بازدید 5397
۲

فرمان ۲۶ شهریور هزار و سیصد و آینده

محسن حیدری
کد خبر: ۹۲۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 17 September 2019

متخصصان علم شناخت آینده می گویند: بهترین راه پیش بینی آینده، ساختن آن است. در این صورت ما دیگر نیازی به پیش بینی آینده نداریم و دیگران باید آینده ای را پیش بینی کنند که ما آن را ساخته ایم!

حکم حضرت امام در ۲۶ شهریور ۶۴ خطاب به سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس مبنی بر تاسیس نیروی زمینی، دریایی و هوایی سپاه و تاکید ایشان بر قوی سازی و تجهیز سریع آنها یکی از مصادیق فراتر رفتن از آینده پژوهی (Future Studies) و دست یازیدن به آفرینش آینده (Future Making) است و این از نقاط عطف تاریخ و تفکر تمدن ساز انقلاب اسلامی است که تاکنون کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

پیشتر گمان‌ می کردم پنهان ماندن این حقیقت از نگاه پژوهشگران، از باب سنت "و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا و فاغشیناهم فهم لا یبصرون" است که این راز قدرت بازدارندگی دفاعی کشور عزیزمان ایران نهفته بماند تا این بذر به درختی تنومند بدل شود.

در ۲۸ شهریور ۹۵ که امام خامنه ای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به این فرمان الهی و آثار شگرف آن اشاره کردند و فرمودند "فرمان [مورخ ۲۶ شهریور ۶۴] حضرت امام (ره) برای تشکیل نیروهای سه‌گانه‌ی سپاه، ناشی از نگاه نافذ و دوراندیشانه و دل نورانی آن مرد بزرگ و الهی بوده است"، مطمئن شدم مصلحت نهفته بودن بذر به پایان رسیده زیرا این بذر در پرتوی نور ولایت به درختی تنومند تبدیل شده و شاخ و برگ و ثمرش مایه امید و نشاط مستضعفان ایران و آسیای جنوب غربی و جهان و موجب خشم‌ و خودویرانگری مستکبران عالم شده است. پس اینک دیده شدن این آیت ایمان، خود، تواصی به حق و صبر توامان است. و آن جمله موجز رهبری، نیازمند تفصیل اهل تحقیق است.

"نگاه نافذ و دوراندیشانه و دل نورانی آن مرد بزرگ و الهی"، امام خمینی(ره)، با صدور این فرمان توانست تولید قدرت بازدارندگی دفاعی ج.ا.ا. را شتاب و عمق ببخشد؛ از شرایط سخت تحریم سیم خاردار به نقطه ای رسیده ایم که با رهبری داهیانه، باغبانی دلسوزانه و پایمردی مومنانه امام خامنه ای در حق آن بذر پاک امام کاشته، امروز موشک بردبلند و پهپاد بومی تولید می کنیم.‌ و قدرت بازدارندگی دفاعی کشور به حدی رسیده است که رقبا و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای فکر حمله نظامی به ایران را از سر بیرون کرده اند.

فرمان ۲۶ شهریور امام خمینی(ره)، نماد اراده معطوف به خلق آینده است؛ اصلا در بیان تاریخ این فرمان بهتر است بجای ۶۴ بگوییم آینده؛ ۲۶ شهریور هزار و سیصد و آینده! آری، آینده ساختنی است. و از خود بپرسیم چرا به قدرت بازدارندگی اقتصادی نرسیم؟ ایا نمی توانیم؟ ایا مشکل از توان علمی و فناوری جوانان ماست؟ چرا به آن درجه از توان اقتصادی نرسیم که رقبا و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای فکر تحریم اقتصادی را از سر بیرون کنند؟ ما که از تحریم کوچکترین اقلام از جمله تحریم سیم خاردار به تولید پهپاد بومی رسیده ایم، بی شک می توانیم اقتصاد خرد و کلانمان را نیز بسازیم و به قدرت بازدارندگی اقتصادی دست یابیم. تقویم صفحه ۲۶ شهریور را نشان می دهد و می گوید ما می توانیم؛ این روز، روز "توانایی خلق آینده در پرتو ولایت، ایمان و تواصی به حق و صبر" است؛ روز ما "می توانیم" است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بالاخره پایه گذاران جمهوری اسلامی میدانستند که در آینده دچار چه مشگلاتی میشنوند بنا بر این تا آنجا که امکانش را داشتند به تقویت نیرو های امنیتی و نظامی پرداختند .
در مورد آینده نگری و ساختن آینده مقاله ای مختصر وبسیار مفید و امید دهنده بود ممنون همه تلاش کنیم برای آینده ای بهتروروشن موفق باشیم به امید خدا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر