بازدید 3975

آغاز جشن رنگ‌ها در استقبال زمینیان از اعتدال پاییزی

کد خبر: ۹۲۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰ 23 September 2019

همزمان با آغاز اعتدال پاییزی، در حالی در نیمکره شمالی فصل پاییز شروع می‌شود که ساکنان در نیمکره جنوبی زمین آغاز فصل بهار را جشن می‌گیرند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در نقطه اعتدال پاییزی که اول مهر ماه رخ می‌دهد، خورشید از صفحه مداری زمین یا استوای آسمان عبور می‌کند. در این نقطه محور چرخش زمین نه به سمت خورشید مایل است و نه از آن دور. در این زمان مدت زمان روز و شب در تمام نقاط زمین یکسان خواهد بود.

اعتدال پاییزی یکی از دو اعتدالی است که در هر سال رخ می‌دهد. اعتدال پاییزی در نیمکره شمالی همزمان با آغاز فصل پاییز و برابر با اعتدال بهاری در نیمکره جنوبی که همزمان با آغاز فصل بهار است.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اعتدال پاییزی در ستاره‌شناسی را لحظه‌ای دانست که خورشید از صفحه استوای زمین می‌گذرد و به سمت جنوب آسمان می‌رود و گفت: در ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه امروز دوشنبه اول مهر، خورشید به نقطه اعتدال پاییزی رسیده و فصل پاییز در نیمکره شمالی آغاز می‌شود. در حالی در نیمکره شمالی فصل پاییز آغاز می‌شود که ساکنان نیمکره جنوبی، آغاز فصل بهار را در این زمان جشن می‌گیرند.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، استوای آسمان و دایرةالبروج، دو دایره بزرگ بر روی کره آسمان هستند که با هم ۲۳.۵ درجه زاویه می‌سازند و لحظه اعتدال پاییزی زمانی است که مرکز خورشید بر روی یکی از دو تقاطع این دوایر بزرگ می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هر سال دو اعتدال بهاری و پاییزی رخ می‌دهد، ادامه داد: دایرةالبروج که مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین بر روی آسمان است، با دایره بزرگ استوای آسمان که از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر کره آسمان به دست می‌آید، ۲۳.۵ درجه با هم زاویه دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: حاصل تقاطع این دو دایره (استوای آسمان و دایرةالبروج) دو نقطه تقاطع است که به نقاط اعتدالین مشهور بوده و یکی اعتدال پاییزی و دیگری اعتدال بهاری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل