بازدید 6661

فرار مالیاتی بسیار کلان پزشکان؛ واقعیت یا دروغ؟!

کد خبر: ۹۲۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 22 September 2019
با مقاومت شدید پزشکان در نصب کارتخوان در مطب ها، سال گذشته اتفاقی در مجلس شورای اسلامی کلید خورد که حالا در آستانه اجرایی شدن است؛ رویدادی که برخی آن را مقابله با فرار کلان مالیاتی این قشر می‌خوانند.


به گزارش «آزادی»، با پایان یافتن مهلت ثبت نام اقشار مشمول پرداخت مالیات مستقیم به سامانه صندوق فروش و آغاز به کار این سامانه از ابتدای پاییز امسال، بار دیگر ماجرای فرار مالیاتی بزرگ پزشکان به بحثی داغ تبدیل شده است. اینکه پزشکان موظف به پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات هستند، اما تنها کسر کوچکی از این مبلغ را می‌پردازند.


ادعایی که البته مورد پذیرش این قشر نیست تا جایی که سازمان نظام پزشکی کشورمان تاکید دارد مبنای این اعداد و ارقام گزارشی بوده که به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده، اما این مرکز آن را تکذیب کرده است. گزارشی که نظام پزشکی تاکید دارد مجلس به غلط آن را مبنای طراحی قانون قرار داده است.


اما واقعیت چیست؟ سوالی که بهتر است برای پاسخ دادن به آن، مقدمات شکل گیری سامانه صندوق فروش را مرور کنیم. همان سامانه‌ای که مبنای شکل گیری آن، بندی است که در کمیسیون تلفیق مجلس به یکی از تبصره‌های لایحه بودجه سال ۹۸ پیوست گردید تا پزشکان و برخی دیگر از فعالان حوزه درمان ملزم به نصب کارتخوان‌های متصل به سازمان مالیاتی در دفاتر و مطب هایشان شوند.
 

مذاکرات صورت گرفته در این کمیسیون، حکایت از آن دارد که گروه پزشکی مشتمل بر ۵۰ هزار ماما، ۲۵ هزار گروه‌های پروانه دار، ۱۵۰۰ دکترای علوم آزمایشگاهی، ۲۰ هزار دکترای داروساز، ۲ هزار دندانپزشک متخصص، ۳۵ هزار دندانپزشک عمومی، ۳۶ هزار پزشک متخصص و فوق تخصص و ۸۰ هزار پزشک عمومی است.


همچنین این مذاکرات نشان می‌دهد که مبنای استناد کمیسیون تلفیق، گزارش سازمان مالیاتی است که بر اساس آن، مالیات این اقشار ۷۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است، در حالی که از این میزان تنها ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده و گروه پزشکی ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته اند. گزارشی که به تاکید برخی نمایندگان، صحت آن به سادگی قابل اثبات است.


این را امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون تلفیق در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد و این گونه شرحش داد: بر اساس گزارشی که رئیس امور مالیاتی تهران [در سال ۹۷]ارائه داد، از میان ۲۰ هزار پرونده مالیاتی پزشکان در تهران، تنها ۱۱ هزار پزشک در سال ۹۶ اظهارنامه ارائه کرد‌ه‌اند و مابقی فرار مالیاتی داشته‌اند.


ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم بر اساس اظهارنامه‌های ارائه شده در تهران در سال ۹۶، میانگین مالیات پزشکان در تهران در آن سال، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. عددی که اگر مالیات وضع شده برای پزشکان را دست کم ۲۰ درصد در نظر بگیریم، به درآمد ماهیانه کمتر از ۲.۵ میلیون تومان برای پزشکان خواهیم رسید که باور پذیر به نظر نمی‌رسد.


این در حالی است که با جمع زدن شمار پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، دندانپزشکان و داروسازان (و صرف نظر از ماما‌ها و دکترای علوم آزمایشگاهی و دیگر فعالان این عرصه) به عددی بیش از ۱۷۰ هزار نفر خواهیم رسید که اگر قرار باشد هرکدام از این افراد سالانه همان ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مالیات را بپردازند، مالیات این اقشار هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود.


بدین ترتیب به نظر می‌رسد که تخمین مالیات ۷۰۰ میلیاردی این اقشار، برخلاف ادعای امثال سازمان نظام پزشکی کشورمان، چندان دور از واقعیت نیست. نکته‌ای قابل توجه که البته بر پیش فرض‌هایی تامل برانگیز مانند درآمد خالص ماهیانه زیر ۲.۵ میلیون تومان پزشکان در سال ۹۶ استوار شده که محل تردید‌های بسیاری است.


از جمله این تردیدها، سخنان دکتر جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشورمان در بحبوحه تصویب الزام پزشکان به نصب کارتخوان در فصل بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بود که تاکید داشت درآمد پزشکان عمومی چیزی حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان در ماه است.


اظهارنظری که نه تنها محاسبات فوق را درهم می‌ریزد، که به باور برخی، نشان از ابهامات جدی دیگری از جمله شفاف و واقعی نبودن اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه شده توسط بسیاری از پزشکان دارد. ابهامی که می‌توان آن را بسط داد و پای پرونده زیرمیزی را هم به ماجرا باز کرد که در آن صورت، میزان فرار مالیاتی این اقشار به مراتب افزایش خواهد یافت.


اکنون کافی است به این مهم دقت کنیم که اظهارنامه پزشکان تنها برای درآمد ایشان از مطب هایشان است نه کارانه‌هایی که دریافت می‌کنند و بخش عمده درآمد ایشان است. کارانه‌هایی که از آن‌ها مالیاتی دریافت نمی‌گردد و اگر سازوکاری برای دریافت مالیات از آن مشخص گردد و در دستور کار قرار گیرد، میزان مالیاتی که این اقشار موظف به پرداخت آن هستند، به مراتب افزایش خواهد یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۰
همه پزشکان درآمد یکسان ندارند .آن هشتاد هراز نفر پزشک عمومی درآمدی در حد متوسط سه ملیون در ماه دارند .آنهایی هم که در سیستم دولتی هستند مثل سایر کارمندان بعد از کسر مالیات آن هم پلکانی تا چند ده در صد مالیات گرفته می شود .می ماند یخش خصوصی که آن هم طبق تعرفه کسر می شود .از بقیه آزمایشگاه و رادیولوژی و .... هم اداره دارایی بگیرد.
یادمان باشد فاصله غنی و فقیر در جامع پزشکی بسیار زیاد است.
پدر جان تا کی آدرس غلط درآمد اصلی پزشکان از بیمارستان و کارانه و بیمه ها دریافت میشه و نه ویزیت دریافتی در مطب که با اظهارنامه اعلام میکنند باقی درامد توسط بیمارستان و بیمه بعد از کسر مالیات با بازه زمانی طولانی مدت پرداخت میشه و اساسا قابل کتمان نیست و شناسایی ان ساده تر از آن است که نیاز به این جنجال ساختگی داشته باشد والا هیچ پزشکی در زیرزمین غیرقانونی جراحی نمیکند یا سر چهار راه نسخه نمیپیچد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
پسرجان! پس چرا از شفافیت می ترسید؟
کارانه پزشک شامل ۵۰ درصد از درامدی است که برای دولت کسب کرده است شما فرض کنید دکتر زینال در یک ماه ۱۰۰ میلیون تومان برای دولت کسب درامد کرده است ۵۰ میلیون آن را دولت بر می دارد و از ۵۰ میلیون باقی مانده ابتدا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون مجددا به عنوان مالیات به حساب دارایی واریز می گردد و حدود ۳۰ میلیون به پزشک تعلق می گیرد حالا حضرت عباسی خودتان قضاوت کنید کدام صنف در کشور ۷۰ درصد درامدش به دولت تعلق می گیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
شما هم حضرت عباسی بفرمایید در کدام کشور دنیا متوسط دریافتی پزشک متخصص ۷۰ تا ۱۰۰ برابر کارگر تمام وقت آن است؟
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
اگر درآمد کارگر کم هست باید زیادش کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
چرا فرافکنی میکنید؟ شما به جای آن 20 میلیون سهم دارایی خواهشا همان ده درصد مثل کارمند و کارگر پرداخت کنید
فرار مالیاتی در هر قشری از جامعه وجود دارد من از رسانه ها خواهش می کنم جنبه برخورد مودبانه با این قشر خدوم را در مقالات خود رعایت کنند البته بنده پزشک نیستم ولی ارزش کارهای پزشکان را نباید فراموش کنیم
تابناک خیلی ممنون که با وجود فشار مافیای پزشکی این موضوع را جدی پیگیری می کنی.

لطفا بحث کم نگه داشتن ظرفیت تخصص پزشکی را هم پیگیری کنید. فقط کافی است نمودار ظرفیت پزشکی را با بقیه رشته ها بخصوص در این ۱۰ سال اخیر مقایسه کنید تا مردم بدانند مافیای چه بلایی بر سر جامعه آورده است.
یه حساب سرانگشتی نشان میده که فرار مالیاتی بالای 10 هزار میلیارد تومنه نه 700 میلیارد تومن
سلام
گزارش غیر دقیق
شما یا آگاهی کافی ندارید یا نمی خواهید بفمید
از کارانه پزشکان مالیات کم میشود
براورد درامد پزشکاه ساده است و احتیاج به جنجال نیست
مملکت بخور بخوره .بزارید این قشر هم راحت باشند.کارمند و کارگر و مستضعف که هنوز صد در صد نمردند.مالیات این قشر و هر قشر دیگری که نمی خوان مالیات بدهند؛ برن از اونا بگیرند .
تجار و دلالان محترم همه. مالیات خود را میپردازند ؟؟؟؟؟؟
با چنین مقالات ضد پزشک ، فقط مردم ضرر خواهند کرد و دیوار بی اعتمادی عمیق بین پزشکان و جامعه ایجاد خواهد شد. اگر واقعا" بنا بود از فرارهای مالیاتی در جامعه جلوگیری شود و مالیات به یک فرهنگ تبدیل شود باید در همین گام اول ، تمامی اقشار و صنوف لحاظ میشدند نه فقط یک گروه خاص و پزشکان .....
دروغ گوها
بنده متعلق به همین خانواده هستم و اعتقاد راسخ دارم بطور متوسط متخصصان در ماه حداقل پنجاه میلیون تومان در امد خالص دارند البته با نفوذی که نظام پزشکی در ارکان تصمیم گیری کرده انها را از پرداخت مالیات بنوعی معاف کرذده و ان حدی که هم پرداخت می کنند شرم اور است بیانش واقعیت تلخ این است که چون بزرگان بیمه تکمیلی دارند و خدمات پزشکی برای انها رایگان است از درد مردم بی خبرند و در ظی سالها به انها مجوز افزایش غیر متعارف تعرفه داده و بر مردم سوار کرده و حالا حالا هم پیاده نشده و نخواهند شد جریان کارتخوان و امتناع انها از این کار نمونه عینی قانون پذیری این صنفی است که همچون افعی به جان ملت با این تعرفه ها انداخته اند و هر وقت برای گرانی ان مردم اعتراض می کنند می فرمایند دولت بلی دولت تعرفه ها را تعیین می کنند
قطعا دودش تو چشم مردم خواهد رفت.مالیات رو میگیرید اوناهم حق ویزیت رو افزایش میدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
بیخود میکنن مگر هر کی هر کیه
خودتونو خسته نکنید ، این گروه خودشان را تافته جدا بافته می دانند و قطعا تا زمانی که در لایه های قدرت نفوذ کرده اند هم مالیات پرداخت نخواهند کرد .
نويسنده محترم
خوبه يكبار تشريف ببريد بيمارستان دولتي ببينيد كارانه به پزشكان چگونه پرداخت مي شود چقدر كسر مي شود و چقدر پرداخت مي شود ماليات آن چگونه كسر مي شود و كارانه اي كه الان پرداخت مي شود براي چه تاريخي ست

بخاطر 10 درصد پزشكاني كه بواسطه رانت درآمد بسيار بالايي دارند چرا بقيه پزشكان را بايد اين گونه مورد هجوم قرار داد؟

تقريبا نزديك 20 سال هست كه صندوق فروشگاهي مصوب شده چرا تا الان اجرا نشده؟

سرمايه هاي انساني كشور را چگونه به بازي گرفتيد حواس تان هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دوست محترم
حرف مردم این نیست که درامد پزشکان را کم کنید یا حذف کنید! بلکه این است که مثل سایر اقشار مالیات بدهند عزیز دل چرا مثل آن 10 درصد تان فرافکنی میکنید
واقعا" درد بزرگی است که از ما مهندسین و از حقوق و کلیه ی قراردادها و حتی از کارهای ارجاعی نظام مهندسی قبل از اینکه پول به حسابمان واریز شود مالیات کسر میکنند و در وضعیت فعلی کشور هم بعلت انجماد بودجه های عمرانی درگیر نبود کار و اخذ پول از کارفرما و .......... هستیم و شرکتهای مهندسی یکی پس از دیگری مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی هستند ولی در مقابل اکثر پزشکان عزیز بدون پرداخت مالیات با حقوقها و حق ویزیت و حق عمل جراحی و کارانه و ............ براحتی در حال زندگی بدون دغدغه هستند.
این انصاف و مروت است؟
باید از همه ی اقشار کشور به نسبت درآمد مالیات اخذ کرد تا حداقل در زمینه ی مالیات عدالت وجود داشته باشد.
معلومه کسی که این مطالب و نوشته نمی دونه کارانه چی هست واز آن اتوماتیک مالیات کسر می شود. بهتر بود یک پزس و جویی هم از وزارت بهداشت می کرد .
"در آمد پزشکان عمومی 8 یا 9 میلیون تومان در ماه است " مردم رو چی فرض کرده اید و خودتون رو چی؟؟؟؟؟؟؟ نمیدونم این قشر از خود راضی کی می خوان بفهمن که بابا سیاست های غلط کشور داری باعث شده شماها احساس کنید کسی هستید،خارج از ایران پزشک حکم خدمتگزار مردم رو دارد ولی در ایران......
وقتی پزشکان بخواهند در خصوص تعداد دانشجو و ..سیاستگذاری وارد شوند نتیجه بهتر از این نمی شود
گیرم بر فرض محال حرف شما درست،همین مبلغ درآمد چیزی در حدود 1.6 تا 1.8 میلیون مالیات ماهیانه دارد.بسم الله بفرماییید پرداخت کنید
متاسفانه اخلاق در جامعه پزشکی ایران کلا فرو ریخته

پزشک که مالیات نمیده... زیر میزی می گیره و ...
پرستار هم که کلا فکر می کنه فوق تخصص جراحی مغز و اعصابه....

فقط یه راه وجود داره:
مثل زمان بچگی ما ، از هند و پاکستان پزشک و پرستار وارد کنن....
همه اینها رو هم از کار بیکار کنن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
گل گفتی
پزشکان،یا بساز بفروشان،تاجران، پاساژ داران،،،،،بهتره بگیم ، ایران ،بهشت پزشکان است، مریض زیاد، عدم تعهد، وعدم پیگرد و جوابگویی،،، دنیا رو بهشون بدن باز نمیخوان مالیات بدن، سیر نمیشن، بهم پاسکاری بکنن پورسانت میگیرن، ی ذره فکر هموطناتون، اونایی ک ندارن، باشید، الهم صلی الی محمد وصل محمد،، یاعلی
چرا میگویید فرار مالیاتی کلان، بگویید فرار مالیاتی هر چند اندک این حقوق مردم است و باید پزشکانی که در این مملکت کار میکنند این مالیات را پرداخت کنند حتی اگر در سال 1000 تومان باشد اگر دولت بتوانند ضمن مشخص کردن درآمد کل اقشار کشور، درآمد کسانی را که از راه های نامشروع و دلالی بدست می اید را مشخص کند، گام بسیار بلندی در جهت پیشرفت اقتصادی بردارد
اگر دولت در سیستم نظام بانکی برای هر نفر یک کد تعریف کند و از این طریق درآمد افراد را که شامل واریزی ها به شماره حسابهای مختلف، ولی شماره کد ثابت پیشتیبان می باشد، دیگر فرار مالیاتی وجود ندارد
خدا میدونه. درسته که فرار مالیاتی به اندازه اختلاس و فرار به کانادا شنیعه ولی مردم ( پزشکها هم) از خودشون میپرسن وقتی دسترنج فرهنگیان در قالب بانک سرمایه رفت و بعد هم میل شد , چه تضمینی وجود داره که پول هایی که افراد به عنوان مالیات برای ابادانی مملکتشون میدن به سرنوشت صندوق ذخیره فرهنگیان دچار نشه و یا صرف اهداف دیگر برای تخریب حیثیت مملکت نشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان