بازدید 2256

برگزاری کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان در بغداد

بغداد امروز (شنبه) میزبان کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان با همت جریان حکمت ملی عراق بود.
کد خبر: ۹۲۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ 28 September 2019

بغداد امروز (شنبه) میزبان کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان با همت جریان حکمت ملی عراق بود.

به گزارش ایسنا، در این نشست سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور و نمایندگانی از پارلمان و مسوولانی از سازمان ملل و فعالان زن از کشورهای مختلف حضور داشتند.

سید عمار حکیم در ابتدای این نشست گفت: امروز سالروز ورود اسیران خاندان نبوت، از زنان و کودکان، به شام است. عزیز عراق مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبد العزیز حکیم (ره) پیشنهاد کرد که روز اول صفر روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان باشد و هیئت وزیران عراق نیز این پیشنهاد را تصویب کرد.

وی ادامه داد: ما نظریه‌ای را که می‌گوید زنان نیمی از جامعه هستند قبول نداریم، به نظر ما زن و مرد مکمل یکدیگرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق عنوان داشت: زنان عراق نیز انتظار نقش‌های مهم و بزرگ را دارند که متأسفانه هنوز به آنها واگذار نشاده است. با وجود فضای دموکراتیک روند سیاسی کشور ما، نگاه کوچک‌انگارانه به زن همچنان در بسیاری عرصه‌ها حتی درون جریان‌های سیاسی حاکم است. نگاه سیاسی در حق زنان و نقش و حضور آنان کوتاهی کرده و ما در این زمینه اسیر تصورات تنگ سنتی هستیم.

سید عمار حکیم تصریح کرد: شاید کسانی بگویند که تهدیدها بزرگ و اولویت‌ها بسیار است و مسائل زنان در اولویت نیست، اما ما می‌گوییم که مسئله زنان در رأس اولویت‌ها قرار دارد.


وی ادامه داد: از دولت می‌خواهیم که به برنامه‌هایی که خود وعده داده و مجلس نمایندگان آن را تصویب کرده و به شاخص اصلی ارزیابی عملکرد دولت تبدیل شده، کاملا پایبند باشد. بار دیگر اقدام خشونت‌آمیز در پراکنده کردن تظاهرات مسالمت‌آمیز دارندگان مدارک عالی دانشگاهی در بغداد را محکوم می‌کنیم. این اقدامی خطرناک و نامتناسب با رفتار دموکراتیک است، سرکوب نخبگان ننگ است. دستگاه‌های امنیتی دولتی مسئول حمایت از تظاهرات‌کنندگان هستند و از دولت می‌خواهیم که برای ایجاد راه حل‌های منطقی جهت تأمین مطالبات آنان اقدام کنند. با فرزندان میهن در مطالبات مشروع و دغدغه‌ها و مشکلات روزمره‌شان ابراز همدردی می‌کنیم.

سید عمار حکیم تاکید کرد: در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که دولت عراق برای تصمیم‌گیری یا پیگیری یا اجرا از گروه‌ها و کمیته‌ها و چهره‌های ثانوی یا در سایه به جای نهادهای رسمی کمک می‌گیرد، چنین اقدامی در میان‌مدت و درازمدت به خطری بزرگ تبدیل خواهد شد. این اقدامات اخیر نشانه خطرناک ناتوانی دولت در اداره و کنترل اوضاع و کوچک کردن مشکلات و توزیع بدون ضابطه صلاحیت‌ها به جای غلبه بر چالش‌ها و از میان بردن بحران‌ها از طریق راه‌های روشن و برنامه‌های دقیق است.

وی خاطرنشان کرد: بار دیگر بر ضرورت توجه به مناطق آزادشده و مناطق کسانی که میهن را از چنگ تروریسم آزاد کردند در کردستان و مرکز و جنوب عراق تأکید می‌کنیم. همه باید حس کنند که در این کشور شهروند درجه اول هستند.

وی افزود: بالا گرفتن گفتمان فرقه‌گرا و قومیتی و منطقه‌ای و زیاده‌خواهی همزمان با نزدیک شدن انتخابات شوراهای استانی پدیده‌ای خطرناک است که باید از همین آغاز کار فعالیت‌های انتخاباتی با آن مبارزه کرد. جریان حکمت ملی در برابر هرگونه تلاش برای شدت بخشیدن به این گفتمان‌ها که برای رسیدن به منافع زودگذر به وحدت ملی آسیب می‌زنند، با قاطعیت می‌ایستد.

در همین حال، محمد الحلبوسی در سخنان خود در این کنفرانس تصریح کرد: اسلام نقشی تمدنی در وارد کردن زنان در فعالیت فرهنگی و انسانی و اجتماعی و سیاسی و حتی نظامی داشته که تاریخ آن را ثابت می‌کند و در تبعیض علیه زنان نمی‌توان هیچ اتهامی را متوجه اسلام دانست. تازه‌ترین نوع این خشونت به نام دین از نوع داعش است که از هیچ توحشی در این مسیر کوتاهی نکرد. کوتاهی نهادهای دولتی از مجلس و همه نهادهای مدنی و حتی سازمان ملل در این زمینه از جمله در مبارزه با خشونت عیه زنان در اردوگاه‌های پناهندگی و ادامه وجود اردوگاه‌ها و نبود راه حل واقعی برای این مسئله مایه شرمندگی است و دولت برای نشان دادن حضور و تأثیر خود باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شود.

پس از سخنان الحلبوسی نیز خانم آلیس ولبل، معاون رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور عراق عنوان داشت: خشونت علیه زنان پدیده‌ای جهانی است که در همه عرصه‌های انسانی از خانواده و جامعه و محل کار و مدرسه و ادارات دیده می‌شود و از برخی نهادهای دیگر برای توجیه آن استفاده می‌شود. در عراق این وضعیت با دهه‌های طولانی خشونت‌ها و جنگ‌ها با تاریخ طولانی خشونت علیه زنان آمیخته شده است و نمونه بارز آن وضعیت زنان در اردوگاه‌هاست؛ عوامل فرهنگی، ایدئولوژیک، سیاسی، دینی و اجتماعی که باعث می‌شود زن نقشی ثانوی داشته باشد و نتواند پا به پای مردان در عرصه‌ها باشد که این مایه ننگ در تاریخ بشر است.

در همین حال، مریم حسین محمد، یکی از زنان ترکمان که از داعش نجات پیدا کرده است، در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: خشونت و تبعیض علیه ترکمانان از زمان دیکتاتوری آغاز شد و با تروریسم داعش به اوج توحش رسید. امروز زنان نجات یافته از داعش نیازمند فعالیت‌های دینی، آکادمیک، سیاسی و اجتماعی و تلاش برای جهانی کردن مسائل آنان و احقاق حقوق آنان و نیز ثبت و ضبط آنچه بر سر آنها گذشته و نیز تلاش برای پیدا کردن زنان ترکمان ناپدیدشده هستند.

همزمان، یک دختر ایزدی‌ نجات پیدا کرده از داعش تصریح کرد: داعش وحشیانه‌ترین جنایات را در سرزمین ما مرتکب شد و هر چیز زیبا در زندگی ما را نابود کرد و برای این کار دین را دستاویز قرار داد. در عین استقبال از پیروزی نظامی باید تأکید کنیم که اندیشه داعش ادامه دار است و این خطر بزرگ برای اقلیت‌های عراق است. اگر دولت در حق این مجرمان دست به اقدامات قانونی نزند، احتمال تکرار این جنایت‌ها وجود دارد. دولت تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده و این جنایت را جدی نگرفته، گویی که ایزدی‌ها بخشی از این ملت نیستند و توجه کشورهای جهان به مسئله ما از دولت عراق بیشتر بود. ما هنوز احساس امنیت نمی‌کنیم و در این باره از سازمان ملل کمک می‌خواهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار