بازدید 3512

احتمال شوک جدید نفتی کم است

کد خبر: ۹۲۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷ 23 September 2019

جهش قیمت نفت در هفته گذشته یادآور کابوس‌ها درباره کمبود نفت بود، اما به گفته تحلیلگران بعید است این مسئله سبب شود صف‌های خرید بنزین در جهان تشکیل شود.

به گزراش شبکه خبری فرانس 24، تنها یک حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان در هفته گذشته کافی بود تا سبب شد تولید نفت این کشور که از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی است، نصف شود. این مسئله سبب شد قیمت نفت ظرف یک روز 15 درصد افزایش یابد.

قیمت نفت پس از آن کاهش یافته است و در پایان هفته گذشته به حدود 65 دلار رسید.

با این همه، با توجه به کند شدن رشد اقتصادی و عرضه کافی نفت در نقاط مختلف جهان، بعید است قیمت نفت به این زودی‌ها به 100 دلار برسد.

هری چیلینگیریان، رییس بخش پژوهش بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس، گفت: به‌طور خلاصه، جهان برای کنار آمدن با شوک‌های نفتی، بسیار مجهزتر از دهه 1970 میلادی است.

در سال 1973 میلادی، تحریم متحدان اسرائیل از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جریان جنگ یوم کاپور و در سال 1979 میلادی پس از انقلاب ایران، قیمت نفت ظرف چند ماه اوج گرفت و کشورهای توسعه یافته را به زانو درآورد.

کارشناسان کومرزبانک آلمان نیز در یادداشتی اعلام کردند: اکنون شوک نفتی بعید است تأثیر مخرب مشابهی داشته باشد؛ افزون بر آن، بانک‌های مرکزی کشورها در واکنش به شوک نفتی، برای مبارزه با افزایش تورم، نرخ بهره را به شدت افزایش نخواهند داد.

از همه مهمتر این که کشورها وابستگی خود را به نفت کاهش داده‌اند. برای نمونه، مصرف نفت در آمریکا از 17 میلیون و 300 هزار بشکه در روز در سال 1973 میلادی به 20 میلیون و 500 هزار بشکه در سال 2018 میلادی رسیده و تنها 18 درصد رشد داشته، در حالی که تولید ناخالص داخلی آمریکا در این مدت 230 درصد رشد کرده است.

در آلمان نیز خانوارها در سال 2018 میلادی تنها 2.8 درصد از بودجه خود را به مصرف سوخت اختصاص داده بودند.

منبع: شانا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر