بازدید 8194

همه چیز درباره ال کلاسیکو 160، طوفان بعد از آرامش یا جنگ وسط زمین چمن

شك نكنيد شاگردان گوارديولا در ال كلاسيكو دربي، خود را نماينده قربانيان حادثه تلخ جنايت نيوكمپ مي‌دانند و پويول پيش از بازي براي جواناني چون مسي، كركيچ و بوسكتس از حماسه بارسلونا در حفظ استقلال كاتالونيا مي‌گويد و آنها را براي حضوري سراسر احساسي در برنابئو آماده مي‌‌كند. بارسا ديدار رفت را با يك گل به سود خود خاتمه داده و حالا رئال در زمين خود به دنبال جبران است.
کد خبر: ۹۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵ 09 April 2010
در اولين شب از هفته سي و يكم لاليگا اسپانيا 5 ديدار برگزار مي‌شود كه طوفاني‌ترين آنها ال‌كلاسيكو‌ دربي است؛ دربی که اسپانیا در هنگامه برگزاری‏اش به دو نیمه کاملاً مجزا از لحاظ هویتی تبدیل می‏شوند و اختلافاتشان را به خوبی و در شرایطی مسالمت آمیز بروز می‏دهند.

به گزارش فارس به نقل از آس و ماركای اسپانیا، رويترز؛ دو تيم رئال مادريد و بارسلونا ساعت 00:30 دقيقه بامداد يكشبه به وقت ايران در در پايتخت غير اروپايي ترين كشور اروپا ورزشگاه سانتياگوبرنابئو به مصاف هم مي‌روند و با وجود 8 هفته باقي مانده از لاليگا تكليف قهرمان را تا حدود بسيار زيادي روشن مي‌كنند.

در بازي‌هاي فردا شب، مالاگا ميزبان سويا است، تنه‌ريف به مصاف ويايادوليد مي‌رود، ويارئال در زمين خود از اسپورتينگ خيخون پذيرايي مي‌كند و خه‌رس برابر ختافه صف‌آرايي خواهد كرد. پس از اين بازي‌هاي آرام، نوبت به ال‌كلاسيكو دربي مي‌رسد، بازي بزرگي كه 167 تلويزيون در سراسر جهان حق پخش مستقيم آنها را در دو حالت بدون واسطه و با واسطه خريداري كرده‌اند.

باز هم همان مستطيل سبز و هيجانات قبل و بعد اين بازي بزرگ و تقابل دو تاريخ كاملا متفاوت بين هواداراني كه هر كدام مي‌كوشند با اشاره به نتايج كسب شده قبلي وجهه بهتري براي جبهه خود دست و پا كنند.

در فرهنگ آمريكاي جنوبي "ال كلاسيكو " به مسابقه فوتبالي گفته مي‌شود كه ميان دو حريف قديمي و ريشه‌دار برگزار شده و هر يك نماينده ملتي يا فرهنگي مجزا است.

اف.سي مادريد و اف.سي بارسلونا آغازگر اين جدال تاريخي بودند و تا امروز تنها تفاوت ايجاد شده در اين ميان پيشوند رئال (رويال انگليسي به نشانه احترام به خانواده پادشاهي اسپانيا) قبل از نام مادريد بوده است اما بارسا حتي به اين تحول نيمه جزئي هم تن نداده و از ابتداي تولد خويش مردمي بوده و مردمي خواهد ماند.

مسابقه فوتبال ميان دو شهر بزرگ اسپانيا به نام‌هاي مادريد و بارسلونا برگزار مي‌شود كه بيشترين موفقيت را در عرصه فوتبال اسپانيا و اروپا داشته‌اند.
اين جدال تاريخي در توصيفي متفاوت از آنچه كه مي‌شود در روزنامه‌هاي غير اسپانيايي مشاهده كرد، به جدال ملي‌گرايان اسپانيا و پيروان مكتب كاتالانيسم اشاره دارد.

جايي كه با وجود تبديل جهان به دهكده كوچك جهاني و پاك شدن آخرين ردپاي سيم‌خاردارهاي مرزي در اروپاي سبز، هنوز هم بوي خون‌هاي ريخته شده توسط جوخه جنايت ژنرال فرانكو به مشام مي‌رسد.
آنها اصرار دارند تا هميشه تاريخ صداي رگبار ويران كننده ارتش ديكتاتوري فرانكو را در ورودي نيوكمپ بشنوند و از كودكانشان نيز بخواهند تا چنين حقايقي را به نسل‌هاي بعد از خود نيز منتقل كنند و فوتبال درست يا غلط، شوخي يا جدي، رسمي يا غير رسمي، بهترين بهانه براي شنيدن اين صداها است.

در اين ميان تلاش روزنامه نگاران قديمي اسپانيا براي چنگ زدن به دامن تاريخ تا حدودي خنده‌دار است چرا كه نمي‌شود در فضاي دهم آوريل سال 2010 ميلادي، ميان سيمان تازه رنگ شده برنابئو، استاديوم مجهز تحت قرارداد با ناسا، سقف الكترونيكي سانتياگو و سيستم هوشمند بليت فروشي مادريد حرف از خون قربانيان حادثه 1898 زد يا از جدايي كاتالونيا نوشت.

انگار همه چيز فشرده و آماده است تا هر تماشاگري در بدو ورود به برنابئو قرص هيجانش را با يك ليون آب خنك مصرف كرده و آرام و بي هدف نظاره‌گر يك بازي ورزشي ساده و معمولي باشد اما نه اينجا هنوز هم سانتياگو برنابئو است و مردم هرگز فراموش نكرده‌اند كه سربازان ملكه در پوشش قوهاي سپيدي، هر سال دو بار براي وليعهد خود خبر خوش به ارمغان مي‌آورند.
در آن سوي ميدان نيز مردان كاتالونيا مصمم‌تر از قبل براي كسب هر 3 امتياز آمده‌اند.

شك نكنيد شاگردان گوارديولا در ال كلاسيكو دربي، خود را نماينده قربانيان حادثه تلخ جنايت نيوكمپ مي‌دانند و پويول پيش از بازي براي جواناني چون مسي، كركيچ و بوسكتس از حماسه بارسلونا در حفظ استقلال كاتالونيا مي‌گويد و آنها را براي حضوري سراسر احساسي در برنابئو آماده مي‌‌كند. بارسا ديدار رفت را با يك گل به سود خود خاتمه داده و حالا رئال در زمين خود به دنبال جبران است.


چرا ال‌كلاسيكو؟
واژه ال كلاسيكو 10 سال پيش از سوي يك نويسنده انگليسي در گاردين چاپ لندن به كلاسيك يا قديمي بودن مسابقه رئال مادريد و بارسلونا تعبير شده است اما حقيقت چيز ديگري است.

فلسفه ال‌كلاسيكو ريشه در يك حادثه مبهم اما تاثيرگذار در فوتبال اسپانيا دارد. پس از پيروزي 11 بر يك رئال مادريد برابر بارسلونا تماشاگران مادريد به تقليد از فوتبال آمريكاي جنوبي واژه ال كلاسيكو را براي جدال تيمشان با بارسلونا انتخاب كردند.

در فوتبال آمريكاي جنوبي به بازي‌هاي بسيار بزرگ و حساس "ال كلاسيكو " مي‌گفتند و آنها نيز اين واژه را از جنگ‌هاي چريكي و حساس ميان سربازان چه‌گوارا و آزادي‌خواهان كوبا در جنگ با آمريكا و مكزيك انتخاب كرده بودند.

به اين ترتيب مشخص مي‌شود كه اساس ال كلاسيكو از جنگ و جدالي غير فوتبالي و تاريخي و ريشه‌دار در فرهنگ آزادي‌خواهي نشات مي‌گيرد.

با اين وجود هنوز هم بسياري بر اين باورند كه نتيجه 11 بر يك تنها يك افسانه است و هرگز حقيقت ندارد چرا كه نمي‌شود پيش از لاليگا و تنها به صرف يك دست نويس امضا شده از سوي يك تاجر انگليسي چنين قضاوتي داشت.


تقابل دو فرهنگ كاملا متضاد
ديدار رئال مادريد و بارسلونا را مي‌توان تقابل دو فرهنگ كاملا متضاد دانست.

اين كه در مترو مادريد ته‌سيگار پيدا مي‌شود و مترو بارسلونا تميزتر و به نوعي اروپايي تر به نظر مي‌رسد، علت اصلي تضاد فرهنگي ميان اين دو منطقه نيست بلكه موضوع به شدت ريشه‌دارتر و تاريخي تر است.

فرهنگ كاتالونيا تا حدود زيادي به انگليس (اشراف مهاجرت كرده در قرن نوزدهم ميلادي) و به فرانسه (فقراي فراري از ناحيه فرانسه زبان سوئيس و باسك و فرانسه پس از جنگ جهاني دوم) مربوط مي‌شود.

فرهنگ مادريد بيش از هر چيزي تحت تاثير قوم قديمي و سلطنتي كاستيانا است كه البته به خاطر پايتخت بودن اين شهر در طول تاريخ دستخوش تغييرات فراواني از جمله مواجه با مهاجران آفريقايي و آمريكاي جنوبي قرار گرفته است.

دو فرهنگ جدا از هم كه به بهانه مالكيت بر اراضي و معادن، پرچم متفاوت، تاريخ و زبان گوناگون و از اين دست اختلافات غير قابل انكار هميشه در تضاد با هم زندگي كرده و مسالمت خاصي در اين بين ديده نمي‌شود.


هيجان در ال موندو كلاسيكو دربي
حداقل دو بار در سال ديدار رئال مادريد و بارسلونا رخ مي‌دهد و حداقل نيمي از جمعيت جهان آن را مستقيما تماشا مي‌كنند. سال 1902 بود يا هفدهم فوريه 1922؛ در هر حال در يكي از شب‌هاي تاريخي فوتبال اسپانيا، اين جدال تاريخي كليد خورد و اسپانيا با بهانه اي ورزشي به دنيا معرفي شد.

در طول زمان بسياري كوشيدند پيكره اين جدال بزرگ را به رنگ خود آلوده كنند اما ال دربي كلاسيكو هنوز هم به رنگ فوتبال است. نه ژنرال فرانكو توانست رئال مادريد را تيم ديكتاتورها معرفي كند، نه كارلوس اول موفق شد آن را سلطنتي جلوه دهد و نه خرابكاران كاتالونيا موفق شدند بارسلونا را به يك دردسر براي جهان فوتبال بدل سازند. اينچنين شد كه مردم روي دست نوشته هاي خود حك كردند: رهايمان كنيد مي خواهيم فوتبال تماشا كنيم.

بارسلونا آئينه كاتالونيا و مادريد نماد مادريد، اين دو خيلي زود به دو قطب فوتبال باشگاهي اسپانيا تبديل شده و ديگر هرگز تخت سلطنت خود را به هيچ رقيبي واگذار نكردند. در پاسخ به اين سوال كه كاتالان از كجا آمده و مردم كاتالونيا چه هويتي دارند بايد بدانيد كه از چه كسي مي پرسيد و در چه موقعيت جغرافيايي قرار داريد.

اگر اين سوال را در مادريد به خصوص در شمال اين شهر از يك پيرمرد عصا به دست بپرسيد شك نكنيد كه به شما خواهد گفت: كاتالونيا؟ فكر كنم اسم يك شهر كوچك يا ده باشد، نمي دانم هر چه هست نبايد هويتي داشته باشد، اسپانيا از اين دهات كوچك زياد دارد، خوردني كه نيست؟

اگر اين سوال را در كاتالونيا از هر طبقه جامعه با هر سني يا هر سليقه اي بپرسيد، به شما خواهند گفت: لطفا در هنگام گفتن كلمه كاتالونيا با وقار بيشتري صحبت كنيد، سرتان را بالا بگيريد و حواستان باشد كه از يك كشور بزرگ و قديمي سخن مي گوييد نه از يك ايالت معمولي.

تصورش را بكنيد در چنين شرايطي ناگهان صفحه تقويم به هفته سي و يكم لاليگا برسد و مردم دو منطقه مادريد و كاتالونيا متوجه شوند كه بايد ضمن تعطيل كردن زندگي معمولي زندگي اصلي خود را براي حداقل يك هفته از سر بگيرند.

در اين يك هفته رستوران ها محل تقابل هواداران دو تيم مي شود، كافي شاپ ها هر لحظه احتمال انفجار جمعيت دارند، روزنامه ها صبح زود تمام مي شوند، همه چيز در كلمه فوتبال خلاصه مي شود، مردم مادريد بر سر قبر مردگان خود رفته و طبق مراسمي قديمي روح آنها را براي حضور در ورزشگاه رسما دعوت مي كنند و مردم كاتالونيا نيز با حضور در كليساي نزديك خانه خود برابر پرچم آن چه كشور كاتالونيا ادعا مي كنند دعا خوانده و تمركز مي گيرند. اين همان يورو دربي واقعي است كه اگر منصفانه تر بنويسيم بايد ال موندو دربي يا دربي جهاني بخوانيمش.


دي ‌استفانو بخشي از تاريخچه ال كلاسيكو
دهه 1950 براي دو تيم رئال مادريد و بارسلونا دهه‌اي گره خورده با نام آلفردو دي‌استفانو است. دي‌استفانو بازيكني است كه هر دو تيم مذكور در آن دوره خواهانش بودند و تلاش مي‌كردند به هر قيمتي وي را به خدمت بگيرند. وي در آن زمان بازيكن تيم دپورتيوو لوس ميوناريوس بود و قصد داشت راهي تيم ريور پلاته آرژانتين شود. جنگ تمام عياري ميان دو غول اقتصادي آن زمان در ورزش اسپانيا به راه افتاد و هيچ كدام از دو طرف راضي به عقب نشيني نمي‌شد.

در نهايت، مونيس كالرو رئيس وقت فيفا در امور نقل و اتقالات بازيكنان، همان كسي كه چند ماه قبل از آن لاديسلائو كوبالا بازيكن افسانه‌اي بارسلونا را به اين تيم هديه كرده بود تصميم گرفت براي رئال مادريد در مورد خريد دي استفانو شرط بگذارد و آن اين كه يك سال دي استفانو را در خدمت بگيرد و سال بعد آن را به بارسلونا واگذار كند.

رئال مادريد كه زودتر از بارسا پيش دستي كرده و كل هزينه بيمارستان همسر آلفردو دي‌استفانو را نيز پرداخت كرده بود با قبول اين شرط آلفردو را وارد برنابئو كرد.
وي در بازي برابر بارسلونا دو گل زد و چنان خوشحالي كرد كه باشگاه بارسلونا نيز رسما و براي هميشه با او خداحافظي كرد.

رئال مادريد با آلفردو دي‌استفانو 5 بار قهرمان اروپا شد و بارها جام قهرماني در لاليگا و كوپا دل ري را بالاي سر برد. بي شك ال دربي سال 1953 براي بارسلونا يكي از تلخ‌ترين ال دربي‌هاي تاريخ بود.آلفردو دي استفانو در همان سال به رئال مادريد پيوست و در مدت عضويتش در رئال مادريد 24 بار برابر بارسلونا قرار گرفت و 15 گل وارد دروازه اين تيم كرد.

دي استفانو در ال دربي سال 1953 روي ضربه سر به بارسلونا گل زد و در حين خوشحالي خود براي هواداران بارسا خط و نشان كشيد. او كه قرار بود به بارسلونا برود مسير خود را به سمت رئال مادريد تغيير داد و حاضر نشد براي درمان همسرش از بارسلونا پول قرض بگيرد.


نقش اعداد در بازي بزرگ
بازي بزرگ ميان رئال مادريد و بارسلونا براي مردم خرافاتي اسپانيا هميشه وابسته به انرژي‌هاي مثبت و منفي بوده و اعداد در آن نقش بسيار مهمي دارند.

107: سال از اولين ال دربي اسپانيا مي‌گذرد و در اين ميان مرور آمار خواندني اين دو تيم خالي از لطف نيست.

19: اين رقم مربوط مي شود به تعداد قهرماني هاي بارسلونا در لاليگا، البته با استناد به آمار فدراسيون فوتبال اسپانيا كه لاليگا قبل از 1922 را قبول ندارد.

عدد 19 گويا عدد مورد علاقه بارسلونا است. اين تيم به همين تعداد رختكن نيوكمپ را بازسازي و براي تعمير اين ورزشگاه بزرگ پروژه تعريف كرده است.

رئال مادريد نيز از عدد 19 بي نصيب نيست و از تاريخ تاسيس باشگاه تاكنون 19 بار رئيس عوض كرده است.

بارسلونا در سال 1899 و رئال مادريد در سال 1902 تاسيس شده و اين برگ برنده هواداران بارسلونا است تا هميشه باشگاه خود را قديمي‌تر توصيف كنند.

عدد 30: دو تيم رئال مادريد و بارسلونا از 159 بازي انجام شده به 30 تساوي دست پيدا كرده‌اند.
بالاترين تعداد هواداران آسيب ديده و مجروح پس از درگيري هاي خياباني پس از ال دربي به مرز 30 نفر مي‌رسد و 30 هوادار بارسلونا در سال 1928 توسط جوخه اعدام ارتش سازماندهي شده ژنرال فرانكو اعدام شدند.

اين دو تيم تاكنون 24 بازي دوستانه و به نوعي غير رسمي برگزار كرده‌اند. اين ديدارهاي دوستانه معمولا در آمار و ارقام رسمي رقابت‌هاي بين دو تيم لحاظ نمي‌شود و به همين خاطر معمولا در آمار ارائه شده ارقام متناقضي ديده مي‌شود و چون نتايج به دست آمده در بازي هاي دوستانه به سود بيشتر به سود رئال مادريد بوده روزنامه هاي مادريدي اصرار عجيبي در رسمي جلوه دادن اين بازي‌ها دارند.

در سال‌هاي 1936 تا 1939 به خاطر جنگ‌هاي داخلي در اسپانيا و جنگ خانمان‌سوز سيويل هيچ بازي برگزار نشد. در آن سه سال اتفاقات تلخي براي باشگاه بارسلونا رخ داد و شايد مهمترين آنها به رگبار بستن 6 بازيكن بارسلونا توسط سربازان ژنرال فرانكو باشد.

عدد 6: براي رئال مادريد هرگز عدد خوبي نيست و شكست 6 بر 2 برابر بارسلونا آنهم در برنابئو شايد براي اهالي مادريد آخر دنيا و پايان زمان بود اما عدد 6 آنقدرها هم بد نيست و براي رئال مادريد گاهي يادآور برخي خاطرات خوش نيز هست.

رئال مادريد 6 بار به بهانه هاي مختلف ميهمان پادشاه بوده و آنها كه با فرهنگ مردم اسپانيا آشنايي دارند مي دانند كه ميهمان پادشاه اسپانيا بودن براي مردم چه ارزشي دارد.

اين دو تيم در سال 1916 به تساوي 6 بر 6 رسيده‌اند.
از ديگر 6 هاي جالب در تاريخ بازي اين دو تيم مي شود به نتيجه 8 بر 2 اشاره كرد، جايي كه رئال مادريد با اختلاف 6 گل در سال 1935 برابر بارسلونا به پيروزي رسيد.
از طرفي براي آنكه حق مطلب در مورد عدد 6 ادا شده باشد بد نيست بدانيد كه تنها 6 درصد گل‌هاي رد و بدل شده بين دو تيم در 10 دقيقه ابتدايي بازي به ثمر رسيده است.

رئال مادريد در پيروزي هاي عجيب برابر بارسلونا سابقه اي بيش از اين حرف‌ها دارد، به عنوان مثال رئال مادريد در سال 1943 و در بازي برگشت از جام حذفي اسپانيا كه به نوعي بازي شماره 57 دو تيم در تاريخ فوتبال باشگاهي اسپانيا محسوب مي شود موفق شده بارسلونا را با نتيجه 11 بر يك شكست دهد.

اگر همه بازي ها حتي دوستانه و حذفي و اروپايي را در كنار يكديگر قرار دهيم، تعداد تساوي ها از مرز 30 گذشته و به 45 مي‌رسد، پيروزي هاي بارسلونا نيز به مرز 91 رسيده و رئال مادريد در كل به 89 پيروزي مي رسد اما معمولا در اين اطلاعات آماري بازي هاي لاليگا را مد نظر قرار مي دهند.
تنها گل دقيقه يك در ال دربي كلاسيكو را رئال مادريد در سال 1940 توسط آلونسو به ثمر رسانده است.


پويول مسئول مهار رونالدو شد
به دستور سرمربي بارسلونا، پويول مسئول مستقيم مهار مهاجم پرتغالي رئال مادريد شد.

كارلس پويول مدافع متعصب باشگاه بارسلونا قصد دارد كريس رونالدو را مهار كند. پويول خطاب به خبرنگاران گفت: مها رونالدو براي من آسان‌ترين كاري بود كه امكان داشت از سوي گوارديولا تجويز شود.

وي افزود: موتور گلزني رئال مادريد رونالدو نيست اما قبول دارم كه اگر او را مهار كنيم نيمي از رئال مادريد فلج مي‌شود بنابراين اين كمترين كاري است كه مي‌توانم براي بارسلونا انجام دهم.


کاکا غایب بزرگ دربی 160
در ديدار شنبه شب دو تيم كه تا حدود زيادي مي‌تواند سرنوشت قهرمان فصل جاري لاليگا را تعيين كند كاكا ستاره برزيلي رئال حضور نخواهد داشت. به نوشته رسانه‌ها اين بازيكن برزيلي همچون گذشته با آسيب‌ديدگي روبروست و براي اين ديدار به موقع آماده نخواهد شد. رئال مادريد و بارسلونا كه هم اكنون تنها به خاطر تفاضل گل در مكان‌هاي اول و دوم جدول رقابت‌هاي لاليگا ايستاده‌اند به ديدار شنبه با نگاهي ويژه چشم دوخته‌اند.

كاكا در پي ادامه دار شدن آسيب‌ديدگي‌اش تاكنون نتوانسته است در تمرين‌هاي رئال شركت كند و از همين رو در اين بازي حساس حضور نخواهد داشت. بازيكن تيم ملي فوتبال برزيل به اين دليل از 4 هفته گذشته تاكنون قادر به بازي نبوده است. او در ماه دسامبر هم چند هفته را به خاطر آسيب‌ديدگي دور از ميدان به سر برده بود.


تدابير شديد امنيتي در خيابان اسپينا
در آستانه ال‌كلاسيكو‌دربي، نيروهاي امنيتي در اطراف سانتياگو برنابئو مستقر شده‌اند.

دولت اسپانيا براي برقراري نظم و امنيت از چند روز مانده به ال‌كلاسيكو دربي، نيروهاي متخصص خود را در اطراف سانتياگو برنابئو به خصوص در خيابان رئال مادريد، كونچا اسپينا و ايستگاه مترو پيو 12 مستقر كرده است.

ال دربي كلاسيكو جمعيت زيادي را به شمال شهر مادريد جذب مي‌كند. وجود دو ايستگاه مخصوص بنزين و گازوئيل در نزديكي برنابئو هميشه باعث نگراني پليس مي‌شود.


8 فينال بزرگ در انتظار بارسلونا و مادريد
دو تيم پرهوادار فوتبال اسپانيا تا پايان لاليگا 8 بازي بزرگ و حساس را پيش رو خواهند داشت.

بارسلونا پس از ال كلاسيكو دربي كه فردا شب برگزار مي‌شود، به ترتيب تا پايان لاليگا به مصاف تيم‌هاي زير مي‌رود: دپورتيوو لاكرونيا، اسپانيول، خه‌رس، ويارئال، تنه‌ريف، سويا و رئال وايادوليد.

رئال مادريد نيز پس از ال كلاسيكو دربي در هفته سي و يكم لاليگا به مصاف 7 تيم زير مي‌رود: آلمريا، والنسيا، رئال ساراگوسا، اوساسونا، رئال مايوركا، اتلتيك بيلبائو، مالاگا.

بدون ترديد ال كلاسيكو دربي با تمام حساسيت خود نمي‌تواند تعيين كننده سرنوشت قهرمان لاليگا امسال باشد و 8 قدم باقي مانده براي رسيدن به قله لاليگا به شدت حساس و سرنوشت ساز خواهند بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار