بازدید 2450
۱
مصاحبه ظریف با سی.بی.اس:

آغازکننده جنگ در منطقه، پایان‌دهنده آن نخواهد بود

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس.» خطاب به آمریکا هشدار داد اگر جنگی را در منطقه آغاز کند، پایان‌بخش آن واشنگتن نخواهد بود.
کد خبر: ۹۲۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۲ 22 September 2019

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس.» خطاب به آمریکا هشدار داد اگر جنگی را در منطقه آغاز کند، پایان‌بخش آن واشنگتن نخواهد بود.

«مارگارت برنان» مجری سی.بی.اس در این مصاحبه (که بخشی از آن شامگاه شنبه منتشر شده و نسخه کامل آن قرار است روز یکشنبه در برنامه "در پیشگاه ملت" پخش شود) از ظریف پرسید: «آیا مطمئن هستید که می‌توانید از [وقوع] یک جنگ جلوگیری کنید؟»

ظریف نیز پاسخ داد: «نه، من مطمئن نیستم که می‌توانیم از [وقوع] جنگ جلوگیری کنیم اما مطمئنم هر کسی که [این جنگ] را شروع کند، پایان دهنده آن نخواهد بود».

وی در پاسخ به سوال برنان برای توضیح بیشتر درباره این جمله خود، تصریح کرد: «یعنی این جنگ محدود نخواهد بود».

مجری سی.بی.اس سپس از ظریف پرسید آیا صدور روادید برای او جهت حضور در نیویورک را علی‌رغم تحریم بودن، نشانه‌ای از تمایل آمریکا جهت مذاکره می‌داند و او نیز گفت: «نه ضرورتا! زیرا ایالات متحده مجبور است به عنوان میزبان مقر سازمان ملل برای [هیأت‌های] کشورهای عضو روادید صادر کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «آنها [دولت آمریکا] در نامه‌ای که به روادید من پیوست کرده بودند صراحتا نوشته بودند که من واجد شرایط دریافت روادید نیستم اما این کار را بر اساس چشم‌پوشی انجام می‌دهند. پس آنها می‌خواستند من بفهمم که قرار نبود اینجا باشم!»

ظریف در پاسخ به این سوال که ایران، ارسال تجهیزات و نیروی نظامی از سوی آمریکا به عربستان سعودی را چگونه تفسیر می‌کند، تاکید کرد: «به نظر من اینگونه خودنمایی‌ها فایده‌ای ندارد. به نظرم، چیزی که [به بهتر شدن اوضاع] کمک می‌کند، پایان دادن به جنگ یمن است».

برنان که گویا از جمله ظریف جاخورده بود، پرسید: «به نظر شما این خودنمایی است؟!» و ظریف نیز پاسخ داد: «به نظر من خودنمایی است. این [اقدامات] جهت اشتباهی را برای حل مشکل می‌رود».

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه نیز در واکنش به خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و درخواست برای توافق بهتر توضیح داد: «فرض کنید، شما یک خانه‌ای را به من می‌فروشید اما یک سال بعد، کسی که از شما ارث برده می‌آید و می‌گوید که به اندازه کافی پول نداده‌ای و خواستار توافقی بهتر برای خودش و بدتر برای من می‌شود. در کجای تاریخ کسی این امر را پذیرفته است؟!»

در روزهای گذشته پس از عملیات ارتش و انصارالله یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی در مناطق «بقیق» و «خریص»، آمریکا و عربستان سعودی که در مقابله با تسلیحات یمنی‌ها ناکام مانده‌اند، ایران را عامل این ناکافی معرفی کرده‌اند. واشنگتن و ریاض مدعی هستند که ارتش یمن توان انجام چنین عملیات پیچیده‌ای را نداشته است، بنابراین این ایران بوده که این عملیات را انجام داده است.

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز با رد این ادعا، گفت دلیل اتهام‌زنی به ایران این است که آمریکا و عربستان باور نمی‌کنند ملت یمن با دستان خالی، به چنین توانمندی‌هایی دست یافته باشند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفری منطقه‌ای به عربستان سعودی و بعد از آن امارات عربی متحده رفته، روز پنجشنبه مدعی شده بود کشورش همچنان به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز در منطقه و ایجاد ائتلاف است و این در حالی است که ظریف به «تهدید دنیا» و «تهدید‌های خود به جنگ در منطقه» ادامه می‌دهد.

ظریف نیز روز جمعه در طعنه‌ای توئیتری به «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود نوشت که گویا طرف خواستار جنگ را اشتباه گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانم امانپور،
خوش خبر باشی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی