بازدید 20815

پیامد‌های حمله یمن به آرامکو از دید کارشناسان فرانسوی

پیامد‌های احتمالی حمله پهپاد‌های یمنی به شرکت آرامکو عربستان از دیدگاه کارشناسان فرانسوی
کد خبر: ۹۲۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 18 September 2019

فرزاد سلطانی، کارشناس ارشد مطالعات فرانسه در یادداشتی برای «تابناک» نوشت:

حمله پهپاد‌های نیرو‌های یمنی علیه دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» در سحرگاه روز شنبه، در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفته است. خبرگزاری‌های فرانسه مانند روزنامه لوموند، شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ یا سایت خبری لکروا پس از اذعان به اهمیت میادینی که مورد حمله قرار گرفته شده، به بررسی پیامد‌های احتمالی این حادثه پرداختند:

۱- با توجه بر اینکه تا قبل از ساقط شدن پهپاد گلوبال هاوک آمریکا در خلیج فارس، دونالد ترامپ در حال ارسال ناوهواپیمابر و بمب افکن‌های راهبردی در منطقه بوده است و کارشناسان سخن از احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا می‌گفتند. اما پس از ساقط شدن این پهپاد آمریکایی، دیگر تحلیلی بر احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و ایران در رسانه‌ها شنیده نمی‌شد. از طرفی دیگر با توجه به حمله صورت گرفته شده توسط متحدان ایران (انصارالله) علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو می‌تواند زنگ خطری برای امنیت ملی آمریکا باشد که در نتیجه دولت ترامپ مجبور است از مواضع تند خود علیه ایران و برنامه هسته‌ای (فشار حداکثری) عقب نشینی کند و برای گفتگو با تهران مصمم‌تر شود.

۲- پس از این حمله، محمد بن سلمان در گفتگو تلفنی با رئیس جمهور آمریکا، اذعان کرد که «عربستان تمایل و توانایی برای مقابله و پاسخ به این حمله تروریستی را دارد». بنابرین احتمال دارد رقابت بین ایران و عربستان گسترش یابد و عربستان درصدد جبران این حمله باشد که در نتیجه اوضاع منطقه متشنج‌تر خواهد شد. از طرفی دیگر برخی تحلیل گران مانند جیمز دورسی (James Dorsey) معتقد است که عربستان خواهان درگیری مستقیم با ایران نیست و این سخن بن سلمان به مرحله اجرائی نخواهد رسید.

۳- مقامات آمریکایی درتلاش بودند که در ماه‌های آینده گفتگو‌های را با گرو‌های یمنی (انصارالله) داشته باشند، ولی با توجه با رخدادن این حمله نظامی علیه متحد آمریکا در منطقه، احتمال تعویق یا لغو این نشست‌ها وجود دارد.

۴- شبکه فرانس ۲۴ در گزارشی اعلام کرد که این حمله صرفاً جهت «بی‌ثبات کردن عربستان سعودی» بوده است. این شبکه فرانسوی مدعی شد، پس از این حمله بازار بورس اوراق بهادار عربستان سعودی که اولین بازار بورس در جهان عرب محسوب می‌شود، دچار سقوط ارزش سهام شده است. همچنین، در این گزارش آمده است که با توجه بر اینکه فروش نفت پشتیبان اصلی برای اجرای چشم انداز ۲۰۳۰ در عربستان بشمار می‌آید، با انجام این حمله نظامی می‌توان گفت که پاشنه آشیل این چشم انداز مورد هدف قرار گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر