بازدید 6318
رسانه‌های غربی به نقل از آژانس مدعی شدند

استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته نقض برجام است

کد خبر: ۹۲۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸ 26 September 2019
رسانه‌های غربی به نقل از آژانس بین الملل انرژی اتمی مدعی نقض برجام توسط ایران شدند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه مدعی شد که به‌کارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای ایران، نقض تعهدات ایران ذیل برجام محسوب می‌شود.

در همین حال، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین اخبار مبنی بر اینکه آژانس این اقدام را نقض برجام دانسته، تکذیب کرد و افزود: آژانس صرفا به راستی آزمایی و انعکاس واقعیت‌های فنی می‌پردازد و قضاوت و پیشداوری نمی‌کند.

گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام از روز چهارشنبه ۱۳ شهریور با اعلام رئیس‌جمهور حسن روحانی رسماً کلید خورد و سه روز پس از آن «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را تشریح و اعلام کرد گازدهی به سانتریفیوژ‌های زنجیر ۲۰ تایی IR-۴ و IR-۶ از روز جمعه ۱۵ شهریور شروع شده است.

ایران پیش از این در پاسخ به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان طی دو مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده بود.

در گام اول که از ۱۸ اردیبهشت ماه و با اعلام مهلتی ۶۰ روزه به طرف‌های دیگر برجام آغاز شد، ایران اعلام کرد موجودی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را از سطح تعیین‌شده در برجام (۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید UF۶ و یا معادل آن یعنی ۲۰۲.۸ کیلوگرم اورانیوم) بالاتر خواهد برد.

ایران روز یکشنبه ۱۶ تیرماه در پایان مهلت ۶۰ روزه‌ای که برای طرف‌های دیگر برجام (به‌ویژه طرف‌های اروپایی) در نظر گرفته بود تا به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند، رسماً اعلام کرد که گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را آغاز خواهد کرد و از این پس غنی‌سازی اورانیوم را حسب نیاز‌های گوناگون خود، در درصد‌های بالاتر از میزان تعیین‌شده در برجام (۳.۶۷ درصد) انجام خواهد داد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه ۱۰ تیر عبور میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام را تأیید کرده بود، یک هفته بعد از آن یعنی در روز دوشنبه ۱۷ تیرماه نیز رسماً تأیید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از ۳.۶۷ درصد عبور کرده است.

مقامات ایران به طرف‌های دیگر برجام هشدار داده‌اند که تا زمانی که به تعهدات اقتصادی و تجاری خود در قبال ایران طبق برجام عمل نکنند، کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای ایران نیز ادامه خواهد یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها