بازدید 20378
تاملی بر غائله هولناک لردگان؛

صدای پای موج چهارم ایدز در کشور را شنیدید؟!

بدین ترتیب ۲۶ تن در این روستا به ویروس نقص ایمنی گرفتار آمده اند که در میانشان نوازدان نیز دیده می‌شوند. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا نوزادان نیز بر اثر تزریق مبتلا شده‌اند؟ مگر نه این است که این ویروس از طریق خون و یا مسائل آمیزشی منتقل می‌گردد و راهی برای سرایت آن به نوزادان نیست؟ این‌ها سوالات پرتکرار بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی در ساعات اخیر هستند.
کد خبر: ۹۲۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ 03 October 2019
تابناک اجتماعی -
با گذشت یک روز از انتشار شایعه ابتلای گسترده اهالی روستایی در لردگان به ویروس نقص ایمنی یا همان HIV، به نظر ابعاد واقعی ماجرا کامل روشن شده است، هر چند با موشکافی در آن، به نکات دردناکی خواهیم رسید.

به گزارش «تابناک»، با گذشت ساعاتی از انتشار خبر تجمع اهالی معترض روستای «چنار محمودی» مقابل فرمانداری لردگان و بازتاب بسیار وسیعی که این خبر در شبکه‌های اجتماعی یافت، بالاخره برخی مسئولان مجاب شدند که توضیحاتی در این خصوص ارائه داده و برای آسوده کردن خیال عموم، پرده از واقعیت بردارند.

آن گونه که قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته، ابتلای برخی از اهالی این روستا به ویروس عامل بیماری ایدز، صحت دارد، اما این رویداد نه در نتیجه آزمایش قند خون یا مسائلی از این دست، که به واسطه معتادان رقم خورده است؛ معتادان تزریقی که قربانی تاکید کرده شمارشان در روستای یاد شده ۲۰ تن بوده است.

این در حالی است که به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، روستای چنارمحمودی حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد و شمار مبتلایان به اعتیاد در آن، ۲۴۰ تن است و تنها کسر کوچکی از ایشان از تزریق استفاده می‌کنند که ظاهرا به واسطه شان، ویروس اچ آی وی در میانشان همه گیر شده و البته از دایره این جمع نیز بیرون رفته است.

بدین ترتیب ۲۶ تن در این روستا به ویروس نقص ایمنی گرفتار آمده اند که در میانشان نوازدان نیز دیده می‌شوند. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا نوزادان نیز بر اثر تزریق مبتلا شده‌اند؟ مگر نه این است که این ویروس از طریق خون و یا مسائل آمیزشی منتقل می‌گردد و راهی برای سرایت آن به نوزادان نیست؟

این‌ها سوالاتی هستند که برخی در پی اظهار نظر قربانی در شبکه‌های اجتماعی بیان کرده اند و حتی بعضی پا را فراتر از طرح این ابهامات گذارده و نتیجه گرفته اند که احتمالا پای خطا و قصور مراکز بهداشتی نیز در میان است. گمانه زنی‌ای که ظاهرا مقدمه برای طرح آن هم فراهم است چراکه بهورز روستای یاد شده هم بازداشت شده است.

فردی که وزیر بهداشت برای آزادی وی شخصا نامه نگاری کرده و مدعی شده که کشف ابتلای شماری از اهالی روستا به ویروس اچ آی وی نتیجه تلاش‌های مسئولانه وی بوده است. تلاشی که نمکی تاکید دارد قرار بوده پوشیده و محرمانه بماند تا اینکه یک مقام قضایی استان به ماجرا ورود کرده و بهورز را مقصر تشخیص می‌دهد و بازداشت می‌کند.

البته وزیر بهداشت در نامه اش خطاب به وزیر دادگستری به نکته دیگری نیز اشاره کرده است؛ اینکه کانون آلودگی (نقل به مضمون از وزیر!) «معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شده» است. گزاره‌ای که می‌تواند حاشیه‌هایی به دنبال داشته باشد، هرچند به نوعی توضیح دهنده چرایی ابتلایی نوزادانی در روستا به ویروس نقص ایمنی هم هست.

برای درک ماجرا بهتر است چگونگی ورود ایدز به کشورمان را مرور کنیم که با واردات خون‌های آلوده شروع شد و موج نخست ابتلای به ایدز در ایران نام گرفت و بعد به موج دوم، یعنی استفاده از سرنگ‌های مشترک در معتادان تزریقی و ابتلای شمار زیادی به ویروس اچ آی وی از این طریق رسید و در ادامه آن، موج سوم یعنی ابتلای شماری از هموطنانمان با روابط جنسی ناایمن رقم خورد.

شیوع ابتلا به این ویروس که از مدت‌ها پیش کارشناسان تاکید دارند موج جدیدی از آن در راه است. موجب که در آن تزریق مشترک و روابط جنسی ناسالم توامان نقش آفرینی می‌کنند و عواملی مانند روانگردان‌ها و محرک‌ها در تبدیلش به موج ابتلای به بیماری‌هایی مانند ایدز، نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

از جمله نکات دردناک در این موج، احتمال ابتلای زنانی است که ممکن است هیچ عمل خطرناکی مرتکب نشده باشند و به واسطه شوهر معتاد و مبتلا به ویروس، در معرض ابتلای به ویروس و در نهایت، بیماری ایدز قرار گیرند. زنانی که می‌توانند این ویروس را به فرزندانشان نیز منتقل نمایند تا رویدادی به شدت دردناک به وقوع بپیوندد.

وضعیتی که ظاهرا رویداد رقم خورده در روستای چنارمحمودی از توابع لردگان را می‌توان در زیرمجموعه آن تفسیر و تعبیر کرد. اینکه اعتیاد تزریقی زمینه ابتلا به ویروس شده و به واسطه مبتلایان، ویروس به زنان و نوزادان هم سرایت کرده است؛ صدای آشکار پای موج چهارم ایدز که دیگر قربانیانش به افرادی که مرتکب اعمال خطرناک می‌شوند نیست و می‌تواند بی گناهان را نیز قربانی کند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۱
به نظرم روخداد دیروز ارتباطی با موج‌چهارم ندارد.
اولا به هیچ وجه در ماههای اول ابتلا به ویروس اچ آی وی این موضوع از هیچ راهی قابل تشخیص نیست. پس اینکه یهو تو اخبار گفته شود این تعداد ادم مبتلا شدند مستند نیست.
دوم اینکه ویروس ایدز در خارج بدن مخصوصا در محیط خشک، بسیار غیر پایداره و ضمنا زمینه سازی خاصی نیاز هست که فرد در معرض خطر الوده شدن قرار بگیرد و حتی در این حالتم بنا به طریقه الودگی با گستره وسیعی از احتمالات طرفیم. چرا که اگه غیر این بود تا الان جمعیت جهان ده بار منقرض شده بود.

لذا ضمن رد این موضوع با چندمین موج ایدز، در مورد واقعه روزهای گذشته اجازه بدید موضوع توسط کارشناسان کاملا بررسی و زوایای موضوع اشکار بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
وزیر محترم بهداشت که تو این قائله کاسه داغتر از آش شده بفرماید ببینم چرا اقدامات پیشگیرانه ر ا انجام نداده که اینهمه ایدز به دیگران سرایت نکند در آن منطقه
؟
وزیر بهداشت به خاطر سهل انگاری در پیشگیری از سرایت ایدز به دیگران باید در دادگاه محاکمه گردد

چرا به مادران بارداری که ایدز داشتند اجازه بارداری دادند؟ چرا آنها را آگاه نکردند؟
مگر نمیگوید سیر ایدز را کاملا میدانسته؟
اگر میدانسته چرا سرنگ رایگان در اختیار معتادان قرار نداده که از سرنگ مشترک استفاده نکنند؟
ناشناس
| Canada |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
بعضی وقتها آدم میمونه جواب بعضیها رو چی بده! میگه وزیر بهداشت چرا اجازه بارداری به مادران باردار داده! انگار اجازه بارداری مردم دست وزیر بهداشته یا وزیر همه افراد معتاد رو میشناسه و میدونه کدومشون ایدز داره.
اگه مقابله یا قوه قهری برای برخورد با معتادان نیاز باشه که پلیس اولی تر هست. چرا نمیگی تقصیر پلیس هست که اصلا معتاد وجود داره و آزادانه برای خودش تزریق میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
ناشناس ۰۰:۱۵ نمون حرکت کن برادر

بله این ادعایی بود که خودشون تو رسانه ها مطرح کردن و گفتن سیر ایدز رو در اون منطقه کاملا ! در جریانش بودن و میدونن منشا اون از کجاست

مشکل ما همین اظهار نظرهای سخیفانه از طرف افراد همه چیزدان هست

به اطلاعتون برسونم که بله از نظر سازمان بهداشت جهانی مادران اچ آی وی مثبت باید از بارداری خوردداری کنن و در صورت بارداری باید داروهای ضد ایدز استفاده کنن و شرایطی رو رعایت کنن که انتقال ایدز به کودک به حداقل برسه نه اینکه کاملا احتمالش صفر بشه

موضوع بعدی اینه که برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگر معتادان وزارت بهداشت باید سرنگ رایگان در اختیار معتادان بگذاره

موضوع بعدی هم اینه که در خبرهای قبلی گفته شده به دلیل وضعیت بد معیشتی در اون منطقه تعداد معتادان زیاد شدن و بهبود وضعیت معیشتی وظیفه پلیس نیست

موضوع بعد هم اینه که اگه امکانش برای پلیس بود معتادان میدان شوش و راه آهن و میدان قزوین رو فکری به حالشون میکرد که نه از لحاظ فضا و نه از لحاظ امکانات چنین چیزی ممکن نیست
ناشناس
| Germany |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
این صدای زنگ را باید مسئولین کشوری بشنوند که کودکان و نوجوانان معصوم ما در خطرند. حتی کودکان شما!!
بنده قبلا هشدار داده بودم ولی کامنتم منتشر نشد، کیفیت وسایل پیشگیری از ایدز تولید داخل (اسمش رو نمی نویسم که منتشر بشه) پایین است. سری به داروخانه ها بزنید، داروخانه نزدیک میدان فردوسی که معروف است، یک بسته به بنده داد که تاریخ انقضاءش گذشته بود، همین داروخانه یک بسته دیگر ظاهرا خارجی داد، که پاره شد! در حالیکه چند سال پیش وسایل پیشگیری از بیماری رو از خارج وارد میکردن و کیفیت بسیار بالایی داشت. ضمنا آموزش پیشگیری از ایدز در ایران جدی گرفته نشده، چون صحبت کردن ازش تبدیل شده به تابو، و ظاهرا تا وارد خون ما نشه قرار نیست زنگ هشدار به صدا در بیاد.
ظهرالفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس
فساد در دریا و خشکی پدیدار شد بواسطه آنچه مردم با دستان خودشان انجام داده اند.

اعتیاد،روابط نامشروع یا غیر مطمئن،کم فروشی،گرانفروشی،دزدی ، سگ بازی ،بی حجابی و کم حجابی و و و
برخی هم باعث افزایش دیگری میشود مثلا بی حجابی و کم حجابی میتواند باعث افزایش دزدی و اعتیاد و تجاوز به عنف و افزایش بیماری های جنسی شود و در این بین برخی همسران بی گناه هم به پای گناهاران میسوزند ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
شاید صیغه بوده..از کجا میدونی نامشروع بوده؟
ahmad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
این سگ بازی رو خوب گفتی که دیگه شورشو در اوردن
ناشناس
| Czechia |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
همه چیو به حجاب ربط میده.
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
با سلام
دوست عزیز این مواردی که گفتی شاید در شهرهای بزرگ اتفاق هم بیفتد چه ربط به این مردم بی نوا در یک روستای دور افتاده دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
كسي از سگ ايدز نمي گيره ولي از همسايه مي گيره !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
در جامعه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانیست. اگه نسبت به گسترش فساد در جامعه بی تفاوت باشیم، تبعات اون دامن خودمونو هم می گیره هرچند خودمون از اون گناه دوری کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
مغز منجمد و آکبند خطرش از همه اینها بیشتره
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
کم حجابی و بی حجابی باعث این موترد نمیشود . بی حجابی باعث جلو گیری از باران نمیکند . زلزله باعثش فعالیت زمین هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
نگاه ايدئولوژيک به مسايل اجتماعي و تحليل آن ها از اين دريچه درست نيست. آيا همه کساني که دين دار مي شوند؛ لزوما درست کار هستند و آيا کساني که دين دار نيستند؛ هميشه درست کار نيستند.
بايد نگاه درست انتقادي از ديدگاه جامعه شناسانه؛ بهداشتي ، فرهنگي و اقتصادي به موضوع داشت و چرايي اين پديده هاي شوم را در يک جامعه بررسي کرد. آري مي پذيريم که دين بر اساس يک باور عميق و درست مي تواند اخلاق درست را در يک جامعه نهادينه کند. اما وقتي دين مداران نمادين خود نمادي از رفتارهاي نامتعارف از دين را رقم مي زنند؛ ديگران را دين گريز مي کنند. ما هم اکنون با يک پديده شوم اجتماعي رو به رو هستيم و زنگ خطر بزرگي است که بايد همه دست به کار شوند.
بايد از خود پرسيد که فقط يک روستا در کشور آلوده شده است؟ آيا روستاهاي ديگر نيستند که آلوده نباشند؟ آيا شهرهاي ما آلودگي ندارند؟ چند نفر در کشور گرفتار اين پديده شوم شده اند؟ چگونه بايد با اين پديده خطرناک مبارزه کرد؟ نقش مردم چيست؟ نقش دست اندرکاران چيست؟ نقش متخصصين مختلف چيست؟ و نقش ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
دوستمون خوب اومدند که مغز های منجمد و آکبند خطرش از هر چیزی بیشتره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
میگه عامل زلزله مواد درون زمین وحرکت های فیزیکی صفحات زمین هست درسته .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
مغزهای آکبند یعنی نوک دماغت رو جلوتر نبینی وبه نیروی ماورای خداوند اعتقاد نداشته باشی
حرکت صفحات زمین هم معلول اراده بالاتریست که خالق زمین هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
باریکلا قران بخون روزانه
ولی در مورد آیاتش هم گاهی وقت کردی تفکر کن

فقر از هر دری اومد ایمان از اون در میره برادر

رسول خدا فرمود:

كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً

بخون برادر معزز بخون باریکلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
جناب علی ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱

یه جای قرانم گفته
یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بَعْضَ الظّنِ اثمٌ.

تو مطمئنی اونا فساد کردن و مبتلا به ایدز شدن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
اخیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد رتبه نهم در مصرف الکل هستیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
وقتی از آیه و حدیث و دین سخن میگوییم متهم به مغز منجمد میشویم اما همگان باید بدانیم که دین دقیقا به معنی راه و روش است ...راه و روش صحیح زندگی که اسلام ارائه فرموده و هر چقدر از این دین الهی دور شویم بلایا بیشتر میشود و بلا هم فقط سنگ و صیحه آسمانی نیست و همین مشکلات خطرناک که در جامعه ایجاد شده بلاست ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
درسته که نمیشه همه چیز را به بی حجابی و ... مستقیما نسبت داد ولی هر وجدان اگاهی به خوبی این گسترش فحشا و فساد را اونم در هر زمینه ای میفهمد
سرنگ هایی که در کشور ما استفاده میشه در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده.الان در اکثر کشورهای پیشرفته و درحال توسعه سرنگ هایی استفاده میشه که بعد از استفاده یک نفر قابلیت بازگرداندن پیستون و استفاده مجدد را ندارد قیمتش هم تفاوت زیادی با سرنگ های عادی ندارد.
به اطراف میدان راه آهن یک سری بزنید، قطار ما ساعت 4 صبح رسید تهران من جرات نداشتم از راه آهن بیام بیرون و با اتوبوس BRT برم به منزل، صبر کردم تا کمی هوا روشن شد. از بس معتاد تزریقی ول هستن در این منطقه، و تعجب میکنم چرا جمع آوری نمیشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
قشنگه دیگه کلی زامبی میبینی.ادرنالین مجانی
وای بر مسئولین ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
وای برمردم ما که از اخلاق وحیا دورشدن
انتقال ایدز از مادر به جنین کاملا محتمل هست مگر اینکه روشهای خاص در نظر گرفته بشه مثل استفاده از داروها انجام سزارین بجای زایمان طبیعی و عدم شیر دهی مادر که تازه احتمال رو کاهش میده نه که صفر کنه.کاش یکم مطالعه قبل نوشتن مقاله داشته باشین
آمار اعتیاد در یک روستا ۲۵۰ معادل ۱۰ درصد .
یعنی ایران ۸میلیون معتاد داره ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
شایدم بیشتر
آمار اعتیاد در یک روستا ۲۵۰ معادل ۱۰ درصد .
یعنی ایران ۸میلیون معتاد داره ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
شاید هم بیشتر. اگر سیگاری ها را هم اضافه کنی به درصد وحشتناکی می رسی
دردناک تر از موج چهارم و غیره، اعتیاد بیش از ۱۳.۳ درصدی اهالی یک روستاست!
بایستی هرچه سریعتر فکری به حال مساله اعتیاد کرد، چرا که دزدی و تجاوز و قتل و ایدز و متلاشی شدن خانواده ها همگی از عوارض و نتایج اعتیاد است
برخی اهالي روستا دچار بي بند و باري اخلاقي شده اند و بر حسب تصادف بهيار خانه بهداشت متوجه شده . بيخودي گردن تست قند و اينا نندازين . انكار فساد جنسي فايده اي نداره بايد راه هاي پيشگيري از ايدز اموزش داده بشه . حالا هي خودتون رو بزنين به خواب .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
دقیقا گناه گند و کسافتکاریهاشونو میندازن گردن.
بهیار یا کارمند بهداشت بخت برگشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
الان دیگه درایران هم مهمترین راه انتقال این ویروس روابط جنسی یه اما خوب مسولین و مردم دوست دارن انکارکنند ودنبال بهانه های بی معنی مثل انتقال ازطریق تست قند میگردن باورش سخته اما حتی در روستاها هم بی اخلاقی وبی بندوباری رسوخ کرده
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
اینهمه بروشور و آموزش هست.شما دقیقا کجاش رو میخواهی آموزش بدهند؟
به عنوان یک پزشک ازمایشگاهی عرض میکنم که اولا این ویروس ازراه تست قند خون به هیچ وجه منتقل نمیشه واین هیاهوها الکی وبی پایه هست.مطلب بعدی اینکه چرا اباید یک بهورز از یک سرنگ برای خونگیری استفاده بکنه؟ چه انگیزه ایی میتونه داشته باشه ؟ مگر افرادی که ازمایش میدن خودشون نمی بینند که سرنگ نو هست یا مستعمل؟ مگه فرد نمونه گیر جلوی خود افراد سرنگ نو را باز نمیکنه؟ازاون گذشته بین زمان ورود ویروس به بدن تا ابتلا فرد یک فاصله زمانی وجود داره واینطور نیست که اینها هفته پیش به قول خودشون ازمایش دادن وحالا به یکباره مبلا بشن.راههای ابتلا ویروس اچ ای وی مشخصه: معتادان تزریقی.تزریق خون الوده.روابط جنسی پر خطر.همچنین مادران باردار زمان زایمان میتونن نوزادان رو الوده کنند .ازراه دیگه ایی ویروس منتقل نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
بین تشخیص ازمایشگاهی و الوده شدن به این بیماری شش
ماه حدودا زمان لازمه . اگر قضیه برای یکی دو هفته باشه و طرف تست اچ ای ویش مثبت باشه یعنی قبلا دچارش بوده . مگه بهورز امکان داره از یه سرنگ برای 2000 نفر استفاده کنه و همشونم مثل یه ادم ساده متوجه نشن و بعدش متوجه بشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
ببخشید اون که منفی داده میشه بگه کجای این نوشته اشکال داره؟
حالا تا مینونین انکار کنید.........
بهورز حتما باید محاکمه بشه .
وزیر بهداشت هم باید محاکمه بشه
سال گذشته بود که وزیر بخشنامه کردن از ابزار و وسایل یک بار مصرف ، بعد از استریل چند بار استفاده بشه .
چر ا آخه؟ . خود وزیر قبول میکنه از اون وسایل یک بار مصرف دوباره برای درمان خودش استفاده کنند؟

وزیر به جای عذرخواهی کردن اومده مقام قضایی را مقصر جلوه داده!!!!!!

واقعا اگر همین مقامات قضایی نبودن معلوم نبود اینها چه کارها که نمی کردن.
دست دادستان درد نکنه بهورز را بازداشت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
تو قشنگ معلومه از اونایی که خبر رو که میخونی دیگه فکر نمیکنی بهش،همینجور پشت سر هم فقط نظر میدی....یه خورده فکر کن،بخدا ضرر نمیکنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
بدون فکر و از رو جوگیری گفتن جملاتی مثل : اونو بگیرید!اینو محاکمه کنید!بقیشونو اعدام کنید!!
تو قطعا یه ایرانی اصیل و جوگیری..دروود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
پروفسور اون بخشنامه برا وسایل فلزی و مشخصی بود که قابلیت استریل شدن داشتن نه سرنگ یه بار مصرف پلاستیکی...همیجوری حرف میزنی الکیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
اتفاقا با ورود مقام قضایی این خبر پیچید و امثال تو بدون هیچ اطلاعی حکم صادر میکنن برا وزیر و بهورز.الان مقام محترم قضایی وزارت بهداشت کارشو میکرد به مبتلاها هم میگفتن اقا الوده شدید...نیازی هم نبود تمام مملکت بفهمن تو این روستا ایدزی زیاده تا از این به بعد مثل طاعونیا باهاشون برخورد نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
سرنگ پلاستیکی اینقدر ارزونه و ساخت داخله که نیازی به صرفه جویی نیست،اون چیزی که تو به گوشت خورده و فکر میکنی فهمیدی درمورد وسایل خاصی تو اتاق عمل بوده که میشه استریلشون کرد...فکر کنم کلا تیتر هر خبری رو میخونی بقیشو نمیخونی فکر میکنی تا اخرشو فهمیدی،بدون کلا نفهمیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
اعدام چی؟؟کیو اعدام کنن؟بدون اعدام اصلا حال نمیده...جوگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
اصلا بهورز کاری به خونگیری و تزریق ندارد نهایت یک تست قند خون با گلوکومتری هست آنهم لانستش تو خالی نیست و کیت و لانست با هم هست و امکان انتقال هیچ بیماری با آن نیست
فرد معتاد تزریقی خانمش را هم آلوده میکند و پس از فوت ایشان خانم مرد دیگری را حالا صیغه یا قد و چرخه معیوب ادامه میابد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
اگر شما الان یه سرنگ الوده به اچ ای وی بزنی به خودت و بعد بری تست اچ ای وی بدی و مثبت باشه جواب تستت یعنی قبلا مبتلا به ویروس شدی نه الان چون چند ماه طول می کشه نشون بده ازمایش که بیماری . می فهمی ایا یا خودتو می زنی به نفهمی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
پروفسورررررر انشتین
تو این مملکت همه چی ممکنه
یه دیدی با هوا اچ آی وی گرفتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
:))))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
شوخی بی مزه ولی به جایی بود.
كسي از بدحجابي و سگ بازي ايدز نمي گيره ولي اشخاص بيسواد و نااگاه ممكن است به خاطر عدم اموزش و اطلاع رساني در معرض ويروس قرار بگيرند . مطمئناً در ان روستا نه كسي سگ بازي مي كرده و نه بدحجاب بوده ولي شخصي الوده وجود داشته كه بي بند و باري اخلاقي داشته و ديگران را گرفتار كرده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
عدم تقید به دین واخلاق عامل اعتیاد ورفتارهای پرخطره
آدم مومن ومقید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
ناراحتی برو سگ بازی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
خوب مگه تو خبر در مورد سرایت ایدز از سگ چیزی گفته؟کامنتها رو با خبر قاطی کردی.
هم اينكه اين موضوع در اين روستا كشف شده بسيار مهمه. بقيه روستاها هواسشان به معتادا باشه، آنها را آزمايش خون كنيد و در صورت مثبت بودن درمان، تا مانع از شيوع ويروس HIV شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
فقط اعتیاد نیست
اگر مرد یا زنی بی بند و بار در روستا باشد که افراد متعدد مخفیانه با او در ارتباط باشند اون افراد هم ویروس را به همسران خود منتقل می کنند
شاید در سالهای متوالی اینگونه ارتباطات مخفیانه شاید هم در بصورت صیغه با فرد آلوده وجود داشته که همه مبتلا شده اند
باید قانون صیقه های یک ساعته و یک روزه و ... به شدت بازنگری بشه
با یه حساب کتاب بر اساس آمار وزارت بهداشت تعداد ایدزی های این روستا 4000% بیشتر از میانگین کشور است با توجه به اینکه ما در نقاط دیگر کشور هم اعتیاد و روابط را داریم بنظر من قصور از جایی دیگه میتونه باشه
با سلام
بیش از دو دهه قبل پژوهشی را با هدف بررسی وضعیت آموزش و آگاهی گروهی از جمعیت جوان در باره ایدز را با مصیبت تصویب و اجرا نمودم، چرا که مسؤولان پژوهشی ذیربط مدعی بودند ایدز مشکل کشور ما نیست و چرا باید در این زمینه به مردم آموزش داد. به هر حال این تحقیق آن زمان انجام شد و با استقبال بسیار زیاد همراه شد و در طی اجرای تحقیق مذکور، زمینه ای فراهم شد تا چند هزار نفر از مردم شهر را نیز آموزش دهم.
نکته مهم این بود که آن زمان تعداد کل مبتلایان ایران اندکی از 200 نفر فراتر بود، اما تمامی پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت، حاکی از اوج گرفتن موارد بیماری در آسیا و خاورمیانه از سال 2000 به بعد بود، اما متأسفانه با انداختن مسؤولیت بار بیماری بر دوش معتادان و بیان این ادعای نادرست که بیماری در کنترل کامل قرار دارد و مشکل الگوی انتقال بیماری در کشور ما با تمام دنیا متفاوت است، که البته ادعایی دروغین بود، همگان را از تهدید گسترش خزنده ویروس آسوده خاطر نمودند، بدون اینکه مسؤولان ذیربط در خصوص مفهوم آماری مبهم و قابل توجه حدوداً 15 الی 20 درصدی تحت عنوان « مبتلایان از راه ناشناخته » حرفی به میان آورند در حالیکه به راحتی می توانستیم پی ببریم که این گروه که اکنون نسبت آن بیشتر هم شده است، نه معتاد تزریقی هستند، نه نوزاد و نه کارکنان بهداشت و نه بیماران هموفیلی. اما شکی نیست که اگر آن زمان در مورد این بیماری به اطلاع رسانی شفاف و مناسب و به موقع پرداخته می شد، اکنون نمی بایستی آمار تعداد مبتلایان گزارش شده کشورمان به بالای 40 هزار نفر و تعداد موارد تخمینی به چند برابر این آمار می رسید و البته بسیاری از این مبتلایان، الزاماً در ابتلاء خود نقشی نداشته و چه بسی هیچ رفتار پرخطری نیز نداشته اند.
اما موضوع ناخوشایندتر این است که متأسفانه همچنان در مورد این بیماری سیاست سکوت و پرده پوشی و انکار مشاهده می شود و اعمال سلیقه ها همچنان مانع از تصویب و اجرای سهل برخی طرح های پژوهشی در حوزه آموزش و اطلاع رسانی می شود، در حالیکه سازمان جهانی بهداشت از همان سال های بروز این عفونت در جهان، اعلام نمود تنها راه مبارزه با این بیماری آموزش جامعه و اطلاع رسانی است و در این خصوص نباید به دنبال این بود که چه کسی چه رفتاری دارد یا ندارد و هدف اصلی باید ارتقاء دانش جمعیت های انسانی با رعایت ارزش های اخلاقی جامعه و به خصوص جمعیت واقع در سنین باروری و نوجوانان و جوانان و از جمله دانش آموزان و دانشجویان در مورد راه های انتقال و عدم انتقال و به خصوص پیشگیری از انتقال ویروس باشد.
اما اگر امروز نیز در این زمینه کوتاهی بنمائیم و فقط به راه انداختن سروصدای زیاد در روز جهانی ایدز اکتفا بنمائیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد الا بزرگتر شدن کوه یخی که قسمت پنهان و عوطه ور آن در زیر آب، هر روز بزرگتر و آشکارتر خواهد شد.
و به یاد داشته باشیم که نباید ایدز را با هیچ بیماری دیگری مقایسه نمود چرا که می تواند زندگی یک خانواده و یک جامعه را تباه نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
درود بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
درود بر شما
خاتمی در زمان ریاست جمهوریش مسئله را جا انداخت که اعتیاد جرم نیست و معتاد ها رو آنقدر نوازش کرد تا به این روز رسیدیم.ولله باید قید تمام امتیازات بین المللی رو زد و ریشه معتاد و اعتیاد رو از بیخ توی این مملکت خشکانید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
چه جااالب...پس تقصیر خاتمیه!!ای ول!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
خواهر یا برادر عزیز، اعتیاد جرم نیست ولی کسی که زمینه ابتلاء افراد به اعتیاد را فراهم می کند مجرم است
چرا هیچ وقت ایران نسبت به خون های آلوده وارداتی از فرانسه در مجامع جهانی شکایت نکرد و غرامت این خسارت عظیم را طلب نکرده است؟!
روشنگری کردن این مباحث هم جز تابو هست . این تابوهای خطرناک کی سکسته میشود . وقتی روابط خارج از ازدواج و بدون کنترل رونق میگیرد یا افرادی که براحتی در داخل کشور مشکل دارند چه مرد و زن به خارج از کشور سفر میکنند ان بیماری را دوباره به محیط جامعه برمیگردانند .
تست قند خون برای افراد خردسال اصلا انجام نمیشود(افراد خردسال معمولا دیابت ندارند) و برای افراد 30 سال به بالا انجام میشود انهم جهت غربالگری و مشخص کردن افراد دیابتی.بنابراین الوده شدن کودکان از این طریق محال است .علت جای دیگری بوده . گناه ان بنده خدا شناسایی افراد ایدزی بوده که انرا اعلام کرده .حالا باید علت را پیدا کرد. ممکن است افراد سوزن های الوده را با تزریق مواد مخدر به افراد بزرگسال منتقل شده یا روابط جنسی ناسالم و دلایل دیگر .به هر حال بهتر است متخصصان امر به تحقیق بپردازند و ان مادر مرده را هم ازاد کنند .
اشتباه فاحش وزارت بهداشت را با آبروی مردم معامله نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
بخاطر بی بند و باری و اعتیاد مردم یه منطقه یه بهورز بیچاره که خطر کرده و ازمایشات مردم رو انجام میداده قربانی نکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
برعکس...برای مخفی کردن اعتیاد وروابط مشکوک یه عده بهورز بیچاره رو قربانی نکنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
جناب ۲۲:۳۶ -
تو رفتی اونجا دیدی که بی بند و بار هستن؟
اونجا تو یه روستای هزار نفری همه با هم فک و فامیلن
چند ده تا خونه بیشتر نیست. اعتیادشونم از سر دلخوشی نبوده از سر اوضاع معیشتی بد بوده
اگه من مال این روستا هستم که ۲۷۰ نفر مبتلا شدند نه ۲۲ نفر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
واقعاً ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
سرشماری کردی از مبتلایان به ایدز؟؟یا همه اومدن به تو گفتن؟؟؟یا یکی یکی در خونه هارو زدی گفتی امار ایدزیاتون چندتاست؟؟
ناشناس
| Canada |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
تو خوبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
دقیقا کدوم روستا میشه بفرمایید؟
یکی بیاد حقیقت رو بگه من که گیج شدم مسئولین می‌گن طبیعبه شما زنگ خطر رو میزنی
جمع آوری معتادان در سراسر کشور و ارسال به یکی از جزایر خشک خلیج فارس و ایجاد شرایطی جهت هیچ گونه ارتباط با خارج از جزیره. در تهران رسما حاشیه سبز بزرگراه همت و نوار سبز وسط اتوبان تبدیل به خوابگاه معتادان شده که بی محابا و بدون هیچ ترسی لابلای ماشینها در حال تردد با سرعت بالا جولان میدهند. اینها بیمار نیستند. انسانهای بی اراده هستند.
خدا کمک کنه. حالا همه تقصیر رو گردن یکی دیگه میندازن. 270 نفر ایدز کرفتن اما میگن از اعتیاده.
پاسخ ها
م-م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
دوست عزیز خیلی هم بی ربط نیست این قضیه در عین سادگی میتونه پیچیدگی های خودش را داشته باشه که ما خبر نداریم. اگر توی روستا چند نفر معتاد تزریقی باشن ایا امکان نداره اونها زن و بچه داشته باشن . یا همسرشان باردار باشه . پس احتمال گرفتن اونها خیلی زیاده . حالا اگه اون فرد معتاد موقع استفاده از سرنگ یه تعارفی به دوستش کنه چی میشه . خوب اونم میگیره البته این چرخه نیاز به زمان داره ولی غیر ممکن نیست.
یکی این وسط یک خرابکاری کرده
یکی این وسط یک خرابکاری کرده
در یکی از کشورهای آفریقائی از هر چهار نفر یکی مبتلا به ویروی اچ آی وی (ایدز) است و مردم اگر کمی بیشتر همت کنند ماهم از این نظر رکورد خواهیم زد .اعتیاد تزریقی-روابط جنسی غیر بهداشتی-خالکوبی و همجنسگرائی راهای عمده انتقال هستند بشتابید
واقعا آدم نمیدونه چه خبره؟بدتر از ندونستن هم فکر نکنم چیز دیگه ای باشه؟؟
مشکل ایدز نیست بلکه اعتیاد است.
بدون شرححححح
خبر تابناک: هشدار عجیب و جدید درباره بیماری ایدز « کد خبر:۹۰۰۸۴۷تاریخ انتشار:۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸22 May 2019 »
مردان ۶۰ ساله با ازدواج موقت، مبتلا به ایدز می‌شوند و آن را به همسر رسمی خود منتقل می‌کنند!

دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۴۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز درکشور وجود دارد، اما آمار غیر رسمی از حقیقتی تلخ خبر می‌دهد و آن افزایش تعداد مبتلایان تا حدود دو تا سه برابر آماری است که امروز در دست ما قرار دارد.
اینکه با یک سرسوزن ظرف 24 ساعت یه هویی 200 نفر آلوده بشن، منو یاد بیماری وبا و قرن 18 میلیادی میندازه
راه از آنجا کج شد که نوشتی ایدز با خون آلوده وارد ایران شد.انگار ایران سرزمیتی پاک و بکر با مردمی معصوم بوده.برو خارج نگاه کن لخت ترین زنهای توی خیابان ایرانیها هستند
مسئولین معلوم الحال طبق معمول تکذیب کردند!!! خسته نباشید
روابط نامشروع یک کلام...
بهورز روستا حافظ اسرار مردم بوده وقتی اولین گزارش‌ها بهشون رسیده به بهانه تست از مردم نمونه برداری کرده( البته با نظر کارشناسان مرکز بهداشت) وقتی نمونه‌ها رفته و ازنایش مثبت نشون داده، مردم ردستا و جناب مقام قضایی فکر کردند از بهدرز بوده، غافل از اینکه حداقل ۶ ماه طول میکشه تا ویروس پس از ورود در بدن یه نفر خودش نشون بده؛
بهورزی که جان خود را در معرض خطر قرار داده و برای شناسایی بیماران روستا زحمت کشیده، شایسته تقدیر است نه بازداشت.
در آن منطقه یک کارخانه پتروشیمی در حال احداث و توسعه بوده است
یک بررسی روی مناسبات میان کارکنان موسمی پروژه مزبور با امکانات و مردم منطقه نظیر اجاره خانه ٬ تامین مایحتاج و تداخلات فرهنگی بشود بد نیست.
رواج اعتیاد تزریقی در میان کارگران و تکنسین های ایندست پروژه ها مسبوق به سابقه است. سال های اول توسعه پارس جنوبی و معضلات "عسلویه" را بیاد آورید
فقط معتادان باعث ایدز میشوند؟ خب معتادان که واقعا باید جمع آوری شوند ... بی حجابان و کم حجابان هم که باعث افزایش روابط ناامن و بدبختی بسیاری از خانواده ها میشوند هم باید مورد بازخواست قرار بگیرند و اعمال قانون شوند ...
مرحوم پدر همسرم ۴ سال قبل در بیمارستان رضوی مشهد تزریق ۲ واحد خون داشت که متاسفانه خونها آلوده به هپاتیت سی بود و مرحوم دچار هپاتیت و در نهایت دچار سیروز کبدی و سرطان کبد شدند و امسال به همین دلیل فوت نمودند ایشان نه تزریقی بودند و نه رفتار پرخطر داشتند ودذ طایفه شان هیچ نمونه از این ویروس تا حالا مشاهده نشده
در دره فرحزاد عده زیادی معتاد به صورت زامبی زندگی می کنند
چرا اون محل ساماندهی نمی شه
بعضی ها نظرات جالبی دادن و متاسفانه برخیها هم بی ربط .
چیزی که بنده میخوام یادآوری کنم مسئله آموزش جنسی به جوانان و کودکان است که متاسفانه یک عده با برداشت اشتباه مانع این قبیل آموزشها در مدارس و دبیرستانها میشن. درسته برخی بخشهای این آموزشها با فرهنگ ما در تضاد است ولی خیلی از بخشهای آن برای جوانان لازمه . آموزش جنسی با آموزش لذت جویی جنسی متفاوت . مثلا هر کودک یا نوجوانی باید بدونه اگر توسط هر شخص چه غریبه و حتی آشنا مورد آزار قرار گرفت چطور و به چه کسانی خبر بده و از خودش محافظت کنه . متاسفانه میدونیم خیلی از کودک آزاریها توسط آشنایان انجام میشه . و اگر این آزار جنسی باشه خطرات روانی و جسمی زیادی را داره... این یک نمونه بود که گفتم موارد زیادی هست که افراد باید از اون آگاه باشن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار