بازدید 21960

هزینه ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومانی دکور سریال موسی! / قرار است کل سریال چند میلیارد تمام شود؟!

در شرایطی که تقریباً هیچ فیلم و سریال مهمی در دنیا با دکورسازی عظیم همراه نیست و تمامی این آثار در استودیو و مقابل پرده سبز و دکور‌هایی در حد چند اتاق و دیوار ساخته می‌شوند، تهیه کننده سریال «موسی» در رد یک شایعه، یک خبر تکان دهنده داد و تأکید کرد هشتاد تا صد و بیست میلیارد تومان دکورسازی برای در نظر گرفته شده که رقمی بسیار کلان است.
کد خبر: ۹۲۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 01 October 2019

هزینه 80 تا 120 میلیارد تومانی دکور سریال موسی! / قرار است کل سریال چند میلیارد تمام شود؟!در شرایطی که تقریباً هیچ فیلم و سریال مهمی در دنیا با دکورسازی عظیم همراه نیست و تمامی این آثار در استودیو و مقابل پرده سبز و دکور‌هایی در حد چند اتاق و دیوار ساخته می‌شوند، تهیه کننده سریال «موسی» در رد یک شایعه، یک خبر تکان دهنده داد و تأکید کرد هشتاد تا صد و بیست میلیارد تومان دکورسازی برای در نظر گرفته شده که رقمی بسیار کلان است، حال آنکه با 10 تا 20 درصد این رقم، می‌توان کل مصر باستان را سه بعدی ساخت و باید گفت هزینه‌های برخی از فیلم‌های سینمایی نظیر سرخپوست با همین ساختار فنی حرفه‌ای دیجیتال، به اندازه 10 درصد هزینه دکور این سریال هزینه نداشته‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ سریال «موسی» (ع) که نخستین بار قرار بود توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور ساخته شود، پس از فوت این کارگردان در کنترل احمد میرعلایی در جایگاه تهیه کننده و جمال شورجه در مقام کارگردان قرار گرفت و اکنون مراحل پیش تولید را در غیاب شورجه که خود کسالت دارد، پشت سر می گذارد. این سریال قرار است زندگی حضرت موسی را به تصویر بکشد و ظاهراً روایت قرآنی از زندگی این پیامبر خدا در نگارش سناریو مورد استناد قرار گرفته است.

چندی پیش، احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» درباره این سریال نکات تکان‌دهنده‌ای را بیان کرد و گفت: «طی روزهای آینده شروع کار ساخت کمپ را خواهیم داشت که مرکزی برای کارگاه‌ها و پشتیبانی اصلی تولید سریال خواهد بود. همچنین در آینده نزدیک، ساخت دکورها را نیز در دستور کار خواهیم داشت؛ دو شهر اصلی مصر در شهرک سینمایی ایجاد می‌شود و از دکورهای سریال «یوسف پیامبر» نیز استفاده می‌کنیم.»

هزینه 80 تا 120 میلیارد تومانی دکور سریال موسی! / قرار است کل سریال چند میلیارد تمام شود؟!

اکنون میرعلایی درباره شایعه‌ای مبنی بر هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰میلیارد تومان برای دکورهای این پروژه را تکذیب کرد و گفته است: «شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد چنین مبلغی هزینه شود چراکه ساخت دکور با چنین هزینه‌هایی اصلا عقلانی نیست.»؛ اظهاراتی که خود حاوی یک گزاره خبری است. ۱۰ تا ۱۵ درصد ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۰  تا ۱۲۰ میلیارد تومان است! این رقم به خودیِ خود به قدرت کفایت تکان دهنده است که پرسش‌های جدی را در پی داشته باشد. نخست اینکه در وضعیت مالی کنونی صداوسیما، قرار است این حجم منابع مالی فقط برای دکور از کجا تأمین شود و وقتی دکور این سریال ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد هزینه در پی دارد، کل سریال قرار است چند میلیارد تمام شود؟!

«تابناک» پیش از این تذکر و هشدار داده بود، ساخت دکورهای عظیم تا چند دهه پیش مرسوم بود؛ اما ساخت دکور در حد شهرهای تاریخی سال‌های متمادی است که در سینمای دنیا منسوخ شده است. جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیت و طبیعی که هزینه‌ای بسیار اندک در مقایسه با ساخت یک شهر در ابعاد واقعی دارند، باعث شده دکورسازی عظیم روز به روز به حاشیه برود و این ساختمان‌ها از طریق مدلسازی کامپیوتری به تصاویری که در مقابل پرده آبی و پرده سبز ضبط شده، افزوده شوند.

این روش‌های فیلمسازی مدرن از طریق جلوه‌های ویژه کامپیوتری (VFX) نه تنها در کاهش هزینه تولید موثر است، بلکه دست کارگردان را در ارائه جزئیات مورد نظرش در نماهای مختلف بازمی‌گذارد. البته هنوز دکورسازی بسیار محدود در برخی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی وجود دارد اما اگر با یک فیلمساز آمریکایی مواجه شوید و بگویید برای ساخت یک فیلم یا یک سریال دو شهر باستانی را ساخته‌اید، با مردمک گشاد چشمان این فیلمساز مواجه خواهید شد و آن را به حساب غیرحرفه‌ای بودن روند فیلمسازی خواهد گذاشت.

اکنون انتظار می‌رود اگر قرار است هزینه به این سنگینی برای ساخت یک سریال به کشور تحمیل شود، این کار با انتخاب یک فیلمساز جوان و آشنا به تکنولوژی روز به شدت کاهش یابد. فیلم سینمایی سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی که داستان آن در زندان می‌گذرد، تقریباً کامل با استفاده از CGI ساخته شده است. از ساختمان اصلی زندان به جز یک دیوار و چند اتاق و یک راهرو کوتاه چیزی ساخته نشده و همان محوطه و فضای زندان محصول «تصویرسازی کامپیوتری / Computer-generated imagery» یا همان CGI است. نکته قابل توجه اینکه اگر قرار بود فیلم سرخپوست با مدل تولید موسی ساخته شود، هزینه آن چند ده میلیارد تومان بود اما کل هزینه بازیگران، عوامل فنی و دکور و... فیلم سرخپوست حدود هشت میلیارد تومان بوده است!

تعداد بازدید : 2568

اگر فیلمسازان پیشکسوت از دانش سینمایی روز به دور هستند یا علاقه ندارند به آن متوسل شوند و دنبال ساخت دکورهای عظیم به جای استفاده از پرده سبز و CGI هستند، مسئولان امر می‌توانند از آنها عذرخواهی کنند، پروژه را از آنها بگیرند و به کارگردان‌های جوانی بسپارند که با این تکنولوژی‌ها آشنا هستند و هزینه سنگینی روی دست کشور بر جای نمی‌گذارند. از مهم ترین علل کاهش تولید سطح بالا در سینمای ایران، همین عدم تطبیق مدل تولید با روش‌های مرسوم در دنیا و اتکا به روش‌های چند دهه قبل است که یا تولید را غیرممکن می‌سازد یا بسیار پرهزینه و دشوار می‌نماید. آیا وقت تجدیدنظر در این رویه‌ها نرسیده است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶۵
باریکلا
خوب پول بیت المال رو حیف کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
جناب مجید مجیدی و میرباقری هم برای کارای تاریخیشون از لوکیشن های واقعی استفاده کرده و می کنند من تخصصی در سینما نداردم اما برام سواله چرا بهترین کارگردانهای ایران این کار رو ترجیح میدن؟ هر چی باشه اونا با کارگردانهای دیگه قابل مقایسه نیستن پس ازشون بپرسید چرا لوکیشن واقعی رو ترجیح میدن.بعضی موقعها فرق بین مجیدی و باقری و امثالهم با کارگردانهای پایین تر سر همین جزئیاته.
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
اینکار ها با دزدی از جیب مردم گرفتار هیچ تفاوتی ندارد
که حتی بد تر هم هست
چون تمام داستان های پیامبران را همه بارها در کتابها و فیلمهای بسیار عالی خوانده و دیده اند
به جای این حیف و میل ها که در جیب تعدادی از افراد خاص میرود
صرف ساخت و بازسازی زیر ساختهای آموزشی کودکان در مدارس کپری و کانکسی و دفتر و مداد و کتاب برای دانش آموزان کنید
اینکارها فقط خیانت به بیت المال و هدر دادن پول به نام پیامبران و رسولان خوب خدا هست
و در جیب عده ای مافیایی خاص
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
برای تاریخ خود کاری کنید که جهانیان شما را بشناسند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
چرا نباید مث همه جای دنیا از روشهای جدید استفاده کنیم
دیگه عقد جارجار تموم شده
علم رایانه ای برا همین اومده
خدایا ببین صدا و سیما بیت المال رو چه جوری می سوزونه.
این مبالغ هنگفت رو تقسیم کنند بین تحت پوشش های کمیته امداد بهتره یا سریال بسازن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
آورده فرهنگی اقتصادی فیلمهایی مانند امام علی ، مختارنامه و یوسف و محمد ص هزاران برابر خرجشونه.کافیه نظرات سران دنیا درباره فیلم یوسف و مختار و محمد ص و تاثیر اون رو ازدید تحلیل گران جستجو کنید
با سلام از فناوری روز دنیا در بیشتر زمینه ها ، بسیار دور هستیم. نیاز است فناوری های(تکنولوژی های) های تک(HIGH TECH) بسیار گسترده در امور روزانه استفاده و به کار برده شود.
قبض های کاغذی حذف می شوند با طرح های مختلف از تردد در شهر پول می گیرند انواع مالیات و عوارض تا بودجه در چنین موارد ضروری هزینه شود
چه ضرورتی داره ابن فیلم رو بسازن هالیود فبلم حضرت موسی رو ساخته . سود این گونه فیلمها چی هست که از جیب مردم گرسنه باید پرداخت شه . به فیلم شمس ایراد فقهی میگیرند خوب این هم ضرورت ساخت نداره .
خرج که از کیسه ملت بود فیلمساز شدن آسان بود
بنظرم اگه زنده یاد فرج الله سلحشور کارگردان فقید سریال بینظیر یوسف پیامبر زنده بود و خودش این سریال رو رهبری میکرد در این موقعیت زمانی و با این شرایط اقتصادی کشور هرگز چنین هزینه ای رو واسه سریالش قبول نمیکرد
خدا رحمتش کنه
یعنی 120 میلیارد تومن هزینه میکنن تا حضرت موسی رو نشون بدن که چه جوری با یه تکه چوب معچزه کرد
پاسخ ها
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
ساختن این سریال چه دردی از مردم دوا میکند ویا میخواهند چه چیزی از زندگی حضرت موسی نشان بدهند که مردم صدها بار انرا نشنیده باشند وبرخی پیروانش که بدترین مردمان نسبت به مسلماناند وهرروز به فکر
توطئه علیه اسلام چرا در خصوص امامان شیعه که زندگی اکثر آنها برای مردم ناشناخته است فیلم ساخته نمیشود
اینا فکر میکنن استفاده از CG توی سریالهای مذهبی موجبات شیوع کفر در کل عالم میشه
سفره ای پهنه
چکار دارید
موسی! نه، موسی(ع)!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
مهمش اینه که صدها میلیارد تومن از جیب مردم هپل هپو
.تو اصل قضیه را ول کردی ؟؟!!
چه اصراری به ساخت این سریال است دراین وضعیت اقتصادی .....!!!!!!فراموش نکنید موسی پیامبر یهود است که .......
در این شرایط وخیم اقتصادی کشور به چه حقی میلیاردها تومان برای این سریال هزینه می‌شود؟
آیا وقت تجدیدنظر در این رویه‌ها و آوردن افراد به روز و حرفه ای فیلم ساز نرسیده است ؟
جالبه دست آخر هم با کلی هزینه بعربی دوبله میشه و مجانی برای پخش میفرستن تلویزیون عراق و سوریه . ای داد
پاسخ ها
عبدالحمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
این فیلم حضرت موسی چند بار توسط هالیوود ساخته شده وعربها بدون سانسور و دوبله ان را میبینند
در شرایط امروز مردم و کشور هر کس که این بودجه ها را تصویب و پرداخت می کند ناکارامد است.
پولها خرج اینکارها میشود اما بودجه ای برای عمران مملکت موجود نیست
آن وقت نشان دادن چهره پیامبر اولوالعزم حضرت موسی (ع) اشکالی ندارد؟ کس تهدید به کفن پوشی و تحصن نمی کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
نه چون کارگردان خودی است
بالاخره باید برای پول دار شدن\راهی وجود داشته باشه.
انوقت ميگويند صدواسيما براي افزايش كانالهاي اچ دي بودجه ندارد
همه چی از جیب ملت.
حالا که چی؟؟؟
کدام درد جامعه را درمان میکند؟؟
سریال مختار نیست که هر ساله با انواع اسم و لقب و ... بعدا بخواهید نمایش دهید.
بهتر از پرده سبز استفاده بشه این کارحماقته
به قول آن شاعر ومداح تبریزی : چاپاچاپدی برادر. هرکسی یک گوشه ای از این بیت المال را به دندان گرفته ودارد سفره بیت المال را که با گوشت واستخوان این ملت تنیده شده است را تکه تکه می کند. کجایی مولا که ببینی به نام حضرتت چه خونی به دل امتت می کنند.
هیچ اشکالی نداره. من راضیم از جیب من خرج بشه. فقط اختلاس نکنید وگرنه ۱۲۰ تومن چیزی نیست
برای پولدار شدن یا راهی خواهم یافت یا فیلمی خواهم ساخت.
کاسبان سریال بشتابید
بلدم نیستن فیلم بسازن فقط خرج میکنن
همش دم از مقاومت زده می شه اما مثل اینکه مقاومتش برای مردمه و کیف و کوکشم برای عده ای است که به بهانه ساخت این فیلم ها که الان هیچ مشکلی از مردم و کشور را حل نمی کنه کلی پول به جیب می زنن نظارت هم که در خواب سنگینه.
۱۰ میلیون هم ارزش نداره کل سریالتون. واقعا صدا و سیما اگه پول نفت داره جای دیگه ای خرج کنه
البته در ساخت جلوههای ویژه مجازی و بالاتر دکورها داینامیک مجازی متناسب با بازی به لحظه, هزینه ها کم نیست بعلاوه که کارگردان و کلیه عناصر فیلم نیز باید به لحظه تجسمی واقعی ازموقعیت داشته باشند که تجربه اون در سینما ایران ناچیز است و از این روی محدودیت در توامندیهای عوامل مشهود است و مقاومت در براتر تحولات را با جیب مردم جبران کنند
کل پیام سریال را در دوصفحه کاغذ میتوان به اطلاع مردم رساند
آقایان مملکت کارخانه. بیمارستان مدرسه. دانشگاه. راه. راه آهن. کشاورزی. صنعت..... نیاز دارد. دست بردارید از عوام فریبی. وسو استفاده از بیت المال.. ای مسولین جلوگیری کنید. بخدا خود حضرت موسی هم راضی نیست.
برخی بهترین های دنیا و برخی کارگردانان بزرگ دوست دارن از دکور و طبیعی هر چیز استفاده کنن. اما خوب این چیزی بدی نیست. و این هم به خودی خود بد نیست. اگر سریالی فاخر زیبا و ... باشه. اگر مختار دوباره تکرار بشه اشکال کار کجاست؟
کمیته امداد به فقرا کمک میکنه ، شهرداری شهر رو اباد میکنه و ... سینما و تلویزیون هم جای خود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
رسم شده به فیلم‌های پرهزینه میگن فاخر. فقط نمیدونم چرا از هیچ شخصیت ملی فیلم فاخر تولید نمیشه.
شما را به خدا دست بردارید. بزرگترین ثروتمندان دنیا یهودی هستند و بزرگترین مرکز فیلم سازی دنیا (هالیوود) در اختیار یهودیان است. بعلاوه آنها فیلم حضرت موسی را ساخته اند و قطعاً نیازی به ساخت مجدد آن نیست. باور کنید جوانان ایرانی به علت بیکاری بطور کلی دین گریز شده اند و به انواع فسادها آلوده می شوند. به جای هزینه کردن برای ساخت چنین فیلمهایی کارخانه ها یا کارگاههایی راه اندازی کنید تا تعدادی از جوانان این مملکت مشغول کار شوند. در آنصورت هم حضرت رسول اکرم راضی تر خواهند بود هم حضرت موسی هم تمام پدر و مادران ایرانی.
بهتر بود این سریال درباره پیامبر اسلام ساخته شود. تا خلاهای فرهنگی کشور را پر کند و بار معنوی و اخلاقی جامعه را زیاد کند.
داریوش ارجمند برای نقش حضرت موسی مناسب است
از صندوق ذخيره ارزي پول برمي دارن و به صدا و سيما ميدن كه اين هزينه هاي نجومي رو براي توليد سريال هاي ضعيف صرف كنه ؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
جالبه که پول صندوق از برجام تامین شده و رسانه ملی هم هی به برجام بد و بی راه میگه
خدایا اینا برای جپاول به چه چیزایی متوصل میشن .
چرا انیمیشن شاهنامه را نمی سازید.
اگر پولش را داشتم سفارش ساخت آن را به هالیود می دادم و چندین برابر gdp ایران درو می کردم.
به اندازه بودجه این فیلم بین مسئولین ده فرمان حضرت موسی تبلیغ کنیدانشاءالله نتیجه بهتری حاصل میشه
امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشه
ساختن عصای اژدها شو خودش کلی هزینه دارد
تا وقتی این فیلم ها از بودجه بیت المال ساخته میشه همین اش است و همین کاسه. بخش خصوصی وقتی پای کار باشه برای هر ریال (یا تومان) حساب کشی می کنه و از همه جا میزنه تا فیلم با بودجه قابل دفاعی ساخته بشه. از طرف دیگه تمام زندگی حضرت موسی مشخص هست و میخوان یک داستان تکراری را فیلم کنند چند نفر این فیلم را خواهند دید؟ من فکر می کنم که خرج چنین بودجه هایی فقط برای این است که بگویند ما این قدر خرج فیلم مذهبی کردیم، سازنده ها از قبل فیلم ثروتمند می شوند و تهیه کننده ها دهان منتقدان را می بندند. کسی هم به فکر بیت المال هدر رفته نیست چون مفت بدست امده ونفت فروخته اند.
تابناک عزیز یک اشاره ای هم می کردی که با پول مالیات پزشکان چند تا از این فیلمها میشد ساخت. جای دوری نمی رفت.
چون عقل نباشد تن در عذاب هست
حتی اگر کشور در این شرایط اقتصادی هم نبود، ساخت این سریال با این هزینه هنگفت باید توجیه اقتصادی می داشت و اصولاً باید هزینه هایش به حداقل ممکن کاهش می یافت. چرا بیت المال را حرام می کنند؟!
صدا وسیما رانتی و فامیلی آخرش میشه همین ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
اگر نظرمو سانسور نکنن درود بر شرفت
وقتی تهیه کننده و ... پولشو کامل می گیره کارم که دولتی است و کار کامپیوتری سخت تر است برای کارگردان مسن و نا بلد با نرم افزار روز
گرچه متاسفانه کارگردان های ایرانی کارشان تو جلوه های ویژه و نرم افزای ضعیف تر از نوجوانان ماست
خوب اینکه پولی نیس برای یه سریال. البته اگه دستمزدا و بقیه مبالغ هم حساب بشه و با دلار 4200 که احتمالا اینا میگیرن مبلغ کل احتمالا خیلی بیشتر از کل بودجه
اونوقت تواین مملکت هنوز مدارس کپری هست هنوز بخاری هایی هست که هرچند وقت یه بار اتیشش می افته تو جون بچه های دانش اموز...بلاخره این پولها باید یه جاهایی مصرف بشه دیگه.....
۱۲۰ میلیلرد رقمیه که اینقدر گیر میدید !؟...پسر و دختر و داماد برخی وزرا بیشتر از اینا را خوردن ...هیچ اتفاقی هم نیفتاده...بالاخره کارگردانها سفارشی کار هم دل دارن
سلام. چرا از شخصیتهای شاهنامه فیلم ساخته نمیشه؟
آهان، اونا فیلم فاخر! نمیشن.
با این پول میشه ۱۰تا سریال خوب خارجی خرید و دوبله کرد.مردم هم راضی تر میشوند و تلویزیون داخلی را بیشتر تماشا میکنند ، چه مرضی است که ما داریم حکایت تولید پراید حتما باید جنس بی کیفیت ایرانی به خورد مردم بدهیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی