی بیشتر خواهد داشت.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آنچه مسلم است این است که چسبندگی قیمت در اقتصاد کشور ما بالا است و باید مدت زمان مشخصی از آن بگذرد و به یک ثبات در اعداد پایین برسد تا آثار در بازار ملموس‌تر گردد.

وی گفت: ما می‌توانیم بگوییم که اگر ثبات ارز وجود داشته باشد قطعاً در یک بازه زمانی مشخص قیمت‌ها تعدیل خواهد شد بااین‌حال با توجه به ترکیب کالایی برخی کالاها زودتر و برخی اندکی با تأخیر کاهش قیمت پیدا خواهند کرد.

این نماینده مجلس گفت: پیش‌بینی ما کاهش نرخ ارز است و فکر می‌کنم که این کاهش‌ها ادامه خواهد داشت ولی از نظر ما اولویت ثبات در بازار ارز است. البته کاهش نرخ ارز اثر منفی هم در برخی از جاها دارد و باعث ایجاد رکود و توقف خرید می‌شود اما در صورت ثبات، منطق بهتری بازار پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت‌ها تا کجا پایین خواهند آمد گفت: برآورد ما این است که دلار تا حدود 10 هزار تومان کاهش داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
وقتی می خوان یارانه پنهان رو بردارند انتظار کاهش تورم دست نیافتنیه.
مسلما کشور ما نسبت به عراق که دو جنگ سنگین را تجربه و زیرساخت های آن به کلی خراب شده است وضعیت بسیار بهتری دارد ولی اینکه یک عراقی بتواند یک آب معدنی را در کشور خودش تهیه و با همان پول در ایران 4 بطری آب معدنی بخرد جای بسی تعجب است در حالی که این موضوع باید برعکس باشد و این دلیلی بر گران بودن قیمت دلار در ایران است و باید به مسئولین اقتصادی و بانک مرکزی مدال لیاقت داد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
تعجب نداره از كرامات شيخه !!!!
کدام پیش‌بینی این نماینده درست بوده‌است؟
خیلی چیزها باید باشد ولی عرضه و توان ندارند مسئولان مملکت
قیمت برخی کالاها مانند لوازم خانگی یا لوازم یدکی نسبت به دو سال قبل 8 برابر شده است و هنوز هم در حال افزایش است مشخص نیست اقتصاد ایران چگونه مدیریت می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
صحاب ندارد برادر
بله درست می فرمایید پایین تر از هفت هزار تومان هر متصور است به شرط اینکه با آمریکا مذاکره کنید که فکر نکنم چنیسن کاری صورت بگیرد چون کسی به فکر مردم نیست البته این را هم مد نظر داشته باشید انتخاباتی هم در آینده هست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
بازم آدرس غلط دادی
لطف میکنید قیمت ارز به 7 تومان برسه، ولی با پشتوانه کدامین صادرات نفتی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
به پشتوانه نداشتن واردات و بالتبع عدم نیاز به ارز
گفته اند آرزو بر جوانان عیب نباشد! ایضا زمانی بزرگی از بزرگان این دیار که عمرش دراز باد نیز افاضاتی داشتند بدین شرح که: مردم خیالشان از بابت ارز راحت باشد!
اکثریت آقایان عزیز دلارهاشون رو به صرافی ها بفروشند، خود به خود دلار به 7 هزار تومان سقوط میکنه! خخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
کدام آقایان؟
هیچ چیزی ارزان نمیشه. گرونتر هم میشه.
چرا دروغ. کی اول ماه گذشته 13000 تومن بود!!!!!!!!!!!
یک مورد همینجا عرض کنم، حرف ما که به مقامات نمیرسد، شاید اینجا بخوانند. الان شما به مجتمع های کامپیوتر سر بزنید، اجناس امریکایی مثل apple در بازار هست، سوال اینکه چطور آنها ما را تحریم کرده اند ولی ما اینقدر غیرت نداریم که ورود جنس امریکایی مخصوصا اجناسی که نمونه های گران قیمت و لوکس هستن را ممنوع کنیم؟ شما با خرید یک برند lg یا huawei میتوانید نیاز خود به موبایل را برطرف کنید و نیازی به برند امریکایی نیست، تصور کنید هر apple حدود 1000 دلار قیمت داره و این ارز در شرایطی از کشور خارج میشه که برای مصارف ضروری تر بهش نیاز داریم. یک کلام ، واردات باید اولویت بندی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
درود بر شرفت مرد. حرف دل من رو زدی. اما بعیده كه این مسولان بیدار شوند
دلار 19 هزار توماني چسب سيليكون 12 هزار خريدم حالا دلار ارزان شده 25 هزار خريدم قيمتها به دلار نيست دل به خواهي است
چرا قیمت ارز باید هفت هزارتومان باشد چرا نباید هفت هزار ریال باشد؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
نه دیگه همین 7 هزار تومان هم راضی هستیم
خخخخخخخخخخخخ!!!!! باز نزدیک انتخابات شد و شعارهای توخالی شروع شد!!! قابل توجه نمایندگان : لامپی که با دلار 14 تومنی دو سه ماه پیش قیمتش 18 تومن بود ، امروز با دلار 11600 تومنی خریدم 22 تومن! همون مارک، همون وات، همون مدل. اول فکر کردم فروشنده گرون داده اما از چند جای دیگه قیمت گرفتم با اختلاف 500 تا 1000 تومن بالا پایین.
تابناک منتشر کن تا خواننده ها خودشون قضاوت کنند! راستی پارسال هم چندتا تیتر مشابه زده بودی و از قول نماینده ها گفته بودی دلار میشه 8 تومن! خودت خسته نشدی؟!
تعجب میکنم. اون نماینده ای که میگه قیمت واقعی دلار 6 تا 7 هزار تومنه آیا چیزی از اقتصاد سرش میشه؟! آیا معنی نرخ تورم رو میفهمه؟! کسی که دو ترم در دانشگاه اقتصاد خونده باشه میتونه با یک حساب و کتاب ساده حتی با انگشتان دست و با استفاده از اختلاف نرخ تورم ایران با آمریکا متوجه بشه که نرخ واقعی دلار الان باید بالای 13000 تومن باشه. چرا هیچ کارشناسی نمیره با این به اصطلاح نماینده ها مناظره کنه و سوال پیچشون کنه و به چالش بکشوندشون؟! مثلاً ازشون بپرسه رو چه حسابی میگی قیمت دلار باید این باشه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
تا امثال اینشون رو داریم وضع اقتصادمون همینه
در سکوت کارشناسان اقتصادی نسبت به رشد عجیب وغیرمنطقی بورس درماههای اخیر وتبعات خطرناک ان بزودی حباب عظیم بورس تخلیه خواهدشد وسرمایه گذارانش رابه خاک سیاه خواهندنشاند
در سکوت کارشناسان اقتصادی نسبت به رشد عجیب وغیرمنطقی بورس درماههای اخیر وتبعات خطرناک ان بزودی حباب عظیم بورس تخلیه خواهدشد وسرمایه گذارانش رابه خاک سیاه خواهندنشاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
بورس در ایران نمایشی است و صوری هرکسی سرمایه گذاری کند ویران خواهد شد
چی تو این چهل ساله ارزون شده. آیا قراره خانه که یک شبه میلیاردی شد پایین بیاید یا خدرو که یک شبه چند صد میلیون تومن شد
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
ارزش انسانها
توهم ناشی از عوارض مصرف داروهای تاریخ گذشته .

ارزانی را در خواب هم نخواهید دید
بنا بر پیش‌بینی‌ها!!!!!! امکان پایین آمدن این قیمت در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان وجود دارد،
چرا کسی ازاین پیش بینی ها برای بورس ورشکسته نمیکنه ؟؟؟
باید پایین تا مسئولان بخرند بزارند خونه هاشون بعد دزد بیاد ببره
یاماهنوزفارسی نمی فهمیم یاسخنورانمان مثلاوقتی میگوینددلارپائین میآیدیاترقی میکندویاهمان حدودمیماند ، خنده داراظهارنظرهای عجیب درموردکاهش قیمت دلاربه هفت هزارتومان است که هرچنددوبرابرقیمت آن دریکسال ونیم پیش است ولی به رویاشبیه است بمرگ گرفته میشویم که به تب راضی شویم ودرهرحال دروغی ناممکن وتکراریست که ازشنیدنش خسته شده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
دلار ارزون بشه که همه تور آنتالیا و تایلند و اروپا مینویسند پس بهتره که گرون باشه تا مردم گناه نکنند
دزدی و گرانی اجناس را پیگیری کنید نه دلار دزدی
اگه دلار هفت هزار تومن بشه خیلی ها که دلار احتکار کردن ضرر میکنن و ما راضی نیستیم آقایون ضرر کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
دلار کالا نیست که بتونیم بگیم کسی احتکار کرده
توی کل کشورهایی که تورم بالایی دارن مردم واسه حفظ ارزش پولشون طلا و دلار میخرن
اگر برای انتخابات مجلس در اسفند ماه می خواهید دلار را پایین بیاورید این کار را نکنید
اگر قرار باشه یکی دو ماه از دلار استفاده ابزاری بشه این کار را نکنید
..که انهم تمام شده .جیب هها خالی .سفرهها خالی
ما را سر کارارزانی گذاشتن
بانفت فروشی
چقدر این نماینده ها غیرحرفه ای و آماتور حرف میزنن
نزدیک انتخابات شده و همه دارن تزهای عجیب و غریب میدن.
دلار الان 11 و نیمه اما اجناس خارجی با دلار بالای 16 تومان هست.
سلام، از اینکه دولت دست مستقیم در بالا و پایین آوردن نرخ ارز داشته واز این راه کسب درآمد میکند شکی نیست، لیکن شاخصی که بتواند در پایین آوردن نرخ دلار به رقم حتی ده هزار تومان موجودیت داشته باشد نیست، عمده درآمد ارزی دولت از فروش نفت و گاز ومشتقات نفتی است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر