بازدید 13739
۱

پاسخ قاطع آقای رئیس به ادعاها و حاشیه های یک طرح بی حاشیه

جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۹نفر از نمایندگان آغاز شد و طرح تشکیل وزارت تجارت را در دستور کار داشت.
کد خبر: ۹۲۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 25 September 2019

جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که انتظار می رفت حواشی این روزهای سفر رئیس جمهور به نیویورک و دیدار های مهمی که در مقر سازمان ملل انجام شده و البته سخنرانی امشب او در مجمع عمومی سازمان ملل از موضوعاتی باشد که نمایندگان به آن بپردازند اما این اتفاق نیوفتاد و مجلس روز پر حاشیه ای را پشت سر گذاشت.

حاشیه های یک طرح بی حاشیه

طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی امروز در جلسه علنی مجلس مورد برسی قرار گرفت و برخی حواشی را به همراه داشت. البته در نهایت با همراهی و اصرار دولت کلیات آن با 132رای تصویب شد.البته این طرح مخالفان سر سختی نیز داشت و معتقد بودند تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی تیشه به ریشه تولید می زند.

با تشکیل این وزارت خانه، مصوبات قبلی مجلس و اختیارات وزارت خانه های کشاورزی، رفاه و صنعت معدن و تجارت سلب می شود و بر این اساس مجددا وزارت بازرگانی تشکیل می شود.در حالی که پیش تر وزارت بازگانی و وزارت صنعت ادغام شده بود اما در صورت نهایی شدن مصوبه امروز مجلس دیگر وزارتی به نام صنعت، معدن و تجارت نخواهیم داشت.

-احکام مربوط به ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن در قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب 8/4/1390 لغو و نیز قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارتخانه جهاد کشاورزی مصوب 24/11/1391 به استثناء ماده 2 و تبصره آن نسخ و کلیه وظایف و اختیارات واگذار شده قانونی به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی منتقل می شود.

- وزارت بازرگانی با کلیه وظایف و اختیاراتی که طبق قوانین بر عهده وزارت بازرگانی سابق بوده است مجددا، تشکیل و کلیه دستگاههای تابعه آن وزارت با امکانات و تجهیزات، به «وزارت بازرگانی» منتقل می شود.

سیدناصر موسوی لارگانی یکی از مخالفان در این باره گفت: سال ها بر ضرورت کوچک سازی دولت در قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه تاکید شد ،ایجاد این وزارتخانه تیشه به ریشه تولید می زند و زمینه ای برای ایجاد رانت و فساد را فراهم می کند.

احمدعلی کیخا که به عنوام موافق طرح تشکیل وزارت تجارت سخن می گفت تاکید کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بخش بازرگانی توجه نمی کند و در حال حاضر بازار متولی خاصی ندارد.

پاسخ قاطع آقای رئیس یه یک ادعا

در میانه طرح تشکیل وزارت تجارت پژمانفر نماینده مشهد که قصد داشت با فریاد وقت تذکر بگیرد رئیس مجلس را دیکتاتور خطاب کرد که در جواب علی لاریجانی خطاب به وی گفت: آقای پژمانفر توهین نکنید، تذکرتان را در سیستم ثبت کنید، جوابتان را می دهیم، اینکه شما فریاد بزنید و به جایگاه هیات رئیسه بیایید درست نیست.

دکتر لاریجانی در پاسخ به فریادهای «دیکتاتور دیکتاتوری» پژمانفر، ادامه داد: توهین نکنید، یک چیز یاد گرفتید، این شماها هستید که این بساط را در کشور به راه انداختید. تریبون یک طرفه شمائید که همه تریبون ها را در اختیار دارید و هرچه خواستید به همه می گویید، کسی هم هیچ چیز به شماها نمی گوید. ممکن است تشخیص من با شما یکی نباشد اما شما مرا به دیکتاتوری متهم می‌کنید و می‌گویید طبق تشخیص من عمل کنید

پژمانفر نیز پس از آنکه میکروفن اش برای ایراد تذکر باز شد گفت: تریبون در اختیار ما نیست، چرا که ما برای اینکه بخواهیم حرف خود را مطرح کنیم، باید داد و بیداد کنیم، حال تریبون در دست بنده است یا شما؟کار به دست شماست، امروز اختیارات مجلس به جلسه سران سه قوه واگذار شده است و تصمیم گیری ها در این شورا انجام می گیرد که به موجب آن مجلس در خیلی از موارد ناکارآمد شده است.

وی افزود: تذکری داشتم مبنی بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به دو سوم آرا نیاز دارد و برای این ادعا نیز 5 دلیل مطرح کردم، اما شما اجازه ندادید مسئله مطرح شود.

حذف تعدادی از یارانه بگیران دردسری جدید برای دولت و دغدغه ای برای نمایندگان

دولت هفته گذشته در مصوبه ای اعلام کرد قصد حذف یارانه دهک های بالای جامعه را دارد،البته زمزمه های این اقدام از مدت ها قبل و شاید حتی سالها قبل مطرح شده بود ولی این بار به طور رسمی دولت از برنامه خود برای این کار خبر داد،همین امر باعث نگرانی هایی از سوی نمایندگان در مورد نحوه اجرای آن شد.

سلام امینی در این باره گفت: یارانه بخشی از اقشار ضعیف استان ایلام قطع شده است.همچنین قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس نیز با انتقاد از حدف یارانه اقشار کم درآمد اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید یارانه افراد ثروتمند را حذف می کرد، اما در حال حاضر یارانه فقرا، روستاییان و عشایر قطع شده است.

حذف یارانه برخی از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد

نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع نیز با انتقاد از عملکرد سازمان هدفمندی یارانه ها گفت: تعداد کثیری از هموطنان مشمول دریافت یارانه نقدی می شوند اما علیرغم 2 سال پیگیری و با وجود اینکه تحت پوشش کمیته امداد (ره) هستند، هنوز نتوانسته اند یارانه نقدی دریافت کنند،آشفتگی نباید در کشور ایجاد کنیم به نظر می رسد مشکل فنی در سامانه سازمان هدفمندی و بانک ها ایجاد شده بنابراین وزارت اقتصاد باید به موضوع رسیدگی کند

تشکیل جلسه ای فوق العاده در مجلس درباره یارانه ها

اسدالله عباسی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: زمان جلسات علنی مجلس هفته آینده تغییر خواهد کرد،همچنین موضوع پرداختن به بحث یارانه‌ها به ویژه موضوع یارانه‌های پنهان هفته آینده با حضور مدعوین ویژه‌ای از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، وزیر نیرو، مرکز پژوهش‌های مجلس، اتاق اصناف و سایر کارشناسان و مسئولان مرتبط به صورت غیرعلنی در دستور کار قرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: برخی از نمایندگان و مردم نیز نگرانی‌هایی در خصوص عدم واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار داشتند که با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد این مشکل به دلیل ایراد سامانه هدفمندی یارانه‌ها بوده است. البته اعلام شد که افرادی که یارانه آنها به ناحق قطع شده است می‌توانند از طریق سازمان هدفمندی پیگیری کنند.

نمایندگان در نطق میان دستور خود به نکاتی اشاره کردند که تیتر نطقشان در زیر آمده است:

میرزایی نیکو در نطق میان دستور:باید از انتخابات آزاد دفاع کرد

فولادگر در نطق میان دستور:اولویت‌ها در اجرای اصل۴۴ قانون اساسی رعایت نشده است

باستانی در نطق میان دستور:بیانیه ۳ کشور اروپایی در رابطه با "آرامکو" چهره واقعی آن ها را نشان داد

صادقی در نطق میان دستور:کارگران چوب سیاست‌های غلط خصوصی‌سازی را می خورند

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
برای چی دوگانگی ایجاد میکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار